یک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

یک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟
01.11.20

استانبول را با سواحل پر شور و مرغ‌های دریایی به خاطر می‌آوریم. خیابان‌های سنگفرش شده و پر پیچ خم که همگی با شیبی ملایم به یک نقطه می‌رسند؛ تنگه‌ی بسفر. اما استانبول فراتر از بسفر و دریاست. شهری تاریخی با بناهایی که گذشته، حال و آینده را بهم پیوند زده. آب و هوای مدیترانه‌ای، کوه‌های سرسبز، شکوه عثمانی و شور زندگی بخشی‌ از جاذبه‌های استانبول است که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به این شهر می‌کشاند. می‌خواهید بدانید هزینه‌ی سفر به استانبول چقدر است؟ با مجله‌ی ام تی سی هوم همراه شوید.

راهنمای سفر به استانبول

استانبول همیشه یکی از شهرهای موردعلاقه مسافران بوده است. جاذبه های استانبول سالانه میلیون‌ها گردشگر را به ترکیه می‌کشاند. بنابراین دانستن اینکه هزینه سفر به استانبول چقدر می‏شود، برای خیلی‏ها مهم است. در این شهر تاریخ، فرهنگ‌ها و شگفتی‌های طبیعت‌گرد هم آمده‌اند تا با پرداخت هزینه سفر به استانبول تعطیلات خوبی داشته باشید. بااین‌حال، اگر ندانید کجا بمانید، کجا غذا بخورید یا کجا سفر کنید، ممکن است هزینه سفر به استانبول شما بسیار گران باشد.

اقدامات لازم پیش از سفر

برای سفر به استانبول به یک سری اطلاعات و ملزومات نیاز دارید. پس قبل از هر اقدام عملی باید حواستان به نکات باشد:
هدفتان از مسافرت به استانبول چیست؟
برای گذراندن اوقات فراغت به این شهر می‌روید یا قصد انجام کاری را دارید. دانستن این نکته بسیاری از جنبه‌های سفرتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بهتر است قبل از سفر یک برنامه‌ی زمانی مشخص برای خودتان تعریف کنید. اگر خانوادگی به استانبول می‌روید، باید حواستان به نیازهای باقی‌ اعضای خانواده هم باشد.

جاذبه‌های استانبول را بشناسید

استانبول یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان از نظر مکان‌های دیدنی است. این شهر که در طول تاریخ میزبان تمدن‌های بسیاری بوده است، ردپای فرهنگ‌های مختلف را در خود دارد. بناهای تاریخی بیشماری در استانبول وجود دارد. در این کلان‌شهر می‌توانید خاص‌ترین آثار معماری مدرن را ببینید. افراد زیادی مایل به سفر به استانبول هستند و می‏‌خواهند هزینه سفر به استانبول را تخمین بزنند. استانبول علاوه بر بافت تاریخی، تنوع بسیار زیادی را در اختیار مسافران از هر طبقه‌ای قرار می‌دهد؛ بنابراین تا حدودی هزینه سفر به استانبول به شما بستگی دارد که چگونه برنامه‌ریزی کنید.

راه‌های صرفه‌جویی در سفر بشناسید

همیشه راه‌هایی برای کم‌ کردن هزینه‌ها هست. وقتی پای سفر به خارج از ایران به میان می‌آید به دلیل تفاوت نرخ ارزش واحد پولی،‌ شاید لازم باشد روش‌‌هایی را برای کاهش هزینه‌ها پیدا کنیم. برای مثال تهیه‌ی غذاهای آماده و تنقلات. یا به همراه بردن لباس‌های اضافی می‌تواند کمک شایانی به صرفه‌جویی در هزینه‌ی سفر به استانبول کنید.

اخبار آب و هوا را دنبال کنید

همیشه قبل از رفتن به سفر و یا حتی گردش یک‌روزه برای اطلاع و اطمینان از شرایط آب‌وهوایی مقصدتان اخبار هواشناسی را چک کنید. با این کار می‌توانید به‌اندازه و متناسب شرایط آب‌وهوا لباس بردارید.
اگر متناسب شرایط آب‌وهوایی استانبول لباس بردارید در نتیجه نیازی به خرید لباس پیدا نخواهید کرد و در هزینه سفر به استانبول صرفه‌جویی می‌کنید.

چک لیست وسایل ضروری را تهیه کنید

یک لیست از وسایل موردنیاز و ضروری‏تان تهیه کنید. در ابتدا و انتهای سفر با استفاده از لیستی که تهیه کرده‌اید وسایل خود را چک کنید. با این کار از برداشتن همه وسایلتان اطمینان خاطر خواهید داشت و به‌این‌ترتیب هیچ موقع وسیله‌ای در مبدأ و یا مقصد جا نخواهید گذاشت. بدین ترتیب هزینه سفر به استانبول برایتان مقرون‌به‌صرفه خواهد بود چون نیازی به خرید وسایل ضروری‌تان نخواهید داشت.

برآورد هزینه‌‌های سفر

هزینه سفر به استانبول شامل تورهای گردشگری بلیط رفت‌وبرگشت حمل‌ونقل، هزینه اسکان و هزینه‌های خوردوخوراک است. برای برآورد هزینه سفر به استانبول کافی است اطلاعات کافی داشته باشید. برای کسب اطلاعات مورد نیاز می‌توانید یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید. بدین ترتیب هزینه سفر به استانبول را به‌راحتی می‌توانید تخمین بزنید.

واحد پولی ترکیه
اسکناس‌های ترکیه با عکس معمار ترکیه نوین آتاتورک

واحد پول ترکیه

برای سفر به هر کشوری خوب است با واحد پول آنجا آشنا باشید. سفر به ترکیه از این قاعده مستثنا نیست. واحد پول کشور ترکیه و قبرس شمالی لیر ترکیه است. برای پرداخت بعضی از هزینه سفر به استانبول، در ترکیه باید از لیر استفاده کنید.
علامت اختصاری لیر TL است. در گذشته واحد پول ترکیه لیره عثمانی بوده است. در سال 2005 ترکیه دچار تورم زیادی شد. بعد از اصلاحات صورت‌گرفته توسط دولت وقت ترکیه، لیره عثمانی جای خود را به لیره جدید داد. اکنون بجای لیره جدید ترکیه، لیر ترکیه گفته می‌شود. هر یک لیر برابر 18..100 برای فروش است.
در حال حاضر اسکناس‌های ترکیه با ارزش‌های 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیر موجود هستند. علاوه بر اسکناس‌ها، سکه‌هایی باارزش‌های 1، 5، 10، 25 و 50 قروش نیز در ترکیه استفاده می‌شوند. با داشتن تعدادی از این اسکناس‏ها و حتی تعدادی از این سکه ‏ها به راحتی می‌توانید بعضی از هزینه سفر به استانبول خود را پرداخت کنید.

نرخ تبدیل لیر به واحد پولی ایران

برای سفر به ترکیه لازم است به‌اندازه کافی لیر خریده و همراه خود داشته باشید. لازم است بعضی از هزینه سفر به استانبول را به پول کشور ترکیه یعنی لیر پرداخت کنید. در شرایط کنونی بازار ارز و باتوجه‌به نوسانات بازار برای خرید لیر باید قیمت به‌روز داشته باشید. در حال حاضر در بهمن سال 1401 هر یک لیر 530/2 تومان است.

برآورد هزینه‌های احتمالی

سفر به ترکیه نیاز به دریافت ویزا و پرداخت هزینه‌ي آن ندارد. تنها هزینه‌هایی که باید برای سفر به استانبول باید پرداخت کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پرداخت هزینه‌ی دریافت یا تمدید پاسپورت در صورت لزوم حداکثر تا سقف حدود 365000 تا 280000 تومان
  • پرداخت عوارض خروج از کشور در 1402 برای سفر عادی اول 400 هزار تومان و برای سفر عادی دوم 600 هزار تومان و برای سفر سوم 800 هزار تومان محاسبه می‌شود.
  • پرداخت هزینه‌های بیمه‌ی مسافرتی به ترکیه برای مبلغی حدود 10 تا 70 هزار بورو که چیزی در حدود 20 تا 500 هزار تومان محاسبه می‌شود.
  • پرداخت هزینه‌ی تست PCR دو حدود 350.000 تا 500.000 تومان

قیمت بلیت پرواز تهران – استانبول

شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه سفر به استانبول در فصل‌های ارزان‌قیمت به استانبول سفر کنید. مقرون‌به‌صرفه‌ترین حالت هزینه سفر به ترکیه استفاده از تورهای گردشگری است.
اگر مایل به استفاده از تورهای گردشگری نباشید می‌توانید باتوجه‌به بودجه‌تان بلیط هواپیما برای سفر به ترکیه تهیه کنید.
معمولاً بلیط‌های لحظه آخری قیمت پایین‌تری دارند شما می‌توانید با تهیه بلیط لحظه آخری هزینه سفر به استانبول خود را تا حدی کاهش دهید. بلیط هواپیمای تهران – استانبول در حال حاضر به طور میانگین در حدود 6.250.000 تومان است.
به‌طورکلی بالاترین هزینه رفتن به ترکیه و قیمت بلیط هواپیما در حال حاضر در حدود 80.000.000 تومان است. برای کنترل هزینه مسافرت به ترکیه می‌توانید در خرید بلیط هواپیمای خود دقت لازم را داشته باشید.

همچنین لازم به ذکر است متوسط قیمت خرید بلیط یک طرفه از تهران به استانبول در آبان 1402 برابر با 9 تا 12 میلیون تومان است.

قیمت بلیط هواپیما استانبول تهران
پروازهای تهران – استانبول به صورت روزانه توسط ایرلاین‌های مختلف ایرانی و ترکی صورت می‌پذیرد.

هزینه‌ی سفر زمینی به استانبول

برای صرفه‌جویی در هزینه سفر به استانبول می‌توانید از سفر کردن با هواپیما صرف‌نظر کنید. سفرکردن به ترکیه از طریق مرزهای زمینی نیز امکان‌پذیر است. قطعاً سفر به‌صورت زمینی خالی‌ازلطف نخواهد بود. هزینه سفر به استانبول از طریق مرزهای زمینی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

سفر با خودروی شخصی به استانبول

کاهش قیمت سفر به ترکیه دلیل خوبی برای سفر به این کشور با خودروی شخصی است. برای رفتن به ترکیه می‌توانید یکی از مرزهای بازرگان، راضی و یاسر را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر با خودروی خود را دارید علاوه بر داشتن گواهینامه بین‌المللی باید فرایندهای اداری به خصوصی را طی کنید.

سفر با اتوبوس به استانبول

اگر قصد سفر به استانبول با اتوبوس را دارید می‌توانید از دو مبدأ تهران و یا تبریز به مقصد استانبول حرکت کنید. هزینه سفر به استانبول با اتوبوس قطعا به صرفه خواهد بود.
هزینه بلیط اتوبوس‌های تهران – استانبول حدود 2 میلیون تومان است. هزینه بلیط اتوبوس‌های تبریز – استانبول 1900000 تومان است.
سفر با اتوبوس از جمله راه‌های کاهش هزینه سفر به استانبول است.

سفر با قطار به استانبول

سفر با قطار به استانبول روش جذابی برای سفر به ترکیه است. اگر می‌خواهید با قطار به استانبول سفر کنید باید بدانید مسیر طولانی در پیش دارید. سفر به استانبول به‌وسیله قطار حدود ۷۰ الی ۸۰ ساعت زمان خواهد بود. ازآنجایی‌که این مدت‌زمان خیلی طولانی است و قطار در ایستگاه‌های زیادی توقف دارد این نوع سفر کردن به‌شدت خسته‌کننده است.

سه مسیر عمده‌ی سفر به استانبول از ایران

  • تهران – استانبول
  • تهران – آنکارا / آنکارا – استانبول
  • تبریز – وان / وان – استانبول
مرز زمینی ایران و ترکیه
مرز زمینی ترکیه

قیمت هتل در استانبول

هزینه اتاق هتل در استانبول باتوجه‌به تقاضا، موقعیت مکانی و رتبه‌بندی ستاره متفاوت خواهد بود. قیمت هتل در هزینه سفر به استانبول را نمی‌توان نادیده گرفت.
برای اسکانی مقرون‌به‌صرفه در کاهش هزینه سفر به استانبول می‏توانید در هاستل‏ها و یا هتل‏های ارزان‌قیمت اقامت داشته باشید. ۲۳۶ هاستل در استانبول موجود است که بر اساس اطلاعات موجود، هاستل خانه سبز تکسیم محبوب‌ترین هاستل در شهر استانبول است.
باید توجه کنید که رزرو هتل از اساسی‏ترین هزینه سفر به استانبول است. با توجه بودجه‏تان می‌توانید یکی از هتل‏های استانبول را برای اقامتتان انتخاب نمایید. به طور متوسط هزینه یک شب اقامت در هتل‏های استانبول به شرح زیر است:

  • هتل 2 ستاره کمتر از 500 لیر
  • هتل 3 ستاره از  300 لیر تا 650 لیر
  • هتل 4 ستاره 500 لیر تا 1100 لیر
  • هتل 5 ستاره 100 دلار تا 450 دلار

تفاوت قیمت هتل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نزدیکی به مرکز شهر و فصل گردشگری.

آشنایی با هتل‌های میدان تقسیم

بهترین هتل‌های شهر استانبول در اطراف میدان تکسیم واقع شده‌اند. تکسیم به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد، شاهراه استانبول است. به همین دلیل مراکز گردشگری مهم مانند هتل‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه با تراکم بالا در اطراف آن استقرار یافته‌اند.
برخی از معروف‌ترین هتل‌های میدان تکسیم عبارتند از:

  • هتل 4 ستاره‌ی گونن
  • هتل 4 ستاره‌ی گرین پارک
  • هتل 4 ستاره‌ی تایتانیک سیتی
  • هتل 4 ستاره‌ی میدتاون
  • هتل 5 ستاره‌ی مارمارا

تمامی این هتل‌ها از بهترین‌های استانبول هستند که بالاترین کیفیت خدمات را به مسافران عرضه می‌کنند. به تبع هزینه‌ی اقامت در آن بسیار بالاست. اگر تمایل به اقامت در این هتل‌ها را دارید، برای کاهش هزینه‌ی سفر به استانبول پیشنهاد می‌کنیم زمستان را برای مسافرت خود انتخاب کنید. در این زمان هتل‌ها برای مسافران خود تخفیف‌های بی‌نظیری اعمال می‌کنند.

معرفی رستوران‌های استانبول
انواع کباب‌های ترکیه‌ای جزو محبوب‌ترین غذاهای خیابانی و رستورانی ترکیه‌اند

قیمت غذا در استانبول

بسیاری از غذاهای ترکی نام یک منطقه یا یک شخص را در خود دارند. به‌عنوان‌مثال کبابی آدانا از منطقه آدانا در جنوب ترکیه می‌آید. از غذاهای گوشتی گرفته تا سوپ‌های گیاهی را در استانبول امتحان کنید.
از بخش‏های مهم هزینه سفر به استانبول، هزینه‏های غذا است.
لیست انواع غذاهای ترکی همراه با قیمتشان در زیر توضیح داده شده است.

  • دونر: ارزان‌ترین و رایج‌ترین غذا برای میان‌وعده دونر است. دونر یک ساندویچ گوشت است که در نان پیتا یا در نان پیچیده شده است. هزینه هر ساندویچ دونر از 7 لیر شروع می‌شود.
  • کباب: یک ظرف گوشت کبابی می‌تواند هم یک غذای جداگانه کامل در یک کافه و هم یک میان‌وعده باشد. انواع زیادی با نام‌های مختلف وجود دارد. مثلاً شاورما هم کباب است. قیمت یک ظرف کباب از 15 لیر شروع می‌شود.
  • باگل سیمیت: نان‌شیرینی آردی خوشمزه با کنجد است. در غرفه‌های خیابان گران‌تر و در سوپرمارکت‌ها ارزان‌تر فروخته می‌شود. هزینه هر یک قطعه باگل سیمیت 1.25 است.
  • شاه‌بلوط برشته: یک غذای لذیذ برای یک آماتور، اما ارزش یک‌بار امتحان‌کردن را دارد. هزینه هر 100 گرم 10 لیر است.
  • شیرینی ترکی: شیرینی‌های ترکی به‌صورت وزنی و در جعبه برای نگهداری و حمل‌ونقل طولانی‌مدت فروخته می‌شوند. هر یک کیلوگرم شیرینی حدود 60 لیر است. اما طعم آنها الهی است. به دنبال ارزانی نباشید: شیرینی‌های ارزان نیز طعم ارزانی دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت اجناس و ریز هزینه‌های زندگی در ترکیه چگونه است؟

هزینه‌ی حمل و نقل در استانبول

شهر استانبول دارای یک شبکه حمل‌ونقل عمومی قوی است که شامل تراموا، قطار و اتوبوس است. اگر به دنبال یک حمل‌ونقل شخصی‌تر هستید، تاکسی و خدمات اشتراکی سواری نیز وجود دارد؛ بنابراین، مهم نیست که کدام هتل استانبول را برای اقامت انتخاب کنید، گزینه‌هایی برای حمل‌ونقل در شهر خواهید داشت. برای تخمین هزینه سفر به استانبول باید هزینه‏ های حمل‌ونقل در شهر را نیز در نظر بگیرید.

قیمت ورودی امکان دیدنی در استانبول

محبوب‌ترین جاذبه‌های استانبول بین ساعت 09:00 صبح تا 19:00 بعدازظهر مشغول به کار هستند.
برای یک سفر به یادماندنی، خوب است تا جای ممکن همه اماکن دیدنی استانبول را ببینید. در نتیجه هزینه‏های اماکن دیدنی را نیز به بقیه هزینه سفر به استانبول اضافه کنید.

قیمت بلیط موزه‌های استانبول به شرح زیر است:

  • ورودی مسجد ایاصوفیه رایگان است.
  • بلیط موزه کاخ توپکاپی به 2 صورت است:
    1. کاخ توپکاپی + ایا ایرنه 320 لیر
    2. کاخ توپکاپی + ایا ایرنه + حرم 420 لیر
  • موزه آب انبار بازیلیکا 190 لیر
  • موزه های باستان شناسی استانبول 75 لیر
  • موزه موزاییک کاخ بزرگ 45 لیر
  • برج گالاتا 130 لیر
  • موزه موم مادام توسو استانبول 207 لیر

شما می‌‏توانید با پرداخت قیمت بلیط قطار آنکارا استانبول به مبلغ 25 لیر از دیدنی‏های شهر آنکارا هم بازدید کنید؛ بنابراین این مبلغ را به هزینه سفر به استانبول اضافه نمایید.

سفر به استانبول در دوران کرونا

سفر‌های خارجی در دوران کرونا، تا میزان زیادی تحت تاثیر قرار گرفت. در حال حاضر برای سفر به استانبول در بازه‌ی زمانی 72 تا 96 ساعت قبل از پرواز مسافران ملزم به انجام تست کرونا در مراکز معتبر هستند. تنها کسانی اجازه‌ی ورود به خاک ترکیه را پیدا می‌کنند که جواب تست‌شان معتبر و منفی باشد. همچنین هتل‌ها، مراکز اقامتی و گردشگری ترکیه ملزم به رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی هستند.

بیشتر بخوانید: هنگام سفر به ترکیه از حس کد بیشتر بدانیم

سفر یک‌ هفته‌ای به استانبول
ایاصوفیه نماد تاریخ پرشکوه عثمانی و استانبول

آیا توریست‌ها می‌توانند در استانبول واکسن بزنند؟

علی‌رغم اخبار ضد و نقیضی که در شبکه‌های اجتماعی و خبری دست به دست می‌شود، دولت ترکیه هنوز قصد تزریق واکسن کرونا به توریست‌ها را ندارد. اولویت اول در ترکیه واکسن شهروندان ترک و افراد مقیم در این کشور است.
در حال حاضر تنها یک راه برای دریافت واکسن رایگان کرونا در ترکیه وجود دارد. شما می‌توانید با دریافت اقامت توریستی یا هر نوع اقامت دیگری در این کشور، کارت کیمیلک دریافت کنید. سپس از طریق سامانه‌ی E-NABIZ برای دریافت واکسن ثبت‌نام نمائید.

بیشتر بخوانید: سوالات متداول مسافران ترکیه

سخن پایانی

استانبول جزء 10 شهر برتر توریستی جهان است. مسافرت به این شهر برای ما ایرانی‌‌ها به دلیل نزدیکی و عدم نیاز به ویزا کار چندان سختی نیست. تنها کافی‌ست هزینه‌ی سفر به استانبول را تهیه کنیم و برای رفتن به این شهر همت داشته باشیم. شهر هزار افسون و افسانه برای هر گردشگر با هر سلیقه و میلی داستان‌‌ها برای گفتن دارد. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مشاوره در زمینه خرید ملک در ترکیه و سایر روش‌های مهاجرت به ترکیه با مشاوران ما تماس بگیرید.