راهنمای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه برای اعضای درجه یک خانواده

راهنمای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه برای اعضای درجه یک خانواده
01.04.19

دریافت اقامت خانوادگی ترکیه مساله‌ی مهمی است. اغلب کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند در این راه تنها نیستند. نگرانی راجع به نحوه‌ی دریافت اقامت برای اعضای خانواده طبیعی است. اما برای پیدا کردن راه‌حل باید ابتدا قوانین را شناخت. این مقاله ام تی سی هوم برای روشن شدن زوایای مختلف قوانین اقامتی ترکیه نگارش یافته. با ما همراه باشید.

روش‌های دریافت اقامت ترکیه

پیش پرداختن به موضوع اصلی مقاله؛ دریافت اقامت خانوادگی ترکیه، ابتدا لازم است نگاهی مختصر به روش‌های دریافت اقامت ترکیه بیندازیم.
اقامت توریستی ترکیه
این نوع از اقامت محدود و یک‌ساله است. دارنده‌ی این مجوز تنها می‌تواند به مدت یک‌سال با اجاره‌ی ملک در ترکیه ساکن شود. مجوز کار و تحصیل هم ندارد.

بیشتر بخوانیداقامت یکساله در ترکیه

اقامت ترکیه با خرید خانه
روش دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه بسیار متداول است. ابتدا اقامت مدت‌دار و سپس اقامت دائمی ترکیه با مجوز کار و تحصیل را برای فرد فراهم می‌کند. همچنین در صورت خرید ملک در ترکیه به ارزش 400.000 دلار خریدار ملک می‌تواند برای دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه اقدام نماید.

همچنین با خرید ملک ارزان‌تر از 400 هزار دلار نیز می‌توان اقامت ترکیه را به دست آورد. برای خرید ملک در آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا و سایر شهرهای بزرگ ترکیه باید حداقل مبلغ 75 هزار دلار و برای خرید ملک در شهرهای کوچک ترکیه حداقل 50 هزار دلار پرداخت شود تا خرید خانه مشمول قانون دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه شود.

اقامت از طریق تحصیل
جوانان بیشتر به دریافت اقامت از طریق تحصیل در ترکیه تمایل دارند. معمولا محدود به دوران تحصیل می‌شود اما در صورت تمایل دانشجو بعد از اتمام تحصیلات قابل تمدید و تغییر به انواع روش‌های اقامتی است.

اقامت ترکیه از طریق اشتغال
در این روش دریافت اقامت ترکیه، شخص ابتدا شغل مناسبی در ترکیه می‌یابد و بعد از طریق نامه‌ی دعوت به کار از سوی کارفرمای ترکیه‌ای برای دریافت اقامت کاری به اداره‌ی مهاجرت یا سفارت ترکیه در ایران مراجعه می‌کند. این نوع از مجوز اقامت نیز قابل تمدید است.

بیشتر بخوانیدروش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت یا سرمایه‌گذاری
ثبت شرکت در ترکیه برای افرادی که فعالیت اقتصادی را در این کشور به‌صرفه و سودآور می‌دانند روش بسیار مناسبی برای دریافت اقامت است.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

دریافت اقامت خانوادگی ترکیه
هر فردی که به نوعی دارای اقامت ترکیه با سابقه‌ی یک‌ساله باشد می‌تواند برای اعضای خانواده خود نیز درخواست اقامت دهد.

اقامت خانوادگی ترکیه چیست؟

قوانین دریافت اقامت خانوادگی در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال کسانی که موفق به دریافت شهروندی آمریکا شده باشند بر اساس قوانین پیچیده‌ای در یک تقویم زمانی مشخص می‌توانند برای دریافت اقامت خانوادگی اقدام کنند. این اقدام شامل پدر، مادر، خواهر و بردار نیز می‌شود.
در مورد ترکیه اولین سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است: اقامت خانوادگی ترکیه شامل کدامیک از اعضای خانواده می‌شود؟
اگر به دنبال دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه هستید، بهتر است بدانید که این اقامت شامل اقوام درجه‌ی یک می‌شود. اعضای درجه‌ی یک خانواده هم عبارتند از فرزندان، همسر، والدین، خواهر و برادر نسبی می‌شود.
اما دریافت اقامت ترکیه برای اعضای خانواده، قوانینی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اقدام برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه

مهم‌ترین نکته برای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه این است که چه کسی برای اقامت اقدام می‌کند. به عبارت دیگر چه شرایطی برای درخواست اقامت خانوادگی ترکیه وجود دارد.
روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه وجود دارد. اما به صورت عمومی فردی که به دنبال دریافت اقامت برای اعضای خانواده‌اش است باید حداقل یک‌سال در ترکیه زندگی کرده باشد. زندگی در ترکیه باید به صورت قانونی و با مجوز اقامت برای شخص دریافت کننده همراه باشد.
در صورتی که فردی شرایط یک‌ساله فوق را برآورده کند می‌تواند برای اعضای خانواده‌ی خود شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز درخواست اقامت دهد.

بیشتر بخوانیددریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

اقامت خانوادگی ترکیه شامل کدام‌یک از اعضای خانواده می‌شود؟

بالاتر در مورد این صحبت کردیم که دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه، شامل تمام اقوام درجه یک فرد می‌شود. اما در جمله‌ی آخر بخش قبلی به نظر می‌آید این جمله نقض شده باشد. دلیل این تناقض به پیچیدگی قوانین اقامتی بازمی‌گردد.
باید متذکر شویم که در همه‌ی کشورها به فراخور سیاست‌های مهاجرتی دریافت اقامت برای گروهی از اعضای خانواده پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بیایید به بخشی از این قوانین در ترکیه نگاهی بیندازیم.

استثنا دریافت اقامت ترکیه برای فرزندان

هر فردی اجازه خواهد داشت برای اعضای خانواده‌ی خود شامل فرزندان و همسر مجوز اقامت از طریق درخواست اقامت خانوادگی ترکیه دریافت کند. اما اگر سن فرزندان بالای 18 سال باشد باید به طریق دیگر و مستقل از اعضای خانواده خود برای اقامت درخواست دهد.
معمولا در این شرایط می‌توان از طریق تحصیل در ترکیه یا دریافت مجوز کار و اشتغال برای فرزندان اقدام کرد.
اگر فرزند بالای 18 سال شما بنا به دلایلی نتواند مستقل زندگی کند و به خانواده وابسته باشد، راه‌کارهای قانونی ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شده است. مواردی چون معلولیت یا بیماری‌های خاص از جمله مواردی هستند که شامل دریافت اقامت خانوادگی ترکیه برای فرزندان بالای 18 سال می‌شود.

دشواری‌های دریافت اقامت خانوادگی ترکیه برای فرزندان

برخی مواقع دریافت اقامت ترکیه برای فرزندان کمتر از 18 سال نیز با مشکلاتی روبرو می‌شود. این دشواری‌ها زمانی شکل می‌گیرد که تنها یکی از والدین در ترکیه زندگی می‌کند و اجازه‌ی اقامت این کشور را دارد.
در این حالت والد متقاضی اقامت خانوادگی ترکیه باید علاوه بر مدارک معمول، فرم رضایت‌نامه‌ی والد ساکن در ایران را نیز ضمیمه کند. در صورتی که یکی از والدین فوت کرده باشد، گواهی فوت باید ضمیمه‌ی سایر مدارک شود.

بیشتر بخوانیدآیا فرزندان تبعه خارجی در ترکیه باید به سربازی بروند؟

روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای پدر و مادر

اقامت خانوادگی برای اعضای دیگر خانواده نیز تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است. فردی که یک سال در ترکیه زندگی کرده باشد و از مدت مجوز اقامتش در ترکیه حداقل یک‌سال گذشته باشد، می‌تواند اعضای دیگر خانواده شامل والدین، خواهر یا برادر خود را از طریق اقامت خانوادگی ترکیه مقیم ترکیه کند.
تنها شرطی که لازم است فرد برای دریافت این مجوز اقامت خانوادگی ترکیه بر آروده کند؛ اثبات نقش حامی و تکفل مالی برای حمایت از اعضای خانواده خود است. شخص باید ثابت کند می‌تواند هزینه‌های زندگی اشخاص تحت تکفل خود را تامین نماید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اقامت از طریق تمکن مالی در ترکیه 2021

دریافت اقامت خانوادگی ترکیه برای همسر

اگر فردی متاهل باشد به راحتی می‌تواند برای دریافت اقامت خانوادگی همسرش درخواست دهد. شرایط درخواست اقامت هم مانند فرزندان کمتر از 18 سال است.
در ترکیه، علی‌رغم اینکه کشوری اسلامی است، چند همسری مجاز نیست. به همین جهت این کشور در مورد اتباع خارجی نیز تنها تک‌همسری را مجاز می‌شمارد. فرقی هم ندارد که تبعه از کشوری مسلمان باشد یا غیرمسلمان.
بر اساس این رویکرد قانونی اتباع کشورهایی که داشتن چند همسر هم‌زمان در آن‌ها مجاز است، تنها می‌توانند برای یکی از همسران خود درخواست اقامت خانوادگی ترکیه دهند.

شرایط اخذ اقامت خانوادگی ترکیه

اولین شرط برای اخذ اقامت خانوادگی ترکیه، توان مالی درخواست‌دهنده است. وی باید صاحب شغل، درآمد یا پس‌انداز قابل توجه برای حمایت مالی از اعضای خانواده‌ی خود باشد.
دومین شرط اینکه بتواند اعضای خانواده خود را تحت پوشش پزشکی و درمانی ترکیه درآرود.
حداقل یک‌سال از اقامت‌ خودش در ترکیه گذشته باشد.
در مدت اقامت در ترکیه سوءسابقه نداشته باشد.
توانایی تامین مسکن مناسب برای خانواده‌ی خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانیدموانع و محدودیت‌های اخذ اقامت ترکیه را بیشتر بشناسید

مدارک لازم برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه

متقاضی دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه باید مدارک زیر را به اداره‌ی مهاجرت ارائه کند:

  • ارائه‌ی اصل و کپی پاسپورت
  • ارائه‌ی 4 قطعه عکس پرسنلی
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • ثبت آدرس سکونت معتبر در ترکیه
  • ارائه‌ی نامه‌ی عدم سوءپیشینه
  • اصل و کپی کارت شناسایی سرپرست خانواده (کیمیلک)
  • بیمه‌نامه‌ی معتبر
  • ارائه‌ی نامه‌ی تمکن مالی
تمکن مالی برای اقامت خانوادگی ترکیه
تمکن مالی کلید طلایی دریافت اقامت ترکیه برای اعضای خانواده است.

نکات مهم درباره‌ی اقامت خانوادگی ترکیه

  • مدت زمان اقامت 3 ساله و قابل تمدید است.
  • در طول سال حداکثر 180 روز اجازه‌ی خروج از ترکیه وجود دارد.
  • دریافت اقامت خانوادگی ترکیه از طریق خرید ملک نیاز به گپ یک ساله ندارد
  • با خرید خانه به ارزش 400.000 دلار سرپرست خانواده می‌تواند برای تمام اعضای خانواده خود درخواست اقامت و شهروندی ترکیه دهد.

سخن پایانی

در این مقاله قوانین دریافت اقامت خانوادگی ترکیه را بررسی کردیم. از شرایط کلی و مدارک لازم برای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه هم سخن گفتیم. تجربه شما در این زمینه چیست؟ به نظر شما چه دشواری‌هایی پیش روی خانواده‌هایی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند قرار گرفته.