معرفی بانکهای خصوصی ترکیه

معرفی بانکهای خصوصی ترکیه
01.01.22

بانک یکی از ملزومات زندگی روزمره به دلیل خدمات و مزایای آن در مدیریت امور مالی است. اگر به دنبال خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به ترکیه هستید، به شما توصیه می‌شود که در بانک‌های خصوصی ترکیه حساب باز کنید. در طول 10 سال گذشته، سیستم بانکی ترکیه قوانین و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و به سطحی رسیده است که صلاحیت‌ لازم را در سطح بین الملی دارد. در این مقاله بهترین بانک‌های خصوصی ترکیه که در آن خارجی‌ها می‌توانند حساب بانکی باز کنند، لیست کرده‌ایم.

بانک ترکیه برای خارجی‌ها

در طول دهه گذشته، سیستم بانکهای خصوصی ترکیه تغییرات زیادی کرده و قوانین عمده‌ای را پشت سر گذاشته که به توسعه این بخش کمک کرده است. این امر سبب شد که سرمایه‌گذاران خارجی علی‌رغم این‌که ممکن است مستقیماً حساب بانکی نداشته باشند، بتوانند در ترکیه حساب بانکی باز کنند. چه ملکی در ترکیه داشته باشید چه نداشته باشید، داشتن یک حساب بانکی در ترکیه با نرخ بهره بسیار بالا که توسط بانک‌های ترکیه ارائه می‌شود بسیار سودمند است و در سال 2021 حدود 17 درصد است. افتتاح حساب بانکی در بانک‌های  خصوصی ترکیه یک مزیت واقعی است زیرا همه پرداخت‌ها، انتقال پول، جمع‌آوری مالیات، حتی خرید ملک با اقساط را آسان می‌کند.

انتخاب بانک ترکیه‌ای

برای افتتاح حساب بانکی در بانک‌های خصوصی ترکیه به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی باید عواملی را در نظر بگیریم، به عنوان مثال، اولین چیزی که یک فرد غیر ترک در ذهن دارد این است که “آیا این بانک ارائه خدمات بانکی به زبان انگلیسی ‌زبان دارد؟” با توجه به این موضوع، اکثر بانک‌های ترکیه دارای کارکنان انگلیسی زبان هستند و همچنین گزینه انتخاب زبان انگلیسی در وب‌سایت‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و برنامه‌های تلفن هوشمند خود دارند. همچنین،یکی از سؤالات متداول این است که “آیا من واقعاً نیاز به افتتاح حساب بانکی در ترکیه دارم؟”، برای پاسخ به این سؤال می‌گوییم که توصیه می‌شود حساب بانکی باز کنید زیرا بسیاری از فرایندها را ساده می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک سرمایه‌گذار پول خود را در هر بانک ترکیه‌ای بدون هیچ مشکل یا مانعی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:‌ لیست بانک‌های ایرانی در ترکیه

معرفی بانکهای‌ خصوصی ترکیه

همانطور که در بالا ذکر شد، ما لیستی ازبزرگ‌ترین بانکهای خصوصی ترکیه را تهیه کردیم که در اینجا به شرح هر یک از آنها می‌پردازیم:

بانک یاپی کردی

بانک یاپی کردی (YapiKredi Bank) اولین بانک خصوصی در ترکیه است، یکی از بانک‌های خصوصی سرمایه‌گذاری املاک در ترکیه محسوب می‌شود و با نسبت 9.2 بر بازار ترکیه تسلط دارد و مرکز آن در بحرین است. بانک یاپی کردی یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بانک‌های شرکتی و سرمایه‌گذاری در کل ترکیه و چهارمین بانک خصوصی بزرگ در بین بانک‌ها در سطح ایالتی است.

این بانک با جذب مشتریان در ترکیه، هلند، آذربایجان، روسیه و مالت در سال 1944 تأسیس شد. صندوق ضمانت اعتباری (KGF) دارد که از وام به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های غیر کوچک و شرکت‌های صادرکننده که به دلیل نداشتن ضمانت نمی‌توانند از فرصت‌های مختلف وام و پشتیبانی بهره‌مند شوند، حمایت می‌کند. بانک یاپی کردی در بخش‌های مالی خرده‌فروشی، بانک‌داری تجاری و شرکتی، بانک‌داری خصوصی و بخش‌های مدیریت دارایی تخصص دارد. دفتر مرکزی او در منطقه استانبول است و تقریباً 19000 کارمند دارد.

این بانک برای خرید آپارتمان، وام به شهروندان، کشاورزان و مؤسسات تجاری وام می‌دهد و از طریق اپلیکیشن موبایلYapıKredi Mobil، امکان بیش از 600 تراکنش بانکی را فراهم می‌کند.

بانک گارانتی

بانک گارانتی(Garanti BBVA Bank) در سال 1946 با دفتر مرکزی آن در استانبول تأسیس شد. یک بانک پس‌انداز خصوصی و دومین بانک خصوصی بزرگ ترکیه با سرمایه خارجی اسپانیایی است و 9.3 درصد بر بازار ترکیه تسلط دارد. بانک گارانتی 49.85 درصد از سهام خود را توسط بانک اسپانیایی معروف به BBVA در اختیار داشت. شراکت آن‌ها در سال 2015 توافق شده است.

این بانک محصولات و خدمات مالی متعددی از جمله حساب‌های شخصی، شرکت‌های کوچک و متوسط، محصولات و خدمات بانکی خصوصی و شرکتی را ارائه می‌دهد. گارانتی 937 دفتر در ترکیه، 8 شعبه و 3 نمایندگی در بقیه کشور دارد. نزدیک به 22000 نفر را استخدام می‌کند و حدود 14 میلیون مشتری را نمایندگی می‌کند. تا سال 2016، این بانک در مجموع 80 میلیارد دلار دارایی و 1.301 میلیارد دلار سود خالص ثبت کرده است.

شعبه ی مرکزی گارانتی بانک در شهر استانبول قراردارد
بانک گارانتی دومین بانک خصوصی بزرگ ترکیه با سرمایه خارجی اسپانیایی است.

ایزبانک

ایزبانک (Isbank) توسط جمهوری ترکیه در سال 1924 تأسیس شد و اولین بانک عمومی در جهان است. این بانک خدمات شرکتی، تجاری و سایر خدمات بانکی را به شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و یا متوسط ​​و سایر مشاغل ارائه می‌دهد.

همچنین خدمات بانک‌داری خرده‌فروشی، خدمات بانک‌داری خصوصی و خدمات مختلف وابسته به امور مالی، نقدی، خدمات اینترنتی و همراه را ارائه می‌دهد. این بانک با حدود 55000 کارمند در استانبول فعالیت می‌کند. مجموع دارایی‌های بانک تا سال 2016 به 79.8 میلیارد دلار و سود خالص 79.8 میلیارد دلار رسید.

آکبانک

آکبانک (AKBank) یکی ازبانک‌های خصوصی است که با 8.5 درصد بر بازار ترکیه تسلط دارد و در بسیاری از کشورهای جهان شعبه دارد. این بانک در سال 1948 تأسیس شد و در ابتدای افتتاح آن در استان آدانا ترکیه بود. تعداد شعب در استان‌های ترکیه به 1000 شعبه افزایش‌یافته است. آکبانک چهار بار متوالی به عنوان یکی از 500 بانک برتر جهان انتخاب شده است. این بانک خصوصی متعلق به خانواده سپنگیس ترکیه است.

بانک ایش ترکیه

بانک ایش ترکیه (TürkiyeİşBankası) اولین بانک دولتی در زمان جمهوری ترکیه محسوب می‌شود و در حال حاضر دومین بانک پس‌انداز خصوصی در ترکیه است که تحت رهبری مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد. این بانک با 11.1٪بربازارترکیه تسلط دارد و در پنج کشور خارج از کشور در قبرس، عراق، انگلیس، کوزوو و بحرین شعبه دارد. این بانک انواع وام‌ها و حساب‌های پس‌انداز ارائه می‌دهد و از طریق اپلیکیشن موبایلİşçe-Mobil Bankacılık می‌تواند خدمات زیادی مانند ارسال و دریافت پول، پیگیری فعالیت‌های حساب، پرداخت قبوض و مالیات به دولت و سایر خدمات را ارائه دهد. این بانک از نظر اندازه دارایی و سهام خود بزرگ‌ترین بانک خصوصی ترکیه است و در بین 100 بانک برتر جهان قرار دارد.

 

دنیز بانک

دنیزبانک (Denizbank) در سال 1938 توسط AnonimSirketi تأسیس شد. این بانک از سه بخش عمده فروش، توزیع و خزانه و حساب پس‌انداز تشکیل شده است. دنیزبانک در 31 دسامبر 2015 شبکه‌ای متشکل از 737 شعبه شامل 694 شرکت تابعه در ترکیه و 43 شرکت تابعه خارجی بین‌المللی و 4756 دستگاه خودپرداز راه‌اندازی کرد. مجموع دارایی‌های بانک در سال 2016، 34.9 میلیارد دلار و سود خالص آن 360 میلیون دلار بوده است. علاوه بر این، حامی اصلی بخش دریایی است.

بانک‌های دولتی ترکیه

در ترکیه بانک‌های دولتی نیز مشغول فعالیت هستند که به معرفی دو مورد بسنده می‌کنیم.

بانک زیارت

زیارت بانک (Ziraat Banka) یک بانک دولتی است که در سال 1863 تأسیس شد. این بانک در فروش خدمات بانکی و همچنین بیمه (مانند هر بانک نهادی دیگر) تخصص دارد. دفتر مرکزی زیارت بانکی در آنکارا با 1773 شعبه در سراسر ترکیه تا سال 2018، با 268 شعبه فقط در استانبول است. بر اساس وب‌سایت آنها، درآمد آنها 24 میلیارد لیر ترکیه در سال 2018 و تعداد کارمندان در مجموع 24647 کارمند بوده است.

بانک زراعت در کل برای سپرده گذاری و انجام فعالیت های بانکی در ترکیه خدمات مناسبی ارائه میدهد
زراعت بانک ترکیه در سال های اخیر توجه بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کرده است.

 

وقف بانک

وقف بانک (Vakifbank) در سال 1954 تأسیس شد، دفتر مرکزی آن در استانبول است. این بانک چهارمین بانک بزرگ ترکیه از نظر حجم دارایی است و 9.9 درصد بر بازار ترکیه تسلط دارد و دارای چهار مرکز خارج از ترکیه در نیویورک و اربیل در عراق و در قطر و بحرین است. یک مرکز بین‌المللی به نام Vakıfbank International در وین و کلن دارد. این بانک از طریق برنامه خود به Vakıfbank Mobil امکان می‌دهد تا بسیاری از خدمات مانند دریافت وام مسکن، پرداخت قبوض و مالیات، ردیابی نرخ ارز خارجی و قیمت طلا در دسترس قرار گیرد. دارای 939 شعبه در سراسر کشور، و 236 مورد از آنها در استانبول واقع شده است. بر اساس وب‌سایت وقف بانک، در سال 2021 درآمد آن‌ها 10.9 میلیارد لیر ترکیه بوده است.

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی بهترین‌بانکهای خصوصی ترکیه

مراحل افتتاح حساب بانکی در بانکهای خصوصی ترکیه به طور کلی ساده است، فقط باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • گذرنامه.
  • کارت اقامت معتبر (برخیبانک‌های ترکیه نیازی به اقامت ترکیه ندارند).
  • شماره مالیات را می‌توان در چند دقیقه در هر شعبه سازمان مالیاتی دریافت کرد.
  • اثبات مسکن توسط (ثبت‌نام اشخاص، قرارداد اجاره، سند مالکیت یا قبض آب و برق).

 

بیشتر بخوانید:‌ همه چیز درباره افتتاح حساب بانکی در استانبول

سخن پایانی

ترکیه بانک‌های زیادی دارد که توسط یک سیستم بانکی توسعه‌یافته که بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند پشتیبانی می‌شوند، این بانک‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت زیادی می‌دهند، آنها را به سرمایه‌گذاری در ترکیه حمایت و تشویق می‌کنند و خدمات و تسهیلات زیادی را به آنها ارائه می‌دهند. ما به شما توصیه می‌کنیم تا هنگام خرید ملک خود یک حساب بانکی در بانکهای خصوصی ترکیه باز کنید، زیرا در پرداخت قبوض آب و برق، جمع‌آوری اجاره، پرداخت مالیات و انتقال پول برای شما بسیار سودمند است.