راهنمای جامع تحصیل در مدارس ترکیه

راهنمای جامع تحصیل در مدارس ترکیه
00.06.11

تحصیل در مدارس ترکیه جزء اولین دغدغه‌ی خانواده‌هایی‌ست که با فرزندان خردسالشان اقدام به مهاجرت می‌کنند. به علاوه برخی از خانواده‌ها تنها برای دسترسی فرزندانشان به مدارس ممتاز بین‌المللی ترکیه آن‌ها را راهی سفر به این کشور می‌کنند. اما تحصیل در مدارس ترکیه چگونه امکان‌پذیر است و چه کارهایی باید انجام دهیم. مجله‌ی ام تی سی هوم در این مقاله به 0 تا 100 مدرسه‌های دولتی و خصوصی ترکیه و شرایط ثبت‌نام در آن می‌پردازد.

بهترین مدارس ترکیه و شهریه‌ی آن‌ها

مدرسه‌های ترکیه مانند ایران به دو دسته‌ی عمده‌ی دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان و افراد مقیم رایگان است. در مقابل مدارس خصوصی ترکیه با کیفیت بالا برای مقاطع مختلف تحصیلی از دانش‌آموزان شهریه دریافت می‌کند.
برنامه‌های درسی مدارس خصوصی مطابق استانداردهای آموزش و پروش تنظیم می‌شوند. و تفاوت‌شان با مدارس دولتی در برنامه‌های فوق‌برنامه و مدرسان آن‌هاست.
این مدارس عمدتا به امکانتاتی نظیر استخر، سالن ورزشی مجهز، آمفی‌تئاتر، آزمایشگاه و تجهیزات آموزشی روز مجهزند. اردوهای آموزشی، تفریحی و برنامه‌های تقویتی را به صورت منظم برگزار می‌کنند.
میزان شهریه مدارس خصوصی ترکیه به امکانات مختلف آن‌‌ها بستگی دارد.

مدرسه باغچه‌شهیر

این مدرسه‌ی خصوصی دارای 27 شعبه‌ در شهر استانبول و شعبات دیگر در سایر شهرهای ترکیه است. آموزش در کالج باهچه‌شهیر تمام مقاطع تحصیلی را در برمی‌گیرد.
اتباع خارجی که متقاضی ثبت‌نام در این مدرسه هستند باید به زبان ترکی استانبولی مسلط باشند و بتوانند آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارند. شهریه سالانه‌ی این مدرسه از 28.000 لیر برای مقطع پیش‌دبستانی آغاز می‌شود.

دوئا کالج

دوئا جزء برترین و سخت‌گیرترین مدارس خصوصی ترکیه محسوب می‌شود. سطح آموزشی بسیار بالایی دارد. و دوره‌های آموزشی فشرده‌ای را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند.
در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه بیش از 20 شعبه دارد. شهریه سالانه ثبت‌نام در این مدرسه با توجه به مقطع تحصیلی، محله و شهر متفاوت است، اما به صورت کلی می‌توان گفت تحصیل در این مدرسه از 25.000 لیر برای مقطع پیش‌دبستانی آغاز می‌شود.

مدرسه‌ی وحبی‌کوچ

خلاقیت آموزشی و عمل‌گرایی ویژگی بارز مدرسه‌ی وحبی‌کوچ استانبول است. شعبات زیادی ندارد با این وجود جزء روزآمدترین مدارس استانبول است. شهریه ثبت‌نام در این مدرسه از 30.000 لیر آغاز می‌شود.

تحصیل در ترکیه
مدارس خصوصی ترکیه؛ فضای گسترده‌ی آموزشی، سالن اجتماعات، زمین ورزش، استخر و امکانات آموزشی پیشرفته

بیشتر بخوانید: تحصیل در ترکیه

مدارس انگلیسی زبان در ترکیه

مدارس بین‌المللی ترکیه، خصوصی محسوب می‌شوند و تفاوت‌شان با مدارس خصوصی تدریس به زبانی غیر از ترکی‌ست. در بین مدارس بین‌المللی ترکیه، مدارس انگلیسی زبان طرفداران بیشتری دارد. شهریه این مدارس عمدتا از مدارس خصوصی بیشتر است.

مدرسه‌ی بین‌ المللی استانبول

در بین مدارس بین‌المللی ترکیه، مدرسه‌ی استانبول از همه مشهورتر است. این مدرسه اساسا برای دانش‌آموزان غیر ترک زبان تاسیس شده. برای ورود به این مدرسه تسلط کامل دانش‌آموز به زبان انگلیسی شرط اصلی است.
متد آموزشی مدرسه بین‌المللی استانبول بر اساس استاندارهای اروپا تنظیم شده. از مقطع پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان را در برمی‌گیرد. شهریه ثبت‌نام در این مدرسه از 98.000 لیر آغاز می‌شود و بسته به مقطع تحصیلی تا 195.000 لیر افزایش می‌یابد.

مدرسه‌ی بین‌ المللی بریتانیایی استانبول

تحصیل در این مدرسه تضمینی بر پذیرش دانش‌آموزان در بهترین دانشگاه‌های جهان است. زبان تدریس انگلیسی با لهجه‌ی بریتانیایی‌ست. مدرسه‌ی بریتانیایی استانبول به دلیل کیفیت بالای آموزشی‌اش شهرت بسیار دارد.
این مدرسه از مقطع پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان را شامل می‌شود. هزینه‌ی ثبت در آن از 94.000 تا 229.000 لیر محاسبه می‌شود.

مدرسه‌‌ی بین ‌المللی جاسمین

آموزش در مدرسه‌ی بین‌المللی جاسمین به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. امکانات تکنولوژی و کیفیت بالای آموزشی منجر به شهرت این مدرسه در استانبول شده.
این مدرسه نیز از مقطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان را شامل می‌شود. هزینه‌ی ثبت سالانه‌ی آن برابر با 25.000 تا 45.000 لیر است.

مدرسه‌ی انکای استانبول

سیستم آموزشی آنکای آمریکایی‌ست. بخش اصلی دانش‌آموزان این مدرسه را شهروندان ترکیه تشکیل می‌دهند. مدرسه‌ی اتکای یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی‌ست که در 16 هکتار در بخش اروپایی استانبول بنا شده است.
تمامی مقاطع آموزشی را شامل می‌شود. هزینه‌ی ثبت‌نام در اتکای از 83.000 لیر تا 90.500 است.

ثبت نام در مدارس ترکیه

برای تحصیل در مدارس ترکیه باید به شرایط ثبت‌نام و مقاطع تحصیلی مختلف توجه داشت. آموزش در ترکیه در 4 مقطع صورت می‌گیرد:

  • پیش‌دبستانی: 3 تا 5 سال
  • ابتدایی: 5 تا 9 سال
  • متوسطه: 9 تا 12 سال
  • دبیرستان: 12 تا 18 سال

تحصیل در مدارس دولتی از دوره‌ی ابتدایی تا پایان دبیرستان برای شهروندان ترکیه رایگان است و خارجی‌هایی که قصد ورود به این مدارس را دارند ابتدا باید در این کشور اقامت بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه
تحصیلات از مقطع ابتدایی تا پایان دبیرستان در مدارس دولتی ترکیه رایگان و اجباری است.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در مدارس ترکیه

  • کیملیک کارت یا اجازه‌ی اقامت
  • سند یا اجاره‌نامه‌ی منزل
  • ارائه‌ی قبوض خدماتی نظیر برق، گاز، آب که به نام یکی از والدین است
  • کارت شناسایی (کیملیک یا پاسپورت) والدین یا وکیل رسمی‌ خانواده
  • ترجمه‌ی مدارک تحصیلی برای دانش‌آموزان خارجی

برای دانش‌آموزانی که بخش از تحصیل خود را در کشور دیگری گذارنده‌اند ارائه‌ی مدرک تحصیلی معادل‌سازی شده و ریز نمرات ترجمه شده ضروری‌ست. برای دریافت این مدارک باید به کنسول‌گری‌های ایران واقع مراجعه کنید یا مستقیما از ایران نسبت به تهیه آن اقدام نمائيد.

رشته‌های تحصیلی در ترکیه

در دوره‌ی پیش‌دبستانی تا متوسطه مهارت‌های اساسی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. مهارت‌هایی چون:
خواندن، نوشتن، حساب، هنر، زبان ترکی، زبان خارجه (عمدتا انگلیسی)، تاریخ، جغرافیا، علوم، فیزیک، شیمی، ریاضی، موسیقی و فناوری.
تحصیل در دوره‌ی دبیرستان تخصصی‌تر می‌شود و دروس بسته به رشته‌ی تحصیلی متنوع‌تر می‌شوند. دبیرستان‌های ترکیه به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • رشته‌های عمومی (استاندارد)
  • دبیرستان مذهبی امام هتیب (دروس مذهبی و زبان عربی)
  • دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای
  • دییرستان‌های آنتولی (زبان‌های خارجه)
  • دبیرستان علوم
  • دبیرستان علوم صنعتی
  • هنرستان

طول دوره‌ی دبیرستان 6 سال است و ثبت‌نام اتباع خارجی در هریک از رشته‌ها بر اساس ضوابط عمومی صورت می‌گیرد. که شامل تسلط به زبان ترکیه و معادل سازی مراحل تحصیلی پیشین می‌شود.

تحصیل در مدارس فنی ترکیه
مهارت آموزی در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دبیرستان ‌علوم صنعتی

هزینه زندگی دانش‌آموزی در ترکیه

تخمین هزینه‌های زندگی دانش‌آموزی کار آسانی نیست. این موضوع بیشتر به نوع مدرسه، شهر محل سکونت، رشته‌ی تحصیلی و سبک‌ زندگی فرد دارد. اما به صورت کلی می‌توان عنوان کرد هزینه‌ی زندگی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی ترکیه حداقل 1500 لیر در ماه برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

زمان تعطیلی مدارس ترکیه

بر اساس تقویم آموزشی مدارس ترکیه از ابتدای سپتامبر (اواسط شهریور) تا ماه ژوئن (خرداد ماه) دایر هستند. بنابراین از خرداد ماه تا شهریور تعطیلات تابستانی در نظر گرفته شده.
تعطیلات میان ترم اول در فاصله 255 ژانویه تا 5 فوریه و تعطیلات میان ترم دوم در هفته‌ی دوم اوریل برنامه‌ریزی می‌شود.

شرایط اقامت تحصیلی و اخذ ویزای همراه

برای تحصیل در مدارس ترکیه، چنانچه دانش‌آموز اقامت این کشور را نداشته باشد باید ابتدا برای دریافت پذیرش در یکی از مدارک ترکیه اقدام کند.
در این مرحله بر اساس نوع مدرسه‌ی انتخابی باید در آزمون عملی شرکت کند و با قبولی در آزمون جهت دریافت ویزای تحصیلی اقدام نماید.
والد یا والدین دانش‌آموز هم می‌توانند به مدت دو سال از ویزای همراه استفاده کنند. مدت ویزای همراه قابل تمدید خواهد بود.

امکان مهاجرت به ترکیه برای دانش آموزان

برای تحصیل در کشور ترکیه چند شرط اساسی وجود دارد. اول اینکه دانش‌آموز متقاضی برای تحصیل در مدارس خصوصی و دولتی باید به زبان ترکی تسلط داشته باشد. برای این منظور شرکت در آزمون تومر اهمیت زیادی دارد.
دوم متقاصیان مدارس بین‌المللی باید بتوانند مدرک زبانی متناسب با سطح مقطع تحصیلی ارائه‌ کنند یا تسلط خوبی بر زبان انگلیسی داشته باشند.
دانش‌آموزی که در مدارس ترکیه ثبت‌نام می‌کند باید بتواند فردی را با عنوان وکیل یا قیم در معرفی کند. یا در طول مدت تحصیل از همراهی والد یا والدین خود برخودار باشد. تمکن مالی نیز در این‌جا اهمیت زیادی دارد.
چنانچه دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی پذیرش شود نیاز به معرفی محل اسکان ندارد. در غیر این صورت ارائه‌ي اجاره‌نامه ضروری‌ست. چنانچه فرد تمام مراحل فوق را به درستی طی کند می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نماید.
با پایان تحصیل در دبیرستان، اقامت تحصیلی قابلیت تمدید برای مقطع دانشگاه و یا تغییر از طریق اقامت کاری یا سرمایه‌گذاری را دارد. به نظر می‌رسد دریافت پذیرش تحصیلی در ترکیه روش مناسبی برای مهاجرت به این کشور است.

هزینه‌ی تحصیل در مدارس ترکیه

هزینه‌ی تحصیلی در صورت ثبت‌نام در مدارس دولتی رایگان است و تنها محدود به تهیه ملزومات آموزشی مانند کتاب، دفتر و لباس فرم می‌شود.
ثبت‌نام در مدارس خصوصی و بین‌المللی همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم متغییر است. برخی از مدارس غیر‌انتفاعی ترکیه برای دانش‌آموزانی که حداکثر نمرات را در آزمون ورودی کسب می‌کنند و یا نمرات آموزشی خوبی داشته باشند، امکاناتی نظیر بروسیه هم در نظر گرفته‌اند.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه
به گزارش وب‌سایت numbeo هزینه‌ی یکساله‌ی تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه برابر با 50.564 لیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهاجرت بدون سربازی به ترکیه

سخن‌پایانی

ثبت‌نام در مدارس ترکیه به معنای برخورداری از امکانات آموزشی روز دنیاست. به ویژه اگر تحصیل در مدارس بین‌المللی را انتخاب کنید. اغلب این مدارس امکانات خوبی را برای ادامه‌ی تحصیل و اشتغال دانش‌آموزان خود فراهم می‌کنند. برای مثال تحصیل در مدرسه‌ی بین‌المللی استانبول تسهیل کننده‌ی مهاجرت دانش‌آموزان به کشورهای اروپایی برای مقطع دانشگاه است.