تکنو پارک استانبول لذتی بی‌انتها برای دوستان تکنولوژی

تکنو پارک استانبول لذتی بی‌انتها برای دوستان تکنولوژی
00.12.27

کشورهایی که مایل‌اند سهم قابل‌توجهی از اقتصاد جهانی که به‌سرعت در حال رشد و جهانی‌شدن است داشته باشند، به‌جای تولیدات سنتی، به‌شدت در علم و فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این زمینه، پارک‌های علمی، پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری که در آن‌ها فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام می‌شود نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. پارک‌های تکنو که هدف اصلی آن‌ها افزایش ثروت جامعه از طریق حمایت از فرهنگ نوآوری و رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان است، جریان اطلاعات و فناوری را بین دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، بنگاه‌ها و بخش مدیریت و ارتقا می‌دهند. تکنو پارک استانبول نیز معافیت‌های مالیاتی و هزینه‌های عملیاتی کم را به شرکت‌های مستقر در آن تحت سیستم جامع تشویق سرمایه‌گذاری ترکیه ارائه می‌دهد. در این مقاله با ام تی سی هوم همراه شوید تا در مورد تکنو پارک استانبول بیشتر صحبت کنیم.

تأسیس تکنو پارک استانبول

در ترکیه، برنامه‌های تخصصی فناوری با سرعت کامل ادامه می‌یابد و توسعه فناوری‌های ملی با همکاری بخش دولتی، صنعت و دانشگاه تشویق می‌شود. راه‌اندازی پروژه فناوری تکنو پارک استانبول که شامل آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای حدود 1000 شرکت فناوری ترکیه و خارجی است، به آگوست 2013 بازمی‌گردد، زمانی که آغاز فاز اول این پروژه در بخش آسیایی استانبول، آغاز شد. در مرحله اول راه‌اندازی پروژه، صدها شرکت ترکیه‌ای و ده‌ها شرکت خارجی دیگر رزرو کاملی برای این تسهیلات با فناوری پیشرفته انجام دادند. توسعه تکنو پارک استانبول توسط مشاور صنایع دفاعی SSM، اتاق بازرگانی ITO استانبول و پست‌های آکادمیک متعدد توسط محققان دانشگاه‌های فناوری مختلف در استانبول انجام می‌شود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی خرید ملک در ترکیه، خواندن مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را پیشنهاد می‌کنیم.

تکنو پارک استانبول کجاست؟

در سال‌های اخیر، دولت ترکیه بودجه خود را برای پارک‌های تکنو یا مناطق توسعه فناوری در سراسر پردیس‌های دانشگاهی و در امتداد حومه شهرهای بزرگ افزایش داده است. این پارک بزرگ‌ترین پارک فناوری ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های فناوری در اروپا است. معافیت‌های مالیاتی و هزینه‌های عملیاتی پایین با توجه به مشوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه‌شده توسط دولت ترکیه به تقاضا و رزرو مکان بسیاری از شرکت‌ها در داخل شهر فناوری کمک کرد. علاوه بر آن موقعیت استراتژیک تکنو پارک که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی واقع‌شده است نیز سبب سرمایه‌گذاری بیشتر شد. ارزش کل پروژه شهر فناوری تکنو پارک استانبول چهار میلیارد دلار تخمین زده‌شده است که نشان‌دهنده اهمیت اعتبارات اختصاص داده‌شده توسط دولت ترکیه برای تغذیه بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی و فناوری در این کشور و منطقه است.

این پروژه 4 میلیارد دلاری در کنار فرودگاه سابیها گوکچن در منطقه کورتکوی (Kurtköy) و نزدیک به بسیاری از مسیرهای اصلی زمینی و دریایی قرار دارد که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد از موقعیت استراتژیک ترکیه نهایت استفاده را ببرند. البته ساختمان‌ها و مکان‌های اصلی و وسیع تکنو پارک استانبول در بخش پندیک استانبول که از پیشرفته‌ترین نقاط استانبول می‌باشد، واقع‌شده‌اند.

بیشتر بخوانیدمعرفی توگ، خودرو ملی ترکیه

در تکنو پارک استانبول چه می‌بینیم؟

تکنو پارک استانبول، یک منطقه توسعه فناوری است که برای کمک به کارآفرینان داخلی و خارجی به‌منظور افزایش ظرفیت توسعه فناوری ترکیه ایجادشده است. همچنین مرکز نوآوری صنعت دفاعی ترکیه است. تکنو پارک استانبول، قابلیت‌های تحقیقاتی، نیروی کار واجد شرایط و تجربه صنعت منطقه‌ای، به‌ویژه در صنعت دفاعی را با پژوهش‌های دانشگاه‌های داخل و اطراف استانبول ادغام می‌کند. در برنامه پیش‌بینی‌شده، این پروژه شامل و میزبان آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه برای حدود هزار شرکت فناوری داخلی و خارجی خواهد بود.

پردیس تکنو پارک استانبول که از دو ساختمان بزرگ به هم متصل شده توسط یک پل تشکیل‌شده است
تکنو پارک استانبول لذتی بی‌انتها برای دوستان تکنولوژی است.

پردیس تکنو پارک استانبول

پردیس تکنو پارک استانبول که از دو ساختمان بزرگ به هم متصل شده توسط یک پل تشکیل‌شده است، محیط داخلی را در اولویت قرار می‌دهد و تعاملات اجتماعی پر جنب‌وجوش را با واردکردن نور طبیعی و ترکیب تعدادی از فضاهای اجتماعی مانند مناطق استراحت و یک منطقه ورزشی تشویق می‌کند. این پارک تکنو در 10 طبقه، با چهار زیرزمینی، از فضاهای کار باز، ایستگاه‌های چای و قهوه، اتاق‌ها و سالن غذاخوری اصلی که در پشت ساختمان قرار دارد، تشکیل‌شده است.

به گفته معماران، معماری تکنو پارک استانبول، گفتگو با آسمان برقرار می‌کند. سقف این مجموعه که دارای روکش شیشه‌ای سفیدرنگ نما است به‌عنوان یک بوم عمل می‌کند و آسمان را بر روی ساختمان منعکس می‌کند. برخی از پانل‌های نما که توسط یک سیستم اتوماسیون کنترل می‌شوند، به‌طور منظم در ساعات خاصی از روز باز می‌شوند و هوای تازه‌وارد ساختمان می‌شوند.

بیشتر بخوانیدچطور در ترکیه به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم؟

تکنو پارک استانبول

تکنو پارک استانبول تنها تکنو پارک است که با یک دانشگاه مرتبط نیست، اما بیش از دوازده دانشگاه را گرد هم می‌آورد و مرکزی است که همکاری بین بخش دولتی، دانشگاه و بخش خصوصی را برقرار می‌کند، با سایر همتایان متفاوت است. علاقه دولت ترکیه به شهر فناوری تکنو پارک استانبول برای نهمین سال متوالی از راه‌اندازی آن ادامه دارد. در ابتدای سال جاری میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مرحله دوم این پروژه را که در چهار مرحله توزیع‌شده است، افتتاح کرد و در آن از وضعیت و اثربخشی تکنو پارک در سطح اقتصادی ترکیه تمجید کرد و تأیید کرد که پس از اتمام پروژه تکمیل‌شده است که به لطف زیرساخت‌های واجد شرایط و امکانات اجتماعی، از جمله آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف، شرکت‌های خارجی زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

دانشگاه‌های عضو در تکنو پارک استانبول

  • دانشگاه تجارت استانبول (İstanbul Ticaret Üniversitesi)
  • دانشگاه سابانجی (Sabancı Üniversitesi)
  • دانشگاه یدی تپه (Yeditepe Üniversitesi)
  • دانشگاه مال تپه (Maltepe Üniversitesi)
  • دانشگاه بوغازایچی استانبول (Boğaziçi Üniversitesi)
  • دانشگاه تکنیک قبضه (Gebze Üniversitesi)
  • دانشگاه تکنیک ییلدیز (Yıldız Teknik Üniversitesi)
  • دانشگاه مارمارا (Marmara Üniversitesi)
  • دانشگاه اوکان استانبول (Okan İstanbul Üniversitesi)
  • دانشگاه گدیک استانبول (Gedik İstanbul Üniversitesi)
  • دانشگاه پیری رئیس (Piri Reis Üniversitesi)
  • دانشگاه کاپادوکیا (Kapadokya Üniversitesi)

بیشتر بخوانید0 تا 100 تحصیل در رشته‌های مهندسی در ترکیه

تکنو پارک استانبول، یک افق امیدوارکننده

تکنو پارک استانبول (Teknopark İstanbul) جایگاه برجسته‌ای را در فهرست مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های فناوری ترکیه و اروپا به خود اختصاص داده است و هدف آن حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تولید فناوری، علاوه بر حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال است.

سال گذشته رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بخش دوم پارک فناوری را افتتاح کرد که با تلاش مشترک ریاست صنایع دفاع ترکیه و اتاق بازرگانی استانبول به‌منظور کمک به توسعه قابلیت‌های ترکیه برای توسعه فناوری ایجادشده است. رئیس‌جمهور اردوغان در این دیدار با بیان اینکه کارها در پارک فناوری استانبول با هدف پایان دادن به وابستگی ترکیه به خارج ادامه دارد، تاکید کرد که کار تحقیق و توسعه در پروژه‌هایی مانند کشتی ملی (میلگام)، تانک آلتای و کشتی تهاجمی آبی خاکی در پارک فناوری ادامه دارد تا نمونه خوبی از همکاری‌های اقتصادی و صنعتی باشد.

این پارک فناوری برای بیش از 5000 کارگر در شرکت‌ها و مراکز مختلف وابسته به آن‌ها شغل ایجاد می‌کند و پروژه‌های پیش‌گام بسیاری در حوزه صنایع دفاعی در این پارک راه‌اندازی شده است. بیش از 95 کارآفرین هنوز در حال کار بر روی ایده‌های تجاری نوآورانه در پارک فناوری هستند، پارکی که همچنین دارای تیم‌هایی است که مطالعاتی را انجام می‌دهند که شیر مادر را از مواد شیمیایی سمی جدا می‌کند، داروهای تقلبی را شناسایی می‌کند و تشخیص سه‌بعدی سرطان ریه را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: با بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟

تکنو پارک استانبول، یک منطقه توسعه فناوری است
تکنو پارک استانبول برای کمک به کارآفرینان داخلی و خارجی به‌منظور افزایش ظرفیت توسعه فناوری ترکیه ایجادشده است.

سخن پایانی

ترکیه که تاریخ ریشه‌داری دارد، دارای جاذبه‌های باستان‌شناسی و فرهنگی زیادی است که جهان را خیره کرده و به بزرگ‌ترین مقصد گردشگران و سرمایه‌گذاران تبدیل‌شده است. این کشور به پیشرفت خود ادامه داد، تا جایی که در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین شهرهای فناورانه در سطح بین‌المللی، تکنو پارک استانبول را تأسیس کرد که بزرگ‌ترین مجموعه فناوری در ترکیه و قاره اروپا است. با تأسیس تکنو پارک استانبول اقتصاد ترکیه در وضعیت خوبی قرار گرفت و تقاضا برای خرید ملک در استانبول و به‌طورکلی داشتن ملک در ترکیه افزایش یافت. تکنو پارک استانبول معافیت‌های مالیاتی و هزینه‌های عملیاتی کم را به شرکت‌های مستقر در آن تحت سیستم جامع تشویق سرمایه‌گذاری ترکیه ارائه می‌دهد.