چطور در ترکیه خانه اجاره کنیم؟

چطور در ترکیه خانه اجاره کنیم؟
01.02.11

ترکیه کشوری خیره‌کننده است که توسط خطوط ساحلی زیبا احاطه شده است، در تاریخ گنجانده شده و با شگفتی‌های طبیعی غنی شده است. زندگی در ترکیه در مقایسه با اکثر کشورهای جهان هم هیجان‌انگیز و هم آرامش‌بخش است. به همین دلیل ترکیه در سال‌های اخیر با افزایش خرید و اجاره ملک توسط خارجی‌ها و ورود مهاجران جدید از سراسر جهان روبرو است. اجاره آپارتمان در یک کشور خارجی می‌تواند یک تجربه استرس‌زا و ترسناک باشد، اما نگران نباشید. اگر به دنبال اجاره ملک ترکیه هستید، در این مقاله ام تی سی هوم چند نکته اساسی وجود دارد که باید قبل از شروع بدانید.

چگونه در ترکیه خانه اجاره کنیم

در ترکیه هم اجاره کردن خانه مانند ایران از طریق مشاورین املاکی صورت می‌گیرد. به علاوه در این کشور سایت‌های معتبری وجود دارد که می‌توانید عکس‌ها و مشخصات خانه را از آنجا ببینید و بپسندید و اجاره کنید. همچنین در ترکیه بعضی خانه‌ها را به صورت روزانه و ماهانه نیز می‌توانید اجاره کنید. در اولین گام باید محلی را که می‌خواهید در آن خانه اجاره کنید مشخص کنید. سپس تصمیم بگیرید که آیا به دنبال اجاره یک خانه به طور مستقیم از مالک هستید یا از طریق مشاور املاک می‌خواهید خانه مورد نظر خود را جستجو کنید. برای اجاره ملک ترکیه کافی است شما پاسپورت و یا کیملیک (کارت شناسایی صادرشده توسط دولت ترکیه) و یا برگه درخواست اقامت خود را ارائه دهید. در مرحله اول معامله اجاره‌نامه‌ای نوشته می‌شود که تمامی شرایط طبق توافق دو طرف در آن درج می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ آسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

روش‌های یافتن خانه اجاره‌ای در ترکیه

وب‌سایت معتبر برای جست‌وجو و اجاره ملک ترکیه sahibinden.com است. تبلیغات‌ دهان به دهان نیز یک سنت ثابت در ترکیه است زیرا صاحبخانه‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند املاک خود را به افرادی که شخصاً می‌شناسند اجاره دهند. اما این روش اغلب برای خارجی‌هایی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، گزینه‌ای عملی نیست.

از سوی دیگر، اجاره از طریق مشاور املاک و مستغلات یکی دیگر از روش‌هاست که مزایای متعددی را در خارج از دروازه ارائه می‌دهد. مشاورین املاک دارای مجموعه املاک و مستغلات گسترده‌ای هستند که به شما امکان می‌دهند از بین طیف گسترده‌ای از املاک مسکونی و تجاری در شعاع محدودیت‌های قیمتی مختلف انتخاب کنید. مشاوران املاک نیز گزینه‌هایی مانند بازدید رایگان از خانه و تورهای مجازی را ارائه می‌دهند. آنها می‌توانند خانه‌هایی را به شما معرفی کنند که کاملاً با نیازهای سبک زندگی و بودجه شما مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید:‌ مالیات بر اجاره خانه‌تان فراموش نشود

در ترکیه تعمیرات خانه اجاره‌ای به عهده چه کسی است؟

اگر خانه‌ای که در حال بررسی اجاره آن هستید در وضعیت نامناسبی قرار دارد، خوب است بدانید که در ترکیه، هرگونه تعمیر ملک یا مالیات توسط مالک پرداخت می‌شود. با این وجود تعداد کمی از صاحب‌خانه‌ها مسائل و وظایف نگهداری مانند یک لایه رنگ جدید را به صاحب‌خانه بعدی واگذار می‌کنند. اگر این‌طور است، می‌توانید در مورد درخواست تعمیر خانه با مالک مذاکره کنید و ترتیبی دهید که هزینه‌های نگهداری و تعمیر را از اجاره ماه‌های آینده حذف کنید. فراموش نکنید شما باید مطمئن شوید که هیچ بدهی از قبض‌های آب و برق قبلی وجود ندارد.

اجاره خانه در ترکیه
برای اجاره خانه در ترکیه می توانید از طریق یک مشاور املاک اقدام به اجاره خانه کنید.

هزینه‌های پنهان اجاره ملک ترکیه

هنگامی که در حال اجاره آپارتمان در ترکیه هستید، پرداخت اجاره یک ماهه به عنوان سپرده تضمینی همراه با اجاره ماه اول به صاحب‌خانه یک روند عادی است. یافتن خانه از طریق یک مشاور املاک هم هزینه‌ای را در پی خواهد داشت. مشاور املاک حدود 10 درصد از اجاره سالیانه را به عنوان حق‌الزحمه از شما دریافت می‌کند. از دیگر هزینه‌های اجاره ملک ترکیه عایدات است، بسیاری از املاک در ترکیه دارای عایدات هستند که اساساً هزینه نگهداری ماهانه ساختمان است.

قوانین اجاره ملک در ترکیه

به طور کلی، قوانین اجاره ملک ترکیه تقریباً مشابه اکثر کشورهای جهان است. افراد محلی و خارجی دارای حقوق مساوی هستند و در مورد خرید یا اجاره املاک و مستغلات با آن‌ها یکسان رفتار می‌شود. در ادامه به ذکر چند مورد از قوانین اجاره ملک ترکیه می‌پردازیم.

  • به عنوان یک خارجی، شما حق دارید خانه‌ای را با اجاره‌نامه امضا شده به نحوی که شرایط پرداخت را روشن می‌کند، اجاره کنید.
  • یک نسخه از قرارداد باید حفظ شود، زیرا قرارداد از هر لحاظ برای مستأجر و موجر تضمین است.
  • اجاره را نمی‌توان تا پایان مدت اجاره افزایش یا کاهش داد.
  • موجر حق ندارد مستأجر را از خانه بیرون کند مگر این‌که خانه را برای خود و فرزندانش نیاز داشته باشد.
  • اگر شما حداقل دو بار در یک سال اجاره را پرداخت نکنید، صاحب‌خانه می‌تواند اجاره‌نامه را باطل کند.

قرارداد اجاره ملک ترکیه

مهم‌ترین اطلاعاتی که باید هنگام اجاره ملک ترکیه در قرار نوشته شود به شرح زیر است:

  • آدرس مشخص است و در آن نوشته شده است نام محله، نام خیابان، شماره ساختمان و شماره آپارتمان یا مغازه.
  • نام صاحب‌خانه که در شناسنامه شخصی وی نوشته شده است.
  • شماره ملی مالک ملک معروف به شماره TC.
  • شماره پاسپورت مستأجر و نام آن در گذرنامه.
  • مدت قرارداد و تاریخ دریافت و تحویل ملک.
  • امضای دو طرف با درج نام آن‌ها در کنار امضا.
  • ارزش اجاره باید به طور واضح و مشخص نوشته شود.
  • بر روی یک ارزش مشخص برای افزایش اجاره سالانه توافق کنید.
  • تعیین مدت اجاره اغلب برای یک سال است.
  • مبلغ بیمه‌ای که به صاحب‌خانه پرداخت می‌شود را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید:‌ راهنمای جامع تنظیم اجاره نامه در ترکیه

هزینه نوتر اجاره‌ ملک ترکیه

نوتر همان دفتر اسناد رسمی در ترکیه است، جایی است که هر فرد شهروند و مقیم ترکیه با آن سروکار دارد. نوتر دفتری است که کلیه اوراق و اسناد در آن مستند است تا هیچ طرف دیگری مجبور به تأیید صحت مهر و موم و مدارک نشود و شامل اسناد انواع قراردادهای املاک و غیر منقول در اختیارات خود است.

قیمت‌های دفتر اسناد رسمی بسته به سند، نوع و تعداد صفحات آن متفاوت است و هزینه اعلام کننده در ترکیه برای سال 2021 عبارت است از:

  • هزینه سند برای یک سند یک طرفه بین 70 تا 79 لیر است.
  • هزینه سند برای یک سند دو طرفه بین 80 تا 120 لیر است.
  • حق‌الوکاله 192 لیر.
هزینه نوتر اجاره‌ ملک ترکیه
به دفاتر ثبت اسناد رسمی در ترکیه، نوتر گفته می‌شود.

اجاره ملک در ترکیه و گرفتن اقامت

اخذ اقامت موقت در کشور ترکیه با اجاره خانه در ترکیه نیز امکان‌پذیر است. این اقامت از نوع توریستی است به این معنی که فرد اجازه کار و تحصیل در ترکیه را ندارد و باید مجوز کار و تحصیل در ترکیه را با تغییر نوع اقامت دریافت کند. قبل از سال 2020، اقامت توریستی ترکیه به مدت دو سال از طریق اجاره املاک اعطا می‌شد و قابل تمدید بود. اما در قوانین جدیدی که از ابتدای سال 2020 وضع شده است، این اقامت به مدت یک سال اعطا می‌شود و تا پایان یک سال قابل تمدید نیست. برای تمدید این نوع اقامت باید حداقل یک سال از انقضای اقامت قبلی گذشته باشد.

اجاره هفتگی خانه در استانبول

اگر قصد اقامت طولانی مدت در ترکیه به قصد گردشگری یا غیر آن را دارید، گزینه اجاره کوتاه مدت در استانبول بهترین گزینه خواهد بود. از نظر هزینه و احساس ثبات نمی‌توانید آن را با هتل‌ها مقایسه کنید. در این مورد، شما دو گزینه دارید:

  • اجاره خانه توریستی: این گزینه تا زمانی که بخواهید مدت کوتاهی در ترکیه بمانید در دسترس شما است. برای اقامت در این کشور در این مدت نیازی به دریافت اجازه اقامت ندارید. شما می‌توانید مستقیماً با هر دفتر گردشگری تماس بگیرید تا خانه را با مبلغ مورد توافق اجاره کنید.
  • اجاره خانه شخصی: اگر بخواهید برای مدت طولانی در ترکیه بمانید، این گزینه بهترین خواهد بود.

هزینه هفتگی اجاره ملک در ترکیه استانبول

اگر قصد اجاره ملک ترکیه در نزدیک‌ترین منطقه استانبول به میدان تکسیم را دارید، باید حدود 57 دلار در شب بپردازید. این قیمت در فصل‌های مختلف از سال در نوسان است. اجاره در نزدیکی میدان تکسیم معمولاً 40 درصد گران‌تر از میانگین اجاره در سایر مناطق استانبول است. حدود اجاره روزانه در سایر مناطق حدود 34 دلار است. بنابراین اگر می‌خواهید یک هفته تعطیلات خود را در استانبول بگذرانید، باید به طور متوسط ​​662 دلار برای 7 روز بپردازید. قیمت بسته به فصل بین 624 تا 723 دلار برای یک هفته متغیر است.

قیمت اجاره خانه در استانبول

استانبول را می‌توان شهری ارزان برای زندگی در مقایسه با بسیاری از شهرهای بزرگ جهان دانست. اما استانبول نسبت به سایر شهرهای ترکیه هزینه زندگی بالایی دارد. استانبول علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شهر ترکیه است، بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی و مالی ترکیه نیز است. در ادامه قیمت اجاره خانه در استانبول این کلان شهر زیبای ترکیه را بررسی می‌کنیم:

  • میانگین قیمت اجاره خانه برای کل استانبول حدود 35 تا 45 لیر در هر متر مربع است که به این معنی است که قیمت اجاره آپارتمان 100 مترمربعی بین 3000 تا 4000 لیر است.
  • قیمت اجاره خانه برای مناطق و محله‌های ارزان بین 20 تا 25 لیر در هر متر مربع است که به این معنی است که قیمت اجاره آپارتمان 100 متر مربع بین 2000 تا 2500 لیره است.
  • در نواحی مرکز شهر استانبول و در مناطقی که دانشگاه‌ها را در خود جای داده‌اند تا 7500-10000 لیره افزایش می‌یابد.

قیمت آپارتمان مبله 25 تا 30 درصد گران‌تر است. همچنین توجه داشته باشید که میانگین قیمت اجاره خانه هر سال حدود 30 درصد در استانبول افزایش می‌یابد. مناطق بشیکتاش و سارییر از نظر اجاره خانه با میانگین قیمت اجاره خانه 7500 لیرگران‌ترین مناطق هستند. پس از آن باکرکوی با قیمت متوسط ​​اجاره خانه 6500 لیره وکادیکویو بیکوز با نرخ اجاره حدود 5500 لیره گران‌ترین مناطق استانبول هستند.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر ترکیه به شدت در حال جهش خرید و اجاره ملک توسط خارجی و ورود سرمایه‌گذاران مختلف از سراسر جهان بوده است. این نباید باعث شگفتی شود؛ در درجه اول، ترکیه کشوری زیبا است که توسط خطوط ساحلی خیره‌کننده احاطه شده است، با شگفتی‌های طبیعی غنی شده و در روح تاریخی غنی قرار گرفته است. با آب و هوای عالی و شهرهای پر جنب‌وجوش، زندگی در مقایسه با سایر کشورهای جهان آرامش‌بخش و هیجان‌انگیز است و شهروندانش به مهمان‌نوازی شهرت دارند. اگر به دنبال اجاره خانه در ترکیه هستید، در این مقاله برخی از جزئیات اولیه برای اجاره ملک ترکیه گردآوری شده است که باید قبل از جست‌وجوی ملک بدانید.