طبق قانون جدید ترکیه در کدام محله‌های استانبول نمی‌توان خانه خرید؟

طبق قانون جدید ترکیه در کدام محله‌های استانبول نمی‌توان خانه خرید؟
01.07.28

در این مقاله ام تی سی هوم قصد داریم مناطق خوب استانبول برای خرید خانه را به شما معرفی کنیم و درباره قانون جدید ترکیه در اخذ اقامت از طریق ملک اطلاعاتی را به شما بدهیم. در ماه مه 2022، دولت ترکیه بسته‌ای از تصمیمات را اتخاذ کرد، که در آن ذکر شده است که فرد خارجی که مایل به اخذ اقامت ملکی در ترکیه با خرید ملک است باید اقدام به خرید ملکی به ارزش 50 هزار دلار در شهرهای کوچک کند و در ایالت‌های بزرگ از جمله آنتالیا، استانبول، آنکارا ارزش ملک خریداری شده نباید کمتر از 75 هزار دلار باشد. همچنین مبلغ شهروندی ترکیه به جای 250 هزار دلار به 400 هزار دلار تغییر یافت. در آخر طبق قانون جدید ترکیه در برخی از محله‌های استانبول نمی‌توان خانه خرید، این تصمیم با توجه به تراکم اتباع خارجی در مناطق مختلف کشور ترکیه از سوی اداره مهاجرت ترکیه اتخاذ شده و در آن ظرفیت محله‌ها را 25 درصد خارجی نشین اعلام کرده است.

قانون جدید ترکیه ۲۰۲۲

طبق قانون جدید اداره مهاجرت ترکیه در شهرهای بزرگ مانند استانبول، ازمیر و آنتالیا اگر سرمایه‌گذار به قصد دریافت اقامت در ترکیه اقدام به خریدار ملک کند، ملک خریداری شده باید دارای ارزش بالای 75 هزار دلار باشد. هم‌چنین اگر در شهرهای کوچک اقدام به خرید ملک برای دریافت اقامت کند ارزش ملک باید حداقل 50 هزار دلار باشد. در غیر این صورت چنان‌چه ارزش ملک خریداری شده کمتر از مبلغ ذکر شده باشد، سرمایه‌گذار باید پلن اقامتی ارائه دهد و از همان مسیری که اقامت توریستی اخذ می‌شود، اقدام به دریافت اقامت کند. این مسیر البته دشواری‌های خاص خود را دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه مناطق خوب استانبول برای خرید خانه با قیمت مناسب را به شما معرفی کنیم.

در کدام محله‌های استانبول نمی‌توان خانه خرید؟

با توجه به تراکم اتباع خارجی در مناطق مختلف کشور ترکیه، اداره مهاجرت ترکیه محله‌های ترکیه را ظرفیت بندی کرد. بر طبق این قانون در هر یک از محله‌ها می‌بایست تنها 25 درصد خارجی ساکن باشند. اگر خارجی‌ها در این محله‌ها ملک بخرند یا خانه اجاره کنند یا حتی دانشجویان خارجی در این محله‌ها خانه اجاره کنند، برای گرفتن اقامت برای بار اول دچار مشکل خواهند شد. برای تمدید اقامت در این محله‌ها مشکلی وجود ندارد البته اگر از قبل آدرس فرد خارجی در سایت اداره نفوس ترکیه ثبت شده باشد. پس ضروری است که قبل از اقدام به خرید ملک، آمار منطقة مورد نظر از شهرداری یا نفوس منطقه گرفته شود و در صورت اطمینان از پر نشدن ظرفیت آن محله از خارجی‌ها اقدام به خرید کنید.

بخشی از محله‌هایی که سهمیه 25% خارجی در آن‌ها پر شده است را در زیر فهرست می‌کنیم. توجه داشته باشید حتی اگر در این محله‌ها خانه بخرید، کسب و کار باز کنید، دانشجوی ثبت نام شده در دانشگاه باشید، یا اگر با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده‌اید، نمی‌توانید آدرسی را در دفتر ثبت‌احوال ترکیه ثبت کنید. لیست دقیق‌تر این محله‌ها را در لینک تعطیلی محلهها مشاهده کنید.

  • باشاک‌شهیر
  • بیلیک‌دوزو
  • بعضی محله‌ها در اسنیورت
  • فاتح
  • بی اوغلو
  • کوچوک‌چکمچه
  • شیشلی
  • نیشان تاشی
  • زیتون برنو

در خرید‌های ملک زیر 400هزار دلار امکان دریافت اقامت در این مناطق وجود ندارد و تنها دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه با خرید ملک در این مناطق ممکن است.

بیشتر بخوانید: برای خرید خانه در ترکیه کدام ملک بهتر است؟

مناطق خوب استانبول برای خرید خانه در ترکیه

در این بخش به معرفی مناطق خوب استانبول برای خرید خانه با سرمایه کم می پردازیم. این مناطق جزء مناطق خوب استانبول برای خرید خانه ارزان هستند که خارجی‌ها برای خرید ملک در استانبول ترجیح می‌دهند در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: 4 نکته که برای خرید ملک در ترکیه باید به آن توجه کنیم

بی اوغلو

منطقه بی اوغلو قلب تاریخی استانبول و یک مرکز سرمایه‌گذاری عالی محسوب می‌شود، زیرا شامل بسیاری از جاذبه‌های گردشگری معروف مانند میدان تکسیم، خیابان استقلال و برج گالاتا است که اولین مقصد برای گردشگران از سراسر جهان است. علاوه بر این، منطقه بی‌اوغلو به دلیل نزدیکی به تنگه بسفر است و زیرساخت‌های این منطقه قدیمی و بدیع است، زیرا شامل قدیمی‌ترین متروی جهان بعد از متروی لندن است که در تکسیم قرار دارد. منطقه بی اوغلو منطقه‌ای پرجنب‌وجوش است که شامل بسیاری از مراکز هنری و سرگرمی، رستوران‌ها و کافه‌ها می‌شود. مشخصه آن خیابان‌های سنگ‌فرش شده باستانی است که با قدم زدن و دیدن ساختمان‌های باستانی شما را به مکان‌های تاریخی می‌برد.

امکانات منطقه بی اوغلو

در مورد حمل و نقل، منطقه بی اوغلو شامل یک شبکه عظیم است که تمام مناطق استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند و خط مترو و متروبوس از آن عبور می‌کند. به دلیل تقاضای زیاد برای املاک و مستغلات در منطقه بی اوغلو، پروژه‌های جدید به طور مداوم در این منطقه در حال رشد هستند از این رو خرید آپارتمان در بی اوغلو و سرمایه‌گذاری در آن سودهای کلانی را نوید می‌دهد.

منطقه بی اوغلو
محله‌ی بی اوغلو از محله های توریستی استانبول است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد.

 کاگیتان

آن‌چه منطقه کاگیتان را متمایز می‌کند، نزدیکی آن به مرکز استانبول است، بنابراین از اهمیت سرمایه‌گذاری برخوردار است و خریداران تمایل به سرمایه‌گذاری در آن دارند. این منطقه از مناطق خوب استانبول برای خرید خانه است زیرا ارزان‌ترین جایگزین برای مرکز استانبول است و سرمایه‌گذار می‌تواند با یک سرمایه‌گذاری سودآور به بازده ماهانه و سالانه دست یابد.

منطقه کاگیتان یک منطقه جدید توسعه‌یافته است که در آن به گونه‌ای ساخت و ساز انجام می‌شود که مانند مناطق مجلل همسایه خود مانند شیشلی و ماسلاک باشد. زیرساخت‌ها در این منطقه توسعه‌یافته و شبکه حمل و نقل، خطوط مترو و تونل‌ها در حال گسترش هستند. بنابراین انتظار می‌رود که این منطقه آینده امیدوار کننده‌ای داشته باشد.

منطقه کاگیتان برخلاف مناطق قبلی، جاذبه‌های گردشگری زیادی را شامل نمی‌شود و در نزدیکی دریا یا تنگه بسفر قرار ندارد. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم نزدیک‌ترین منطقه به مرکز شهر است و قیمت ملک در آن مناسب است.

باهچه شهیر

منطقه باهچه شهیر، جایی که طبیعت، آرامش و خانه‌های سطح بالا با دریاچه‌های تزئین شده با اردک‌ها و ماهی‌ها و رستوران‌ها و کافه‌های مجلل، در انتظار شماست. این منطقه از مناطق خوب استانبول برای خرید خانه و ترجیحی برای زندگی خارجی‌ها است. باهچه‌شهر یک منطقه مسکونی آرام با فضای سبز فراوان است.

بیشتر بخوانید: با محله باهچه شهیر آشنا شوید

امکانات منطقه باهچه شهیر

باهچه‌شهیر یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین مناطق استانبول است. این منطقه برای خانواده‌ها مناسب است، زیرا دارای مدارس بین‌المللی و مؤسسات زبان است. این منطقه مرکز خرید آکباتی مال را نیز شامل می‌شود که یکی از مقاصد اصلی گردشگران استانبول است. باهچه شهیر به دلیل نزدیکی به کانال استانبول، پروژه عظیمی که دولت ترکیه در حال اجرا و نظارت بر آن است، اهمیت سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. این منطقه نوساز نزدیک به فرودگاه جدید استانبول است، همچنین با این‌که دور از مرکز شهر است، اما به بزرگراه‌ها به راحتی دسترسی دارد و برای بودجه‌های شروع از 70 هزار دلار مناسب است.

باهچه شهیر
باهچه شهیر یکی از مناطق سبز و مدرن استانبول و دارای جاذبه های گردشگری زیبایی است.

سخن پایانی

طبق قانون جدید ترکیه خارجی‌هایی که قصد خرید ملک برای دریافت اقامت را دارند باید ملکی به ارزش حداقل 50 هزار دلار خریداری کنند. همچنین بر طبق این قانون دیگر امکان خرید و ثبت ملک در همة محله‌ها برای خارجی‌ها امکان‌پذیر نیست. زین پس هر محله تنها ظرفیت 25 درصد خارجی نشین را دارد. در این مقاله به بررسی قانون جدید سرمایه‌گذاری ترکیه پرداخته‌ایم همچنین مناطق خوب استانبول برای خرید خانه را به شما معرفی کرده‌ایم.