همه چیز درباره‌ی انتقال سند ملکی در ترکیه

همه چیز درباره‌ی انتقال سند ملکی در ترکیه
00.06.28

کم‌ نیستند ایرانی‌‌هایی که برای سرمایه‌گذاری یا کسب اقامت در کشور ترکیه اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کنند. هر روز هم بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. بنابراین مهم است که بدانیم فرایندهای اداری و قانونی انتقال سند ملکی در ترکیه چه مراحلی دارد. در این مقاله  از ام تی سی هوم به بررسی مفاهیم اساسی در انتقال سند خواهید پرداخت. مفاهیمی چون تاپو، انواع سند، هزینه‌های اداری و هرآنچه که برای خرید و فروش ملک در ترکیه به آن نیاز دارید. با ما همراه باشید.

تاپو چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از توافق اولیه میان مالک و خریدار لازم است طی مراحل قانونی تغییر مالکیت صورت بگیرد. برای انتقال سند ملکی در ترکیه طرفین باید به اداره‌ی تاپو مراجعه کنند.
اداره‌ی تاپو دفتر اسناد رسمی‌ست که وظیفه‌ی اصلی‌اش صدور تاپو یا همان سند ملکی است. به عبارت دقیق‌تر در ترکیه به سند ملک، مستغلات و اموال عنوان تاپو (Tapu) اطلاق می‌شود. تاپو سندی رسمی و قانونی‌ست که در اداره‌ی مسکن ترکیه ثبت می‌شود.
سند تاپو ویژگی‌هایی دارد که شناخت آن برای خریداران ضروری‌ است. برای مثال هر سند ملکی در ترکیه QR کد منحصر به فردی دارد، که با اسکن آن شما می‌توانید به اطلاعات ملک دسترسی داشته باشید.

نمونه‌‌ی Tapu
نمونه‌‌ی Tapu؛ قرمز سند خانه و آپارتمان، آبی سند زمین

انواع سند تاپو در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه لازم است اطلاعات کافی در مورد انواع اسناد ملکی در این کشور داشته باشید. تاپو به صورت کلی به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند که اولین وجه مشخصه‌ی آن‌ها رنگ‌شان است. تاپو قرمز و تاپوی آبی. این اسناد خود دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

سند تاپوی آبی

افرادی که قصد خرید زمین در ترکیه را دارند بیشتر با این نوع سند سر و کار پیدا می‌کنند. سند تاپوی آبی برای املاکی صادر می‌شود که اجازه‌ی ساخت و ساز در آن‌ها وجود ندارد.
نکته‌ی مهمی که در انتقال سند ملکی در ترکیه باید به آن توجه کرد این است؛ تاپوی آبی تنها برای زمین صادر می‌شود. خریدار اجازه‌ی سکونت و یا ساخت ملک بر روی زمین را نخواهد داشت.

تاپوی آبی به دو شکل صادر می‌شود:

  • مالکیت فردی بر زمین: در این حالت مالک قطعه‌ی زمین تنها یک نفر است. آن شخص می‌تواند بر اساس کاربری زمین از ملک‌ش استفاده کند، تنها اجازه‌ی سکونت نخواهد داشت.
  • مالکیت مشترک زمین: در برخی مواقع زمین به صورت مشترک توسط چند نفر خریداری می‌شود. بر این اساس در سند آبی تاپو نام خریداران تحت عنوان سهامداران درج می‌شود. سهم افراد مختلف نیز به صورت دقیق ذکر می‌شود. در این نوع سند سهامداران استقلال عمل زیادی ندارند و باید تابع نظر جمع مالکین باشند. این موضوع حتی در زمینه‌ی فروش نیز صدق می‌کند.

سند تاپوی قرمز

کسانی که با پروسه‌ی انتقال سند ملکی در ترکیه مواجه‌ هستند، تاپوی قرمز را خوب می‌شناسند. این سند برای املاک قابل سکونت صادر می‌شود. در واقع اگر شما اقدام به خرید آپارتمان در ترکیه کنید، سند مالکیت شما قرمز می‌باشد.
این سند نقش مهمی در پروسه‌ی دریافت اقامت از طریق خرید ملک دارد. تاپوی قرمز خود به دو دسته‌ی دیگر تقسیم می‌شود.

  • سند کات ایرتیفاک / kat irtifaki

این سند را بیشتر کسانی می‌شناسند که ملکی را پیش‌خرید می‌کنند. سند کات ایرتیفاک سهم خریدار از زمین را مشخص می‌کند و برای پروژه‌های در حال ساخت صادر می‌شود.
اگر به دنبال دریافت اقامت ترکیه هستید، می‌توانید با پیش‌خرید کردن ملکی و دریافت سند قرمز کات ایرتیفاک درخواست خود را پیگیری کنید.

  • سند کات مولکیت / kat mulkiyeti

مالکیت کامل بر ملکی تنها با صدور سند کات مولکیت محقق می‌شود. این سند حق قطعی مالکیت را مشخص می‌کند.
سند کات مولکیت زمانی صادر می‌شود که فرآیند ساخت و ساز آپارتمان پایان پذیرفته. در این وضعیت ابتدا پروانه‌ی سکونت تحت عنوان اسکان از سوی شهرداری صادر می‌شود. و سپس مراحل قانونی تاپوی کات مولکیت آغاز می‌گردد.

هزینه‌های انتقال سند در ترکیه

در ترکیه زمانی که اقدام به خرید و فروش ملک می‌کنید، باید هزینه‌های را برای انتقال سند پرداخت نمائید. هزینه‌ی انتقال سند ملکی در ترکیه مهم‌ترین مبلغی‌ست که باید در پروسه‌ی دریافت مالکیت رسمی پرداخت کنید. این هزینه تحت عنوان تمبر مالیاتی شناخته می‌شود.
برای برآورد دقیق هزینه‌ی انتقال سند فرمول ثابتی وجود دارد؛ 4٪ از ارزش مالی ملک. این مبلغ به صورت قانونی باید به صورت 50 درصدی از سوی خریدار و فروشنده پرداخت شود. اما برای سهولت در معامله معمولا هزینه‌ی تمبر از ارزش کل ملک کم می‌شود و تنها خریدار 4٪ را کامل پرداخت می‌کند.
برای مثال برای خرید آپارتمان در استانبول به پول ایران مبلغی حدود 40.000.000 تومان هزینه‌ی تمبر می‌شود. البته با توجه به قیمت خانه در استانبول با خرید خانه‌های کمتر از 250.000 دلار این هزینه کاهش پیدا می‌کند. به شرط آنکه به دنبال دریافت اقامت از طریق خرید ملک نباشید.
علاوه بر هزینه‌ی تمبر، در صورت استفاده از مترجم در دفاتر تاپو باید دستمزدش به صورت جداگانه از سوی درخواست‌کننده‌ی خدمات پرداخت شود.

انتقال سند ملکی در ترکیه
هزینه‌ی تمبر مالیاتی (انتقال سند) حداکثر 4٪ ارزش واقعی ملک را شامل می‌شود

مدارک لازم برای انتقال سند

بعد از توافق میان خریدار و فروشند بر سر قیمت، اولین کاری که باید انجام شود گرفتن نوبت از دفتر تاپو است. در این مرحله طرفین باید مدارک زیر را برای ارائه به اداره‌ی تاپو آماده کنند:

  • سند تاپوی ملک
  • بیمه‌ی ساختمان (بیمه‌نامه‌ی اجباری)
  • پروانه‌ی سکونت و نامه‌ی پایان‌کار
  • برگه‌ی ارزش‌گذاری ملک، که از سوی شهرداری صادر می‌شود
  • مدارک هویتی طرفین ( کیملیک‌ کارت، پاسپورت یا شناسنامه‌ی ترجمه شده)
  • 2 قطعه عکس از خریدار و 1 قطعه عکس از فروشنده
  • دریافت کد مالیاتی طرفین
  • در صورت نیاز درخواست برای مترجم

اگر قصد دارید با خرید ملک برای دریافت اقامت یا شهروندی ترکیه اقدام کنید، لازم است در حین انجام پروسه‌ی انتقال سند وکیل نیز حضور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟

بعد از انتقال سند چه کنیم؟

پس از انتقال سند ملکی در ترکیه، خریدار که حالا به مالک جدید خانه یا آپارتمان تبدیل شده باید چند اقدام اساسی انجام دهد:

  • در ترکیه تمام قبوض خدماتی ساختمان باید به نام مالک آن باشد. این خدمات شامل؛ آب، گاز، برق و تلفن می‌شود. در نتیجه اولین اقدام خریدار این است که به ادارات مربوطه مراجعه کند و با ارائه‌ی سند تاپو و کارت شناسایی انشعابات را به نام خود ثبت کند.
  • مراجعه به اداره‌ی نفوس دومین اقدامی‌ست که مالک جدید باید انجام دهد. او باید اطلاعات محل سکونت جدید خود را در این اداره ثبت نماید.
  • اقدام بعدی مراجعه به اداره‌ی مالیات ترکیه برای ثبت اظهارنامه‌ی مالیاتی به نام مالک جدید است.
  • اتباع خارجی که به دنبال دریافت اقامت در ترکیه هستند، علاوه بر اقدامات بالا باید با در دست داشتن مدارک ضروری، شامل مدارک شناسایی اعضای خانواده و سند مالکیت خانه به اداره‌ی مهاجرت مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحاتی که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید

نکات مهم سند زدن

  • قبل از انجام معامله و در هنگام توافقات اولیه سعی کنید بدهی‌های بانکی و مالیاتی ملک را استعلام کنید. تا پس از ثبت سند تبدیل به بدهکار بانکی نشوید. برای این کار کپی سند تاپو را از فروشنده درخواست کنید.
  • در زمان امضای قرارداد روش‌های فسق معامله را به دقت مطالعه کنید.
  • 90 درصد از ارزش ملک در زمان ثبت تاپو پرداخت می‌شود. بنابراین بیش از 10 درصد بیعانه پرداخت نکنید.
  • در هنگام امضای پیش ‌قرارداد و سند تاپو مشخصات ملک را با دقت بررسی کنید. این مشخصات شامل اطلاعات مالک قبلی، آدرس، متراژ و امکانات می‌شود.
  • به نوع سند دقت کنید؛ کات مولکیتی یا کات ایرتیفاکی. تاپوی کات مولکیتی یک سند تمام عیار است که نشان‌دهنده‌ی دریافت تمام مجوزات ساختمانی از سوی شهرداری می‌باشد. خریدار همچنین از زمین بنا دارای قدرالسهم است.
  • برای دریافت اقامت ترکیه سند باید حتما کات مولکیتی باشد. همچنین ارزش ملک درج شده در تاپو نباید کمتر از 250.000 دلار باشد.
  • تنها سند قانونی خرید ملک در ترکیه تاپو است. بنابراین از خرید قول‌نامه‌ای خانه در این کشور خودداری کنید.
  • خرید ملک در برخی نواحی ترکیه برای اتباع خارجی ممنوع است. برای استعلام این مورد می‌توانید به اداره‌ی ثبت اراضی و املاک ترکیه مراجعه کنید.
  • در صورت عدم تسلط به زبان ترکی حتما از کمک مترجم استفاده کنید.
اخذ اقامت ترکیه از طرق خرید ملک
اخذ اقامت؛ مهم‌ترین مزیت خرید ملک در ترکیه

چرا در ترکیه ملک بخریم؟

قیمت خانه در استانبول و سایر شهرهای ترکیه به نسبت ایران ثبات و ارزش بیشتری دارد. ضمن آنکه ترکیه کشور خوش آب و هوایی‌ست که در زمینه‌های مختلف استاندارهای بالایی برای زندگی دارد. تشابهات فرهنگی و مذهبی و همسایگی با ایران نیز از مزیت‌های زندگی در تریکه برای ایرانیان است.
اما مهم‌ترین مزیت خرید ملک در ترکیه؛ کسب اقامت در این کشور است. هر فردی با خرید ملکی به ارزش 250.000 دلار می‌تواند برای دریافت اقامت خود و اعضای خانواده‌‌اش اقدام کند.
پس از 5 سال در صورت تمدید اقامت، مالک می‌تواند برای شهروندی ترکیه درخواست بدهد. در این صورت می‌تواند از امکانات پاسپورت ترکیه نیز بهره‌مند شود.
مزیت دیگر خرید ملک در ترکیه، سرمایه‌گذاری در بازار امن و در حال پیشرفت املاک در این کشور است. ضمن آنکه با زندگی در این کشور می‌توانید به امکانات شغلی و تحصیلی بهتری دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

سخن پایانی

ترکیه کشوری در حال توسعه‌ است که با سرعت به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کند. در این میان خرید ملک در ترکیه می‌تواند افق جدیدی در زندگی هر فردی نمایان کند. تنها لازم است خریداران از روندهای قانونی انتقال سند ملکی در ترکیه اطلاعات لازم را داشته باشد. همچنین وجود موسسات و مشاوران معتمد املاک تضمین خوبی برای خرید امن ملک در ترکیه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خرید ملک در آنکارا، استانبول و سایر شهرهای ترکیه با مشاوران ام تی سی هوم در تماس باشید.