مسجد و حمام کلیچ علی پاشا

مسجد و حمام کلیچ علی پاشا

شهر زیبای استانبول زمانی پایتخت امپراطوری روم شرقی و سپس امپراطوری عثمانی بود که همین امر سبب شده تا بناهای تاریخی متعددی را در دل خود جای داده باشد. امروزه نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل توریست‌ها و گردشگران برای سفر به شهر چشم نواز استانبول در بازدید از بناهای تاریخی خلاصه می‌شود. از بناهای تاریخی بسیار زیبا و مطرح استانبول می‌توان به مسجد کلیچ علی پاشا و حمام کلیچ علی پاشا اشاره کرد که در این مقاله از ام تی سی هوم به معرفی کامل آن‌ها خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه مسجد کلیچ علی پاشا

مسجد کلیچ علی پاشا به دستور یکی از فرماندهان ارشد عثمانی به نام کلیچ علی پاشا در سال 1580 میلادی توسط معمار سنان با الهام از ایاصوفیه بنا شده است. در حقیقت این مکان یک مجموعه مذهبی است که در آن یک حمام، مسجد، آب نما و آرامگاه وجود دارد. جالب است بدانید از قرن 16 میلادی تا به امروز نقشه‌های اصلی این مسجد کاملا سالم باقی مانده‌اند که این امر نشان‌دهنده هنر معماری معمار سنان است. کلیچ علی پاشا متولد روستای کالابریا در ایتالیا می‌باشد که بعدها مسلمان شده و نام خود را به علی تغییر داده است.

تاریخچه مسجد کلیچ علی پاشا

او در سال 1541 به استانبول آمد و در یک کارگاه کشتی سازی مشغول به کار شد. پس از آن در جنگ‌های دریایی امپراطوری عثمانی شرکت کرد و به دلیل کاردانی و شجاعت قابل توجهی که از خود ارائه داد عنوان فرمانده نیروی دریایی را از آن خود کرد. او قصد داشت که اثری از خود برای نسل‌های آینده به یادگار بگذارد و لذا تصمیم به ساخت مجموعه تاریخی برای خیریه عمومی گرفت. به دلیل علاقه زیاد کلیچ علی پاشا به دریا منطقه‌ای را برای ساخت مسجد در نظر گرفت که منظره دریا از آن‌جا قابل رویت باشد.

مسجد کلیچ علی پاشا تنها مسجد تاریخی استانبول است که سند طرح آن در حال حاضر وجود دارد و به همین دلیل نسبت به دیگر مساجد تاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این طرح که روش و سلیقه معمار سنان را برای سازه‌های ساخته شده به خوبی بیان می‌کند هم‌اکنون در موزه نگهداری می‌شود. مسجد کلیچ علی پاشا دارای گنبدی بسیار خارق‌العاده است که در بین گردشگران به عنوان یکی از نمادهای استانبول نیز شناخته می‌شود. جذابیت بازدید از این مسجد علاوه بر بافت تاریخی آن به دلیل اسامی ائمه و صحابه می‌باشد که به طور شگفت‌انگیزی در قسمت بالایی تالار اصلی مسجد به چشم می‌خورند.

معرفی کلی حمام کلیچ علی پاشا

همان‌طور که گفته شد حمام کلیچ علی پاشا نیز بخشی از مجموعه تاریخی کلیچ علی پاشا است که همچنان به مردم و گردشگران خدمات می‌دهد. در این حمام سنتی و عمومی استانبول فرصت تجربه حمام ترکی را خواهید داشت که در صورت تمایل می‌توانید از بسته‌های متنوع ماساژ آن نیز بهره‌مند شوید و نهایت لذت را ببرید.

حمام کلیچ علی پاشا

آقایان و خانم‌ها در زمان‌های جداگانه از این حمام استفاده می‌کنند، بنابراین بدون هیچ گونه مشکلی می‌توانید در این حمام سنتی و تاریخی زیبا ریلکس کنید و به آرامشی حقیقی دست یابید. این حمام که بخشی از مسجد کلیچ علی پاشا به حساب می‌آید با معماری برجسته خود یکی از مورد توجه‌ترین بناهای تاریخی محله بندری شهر زیبای استانبول است که پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به استانبول بازدید از آن را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: با بهترین حمام‌های ترکی استانبول آشنا شوید

نحوه دسترسی و موقعیت جغرافیایی

مسجد کلیچ علی پاشا و حمام کلیچ علی پاشا در قسمت شرقی شهر استانبول در منطقه توپخانه قرار گرفته است که برای دسترسی به آن می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه عمومی نظیر تاکسی، مترو، قطار شهری و… استفاده کنید. یکی از روش‌های بسیار جذاب برای دسترسی به این مجموعه تاریخی استفاده از اتوبوس‌های دریایی است که بدون شک تجربه جدید و جذابی را برایتان رقم خواهد زد. بهترین مسیر برای رسیدن به مجموعه تاریخی کلیچ علی پاشا، این است که ابتدا وارد بزرگراه بیلربی و سپس خیابان فوضی پاشا شوید. به علاوه از طریق پل گالاتا و خیابان کمرالتی نیز می‌توانید به راحتی خودتان را به این بنای تاریخی برسانید.

هزینه بلیط حمام کلیچ علی پاشا

به طور کلی هزینه ورودی مسجد برای گردشگران کاملا رایگان است، اما برای استفاده از حمام سنتی کلیچ علی پاشا باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. این حمام عمومی و سنتی با توجه به خدمات مطلوبی که ارائه می‌دهد از قیمت تقریبا بالایی برخوردار است، اما ارزش بازدید و ریلکس کردن را دارد.

هزینه بلیط حمام کلیچ علی پاشا

هزینه استفاده از خدمات حمام تاریخی کلیچ علی پاشا 340 لیر می‌باشد که شامل مالیات و دیگر هزینه‌ها نیز می‌شود. اگر تمایل دارید که از خدمات کامل ماساژ بدن نیز استفاده کنید باید تقریبا حدود 340 لیر برای 50 دقیقه بپردازید.

جاذبه‌های اطراف مسجد کلیچ علی پاشا

در این بخش از مقاله به معرفی جاذبه‌های مهم اطراف مسجد کلیچ علی پاشا خواهیم پرداخت:

1- موزه مدرن استانبول

موزه مدرن استانبول، اولین موزه‌ی هنر معاصر کشور ترکیه در سال 2004 در سطح ملی و بین‌المللی با هدف آشنایی و گسترش هنر و فرهنگ این کشور ایجاد شد. موزه مدرن از بخش‌های مختلفی نظیر سینما، گالری، کتابخانه و فروشگاه تشکیل شده است. این مجموعه با جمع‌آوری آثار هنری معاصر هنرمندان خارج و داخل کشور آن‌ها را برای هنردوستان و علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارد که بدون شک بازدید از آن لحظات فراموش نشدنی‌ای را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: موزه های استانبول

2- ساختمان بنای قصر توپخانه

ساختمان بنای قصر توپخانه

قصر توپخانه که نام خود را از محله توپخانه گرفته است در سال 1852 توسط ویلیام جیمز اسمیت، معمار انگلیسی ساخته شده است. قصر توپخانه به موازات ساحل در دو طبقه خودنمایی می‌کند و معماری آن با تزئینات سقف کاری بسیار زیبا و شومینه‌های مرمر از سبک اروپایی الهام گرفته است که بدون شک بازدید از آن برای هر گردشگری بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود.

3- موزه هنری پرا

موزه پرا بهترین مکان در کشور ترکیه برای آشنایی با هنر و نقاشی شرق شناسی در قرن 17 میلادی است. در موزه پرا که از مهم‌ترین موزه‌های شهر استانبول به حساب می‌آید، مجموعه آثاری هنری مشتمل بر نگارگری‌های عثمانی به چشم می‌خورد که هر سال عاشقان و شیفتگان هنر مشرق زمین را از نقاط مختلف جهان به سوی خود جذب می‌کند.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم به معرفی کامل مسجد کلیچ علی پاشا و حمام کلیچ علی پاشا پرداختیم. اگر به شناخت جاذبه‌های ترکیه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه» و «یک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟» را هم بخوانید.