همه چیز درباره‌ی بورسا

همه چیز درباره‌ی بورسا

در جنوب شرقی دریای مرمره شهر سرسبزی وجود دارد که چهارمین شهر بزرگ ترکیه محسوب می‌شود؛ بورسا. پایتخت سال‌های قدرتمندی امپراطوری عثمانی و از قطب‌های صنعتی ترکیه مدرن. شهری تاریخی که با آغوش باز از جهان مدرن استقبال کرده. بورسا شهر زیبا و محبوبی‌ست. سالانه توریست‌ها و مهاجران زیادی جذب این شهر می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله‌ از ام تی سی هوم همه آنچه که برای سفر به بورسا لازم دارید را مرور می‌کنیم.

گذری کوتاه بر شرایط اقلیمی بورسا

بورسا شهری سبز در جنوب شرقی دریای مرمره و بر دامنه‌های کوه اولوداغ بنا شده. دلیل سبز نام نهادن آن وجود باغ‌ها و پارک‌های سرسبز به ویژه باغ‌های میوه‌ این استان است.

از آنجایی‌که بورسا اولین پایتخت عثمانی بود، این شهر از نظر مظاهر مذهبی مانند مساجد، مقبره‌ها و حمام‌‌های ترکی بسیار غنی است. مسجد سبز بورسا با درب مرمرین از بهترین‌ مکان‌های دیدنی آناتولی محسوب می‌شود. بنایی تاریخی با تمام جزئيات مربوط به سبک ترکی در معماری که در مقابل آرامگاه سبز ساخته شده. خود آرامگاه سبز نیز،‌ از نظر جاذبه‌ی گردشگری در خورد توجه است؛ باغی کلاسیک با درختان سر به فلک کشیده، و کاشکی‌کاری فیروزه‌ای.

سفر یا مهاجرت به بورسا به معنی زندگی در بهشت زمینی است. آب و هوا در این شهر بی‌اندازه مطبوع است. سرسبزی بی‌دلیل که بیشتر یادآور شهرهای اروپایی‌ست و معماری سنتی عثمانی که همچنان به صورت زنده در کوچه پس کوچه‌های شهر به چشم می‌خورد.
دامنه‌های کوه اولوداغ منبع لذیت و برکت استان بورسا‌ست. رودخانه‌های جاری و چشمه‌های آب گرم علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، فضای امن و آرامی برای گردشگران است. بی‌دلیل نیست که مهاجران خارجی در انتخاب بورسا برای زندگی تردید نمی‌کنند، به ویژه آن‌که بورسا تنها 4 ساعت با اتومبیل تا استانبول فاصله دارد.

اگر دوست دارید در مورد این شهر بیشتر بدانید، سری به مطلب «اطلاعات لازم برای سفر به بورسا» بزنید.

زندگی در شهر بورسا ترکیه

بورسا بیش از هر شهر دیگری در ترکیه به رویاهای زندگی ایرانیان در ترکیه شباهت دارد. از یک سو دریایی مرمره قرار دارد، که سرچشمه‌ی مواهب دریایی‌ست و از سوی دیگر فضای سبز و پر از درخت قرار دارد که نوید بخش آرامشی بی‌نظیر می‌باشد.

معماری سنتی در بورسا
بافت قدیمی و روستایی بورسا

اگر به دنبال شهری آرام، بی‌حاشیه و پر رونق هستید حتما به بورسا سفر کنید. این شهر دریایی علاوه بر جذابیت‌های تاریخی،‌معماری و طبیعی تبلوری از اندیشه‌ی ترکیه مدرن است.

صنعت خودرو‌سازی، نساجی، ماهیگیری در کنار توریسم در بورسا فعال و پیشرو است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری امن نیز برای مهاجران به خوبی فراهم شده.

از ملاک‌های مهم کیفیت زندگی در بورسا می‌توان به کیفیت بالای مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و سطح بهداشت در این شهر سخن گفت. مدارس یا دانشگاه‌های بورسا جزء بهترین‌های ترکیه نیستند، اما همچنان از سطح استاندارد قابل قبولی برخوردار است.
اگر به فکر مهاجرت و خرید ملک در ترکیه هستید، امنیت این شهر را نیز باید خاطر نشان کنیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم آرامش وجه مشخصه‌ی بورسا محسوب می‌شود.

آیا بورسا شهر مهاجرپذیری است؟

موضوع مهاجران به بورسا مقوله‌ای تازه نیست. این شهر در ادوار تاریخی متفاوت با آغوش باز از حضور ساکنان جدید استقبال کرده. تا جایی که امروزه موزه‌ای در بورسا به روایت زندگی مهاجران خارجی اختصاص داده شده.

نگاه عمومی مردم محلی بورسا به مهاجران، نگاهی دست و دلوازانه و حتی سرشار از قدردانی‌ست. آن‌ها معتقدند آنچه که امروزه به عنوان بورسا می‌شناسیم محصول تلاش مشترک مردم بومی و مهاجران می‌باشد.

با توجه به قدمت و اهمیت شهر بورسا و نیز موقعیت استراتژیک این شهر که دروازه‌ی ارتباطی ترکیه با غرب محسوب می‌شود،‌ این سطح پذیرش در مورد قومیت‌ها و ملیت‌های جدید دور از انتظار نیست.

ایرانیان بورسا

اگر بخواهیم به آمارها رجوع کنیم، حدود 7.3 درصد از جمعیت مهاجران به ترکیه را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. از آنجا که بورسا چهارمین شهر مهاجرپذیر ترکیه است، پیش‌بینی می‌شود که ایرانیان زیادی در بورسا و شهرهای اطراف آن ساکن باشند.

علاقه به زندگی در بورسا، به ويژه برای ایرانیانی مطرح است که تمایل به زندگی در شهرهای شلوغ را ندارند. اما به دلایل شخصی و یا شغلی دوست دارند فاصله‌ی زیادی با استانبول نداشته باشند. به ویژه‌ آنکه هزینه‌ی خرید یا اجاره‌ی مسکن در بورسا تقریبا نصف هزینه‌های تهیه مسکن در استانبول برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

محله‌های ایرانی نشین بورسا

بورسا شهری که با همراهی مهاجران بنا شده. از نظر تاریخی تمام اقوام ترک و آذری زبان در منطقه زمانی که تصمیم به مهاجرت داشتند، بورسا را انتخاب می‌کردند. در این میان تعدادی از آذری‌های ایران نیز با توجه به مشترکات فرهنگی و زبانی به این شهر عزیمت کردند. اغلب این افراد در محله‌ی تاریخی آسملر، بخش‌هایی از بزکوش آشیریتینن و محله‌ي نالباتتو اوغلو مستقر شدند.

اما امروزه جمعیت ایرانیان ساکن در بورسا در محله‌های گوناگون این شهر پراکنده هستند. انتخاب محل سکونت برای ایرانیان در ترکیه بیش از هرچیزی بستگی به عوامل اقتصادی و انتظارات مهاجرتی‌شان دارد.

بیشتر بخوانید: محله‌های ایرانی نشین استانبول کجاست؟

محبوب‌ترین محله‌های بورسا

فرق نمی‌کند کجای شهر بورسا ساکن باشید. تمام محله‌ی زیبایی و آرامش بورسا را در خود جای داده‌اند. با این وجود محله‌های زیر جز محبوب‌ترین مناطق بورسا برای زندگی هستند.

محله‌های محبوب بورسا
شهرک‌های مدرن و در دست ساخت در تقابل با معماری سنتی بورسا

نیلوفر اوزلوچه ای محله در منطقه‌ی غربی بورسا واقع شده و تا حدودی از مرکز شهر فاصله دارد. به دلیل همین دوری منطقه‌ای آرام اما با نشاط است. قیمت مسکن در این محله کمی از متوسط شهر بورسا بالاتر است. از نظر امکانات رفاهی مانند مراکز خرید، کافه و رستوران‌ و مراکز تفریحی بسیار غنی می‌باشد.

بادملی منطقه‌ی ویلایی بادملی، محله‌های محبوب ثروتمندان است. خانه‌های مجلل در فضای روستایی بهترین گزینه برای کسانی‌ست که به دنبال آسایش بی‌انتها هستند. از دلایل محبوبیت این محله به ویژه برای مهاجران می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. قیمت اجاره‌ی خانه در بادملی از 1500 لیر در ماه آغاز می‌شود.

محله‌های محبوب در مرکز شهر بورسا که تمرکز اصلی ایرانیان این شهر را نیز به خود اختصاص داده، عبارتند از: استاتو، ستباشی، نمازگاه، موردیه و پینارباشی. ساکنان قدیمی بورسا بیشتر در این محله‌ها زندگی می‌کنند و این مناطق هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

ایرانیان در بورسای ترکیه

ایرانیان حضور فعالی در شهر بورسا دارند. جالب‌ است بدانید هفته‌ی فرهنگی ایران و ترکیه در شهر بورسا برپا شد و طی آن بخش‌هایی از زندگی ایرانیان در معرض نمایش قرار گرفت.

به صورت کلی ایرانیانی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند 3 دسته هستند؛ دانشجویان، سرمایه‌گذاران و کسانی که اقامت کاری دارند.
بخش زیادی از ساکنان ایرانی بورسا دانشجویانی هستند که با توجه به قیمت پایین‌تر مسکن و حمل و نقل آسان به استانبول در این شهر ساکن شده‌اند.
با اینکه تمرکز اصلی صاحبان سرمایه‌ی ایرانی، آنکارا و استانبول می‌باشد، بخشی از این گروه از ایرانیان به ویژه در زمینه‌‌های شغلی مرتبط با املاک، بورسا را برای کار و زندگی انتخاب کرده‌اند.

اجتماع ایرانیان در بورسا کمتر به صورت پیوسته و متمرکز است. با این وجود مراکز کاریابی ایرانی خدمات شغلی زیادی را به هموطنان ارائه می‌کند.

تحصیل در مدارس بورسا

در ترکیه مدارس ایرانی محدودی وجود دارد. این مدارس در شهرهای استانبول، آنکارا و به تازگی آنتالیا تاسیس شده‌اند. اگر به دنبال ثبت‌نام فرزندتان در مدرسه‌ی فارسی زبان و ایرانی هستید، متاسفانه در بورسا آن‌را پیدا نخواهید کرد. شما تنها می‌توانید فرزندانتان را در مدارس بومی یا بین‌المللی شهر بورسا ثبت‌نام کنید.

کلاس آموزش زبان ترکی برای خارجی‌ها

علاوه‌ بر دورهای‌آموزشی دوساله‌ی زبان ترکیه که منجر به دریافت اقامت محدود در این کشور می‌شود. در بورسا دورهای عمومی و خصوصی زیادی برای آموزش زبان ترکی استانبولی به مهاجران وجود دارد. در واقع بورسا جز مراکز فعال آموزشی زبان بومی به شهروندان خارجی محسوب می‌شود.
آموزش زبان ترکی در سه سطح مقدماتی، متوسط و عالی صورت می‌گیرد. و تمرکز بر روی هر چهار مهارت زبانی؛ شنیدن، صحبت‌ کردن، خواندن و نوشتن می‌باشد.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی بورسا

در بورسا سه دانشگاه معتبر وجود دارد:

  • دانشگاه دولتی اولوداغ
  • دانشگاه فنی بورسا
  • دانشگاه خصوصی اورهان قاضی

از میان این سه مرکز آموزش عالی، سطح آموزشی دانشگاه اولوداغ از همه بالاتر است. این دانشگاه حدودا 35.000 دانشجو در 8 دانشکده‌ی مختلف دارد. زبان آموزشی هر سه دانشگاه ترکی است. ثبت‌نام محصلان خارجی در این مراکز آموزشی بلامانع و منوط به قبولی در آزمون ورودی می‌باشد.

ایران در بورسا کنسوگری دارد؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر آنکارای ترکیه واقع شده. با این حال کنسولگری استانبول به دلیل اهمیت این شهر و میزان حضور ایرانیان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجایی‌که ایران در شهر بورسا کنسولگری ندارد،‌ ایرانیان برای انجام فرآیندهای اداری لازم باید به استانبول مسافرت کنند.

بیشتر بخوانید: کنسولگری‌های ایران در ترکیه

هزینه‌های زندگی در بورسا

هزینه‌های پایین زندگی در بورسا، دلیل علاقه‌مندی ایرانیان به این شهر است. هزینه‌ی اجاره‌ی آپارتمان یک‌خوابه در بورسا برابر با 1198 لیر در ماه است. در صورتی‌که اجاره‌ی همین ملک در استانبول حداقل 2742 لیر در ماه برآورد می‌شود.
اگر تمایل به خرید ملک در بورسا داشته باشید،‌ وضع به همین منوال است. هر متر مربع آپارتمان در این شهر با قیمت 5181 معامله می‌شود.

سایر هزینه‌های اساسی زندگی در بورسا عبارت است از:

  • هزینه‌های حمل و نقل ماهیانه: 220 لیر
  • یک لیتر بنزین: 7.59 لیر
  • هزینه‌ی ماهیانه مهدکودک برای هر فرزند: 2407
  • هزینه‌ی ثبت‌نام در مدارس غیر دولتی: 23 هزار لیر

به صورت کلی هزینه‌ی خرید مایحتاج اساسی زندگی مانند برنج‌،‌ گوشت، روغن،‌ آب و مواردی از این دست،‌ در شهر بورسا پایین‌تر از استانبول می‌باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

سخن پایانی

پیش‌تر ایرانیان مهاجر به ترکیه در استانبول یا آنکار ساکن می‌شدند. با افزایش شناخت از شهرهای مختلف ترکیه و قابلیت‌های هریک امروزه گروه‌های جدید مهاجران شهرهای دنج‌تر و خوش‌ آب و هوا را مقصد نهایی خود قرار می‌دهند. از این بین بورسا به دلیل نزدیکی به امکانات استانبول، نظیر فرودگاه بین‌المللی و سهولت حمل و نقل بیشتر مورد توجه ایرانی‌ها برای اخذ اقامت ترکیه قرار گرفته. اگر تجربه‌ی سفر یا اقامت در بورسا را دارید، از ایرانیان ساکن در این شهر برای‌مان بنویسید.