با سرمایه گذاری روی لیر چطور ارزش پول‌تان را حفظ کنید؟

با سرمایه گذاری روی لیر چطور ارزش پول‌تان را حفظ کنید؟
01.12.12

ترکیه، یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان و یکی از بهترین مکان‌ها برای گسترش تجارت شما است. این کشور با اقتصاد پر رونق، موقعیت ژئوپلیتیک، فرصت‌های رشد امیدوارکننده، جامعه تجاری سخت کوش و جمعیت جوان، سرمایه‌گذاران خارجی را از سراسر جهان برای سرمایه گذاری روی لیر جذب می‌کند. برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری روی لیر در ترکیه را دارند، مزایای زیادی وجود دارد. ترکیه بازار هیجان انگیزی است زیرا با داشتن مرکز تجاری اروپا و خاورمیانه از موقعیت استراتژیک برخوردار است. همچنین، این کشور با حمایت مداوم دولت ترکیه، فرصتی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاران خارجی با پتانسیل سرمایه‌گذاری بالا برای آینده فراهم می‌کند. در این راهنما نحوه سرمایه گذاری روی لیر برای حفظ ارزش پولتان را بررسی می‌کنیم. با ام تی سی هوم همراه باشید.

سرمایه‌گذاری در ترکیه

اقتصاد رو به رشد، نرخ بالای جوانان و نیروی کار، افزایش ارزش ارزهای خارجی، نقطه جغرافیایی شگفت انگیز، معافیت‌های مالیاتی برای خارجی‌ها، ترکیه را به مکانی بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. در نتیجه، واقعاً ارزش سرمایه گذاری روی لیر در ترکیه را دارد.

در ماه‌های اخیر ارزش پول ترکیه به پایین‌ترین حد تاریخی رسیده است. این شرایط منحصر به فرد این فرصت را به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد تا با هزینه کمتر در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند. کسانی که درآمد یا پس‌اندازشان بر اساس لیر ترکیه است، به شدت تحت تأثیر کاهش ارز قرار می‌گیرند. در مقابل، این سناریو به نفع کسانی است که دارای درآمد به لیر نیستند. از این رو با سرمایه گذاری روی لیر سود خوبی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با لیر ترکیه

سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه
اقتصاد رو به رشد ترکیه ارزش سرمایه گذاری روی لیر در ترکیه را دارد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه

  1. راه اندازی کسب و کار در ترکیه: در این روش سرمایه‌گذاری ابتدا باید برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنید.
  2. خرید ملک در ترکیه: این نوع سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های پرطرف‌دار و مورد استقبال تمام خارجی‌ها در ترکیه است که برای اخذ اقامت و دریافت پاسپورت ترکیه مورد استقبال قرار می‌گیرد.
  3. واردات و صادرات کالا ترکیه: در این روش سرمایه‌گذاری ابتدا باید در ترکیه ثبت شرکت انجام دهید و سپس با عضویت در اتاق تجارت استانبول می‌توانید برای صادرات و واردات از ایران و یا به کشورهای دیگر اقدام کنید.
  4. سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه: این نوع سرمایه‌گذاری برای دریافت شهروندی ترکیه مناسب است. با سپرده 500 هزار دلاری به مدت 3 سال می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و رشد اقتصادی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اقتصادی ترکیه، بازار املاک و مستغلات است که به سرعت در حال گسترش است. سرمایه‌گذاران جهانی به طور فزاینده‌ای به این صنعت که در نتیجه شیوع بیماری همه‌گیر و کاهش ارزش پول ترکیه در حال توسعه است، علاقه‌مند هستند. چندین آمار نشان می‌دهد که تعداد سرمایه‌گذاران بین‌المللی در املاک ترکیه در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. با این حال، اقتصاد ترکیه بین نیاز به حفظ ثبات اقتصاد کلان و نیاز به دستیابی به رشد سالانه گرفتار شده است که منجر به بدتر شدن رکود اقتصادی می‌شود.

بخش املاک و مستغلات، به ویژه در ترکیه، تأثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی دارد. اقتصاد ترکیه با خرید ملک توسط خارجی‌ها در این کشور تقویت شده است. در نتیجه، ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران خارجی افزایش می‌یابد و با رشد اقتصاد با سودهای کلان باز می‌گردد.

تأثیر نوسانات نرخ ارز بر سرمایه‌گذارهای املاک و مستغلات

در ماه‌های اخیر کاهش ارزش لیر ترکیه باعث افزایش فروش املاک و مستغلات در ترکیه شده است. سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از نرخ ارز سودآور وارد عمل شده‌اند و با سرمایه گذاری روی لیر به فکر سودآوری هستند. زمانی که اخبار کاهش ارزش پول ترکیه در سرتاسر جهان به تیتر اخبار تبدیل شد، سرمایه‌گذاری‌ها شروع شد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا سرمایه گذاری روی لیر و خرید ملک در مکان‌های محبوب در سراسر ترکیه را شروع کنند.

سرمایه‌گذار در املاک و مستغلات
بخش املاک و مستغلات در ترکیه، اقتصاد این کشور را زنده نگه داشته است.

سرمایه گذاری روی لیر یک گزینه سرمایه‌گذاری قوی

ترکیه محیطی مناسب برای کسب و کار و دسترسی عالی به بازار جهانی در پیوند آسیا و اروپا را ارائه می‌دهد. از این رو، محیط ترکیه از شرق و غرب به بازارهای با عملکرد مناسب بسیار نزدیک است. از طرفی افزایش ارزش ارزهای خارجی و کاهش ارزش لیر ترکیه نقش اساسی در کاهش هزینه نهاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری از جمله هر نوع تولید دارد.

سرمایه‌گذارانی که ارزی غیر از لیر ترکیه دارند، می‌توانند املاک در ترکیه را با قیمت خوبی خریداری کنند. هر کاهش لیر ترکیه یک مزیت بزرگ برای سرمایه‌گذاران است زیرا خریدار خارجی، صاحب ارز خارجی است. بازار مسکن ترکیه همیشه یک گزینه سرمایه‌گذاری قوی خواهد بود چرا که وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه می‌رسد، سرمایه‌گذاران بین‌المللی سود زیادی از افزایش نرخ ارز دارند. به همین دلیل، افراد زیادی از امارات متحده عربی، ایران، عراق، روسیه، اوکراین و اروپا به ترکیه مهاجرت می‌کنند. استانبول 46 درصد از کل فروش سالانه املاک و مستغلات را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن آنتالیا با 20 درصد از کل درآمد سالانه خرید ملک توسط صاحبان خانه‌های خارجی قرار دارد.

سرمایه گذاری روی لیر از طریق خرید ملک

با بحران ارزی رسمی لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، قدرت خرید برای خریداران خارجی نشان‌دهنده فرصت‌های خرید است. می‌توانید با سرمایه گذاری روی لیر از طریق خرید ملک با پرداخت نقدی یا پرداخت اقساطی از سود مضاعفی برای سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوید:

  • با توجه به اینکه لیر ترکیه در طول یک سال 30 درصد از ارزش خود را از دست داده است. 30 درصد کاهش ارزش ارز نشان‌دهنده 30 درصد تخفیف است، از این رو بهترین زمان برای خرید ملک در ترکیه زمانی است که لیر ترکیه ضعیف است. در صورت خرید ملک و پرداخت بهای آن به صورت نقدی بر اساس لیر، بالاترین نرخ تخفیف را دریافت خواهید کرد، در نتیجه سود مضاعفی برای سرمایه‌گذاری خود خواهید داشت.
  • ساختار پرداخت‌های اقساطی بهای ملک نیز بر اساس لیر ترکیه است. به این صورت که پیش پرداخت اولیه را به لیر ترکیه پرداخت می‌کنید و سپس اقساط ثابت را به مرور زمان به لیر پرداخت می‌کنید. این بدان معناست که با گذشت زمان، هر کاهش ارزش پول ترکیه در برابر دلار یک سود اضافی برای شما محسوب می‌شود و با سرمایه گذاری روی لیر چطور ارزش پولتان را حفظ خواهید کرد.

بیشتر بخوانیدمزایای خرید ملک در ترکیه بر اساس قانون جدید چیست؟

اخذ تابعیت ترکیه با سرمایه گذاری روی لیر

از سال 2017، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با ایجاد یک تجارت در ترکیه، تابعیت ترکیه و مزایای ترکیبی آن را دریافت کنند. حق شهروندی ترکیه برای اتباع خارجی که بیش از مقدار مشخصی سرمایه‌گذاری می‌کنند و ایجاد اشتغال می‌کنند یا سپرده را نگه می‌دارند به رسمیت شناخته شده است. با سرمایه گذاری روی لیر طبق شرایط زیر می‌توانید شهروندی ترکیه خود را دریافت کنید:

  • اگر حداقل 500 هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید.
  • حداقل برای 50 نفر شغل ایجاد کنید.
  • اموال غیر منقول به ارزش 250 هزار دلار خریداری کنید.
  • حداقل 500 هزار دلار سپرده‌گذاری در بانک‌های فعال در ترکیه به مدت حداقل 3 سال داشته باشید.
اخذ تابعیت ترکیه با سرمایه گذاری روی لیر
با سرمایه گذاری روی لیر می‌توانید شهروندی ترکیه دریافت کنید.

سخن پایانی

توجه به این نکته ضروری است که ترکیه به عنوان یکی از بیست اقتصاد برتر جهان شناخته شده است. بنابراین، کشور ترکیه سرمایه‌گذاران خارجی متعددی را از هر منطقه جذب می‌کند. علاوه بر این، مقامات ترکیه اولویت بالایی برای تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای سرمایه گذاری روی لیر قائل هستند. این کشور طیف وسیعی از ابتکارات را برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ارائه می‌کند. امکان مالکیت ملک در ترکیه در حال حاضر یک فرصت خوب به خصوص با قیمت‌های فعلی است. علاوه بر این، مزایای داشتن املاک و مستغلات در ترکیه، از جمله اخذ تابعیت ترکیه برای کسانی که املاک و مستغلات به ارزش 250 هزار دلار آمریکا خریداری می‌کنند نیز یک شانس عالی است.