چطور در ترکیه با کلاهبرداران مقابله کنید؟

چطور در ترکیه با کلاهبرداران مقابله کنید؟
02.02.20

در نظم جهانی کنونی که ما آن را قرن بیست و یکم، یعنی عصر تکنولوژی می‌نامیم، متأسفانه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های کلاهبرداری نیز توسط کلاهبرداران به‌روز شده است. همان‌طور که در اخبار یا شبکه‌های اجتماعی می‌شنویم، کلاهبرداران هر روزه شهروندان زیادی را قربانی می‌کنند. خسارات مادی و معنوی به بار می‌آورند. به حدی که به نظر می‌رسد روش‌های متقلبانه آن‏ها بسیار پیشرفت کرده است. شکایت از کلاهبردار در ترکیه روش‏های خود را دارد.

با ام تی سی هوم همراه باشید تا درباره‌ی روش‌های قانونی مقابله با کلاهبرداری صحبت کنیم.

جرم کلاهبرداری در ترکیه چیست؟

طبق قانون مجازات ترکیه، تعریف کلاهبرداری به شرح زیر است:

هرکس با اعمال متقلبانه شخصی را فریب دهد و برای خود یا دیگری به ضرر او منفعت برساند به حبس از یک تا پنج سال و جزای نقدی محکوم می‌شود. به‌عبارت‌دیگر برای وقوع کلاهبرداری باید فرد فریب‌خورده و از رفتار متقلبانه منتفع شود؛ بنابراین، هم رفتار متقلبانه و هم فریب و منفعت باید با هم باشد. در ادامه در مورد چگونگی شکایت از کلاهبردار در ترکیه را توضیح خواهیم داد.

کلاهبرداری شده‌ام، چه‌کار کنم؟

در صورت وقوع عناصر جرم کلاهبرداری اگر متوجه شدید که فردی کلاهبرداری کرده است، با گزارش یا شکایت به مراجع قضایی می‌توان از پیدا شدن عاملان جرم اطمینان حاصل کرد و تحقیقات را انجام داد. عاملان این جنایت معمولاً با هویتی در سایه و آسایش در مقابل هویت واقعی خود تحت عنوان اکانت‌های جعلی اقدام می‌کنند. شکایت از کلاهبردار در ترکیه کار چندان سختی نیست. به‌عنوان‌مثال، ازآنجایی‌که نام خود را متفاوت به کار می‌برند، خود را پلیس، دادستان، وکیل، قاضی، پزشک و غیره می‌نامند. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی در قرن بیست و یکم از عناوینی مانند متخصص سرمایه‌گذاری، متخصص ارزهای دیجیتال، آژانس تعطیلات، مشاور املاک استفاده می‌کنند. به همین دلیل، می‌توان از انواع داده‌های عینی به‌عنوان مدرک برای باز شدن تحقیقات و در شکایت از کلاهبردار در ترکیه استفاده کرد.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره‌ی آپوستیل اسناد و مدارک در ترکیه

از من کلاهبرداری شده است کجا می‌توانم شکایت از کلاهبردار در ترکیه انجام دهم

اگر مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اید، می‌توانید از کمک حقوقی حرفه‌ای بهره‌مند شوید و از طریق یک وکیل متخصص شکایت کنید. شما می‌توانید از حق خود برای شکایت بدون وکیل استفاده کنید. میتوانید شکایت از کلاهبردار در ترکیه را به کلانتری‌ها و یا دادسراها ببرید.

کلاهبرداری طلای جعلی

تعداد افرادی که از جواهرسازان با مخلوط‌های ربع، گرم و شمش‌های طلا تقلبی کلاهبرداری می‌کنند، به‌ویژه در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است.

کلاهبرداری مسکن

بسیاری از مردم تابلوهای خود را آویزان می‌کنند، تعهدات ساخت‌وساز می‌نویسند و شروع به کار می‌کنند. برخی از آن‏ها از مردم سپرده می‌گیرند. آپارتمان‌ها را طوری نشان می‌دهند که گویی بدون فروش هستند. علم مالک و حتی با تنظیم قراردادهای بیع جعلی و قراردادهای ملکی، منافع ناعادلانه‌ای از مردم به دست می‌آورند. در چنین مواردی لازم است بگوییم که ارکان جرم کلاهبرداری رخ می‌دهد. شما میتوانید شکایت از کلاهبردار در ترکیه را به مراجع قانونی ببرید.

کلاهبرداری در فروش املاک به خارجی ها در ترکیه
کلاهبرداران با تبلیغ املاک با قیمت های گزاف و نجومی، سرمایه گذاران را ترغیب می کنند تا با پرداخت مبالغ نجومی، در ترکیه ملک خریداری کنند.

مهم‌ترین روش‌های کلاهبرداری املاک در ترکیه چیست؟

روش‌های زیادی برای کلاهبرداری املاک در ترکیه وجود دارد. به‌طوری‌که برخی از آن‏ها به امری عادی تبدیل شده‌اند. برخی از آن‏ها مبهم و مرموز باقی می‌مانند و نیاز به توجه شدید سرمایه‌گذار دارند. با ارائه مستندات میتوان شکایت از کلاهبردار در ترکیه را کلانتری کرد.

شاید مهم‌ترین ابزار و روش‌های کلاهبرداری در املاک عبارت‌اند از:

کلاهبرداری املاک و مستغلات با جعل هویت صاحب ملک

این روش متکی بر این است که کلاهبردار جعل هویت مالک واقعی ملکی را که سرمایه‌گذار می‌خواهد خریداری کند. حتی ممکن است ادعا کند که در فرایند فروش، نماینده قانونی مالک ملک است. اسنادی برای اثبات صحت مالکیت وی بر ملک یا از طریق وکالت‌نامه قانونی جعلی، شاید این رایج‌ترین و خطرناک‌ترین روش کلاهبرداری املاک در ترکیه باشد. با شکایت از کلاهبردار در ترکیه جلوی کلاهبرداری‏های بیشتر را بگیرید.

ملک را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی آن عرضه کنید

در این صورت، کسانی که می‌خواهند کلاهبرداری کنند، عمداً پیشنهادهای ملکی را با قیمت‌هایی بسیار ارزان در مقایسه باارزش واقعی ارائه می‌دهند و آن را به‌عنوان معامله مادام‌العمر تبلیغ می‌کنند.

ملک را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی آن عرضه کنید

برخی از بازاریابان املاک و مستغلات که بدون ارتباط با یک شرکت تبلیغاتی املاک کار می‌کنند، مبلغ اضافی را به قیمت ملک اضافه می‌کنند تا بتوانند کمیسیون خود را از آن افزایش دهند.

بهترین راه‌ها برای جلوگیری از کلاهبرداری املاک در ترکیه چیست؟

  • آشنایی کامل با بازار املاک ترکیه و قوانین سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات.
  • بازرسی ملک شخصاً در محل برای اطمینان از مطابقت مشخصات آن با آنچه در مورد ملک به او توضیح داده شده است.
  • از طریق وب سایت رسمیباید از مطابقت شماره ملک و مشخصات آن با کاغذ تاپ آن اطمینان حاصل شود.
  • شما نباید با پیشنهادهای غیرمنطقی در قیمت‌های ملکی وسوسه شوید. مانند ارائه ملک با قیمت بسیار بالاتر یا بسیار کمتر از قیمت واقعی آن.
  • مراقب باشید اطلاعات شخصی مهم مانند مدارک شناسایی و شماره‌حساب بانکی را در اختیار افراد غیرقانونی قرار ندهید.
کلاهبرداری از طریق وعده‌های دروغین سرمایه‌گذاری در ترکیه
یکی از راه‌های مقابله با کلاهبرداری در  خرید ملک در ترکیه، استفاده از خدمات شرکت‌ها و مراکز معاملات املاک معتبر است.

قربانیان کلاهبرداری چه کاری باید انجام دهند؟ جرم و مجازات کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که مرتکب با اعمال متقلبانه شخصی را فریب دهد و به نفع خود یا دیگری و به ضرر قربانی منتفع شود. در جرم کلاهبرداری رضایت قربانیان کلاهبرداری مطرح است؛ اما این رضایت قربانیان کلاهبرداری با رفتار متقلبانه قربانی و با فلج کردن اراده آنها صورت‌گرفته است. به همین دلیل نمی‌توان اراده قانونی مرتکب را در جرم کلاهبرداری ذکر کرد. اثبات این که اراده بزه‌دیده با اعمال متقلبانه در جرایم کلاهبرداری صدمه‌دیده است بسیار مهم است. شکایات دادستانی که بدون دلیل و مدرک صورت می‌گیرد، عموماً به‌عنوان اختلاف حقوقی تلقی می‌شود و قرار عدم تعقیب صادر می‌شود.

چگونگی شکایت از کلاهبردار در ترکیه

هرکسی که بخواهد شکایت از کلاهبردار در ترکیه کند می‌تواند به کلانتری نزدیک خود مراجعه کند. بلافاصله به نگهبان پذیرش که به‌محض ورود به ساختمان پلیس او را می‌بیند، مراجعه کند.

هرکسی که می‌خواهد شکایت از کلاهبردار در ترکیه کند باید مترجمی همراه خود ببرد تا مسئول پذیرش جزئیات شکایت را بفهمد. او موضوع را با تمام جزئیات به اطلاع کارمند می‌رساند. هرکس دارای کارت حفاظت موقت باشد می‌تواند برای شکایت از کلاهبردار در ترکیه اقدام کند. افسر اطلاعات حق طبقه‌بندی پرونده شکایت را دارد. در صورت فوری بودن از نظر او شاکی را به سمت افسر ترک راهنمایی می‌کند.

در صورت آسیب به شاکی، پلیس او را تا بیمارستان همراهی می‌کند تا توسط پزشک معاینه شود. پس از آن گزارش پزشکی صادر می‌کند و نسخه‌ای از آن را به شاکی می‌دهد.

شاکی پس از اخذ گزارش پزشکی برای تشکیل پرونده به کلانتری مراجعه می‌کند.

درصورتی‌که شکایت به‌عنوان فوری طبقه‌بندی نشود، افسر اطلاعات شماره‌ای را به شاکی تحت عنوان نوبت می‌دهد. پس از آن مصاحبه با یک پلیس انجام می‌شود تا شاکی بتواند در مورد محتوای شکایت از کلاهبردار در ترکیه صحبت کند. بر اساس این دستور پلیس یک «گزارش پلیس» می‌نویسد و شاکی می‌تواند از آن رونوشت بگیرد.

پس از گذشت 24 ساعت از ارائه گزارش پلیس، پرونده شاکی به دادستانی ترکیه می‌رسد تا پرونده در عدلیه یعنی دادگاه پیگیری شود.

بررسی دادگاه مستلزم این است که شاکی دارای مدارک زیر باشد:

  • کارت حفاظت موقت “Kimlik
  • یک کپی از گزارش پلیس
  • یک کپی از گزارش پزشکی

 

سخن پایانی

هر اقدامی که به‌قصد فریب طرف مقابل به‌منظور کسب منفعت انجام شود، کلاهبرداری محسوب می‌شود. قانون اجازه شکایت از کلاهبردار در ترکیه را به کسی که مورد کلاهبرداری واقع شده است، می‏دهد. کلاهبرداری شامل کتمان و تحریف حقایق، سرقت، گزارش نادرست یا حذف حقایق است، اما محدود به آن نیست و برای سود انجام می‌شود.