تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه

تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه
00.06.06

برای خرید لباس که به بازار می‌رویم، تعریف و تجمید‌های فروشندگان از اجناس ترک زیاد می‌شنویم. سال‌هاست که صنعت نساجی ترکیه در منطقه حرف اول را می‌زند. نتیجه‌ی این پیشرفت، تبدیل این کشور به پایتخت مد و فشن غرب آسیاست. بسیاری از برندهای مطرح دنیا دفاتر نمایندگی خود را در این کشور دایر کرده‌اند. پس بی‌راه نیست که رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه پرطرفدار شده باشد. با ما در مجله ام تی سی هوم همراه باشید تا در مورد شرایط تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس را بررسی کنیم.

تحصیل در ترکیه

دست کم 70.000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه مشغول به تحصیل هستند. دلیل علاقه‌ی شهروندان سایر کشورها برای ادامه‌ی تحصیل در ترکیه را می‌توان قیمت پایین شهریه و کیفیت بالای آموزشی دانست.
بسیار از دانشگاه‌های این کشور به دو زبان ترکی و انگلیسی آموزش می‌دهند. متقاصیان برای تحصیل به زبان ترکی باید مدرک زبان تومر داشته‌ باشند. ارائه‌ی مدرک آیلتس یا تافل برای دانشجویان انگلیسی زبان نیز ضروری‌ست. علاوه بر این برخی دانشگاه به زبان‌های آلمانی، فرانسه یا روسی هم دروه‌هایی برگزار می‌کنند.
جهت دریافت پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه متقاضیان خارجی باید در آزمون‌های YÖS، SAT یا ALES شرکت کنند. آزمون یوس و سات برای مقطع کارشناسی و آزمون آلس برای ورود به دوره‌ی تحصیلات تکمیلی طراحی شده‌اند.

دوره و هزینه‌ی تحصیل در ترکیه

  • مدت تحصیل در دوره‌ی کارشناسی 4 سال است. هزینه‌ی این دوره در دانشگاه‌های ترکی بسته به رشته‌ی تحصیلی بین 300 تا 800 دلار در سال برآورد می‌شود. هزینه‌ی تحصیل در دوره‌‌های انگلیسی برابر با 500 تا 1800 دلار به صورت سالیانه است.
  • مدت تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد 2 سال در نظر گرفته می‌شود. تحصیل به زبان ترکی بین 300 تا 600 دلار و تحصیل به زبان انگلیسی بین 600 تا 900 دلار هزینه دارد.
  • هزینه‌ی دوره‌ی 4 ساله‌ی دکتری بین 500 تا 800 دلار به صورت سالیانه محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

شرایط تحصیل در رشته طراحی لباس در ترکیه

تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان‌پذیر است. اغلب دانشگاه‌های طراحی لباس در ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. به همین دلیل برای ورود به این دانشگاه‌ها باید مدرک زبان تافل با حداقل نمره‌ی 75 ارائه کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه‌های طراحی لباس

  • مدرک دیپلم با معدل بالای 14
  • ریز نمرات دوره‌ی دبیرستان (دیپلم)
  • 2 قطعه عکس 3*4 (پرسنلی)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • مدرک زبان معتبر (تافل، آیلیتس، تومر)

برای ورود به دانشگاه جهت تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه، متقاضی باید در آزمون YÖS شرکت کند. اما از آنجا که رشته‌ی طراحی لباس، رشته‌ای عملی‌ست در ادامه باید در آزمون‌های عملی نیز حداقل نمره‌ی قبولی کسب شود.

آزمون ورودی به رشته طراحی لباس در ترکیه
طراحی روی کاغذ و اسکیس دو مرحله‌ی آزمون عملی طراحی صحنه

آزمون عملی طراحی لباس شامل دو مرحله می‌شود:

  • مرحله‌ی طراحی: در این مرحله از متقاضی می‌خواهند با موضوع آزاد بر روی کاغذ طراحی کنند. مقصود از این آزمون سنجش توانایی‌های طراحی در متقاضی می‌باشد.
  • مرحله‌ی طراحی ذهنی: در مرحله‌ی طراحی ذهنی موضوع مشخصی به متقاضی داده می‌شود که باید بر اساس آن اسکیسی ارائه شود. این مرحله‌ علاوه بر سنجش مهارت‌های طراحی، تخیل و خلاقیت متقاضی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

چنانچه متقاضی دوره‌ی کارشناسی ارشد طراحی لباس باشید علاوه بر شرکت در آزمون ALES باید نمونه‌های طراحی خود را نیز به عنوان آزمون عملی ارائه‌ی کنید.

دانشگاه‌های طراحی لباس در ترکیه

دانشگاه‌های طراحی لباس در ترکیه از نظر علمی قابلیت رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان را دارند. و از طرفی بهترین دانشگاه‌های خاورمیانه در این رشته محسوب می‌شوند.
در دوره‌ی آموزشی طراحی لباس مقطه کارشناسی مباحث زیر به دانشجویان آموزش داده می‌شود:

  • روش‌های ترسیم
  • طراحی الگو و شیوه‌های مختلف ترسیم الگو
  • اطلاعات الگو
  • تاریخ هنر
  • چاپ و طراحی چاپ
  • طراحی بافندگی
  • تکنیک‌های مختلف طراحی و کاربردهای هر یک
  • طراحی و تصویرگری مد
  • طراحی فنی مد
  • تکنیک و کاربردهای قالب
  • کارگاه‌های عملی طراحی
  • طراحی اسسوری
  • کارآفرینی و اقتصاد طراحی

در دوره‌های آموزشی طراحی دانشجو می‌آموزد پارچه، پوشاک و اسسوری طراحی کند. با اصول اساسی تجات در زمینه‌ی طراحی آشنا می‌شود. موارد صنعتی متناسب با رشته طراحی را می‌آموزد. زمینه‌‌های هنری مرتبط مانند نقاشی، طراحی روی کاغذ، خیاطی و خطاطی را نیز فرا می‌گیرد.

دانشگاه Bilkent

دانشگاه غیر انتفاعی آنکارا که در 7 دانشکده حدود 11 هزار دانشجو دارد. جزء بهترین دانشگاه‌‌های خاورمیانه محسوب می‌شود و برای دانشجویان خارجی بورسیه 100٪ در نظر گرفته. از جمله نقاط مثبت بیلکنت ارتباط علمی‌اش با دانشگاه‌ی برتر دنیاست. دپارتمان طراحی لباس این دانشگاه از فعال‌ترین دانشگاه‌های ترکیه محسوب می‌شود.

دانشگاه Atılım

دانشگاه خصوصی آتیلیم نیز در آنکارا واقع شده. دانشکده‌های مختلفی دارد که دپارتمان هنری‌ آن از شهرت زیادی برخوردار است. 19.000 دانشجو دارد. و برای دانشجویان خارجی امکاناتی نظیر بورسه در نظر گرفته‌اند.

دانشگاه Anadolu

این دانشگاه دولتی معتبر در شهر اسکی شهیر ترکیه واقع شده و فارغ‌التحصیل‌های زیادی در بین مشاهیر ترکیه دارد. در برخی رشته‌ها آنادولو قطب آموزشی ترکیه و خاورمیانه محسوب می‌شود. 4 کالج هنری دارد، از جمله رشته‌ی طراحی لباس.

 

کارگاه عملی طراحی لباس در ترکیه
کارگاه‌های عملی طراحی لباس در دانشگاه‌های ترکیه

بهترین دانشگاه های طراحی لباس در استانبول

به دلیل اهمیت فرهنگی – اقتصادی شهر استانبول مرکز بسیاری از دانشگاه‌های مهم ترکیه است. اگر به دنبال تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه‌ هستید، استانبول با تمرکز دانشکده‌های هنری گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

دانشگاه صنعتی استانبول

رشته‌های طراحی مد، فناوری نساجی جزء رشته‌های محبوب این دانشگاه محسوب می‌شود. دانشکده‌ی نساجی و دپارتمان طراحی آن مستقیما با دانشگاه نیویورک همکاری دارد. به همین سبب از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار است. دانشجویان خارجی برای ثبت‌نام دراین دانشگاه می‌توانند تقاضای بورسیه کنند.

دانشگاه بیلگی

دانشگاه خصوصی بیگلی استانبول در رده‌ی 5 دانشگاه برتر ترکیه در زمینه‌ی جذب دانشجویان خارجی قرار گرفته. حدود 20.000 دانشجو و 7 دانشکده‌ دارد. رشته‌ی هنری این دانشگاه همچون طراحی لباس از موفق‌ترین رشته‌های این دانشگاه هستند. دانشگاه بیگلی در تربیت دانشجویان به بازار کار نظر دارد.

دانشگاه IED استانبول

دانشگاه‌ بین‌المللی LED به صورت متمرکز به پرورش دانشجویان رشته‌های هنری می‌پردازد. بیش از 50 سال سابقه در زمینه‌ی طراحی، مد و فشن پرونده‌ی آموزشی این دانشگاه را درخشان کرده. ضمن آنکه دروه‌های آموزشی علاوه بر کورس‌های درسی با همکاری موسسه‌ها و دانشگاه‌های مطرح جهان برگزار می‌کند.

دانشگاه بچلر استودیو

اگر دنبال بهترین دانشگاه در زمینه‌ی طراحی و مد می‌گردید، بیچلر استودویو سابقه‌ی درخشانی در این زمینه دارد. این دانشگاه‌ علاوه بر همکاری مستقیم با I.F.A فرانسه مدرک معتبری دارد. تمرکز این دانشگاه در زمینه‌ی کارآفرینی از طریق هنر است. به همین دلیل سمینارها و کارگاه‌های جنبی آن نیز ارزش بالایی دارد.

دانشگاه اوکان

این دانشگاه در رشته‌های مختلف پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و هنر دانشکده‌های بسیاری دارد. آموزش در این دانشگاه به زبان‌های ترکی، عربی، چینی و روسی به عنوان زبان دوم صورت می‌گیرد. قبولی در دانشگاه اوکان به معنی تضمینی برای جذب به بازار کار است. چرا که تاکید آموزشی بر روی کارآفرینی و اقتصاد هنر است.

هزینه تحصیل در رشته طراحی لباس در ترکیه

هزینه‌ی تحصیل در رشته‌های هنری به دلیل واحدهای عملی بسیار و نیز خرید وسایل هنری گران‌ تمام می‌شود. شهریه‌ی رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه بین 2000 تا 8000 برآورد می‌شود. علاوه بر این دانشجویان برای اٰرائه‌ی پروژه‌های عملی باید هر ترم مبلغ بیشتری را هزینه کنند.
در صورتی‌که در آزمون ورودی (تئوری و عملی) نمره‌ی بالایی کسب کنید می‌توانید از تخفیف 25٪ درصدی شهریه برخوردار شوید. همچنین دانشجویانی که رزومه‌ی هنری خوبی داشته‌ باشند می‌توانند برای بورسیه 50٪ تا 100٪ درخواست بدهند.

شرایط اقامت تحصیلی در ترکیه

پس از دریافت پذیرش دانشگاهی دانشجو باید درخواست ویزای تحصیلی کند و پس از آن در طول تحصیل از اجازه‌ی اقامت در این کشور برخوردار خواهد شد.
دانشجویانی که موفق به دریافت اقامت تحصیلی می‌شوند، می‌توانند از خدماتی نظیر بیمه برخوردار باشد. و با توجه به شرایط تحصیلی و نوع دانشگاه می‌توانند به صورت محدود برای درخواست مجوز کار نیز اقدام کنند.
دانشجویان پس از پایین تحصیل در صورت علاقه‌ به ادامه‌ی اقامت در ترکیه، می‌توانند از طریق کار درخواست اقامت خود را تمدید کنند.

اشتغال در زمینه‌ی طراحی لباس در ترکیه
آینده شغلی طزاحی لباس در ترکیه؛ شرکت در نمایش‌های فشن و طراحی مد برای کمپانی‌ها

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

آینده شغلی رشته طراحی لباس

کسانی که در رشته‌ی طراحی لباس تحصیل کرده‌اند، در بخش‌های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند. از طراحی لباس برای کمپانی‌های مد گرفته تا روزنامه‌نگاری در حوزه‌ی مد و فشن.

  • طراحی لباس
  • طراحی پارچه
  • مشاوره در شرکت‌های طراحی و مد
  • بازاریاب مد و پوشاک
  • مدیریت فروشگاهی
  • تصویر طراحی لباس
  • طراحی الگو
  • طراحی لباس در سینما و تلویزیون

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین طراحان لباس ترکیه

سخن پایانی

دانشگاه‌های ترکیه اغلب از رتبه‌های خوبی در سطح جهان برخوردار هستند. بیشتر این دانشگاه‌ها با موسسه‌های آموزشی و کالج‌های برتر اروپایی دوره‌های آموزشی تکمیلی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند. تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس در ترکیه می‌تواند رزومه‌ی خوبی برای هنرجویان ایرانی باشد؛ هم برای اشتغال در ترکیه و هم ایران. با توجه به بازار کار این رشته می‌توان گفت هزینه‌های تحصیلی در سال‌های اشتغال جبران خواهد شد.