در مورد عایدات یا همان شارژ ساختمان در ترکیه چه می‌دانید؟

در مورد عایدات یا همان شارژ ساختمان در ترکیه چه می‌دانید؟
00.11.28

یکی از بزرگ‌ترین الزامات زندگی در یک شهر بزرگ، رعایت قوانین زندگی جمعی است. در شرایط کلان‌شهری که زندگی در خانه‌های مستقل را تقریباً غیرممکن می‌کند، یکی از مسائلی که افراد در زندگی در آپارتمان‌ها با آن روبرو می‌شوند، عایدات یا همان شارژ ساختمان است. اگر شما هم با سؤالاتی از قبیل شارژ ساختمان در ترکیه چیست؟ آیا پرداخت عایدات در ترکیه الزامی است و هزینه آن چگونه تعیین می‌شود؟ روبرو هستید با ام تی سی هوم در ادامه این مقاله همراه باشید.

عایدات در ترکیه به چه معنا است؟

پس از خرید ملک در یکی از مجتمع‌های مسکونی در ترکیه، با یک اصطلاح مهم “عایدات” مواجه می‌شوید. به شارژ آپارتمان در ترکیه عایدات گفته می‌شود که مبلغی ماهانه برای نگهداری مجتمع مسکونی است و در صورت خرید ملک در ترکیه ملزم به پرداخت آن هستید. با هزینه‌هایی که از ساکنان آپارتمان‌ها دریافت می‌شود، هزینه‌های مشترک آپارتمان در موارد مختلف پوشش داده می‌شود. هزینه‌های مشترک مربوط به نگهداری و نظافت قسمت‌های مشترک ساختمان‌ها از باغ تا ورودی آپارتمان است، همچنین نگهداری و نظافت فضاهای اجتماعی مانند استخر، سالن بدنسازی و زمین تنیس نیز تحت پوشش عایدات قرار می‌گیرد. برخلاف ایران شارژ ساختمان در ترکیه شامل هزینه‌های آب، برق و گاز نمی‌شود.

از آنجایی‌که دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه در میان ایرانیان طرفداران زیادی دارد، لازم است در مورد قوانین آپارتمان نشینی در این کشور نیز اطلاعات جامعی داشته باشیم.

عایدات از چه هزینه‌هایی تشکیل شده است؟

هر چه زیرساخت‌های مجتمع مسکونی توسعه‌یافته‌تر باشد، هزینه‌ها و عایدات بیشتر می‌شود. بیشترین بخش از هزینه‌ها حقوق پرسنل شاغل در محل است. اگر مجتمع کوچک است، فقط یک سرایدار می‌تواند از آن مراقبت کند. سرایدار مسئول تمیز کردن محوطه مجموعه و راهروها است، همچنین مسئول بررسی عملکرد آب‌نماها، استخرها، محوطه‌سازی فضای سبز و … است. ساکنین همیشه می‌توانند در صورت بروز مشکل در مجموعه از او کمک بخواهند. درعین‌حال یک سرایدار برای مراقبت از یک مجتمع بزرگ کافی نیست. پس پرسنل بیشتری استخدام می‌شوند. بر این اساس، هزینه‌های نیروی کار بیشتر و عایدات نیز بالاتر خواهد بود.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

مبلغ عایدات ساختمان بسته به امکانات و خدمات ارائه‌شده توسط مجموعه یا ساختمان‌ها متفاوت است
بخش از هزینه‌ عایدات حقوق پرسنل شاغل در ساختمان‌ها است

میانگین رقم شارژ ساختمان در ترکیه در سال 2022

مبلغ عایدات ساختمان بسته به امکانات و خدمات ارائه‌شده توسط مجموعه یا ساختمان‌ها متفاوت است. عایدات در آپارتمان‌های نرمال معمولاً 50 تا 100 لیر در ماه و در مجتمع‌های مسکونی با امکانات اندک 200 لیر، در محله‌های لوکس و با امکانات بالا 3000 لیر و در مجتمع‌های سوپر لوکس و با امکانات فوق‌العاده تا 40.000 لیر است.

بیشتر بخوانیدهزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

نحوه‌ی محاسبه‌ی شارژ ساختمان در ترکیه

برای تعیین شارژ ساختمان در ترکیه ابتدا هزینه‌های عمومی ماهانه و سالانه آپارتمان‌ها در جلسه هیئت‌مدیره ساختمان محاسبه می‌شود. پس از تصمیم هیئت‌مدیره نحوه پرداخت مشخص می‌شود. شارژ ساختمان در ترکیه معمولاً یا بر اساس متراژ هر آپارتمان تعیین می‌شود یا به‌طور مساوی بین مالکین تقسیم می‌شود.

ممکن است در طول سال به ساختمان‌ها هزینه‌های غافلگیرکننده‌ای برای وسایلی که شکسته، آسیب‌دیده یا نیاز به تعویض یا تعمیر دارند، تحمیل شود. هنگام تعیین مبالغ شارژ ساختمان باید مبلغی تحت عنوان هزینه‌های تخمینی نگهداری و تعمیرات تعیین شود. این مقدار ممکن است با توجه به متراژ آپارتمان و تعداد آپارتمان‌ها متفاوت باشد. درصورتی‌که آپارتمان دارای آسانسور باشد، هزینه سرویسی که برای نگهداری منظم آسانسور باید پرداخت شود، باید در محاسبه شارژ ساختمان لحاظ شود.

بیشتر بخوانیدمدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟

چه کسی عایدات را محاسبه و بر مدیریت مجموعه نظارت دارد؟

در مجتمع‌های کوچک که اکثر مالکان آن‌ها به‌طور دائم ساکن هستند، معمولاً یکی از مالکین به‌عنوان مدیر مجتمع انتخاب می‌شود. اما در مجتمع‌های مسکونی بزرگ و به‌ویژه مجتمع‌هایی که اتباع خارجی زیادی در آن زندگی می‌کنند، مدیریت مجتمع به یک شرکت خاص واگذار می‌شود که بر اساس قراردادی منعقدشده فعالیت می‌کند. واگذاری مدیریت مجتمع به یک شرکت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد اما زندگی مستأجران را بسیار آسان می‌کند. اگر یک شرکت مدیریتی از مجموعه مراقبت کند، در جلسه سالانه شرکت گزارشی از هزینه‌ها ارائه می‌دهد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، تصمیم گرفته می‌شود که آیا شارژ ساختمان باید بدون تغییر باقی بماند یا اگر لازم است افزایش پیدا کند. در کل واگذاری مدیریت مجتمع به یک شرکت نظم بیشتری در رسیدگی به مجتمع به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانیدمعرفی پروژه‌ های استانبول که معروف شده‌اند

نحوه‌ی پرداخت شارژ آپارتمان

میزان شارژ ساختمان در ترکیه و تاریخ پرداخت با تصمیم مشترک صاحبان طبقات در جلسه آپارتمان تعیین می‌شود. مسئول پرداخت شارژ ساختمان در ترکیه، صاحب‌خانه است. بااین‌حال، مالک آپارتمان ممکن است در قرارداد اجاره، بندی اضافه کند که موجر در هنگام اجاره ملک، شارژ ساختمان را پرداخت کند. در این صورت مستأجر هزینه را پرداخت می‌کند.

نکات مهم در پرداخت مبلغ عایدات

  • صاحبان آپارتمان حتی اگر نخواهند یا نیازی به بهره‌مندی از فضاها و امکانات اجتماعی مشترک نداشته باشند، باید سهم خود در شارژ ساختمان را بپردازند.
  • مدیر ساختمان می‌تواند بر اساس برنامه مدیریتی و اصول قانون علیه مالکانی که هیچ‌گونه شارژی پرداخت نکرده‌اند اقامه دعوی کرده و اقدام به اجرائیه نماید.
  • کسانی که شارژ ساختمان در ترکیه را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند، موظف‌اند ماهانه 5 درصد غرامت تأخیر در روزهای تأخیر پرداخت کنند. هیچ سودی در روز وجود ندارد. چه با یک روز تأخیر و چه 30 روز تأخیر، همان نرخ سود اعمال می‌شود.
  • ضمناً درصورتی‌که هزینه‌های اضافی در امری که مربوط به آسانسور یا فضای سبز است ناشی از تقصیر مالک یا مستأجر یکی از واحدها باشد، سایر مالکین حق دارند که پرداخت را انجام ‌ندهند، کل مبلغ را باید مالک یا مستأجر مقصر پرداخت کند.

شما می‌توانید به سه روش مختلف به عایدات پرداخت کنید

روش اول این است که می‌توانید شارژ ساختمان را به‌صورت نقدی به مدیر مجتمع پرداخت کنید. حتماً از مدیر ساختمان رسید پرداخت دریافت کنید و از پرداخت شارژ به سرایدار یا نگهبان خودداری کنید. دریافت رسید از مدیر مجتمع شما را از مشکلات احتمالی آینده در امان نگه می‌دارد.

دومین و مطمئن‌ترین روش، پرداخت شارژ ساختمان از طریق انتقال وجه به‌حساب بانکی شرکت مدیریت یا هیئت‌مدیره است. درصورتی‌که شرکت مدیریت یا هیئت‌مدیره دارای چنین حسابی باشد، می‌توانید پرداخت را به لیر ترکیه به‌حساب ترکیه و به‌صورت ارزی از خارج از کشور انجام دهید.

روش سوم مربوط به شهرک‌هایی است که دارای سایت یا اپلیکیشن مختص خود هستند و با ورود به آن می‌توانید فاکتور مربوط به آپارتمان خود را مشاهده کنید سپس اقدام به پرداخت شارژ ساختمان و دیگر هزینه‌ها کنید.

دقت کنید از پرداخت به‌حساب شخصی مدیر مجتمع یا آشنایان او خودداری کنید. کلیه پرداخت‌ها باید به‌حساب بانکی شرکت مدیریت دعوت‌شده رسمی انجام شود. هنگام پرداخت، هدف از پرداخت را به زبان ترکی یا انگلیسی مشخص کنید و فراموش نکنید که شماره آپارتمان یا ویلای خود و نام و نام خانوادگی خود را ذکر کنید.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

شارژ ساختمان در ترکیه
برای تعیین شارژ ساختمان در ترکیه هزینه‌های عمومی ماهانه و سالانه آپارتمان‌ها محاسبه می‌شود

سخن پایانی

شارژ ساختمان در ترکیه هزینه‌ای است که از مستاجرین و صاحبان آپارتمان به‌منظور رفع نیازهای نگهداری، تعمیر و نظافت قسمت‌های مشترک آپارتمان جمع‌آوری می‌شود. در تعیین شارژ ساختمان، ابتدا هزینه‌های ماهانه و سالانه آپارتمان در نظر گرفته می‌شود. پس از برآورد هزینه و بودجه، هزینه‌های اضافی که ممکن است ایجاد شود، در نظر گرفته می‌شود. مبلغ شارژ هر آپارتمان یا بر اساس متراژ هر واحد یا با تقسیم بودجه تعیین‌شده بر تعداد آپارتمان‌ها تعیین می‌شود. هزینه تعیین‌شده طبق روال کتباً به اطلاع صاحبان آپارتمان می‌رسد. برای پرداخت شارژ ساختمان نیز می‌توانید از سه روشی که در مقاله ذکرشده استفاده کنید.