قوانین خرید زمین کشاورزی برای خارجیان در ترکیه

قوانین خرید زمین کشاورزی برای خارجیان در ترکیه
00.07.07

خرید زمین در کشور ترکیه برای اهدافی نظیر سرمایه گذاری، کشاورزی و ساخت و سازهای مسکونی از جمله فعالیت‌های محبوب و پرطرفدار اتباع خارجی به ویژه ایرانیان به شمار می‌رود. همچنین با توجه به آب و هوای خوب و مطبوع این کشور خریداران زمین کشاورزی می‌توانند علاوه بر اخذ شهروندی به سود قابل توجهی نیز دست یابند. در صورتی که تمایل دارید به اطلاعات جامعی از خرید زمین کشاورزی در ترکیه دست یابید در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا قوانین خرید زمین کشاورزی برای خارجیان را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

محصولات کشاورزی ترکیه

جالب است بدانید دولت ترکیه برای اولین بار به منظور حمایت از محصولات کشاورزی در دهه 1930 برای برخی از محصولات کشاورزی حداقل قیمت تعیین کرد. این سیستم حمایت از محصولات کشاورزی از طریق کنترل قیمت از سال 1932 با گندم شروع شد که تا سال 1944 محصولات صنعتی دیگری نظیر توتون و پنبه نیز به آن اضافه شدند. با اجرای برنامه توسعه 5 ساله در سال 1961 نیز تعداد محصولات مورد نظر به 9 عدد و در سال 1970 به 30 محصول افزایش پیدا کرد.

محصولات کشاورزی ترکیه

هم‌اکنون نیز کشور ترکیه در زمینه تولید محصولاتی نظیر فندق، زردآلو، انجیر و گیلاس در رتبه نخست جهان قرار دارد. به علاوه ترکیه از لحاظ تولید هندوانه، خربزه و بذر خشخاش در رده دوم، در تولید خیار، آلبالو، شاه بلوط، پسته و عدس در رده سوم، در تولید فلفل، اسفناج، سیب، بادمجان، زیتون و گردو نیز در رده چهارم جهانی قرار دارد.

مناطق کشاورزی ترکیه

برخلاف ایران که زمین‌های کشاورزی بدون توجه و برنامه به مکان‌هایی برای ساخت و ساز و دیگر فعالیت‌ها تبدیل می‌شوند و خاک زندگی بخش و حاصل‌خیز به راحتی در معرض نابودی قرار می‌گیرند، اوضاع در کشور ترکیه به این صورت نیست. در واقع نظارت جدی و مدیریت درست در این زمینه باعث شده‌اند که تمامی زمین‌های حاصل‌خیز فقط به بخش کشاورزی اختصاص داده شوند. اما به طور کلی در غرب کشور ترکیه تجمع زمین‌های کشاورزی بیشتر از بخش شرقی آن می‌باشد که با این حال نیز یک چهارم ارزش ناخالص کل تولیدات کشاورزی ترکیه را بخش شرقی به نام خود زده است.

مناطق کشاورزی ترکیه

در واقع می‌توان گفت زمینه‌های کشاورزی در کشور ترکیه بسیار قوی هستند، به گونه‌ای که با توجه به آمار اعلام شده 25 میلیون هکتار زمین کشاورزی در این کشور وجود دارد که فقط 18 درصد آن‌ها به آبیاری نیاز دارند! به عبارتی مدیریت درست، آب و هوای مطلوب، خاک مناسب و… همگی سبب شده‌اند تا کشور ترکیه نه تنها در زمینه غذا از سایر کشورهای جهان بی‌نیاز شود بلکه با صادر کردن محصولات خود نیز کمک قابل توجهی به پیشرفت اقتصاد کشور کرده باشد.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه

صادرات کشاورزی ترکیه

در ابتدا لازم است بدانید که بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی ترکیه (چه تجارت بین‌المللی و چه اقتصاد داخلی) به شمار می‌رود. ترکیه طی چند سال اخیر در صادرات سبزی و میوه به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است. توت فرنگی در صدر صادرات میوه و گوجه فرنگی در صدر صادرات سبزی این کشور قرار دارند. میوه‌هایی نظیر آلبالو، گیلاس، سیب، انار و سبزی‌هایی همچون فلفل، کلم و خیار نیز در رده‌های بعدی صادرات قرار دارند.

صادرات کشاورزی ترکیه

با توجه به چنین توسعه‌هایی می‌توان ارزش بسیار زیاد نام (برند) ترکیه را در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز کاملا مشاهده کرد. جالب است بدانید که کشور زیبای ترکیه بعد از اسپانیا، روسیه و آمریکا چهارمین تولید کننده اصلی توت فرنگی به حساب می‌آید.

شرایط خرید زمین کشاورزی در ترکیه

در ابتدا لازم است بدانید که هدف ترکیه از فروش زمین‌های کشاورزی خود به اتباع خارجی توسعه اشتغال‌زدایی می‌باشد و به همین دلیل ترکیه اشتیاق بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاران ملکی بین‌المللی دارد. در میان سرمایه گذاران ملکی خارجی در ترکیه تاکنون بیشترین متقاضیان خرید زمین‌های کشاورزی از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده‌اند که برای تامین خوراک دام‌ها و نیازهای غذایی خود، اقدام به خرید زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی در این کشور کرده‌اند.

در رابطه با چگونگی و شرایط خرید زمین کشاورزی در ترکیه باید گفته شود که اتباع خارجی می‌توانند با اخذ مجوز از وزارت خانه تملک طبق قوانین سال 2012، در کشور زیبا و حاصل‌خیز ترکیه زمین کشاورزی خریداری کنند. توجه داشته باشید که اتباع خارجی قادر خواهند بود زمین‌های کشاورزی در کشور ترکیه را فقط تا 30 هکتار معادل 74 acres تحت شرایط و قوانین اجرای پروژه‌های کشاورزی خریداری نمایند. یکی از مهم‌ترین شرایط خرید زمین کشاورزی ترکیه این است که زمین مورد نظر باید در جهت توسعه صنعت کشاورزی و بهره وری نظیر کاشت و برداشت مورد استفاده قرار گیرد.

خرید زمین کشاورزی در ترکیه

به علاوه اگر زمین خریداری شده در راستای اجرای پروژه کشاورزی استفاده نشود، خرید آن منحل و حق تملک آن منتفی می‌شود. یازگون، یالووا، ترابزون، ساکاریا، بیلجیک، آیدین، بوردور، بلو، بورسا، چاناکاله، نوشهیر، مولا و استانبول از جمله استان‌ها و شهرهایی است که تاکنون اتباع خارجی در آن زمین کشاورزی خریداری کرده‌اند.

سرمایه‌ گذاری در زمین کشاورزی ترکیه

مزایا، اهداف و دلایل سرمایه گذاری در زمین کشاورزی ترکیه بسیار گونان و متنوع می‌باشد. همان‌طور که گفته شد کشور ترکیه طی چند دهه اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی را در صنایع کشاورزی شاهد بوده و هم‌اکنون نیز در اروپای شرقی، شمال آفریقا و خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به حساب می‌آید. اکثر مناطق روستایی و شهری ترکیه نیز از زمین‌های کشاورزی مستعد و آب و هوای مناسب و مطلوبی برای زراعت برخوردار است.

بیشتر بخوانید: بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

به علاوه از آنجایی که کیفیت تولیدات سبزیجات و میوه ترکیه کاملا مناسب صادرات است، در حال حاضر ترکیه به بیش از 180 کشور در دنیا محصولات کشاورزی صادر می‌کند. همچنین بیش از 25 درصد از نیروی کار انسانی ترکیه در زمینه کشاورزی و صنایع مشغول به کار هستند که این امر خود دلیل بر ایجاد اشتغال و کسب درآمد به حساب می‌آید.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم قوانین خرید زمین کشاورزی ترکیه برای اتباع خارجی را برایتان شرح دادیم. در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، می‌توانید با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در ترکیه در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را به طور کامل در اختیارتان قرار دهند و شما را در پروسه سرمایه‌ گذاری در کشور ترکیه همراهی کنند.