مقایسه زندگی در آنکارا و استانبول

مقایسه زندگی در آنکارا و استانبول
00.02.20

زندگی در آنکارا یا استانبول هریک مزیت‌ها و محدویت‌های خود را دارد. هر دوی این شهرها از پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ترکیه هستند. استانبول به عنوان پایتخت اقتصادی – فرهنگی و آنکارا به عنوان پایتخت سیاسی نقش کلیدی در مناسبات امروز ترکیه با جهان دارند. در این مقاله از ام تی سی هوم قصد داریم به معرفی شباهت‌ها و تفاوت‌های آنکارا و استانبول بپردازیم، تا به این طریق تصویری واضح از زندگی در این شهرها را برای کسانی که قصد خرید ملک در ترکیه دارند، فراهم کنیم. با ما همراه باشید.

 

مقایسه‌ی فرهنگی آنکارا و استانبول

همانقدر که استانبول دروازه‌ی ارتباطی ترکیه با کشورهای اروپایی‌ست، آنکارا در فلات آناتولی محصور شده. مسلما وضعیت جغرافیایی این دو شهر بر مناسبات فرهنگی‌شان تاثیر گذاشته ، که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

فرهنگ مردم آنکارا

قرارگرفتن در مرکز آناتولی، پایتخت سیاسی بودن و رشد صنعتی، آنکارا را به شهری اداری تبدیل کرده است. سحرخیزانی که با طلوع اولین شعاع آفتاب به خیابان می‌آیند و راهی کسب و کار خود می‌شوند.

اگر قصد خرید ملک در آنکارا و زندگی در این شهر را دارید باید بدانید که طبقات اجتماعی در آنکارا بسیار متنوع است. بخش زیادی از جمعیت این شهر را کارگران صنعتی تشکیل می‌دهند. بخش دیگر کارمند ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی هستند. مردم آنکارا بسیار سخت‌کوش‌اند. و تمایلات میهن‌پرستی در آن‌ها کمی بیشتر از دیگر شهرهای ترکیه دیده می‌شود. پایبندی به سنت‌های ترکی از مراسم‌های آیینیِ مذهبی گرفته تا سلیقه‌ی غذایی کاملا مشهود است.

از سوی دیگر مردم آنکارا به دلیل همزیستی تاریخی‌شان با یهودی‌ها، ارمنی‌ها و شهروندان سایر ملل مهمان‌نوازی و نوع دوستی را  به خوبی فراگرفته‌اند.

البته باید گفت زندگی در آنکارا به معنای وقف کار شدن مطلق نیست. ویژگی بارز مردم، خوش‌گذرانی و غنیمت شمردن لحظات خوشی در کنار دوستان و خانواده است. به همین جهت، کافه‌ها و چایخانه‌های این شهر به ویژه عصرها پر رونق هستند.

 

مقایسه زندگی در آنکارا و استانبول
پایبندی به فرهنگ اسلامی – عثمانی در آنکارا

فرهنگ مردم استانبول

استانبول نقطه‌ی برخورد فرهنگ غرب و شرق است. مردم استانبول میهن پرستانی با دید جهانی هستند. حضور میلیون‌ها توریست در سال، سکونت اتباع خارجی به منظور کار، تجصیل و زندگی موجب شده ، مردم استانبول رفتاری صمیمانه‌تری با خارجی‌ها داشته باشند.

پایبندی به سنت‌های ترکی به ویژه در بین نسل جوان استانبول کمتر به چشم می‌خورد. هم‌جواری با کشورهای اروپایی، پویایی زندگی فرهنگی و حضور تعداد زیادی خارجی در این شهر موجب سازگاری بیشتر مردم  استانبول با فرهنگ غربی شده.

استانبول شهر مدِ روز ترکیه محسوب می‌شود. بسیاری از محله‌های این شهر به پیشرفتگی شهرهای اروپایی‌ست. با این حال به سختی می‌توان در استانبول کسی را پیدا کرد که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد.

ترجیحات غذایی مردم استانبول ترکیبی از غذاهای اروپایی، ترکی و فست‌ فودهاست. چایخانه‌هایی که در آنکارا بسیار پرطرفدارند در استانبول جای خود را به کافه‌ها و بارها داده‌اند. گردهمایی‌های عصرانه در میان مردم استانبول به ویژه گروه جوانان بسیار متداول است.

سالانه جشنواره‌های متعددی در استانبول برگزار می‌شود، علاوه بر جشن‌های موسیقی، سینمایی، تئاتر و رقص، جشن‌های ملی مانند روز تولد آتاتورک، تاج‌گذاری اولین پادشاه عثمانی، و هم اعیاد اسلامی در این شهر پر شور برگزار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

 

امکانات شغلی در آنکارا و استانبول

فرصت‌های شغلی بسیاری در هردو شهر آنکارا و استانبول وجود دارد. پس اگر پیداکردن  کار یکی از مولفه‌های اساسی شما برای انتخاب شهر مقصد است، باید بگوییم تفاوت چندانی میان آنکارا و استانبول از این نظر وجود ندارد.

پایتخت بودن آنکارا و موقعیت مهم بندری استانبول موجب شده بسیاری از شرکت‌های دولتی، تجاری و خصوصی در این دو شهر استقرار داشته باشند. در نتیجه چنانچه به دنبال یافتن شغلی اداری هستید، می‌توانید مطمئن باشید آن‌را پیدا خواهید کرد. تسلط شما به زبان ترکی و یا انگلیسی نقش زیادی در پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مناسب دارد.

 

استانبول بزرگترین کلان شهر خاورمیانه
استانبول کلان‌شهر در حال توسعه

نکته جالب توجه در مورد استانبول استقرار بخش مهمی از صنایع ترکیه در این شهر یا حواشی آن است. بخش‌های صنعتی مانند کارگاه‌های ساخت کشتی، کارخانه‌های تولیدی علی‌الخصوص در زمینه‌ی نساجی، امکان کار برای کارگران متخصص را به خوبی فراهم کرده است.

سرمایه‌گذاری در بخش تجاری، به ویژه توریسم مهم‌ترین بخش سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این شهر محسوب می‌شود. مشاغل مرتبط با گردشگری مانند هتلداری، تورهای مسافرتی، حمل و نقل و آژانس‌های هواپیمایی همیشه نیازمند نیروهای آشنا به زبان انگلیسی و توریسم هستند.

به همان نسبت که گردشگری در استانبول پر اهمیت است، ساختمان سازی و مشاغل مرتبط با ساخت و ساز نیز دارای اهمیت هستند. ساخت هتل، هتل آپارتمان، هاستل در کنار پروژه‌های مسکونی – تجاری عظیم، فرصت‌های شغلی زیادی را فراهم کرده. اگر تخصصی در زمینه‌ی نقاشی ساختمان، کابیت‌سازی، خرید و فروش ملک دارید؛ می‌توانید از تضمین شغلی خود در استانبول مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن شغل قبل از مهاجرت به ترکیه

هزینه‌ی تامین مسکن در آنکارا و استانبول

جمعیت ثابت شهر آنکارا در حدود 5 میلیون نفر و جمعیت ثابت استانبول در حدود 15 میلیون نفر است. با نگاه به همین گذاره ساده می‌توان به این نتیجه رسید که رشد و توسعه در شهر استانبول پر شتاب است. تقاضای بالای مسکن در استانبول بر قیمت خرید و اجاره‌ی ملک تاثیر مستقیم گذاشته است.

برای مقایسه دقیق‌تر جدول زیر را مشاهده کنید:

شهر اجاره، خانه‌ی یک‌خوابه، مرکز شهر اجاره، خانه‌ی یک‌خوابه، حومه خرید خانه در مرکز شهر خرید خانه در حومه
استانبول 2,556.13 TL 1,475.90 TL 11,404.40 TL 5,649.78 TL
آنکارا 1,591.30 TL 1,010.50 TL 5,708.47 TL 3,500.55 TL

 

بیشتر بخوانید:

  1. 0 تا 100 اجاره خانه در آنکارا
  2. اجاره خانه در استانبول چگونه است؟

مقایسه‌ی  هزینه‌های زندگی

استانبول شهر گران‌تری نسبت به آنکارا محسوب می‌شود. در واقع دستیابی به مواهب شهر استانبول مستلزم صرف مبالغ بیشتری است.

 

بازارهای سنتی استانبول
هزینه‌ی تهیه‌ی کالاهای اساسی در استانبول به صورت قابل توجهی از سایر شهرهای ترکیه بالاتر است.

قیمت تمام شده‌ی محصولات برای مصرف‌ کننده‌ی ساکن استانبول حدود 8% بیشتر از آنکاراست. این درحالی‌ست که قیمت اجاره‌بها در استانبول 68% بیشتر از آنکارا است.

با این‌که قیمت سوخت در کل ترکیه یکسان است، هزینه‌ی حمل و نقل ماهیانه‌ی یک فرد در استانبول تقریبا دو برابر آنکارا است. یکی از دلایل این امر بالا بودن نرخ بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول است. دلیل دیگر وسعت استانبول می‌باشد، که نیاز به استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و تاکسی را بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

تحصیل در آنکارا یا استانبول

بهترین دانشگاه‌های ترکیه در 2 شهر استانبول و آنکارا واقع شده‌اند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور در هر شهری رایگان است، البته دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه دولتی در صورت بورس نبودن بالاتر از 20.000 لیر در سال باید بپردازند. هزینه‌ی ثبت نام در دانشگاه‌های خصوصی بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی از 20.000 لیر تا 40.000 لیر در سال برآورد می‌شود.

تحصیل در مدارس دولتی نیز برای اتباع ترکی کاملا رایگان است. برای خارجی‌ها 13.000 تا 50.000 لیر بسته به نوع مدرسه هزینه‌بردار است.

سخن پایانی

در نگاه کلی استانبول شهر شلوغ و پرترافیکی‌ست، درحالی‌که آنکارا شهر خلوت و آرامی‌ست. آمار جرم جنایت در آنکار به میزان قابل توجهی پایین است. با این وجود تمرکز مراکز اقتصادی، فرصت‌های شغلی و امکانات سرمایه‌گذاری، تقاضای زندگی در استانبول را بیش از سایر شهرهای ترکیه کرده است. برای انتخاب بهترین شهر برای سکونت باید به عوامل مختلفی فکر کنید و در نهایت با تراز کردن مزایا و معایب تصمیم نهایی خود را بگیرد.