آخرین تغییرات قوانین شهروندی ترکیه 2024

آخرین تغییرات قوانین شهروندی ترکیه 2024
01.01.30

جمهوری ترکیه اخیراً اصلاحات جدیدی را در قوانین شهروندی ترکیه و قانون اعطای تابعیت ترکیه به روش استثنایی اعلام کرد که شامل تغییر قانون اعطای شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری یا خرید ملک می‌شود. اصلاحات جدید با هدف حمایت از اقتصاد ملی ترکیه و به‌ویژه حمایت از نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا اعلام شد. قوانین شهروندی ترکیه در ازای برنامه سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ترکیه برای اولین‌بار در سال 2017 اجرا شد. یک سال بعد، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای شهروندی از 1 میلیون دلار به 250 هزار دلار کاهش یافت. در سال 2021، در مجموع 58576 واحد مسکونی به اتباع خارجی فروخته شد. پیش‌ازاین امکان اخذ تابعیت ترکیه با خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار وجود داشت.

در این مقاله به بررسی آخرین تغییرات قوانین شهروندی ترکیه 2022 می‌پردازیم. ما در ام تی سی در تلاش هستیم تا انواع تحولات خبری در ترکیه و جهان را به سریع‌ترین، عینی‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین راه برای شما ارائه دهیم.

تغییرات قوانین شهروندی ترکیه با خرید ملک

از سال 2018 حداقل مبلغ درخواست برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک 250000 دلار تعیین و اجرایی شده بود. با تصمیم اتخاذ شده در جلسه کابینه ریاست‌جمهوری که در 12 آوریل 2022 برگزار شد، اصلاحاتی در قوانین شهروندی ترکیه ایجاد شد که به اتباع خارجی اجازه می‌دهد با خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 400000 دلار برای شهروندی ترکیه اقدام کنند.

قبل از اصلاح این آیین‌نامه، در قیمت‌های تعیین شده برای سرمایه‌گذاری‌های ملکی و سرمایه‌ای از عبارت «دلار آمریکا یا معادل آن به ارز خارجی یا معادل آن به لیر ترکیه» استفاده می‌شد. با این اصلاحیه، عبارت «معادل لیر ترکیه» حذف شد. ضمناً با ماده الحاقی عنوان شد که ارزهای سپرده شده در بانک‌ها جهت اخذ تابعیت ترکیه به بانک مرکزی فروخته می‌شود. در راستای تصمیم اتخاذ شده در جلسه هیئت دولت، آیین‌نامه اجرای قوانین شهروندی ترکیه اصلاح شده و قرار است طی روزهای آتی تصمیمات با انتشار در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا شود.

در قوانین شهروندی ترکیه ایجاد شد که به اتباع خارجی اجازه می‌دهد با خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 400000 دلار برای شهروندی ترکیه اقدام کنند.
در قوانین جدید ارزش ملکی که قرار است خریداری شود از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش می‌یابد.

سایر تغییرات قوانین شهروندی ترکیه در سال 2024

پس از صدور فهرستی از اصلاحات جدید قوانین شهروندی ترکیه در تاریخ ششم ماه اول سال 2022، این قانون با مجموعه‌ای از توضیحات برای تغییرات ارائه شده در تاریخ 21/01/2022 شرح داده شد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییرات قوانین شهروندی ترکیه برای سرمایه‌گذارانی که ارزش سرمایه‌گذاری را قبل از 21/01/2022 پرداخت کرده‌اند اعمال نمی‌شود.
  • قانون جدید مستلزم آن است که مبلغ بدهی سرمایه‌گذار به فروشنده منحصراً به لیر ترکیه منتقل شود.
  • مبلغ ارزهای خارجی منحصراً در بانک مرکزی و با انتقال آن از بانک ترکیه به دلار منتقل می‌شود.
  • بانک واسط باید در گزارش رسمی نام مشتری، شماره پاسپورت، شماره اقامت وی ​​در ترکیه (در صورت وجود)، دلیل انتقال وجه و هدف از انتقال وجه برای درخواست تابعیت ترکیه را قید کند، در غیر این صورت درخواست برای شهروندی ترکیه امکان‌پذیر نیست.
  • سرمایه‌گذار حق برداشت از فروش دلار به بانک مرکزی و مبادله آن در بانک واسطه را ندارد.
  • در هنگام درخواست تابعیت ترکیه، متقاضی ملزم به دریافت رسید پرداخت مبلغ در بانک مرکزی و رسید واریز مبلغ به حساب فروشنده است.
  • طبق تغییرات قوانین شهروندی ترکیه، درخواست شهروندی ترکیه بدون دریافت رسید مبادله مبلغ در بانک مرکزی ترکیه مجاز نمی‌باشد.
  • بانک واسط بین سرمایه‌گذار و بانک مرکزی ترکیه باید همان بانکی باشد که مبلغ از طریق آن به حساب فروشنده واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره افتتاح حساب بانکی در استانبول

مقررات جدید قوانین شهروندی ترکیه

بر اساس تغییرات قوانین شهروندی ترکیه؛ در درخواست اخذ حق شهروندی در ازای سرمایه‌گذاری معین، خرید ملک و نگهداری اوراق بهادار در بانک‌ها برای مدت معین و میزان سرمایه‌گذاری به‌صورت ارزی تعیین می‌شود؛ بنابراین، چه یک خارجی خانه بخرد و چه در ترکیه سرمایه‌گذاری کند، دلارهای او مستقیماً به بانک مرکزی جمهوری ترکیه ارسال می‌شود. تغییر قوانین شهروندی ترکیه، سرمایه موردنیاز گزینه املاک و مستغلات را به سرمایه ثابت، سپرده بانکی، خرید اوراق قرضه و گزینه‌های سرمایه‌گذاری صندوق نزدیک‌تر می‌کند که همگی در حال حاضر سرمایه‌گذاری 500000 دلار آمریکا را الزامی می‌کنند. گزارش‌های رسمی هیچ تغییر مورد انتظاری را در حداقل مقدار سرمایه‌گذاری برای گزینه‌های سرمایه‌گذاری غیرمنقول ذکر نمی‌کنند. برخی از دیگر مقررات اخذ شهروندی ترکیه به شرح زیر است:

  • از سوی وزارت کار و تأمین اجتماعی مشخص شود که حداقل برای 50 نفر اشتغال‌زایی شده است، در این صورت طبق قوانین شهروندی ترکیه واجد شرایط تلقی می‌شوند.
  • کسانی که به مبلغ حداقل 500 هزار دلار یا معادل آن ارز در بانک‌های فعال در ترکیه به‌شرط سپرده‌گذاری سه‌ساله سپرده‌گذاری کرده‌اند، از سوی سازمان مقررات و نظارت بانکی بررسی و واجد شرایط تلقی می‌شوند.
  • فردی که اسناد بدهی دولت را به ارزش حداقل 500 هزار دلار آمریکا و معادل آن ارز – به‌شرط نگهداری به مدت 3 سال خریداری کرده است – از سوی وزارت خزانه‌داری و دارایی مشخص و سپس واجد شرایط تلقی می‌شود.
  • اشخاصی که سهام مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و سهام مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را حداقل به مبلغ 500 هزار دلار یا معادل آن ارز خریداری کرده باشند، مشروط بر اینکه حداقل 3 سال در اختیار داشته باشند، توسط هیئت بازار سرمایه تعیین شده و واجد شرایط تلقی می‌شود.

تشکیل کمیسیون تشخیص

با اصلاح قوانین شهروندی ترکیه می‌توان کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت کار و تأمین اجتماعی، محیط‌زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی، وزارت خزانه‌داری و دارایی و وزارت صنعت و فناوری در چارچوب قانون تشکیل داد. وزارت کشور بر روند درخواست شهروندی نظارت کند. رویه‌ها و اصولی که در تعیین اینکه آیا شرایط سرمایه‌گذاری در محدوده و میزان مشخص شده برای اخذ تابعیت رعایت می‌شود یا خیر توسط کمیسیون تعیین‌کننده تعیین می‌شود.

جمهوری ترکیه اخیراً اصلاحات جدیدی را در قوانین شهروندی ترکیه به روش استثنایی اعلام کرد
بر اساس تصمیم جدید مطرح شده در جلسه هیئت دولت ریاست‌جمهوری ترکیه شرایط درخواست شهروندی ترکیه در حال تغییر است.

زمان اعمال قوانین شهروندی جدید ترکیه

باتوجه‌به انتقادهای شرکت‌های سازنده (شرکت‌های فعال در حوزة ساخت یا خریدوفروش ملک) و باتوجه‌به اهمیت بازار املاک در جذب سرمایه‌های خارجی تاریخ اعمال قوانین شهروندی جدید مشخص نیست. منتقدان طرح جدید شهروندی به‌صورت مستقیم نظرات و نگرانی‌های خود را به اطلاع رئیس‌جمهور اردوغان ابراز داشته‌‌اند؛ بنابراین به نظر نمی‌آید بخش‌نامه‌های مربوط به قوانین جدید تا حداقل یک ماه و نیم دیگر ابلاغ شود.

باتوجه‌به بازة زمانی ذکر شده (یک ماه و نیم تا 3 ماه آینده) بهترین زمان سرمایه‌گذاری در زمینة خرید ملک در ترکیه و دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور است. گروه مشاوران ام تی سی با شناخت دقیق از قوانین اقامتی ترکیه، در این مسیر همراه شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه

برنامه شهروندی سبب افزایش قیمت خانه در ترکیه

اگرچه درخواست شهروندی ترکیه در ازای خرید ملک، دستاوردهای بزرگی برای ترکیه به همراه داشته است، اما مجموعه‌ای از مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که تابعیت در ازای خرید ملک در افزایش نجومی قیمت مسکن در سال‌های اخیر مؤثر بوده است. کارشناسان تاکید می‌کنند که افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و سود واقعی منفی و همچنین افزایش روزافزون خرید مسکن از سوی خارجی‌ها باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

سخن پایانی

بر اساس تصمیم جدید مطرح شده در جلسه هیئت دولت ریاست‌جمهوری ترکیه شرایط درخواست شهروندی ترکیه در حال تغییر است.در آینده ارزش ملکی که باید در درخواست شهروندی خریداری شود افزایش می‌یابد، براین‌اساس اعلام شد ارزش ملکی که قرار است خریداری شود از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است، با توجه به اجرایی نشدن قانون جدید، در حال حاضر مجموعه ام تی سی هوم جهت دریافت شهروندی و اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک به ارزش 250.000 دلار همچنان همراه شما خواهد بود.