آیا فرزندان تبعه خارجی در ترکیه باید به سربازی بروند؟

آیا فرزندان تبعه خارجی در ترکیه باید به سربازی بروند؟
00.08.07

سربازی دغدغه‌ی مهم اکثر والدینی‌ست که فرزند پسر دارند. این دغدغه آنقدر مهم است که پدر و مادرها از همان بدو تولد فرزندشان به آن فکر می‌کنند. وقتی هم که پای مهاجرت به میان می‌آید، سوال‌های زیادی مطرح می‌شود. آیا پسران زیر 18 سال می‌توانند از کشور خارج شوند؟ اگر سربازی نرفته باشند، می‌توانند برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنند؟ یا با دریافت شهروندی ترکیه، مشمول سربازی اجباری ترکیه می‌شوند؟ در این مقاله از ام تی سی هوم سعی کرده‌ایم با نگاه به قوانین سربازی ترکیه به این نگرانی‌ها پاسخ دهیم.

سربازی در کشور ترکیه چگونه است؟

اول از هرچیزی باید به قوانین سربازی ترکیه نگاهی بیندازیم. ارتش ترکیه جزء قدرتمند‌ترین نیروهای نظامی جهان است و سیاست‌های نظامی دولتی همچنان تمرکزش را روی تقویت ارتش گذاشته؛ از این‌رو خدمت سربازی ترکیه مقوله‌ای جدی برای این کشور است.
بر اساس قانون سربازی ترکیه، خدمت نظام وظیفه برای تمامی پسرهای بالای 21 سال اجباری محسوب می‌شود. مگر اینکه بنا به دلایلی فرد بتواند معافیت از سربازی دریافت کند.

بیشتر بخوانیددریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

مدت خدمت سربازی در ترکیه

از سال 1914 تاکنون خدمت سربازی برای مردان جوان اجباری اعلام شد. درست در زمانی که آتاتورک به اهمیت وجود ارتش منظم پی‌برد.
طول مدت سربازی بر اساس قوانین سربازی ترکیه ابتدا 18 ماه در نظر گرفته شده بود. در بستر زمان و تقویت ارتش، خدمت سربازی از نظر زمانی کاهش پیدا کرد و هم‌اکنون 12 ماه برابر 1 سال انجام می‌گیرد.

آیا اتباع خارجی در ترکیه باید سربازی بروند
ارتش ترکیه جزء قدرتمندنرین نیروهای نظامی خاورمیانه است و سربازی در این کشور برای همه‌ی مردان اجباری‌ست

در ترکیه هم مانند ایران برای سربازانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، تخفیف‌های زمانی در نظر گرفته شده. به این صورت که پسران تحصیل‌کرده تنها ملزم به سپری کردن 6 ماه اول خدمت خود هستند. حضورشان در 6 ماه دوم اختیاری و منوط به خواست شخصی‌شان است.
سربازی در کشور ترکیه شامل حقوق نیز می‌شود. به این صورت که برای هر ماه خدمت مبلغ 1200 لیر به سربازان پرداخت می‌شود، اما سربازان تحصیل کرده‌ای که به انتخاب خود 6 ماه دوم خدمت را در ارتش می‌مانند، 2800 لیر حقوق ماهیانه خواهند داشت.
لازم به ذکر است که بر اساس قانون سربازی ترکیه، علاوه بر حقوق سربازان مشمول دریافت بیمه نیز خواهند شد.

بیشتر بخوانید: قوانین سربازی در ترکیه

امتیازها یا محدودیت‌های سربازی اجباری در ترکیه

همان‌طور که در بخش قبلی بیان کردیم بر اساس قوانین سربازی ترکیه، همه‌ی پسران بالای 21 سال در ترکیه مشمول خدمت سربازی خواهند بود. برای معرفی به ارتش و شروع دوره‌ی خدمت بازه‌ی سنی 21 تا 41 سال در نظر گرفته شده است. یعنی تمامی شهروندان ذکور ترکیه در این بازه می‌توانند برای خدمت به ارتش بپیوندند.
اگر فردی بالای 41 سال داشته باشد، تحت عنوان سرباز فراری (فرار یا غیبت از خدمت) شناخته می‌شود و همچنان مشمول در نظر گرفته می‌شود.
قانون سربازی در ترکیه با ایران تفاوت‌هایی دارد. در واقع نداشتن کارت پایان خدمت زندگی شخص غایب را محدود نمی‌کند. او می‌تواند به راحتی از خدمات بیمه بهره ببرد، گواهی‌نامه بگیرد، ازدواج کند. برای ادامه‌ی تحصیل اقدام نماید و مهم‌تر از همه می‌تواند پاسپورت داشته باشد و از کشور خارج شود.

مدارک لازم برای گرفتن اقامت ترکیه

دریافت اقامت ترکیه به چند روش مختلف امکان‌پذیر است. دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه، تحصیلی، شغلی، اقامت از طریق سرمایه‌گذاری و … . به همین دلیل مدارک لازم برای درخواست اقامت ترکیه، بستگی زیادی به شیوه‌ی اقدام برای دریافت اقامت ترکیه دارد.
برای مثال اقامت تحصیلی برای دانشجویان پسر مشمول خدمت سربازی،‌ نیازمند اجازه‌ی سازمان نظام وظیفه‌ی ایران است. این اجازه در صورت پذیرش تحصیلی در ترکیه و ارائه‌ی وثیقه‌ی مالی به راحتی صادر می‌شود.

به صورت کلی مدارک لازم برای دریافت اقامت ترکیه عبارتند از:

  • کپی و اصل پاسپورت
  • چهار قطعه عکس پرسنلی
  •  بیمه‌ سلامت
  •  آدرس محل سکونت
  • پرداخت هزینه‌های دریافت اقامت (هزینه‌ی خاک، هزینه‌های اداری، هزینه‌های مربوط به صدور کارت کیملیک)
  •  ارائه‌ی تمکن مالی ماهیانه 3000 لیر
  •  ارائه‌ی نام عدم سوءپیشینه که به تائید کنسول‌گری ایران رسیده باشد.

روش‌های مختلف اقامتی در ترکیه، موقت هستند و هرکدام سر رسید مشخصی دارند. برای مثال اقامت تحصیلی، تا زمانی که دانشجو امکان ثبت‌نام مجدد در دانشگاه را داشته باشد، خودکار تمدید می‌شود. اقامت از طریق خرید ملک، 2 ساله و قابل تمدید است. مدارک تمدید اقامت ترکیه نیز بستگی مستقیم به روش‌های اقامتی دارد. از جمله‌ی این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات هویتی شامل پاسپورت و کیملیک کارت
  • تکمیل فرم درخواست تمدید اقامت
  • 4 قطعه عکس
  •  اطلاعات محل سکونت

لازم به ذکر است انواع اقامت در ترکیه، قابل تغییر به یکدیگر هستند. یعنی اگر اقامت تحصیلی دارید، می‌توان آن‌را به اقامت کاری تبدیل و تمدید کنید. همچنین می‌توان خارج از خاک ترکیه و از طریق سفارت‌خانه‌ی این کشور نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کنید.

خدمت سربازی در ترکیه برای ایرانیان
تنها ایرانی‌هایی مشمول خدمت در ترکیه می‌شوند که در ایران سربازی نرفته باشند و قبل از 22 سالگی شهروند ترکیه شده باشند.

شرایط رفتن به سربازی خارجی‌ها در ترکیه

خروج از کشور برای پسران جوان زیر 18 سال منع قانونی ندارد. اما از آنجایی‌که سن مشمولین خدمت سربازی در ایران 18 سال و بالاتر است، چنانچه فردی بعد از 18 سالگی بخواهد از کشور خارج شود باید از روش‌های زیر استفاده کند.

  • اتمام دوره‌ی سربازی و دریافت کارت پایان خدمت
  • دریافت کارت معافیت از خدمت
  • دریافت نامه‌ی اشتغال به تحصیل و پرداخت وثیقه

اما اگر فردی بالای 21 سال اقامت ترکیه را دریافت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ باید مجدد در ترکیه سربازی برود؟ یا اینکه با توجه به خارجی بودنش از سربازی معاف است؟
برای اینکه خارجی‌ها مشمول قوانین سربازی ترکیه شوند، نیاز به دریافت حق شهروندی این کشور است. پس کسانی که اقامت موقت یا دائم ترکیه دارند، نگرانی‌ای برای خدمت سربازی نخواهند داشت.
در صورتی‌که فرد خارجی قبل از 22 سالگی موفق به دریافت شهروندی ترکیه شود، مشمول سربازی خواهد شد. اما به شرط آنکه پیش از این تاریخ در کشور خود دوره‌ی‌ سربازی را سپری نکرده باشد.
حال اگر فردی قبل از 18 سالگی به ترکیه وارد شده باشد و چند سال بعد موفق به دریافت شهروندی ترکیه شده باشد. با توجه به قوانین سربازی ترکیه، مشمول محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهاجرت بدون سربازی به ترکیه

هزینه خرید سربازی در ترکیه

علاوه بر روش‌‌های دریافت دائمی یا موقت معافیت سربازی، متقاضیان می‌توانند برای خرید این دوره اقدام کنند. یعنی با پرداخت مبلغ 37.000 لیر معافیت خود را دریافت کنند.
کسانی که برای خرید سربازی در ترکیه اقدام می‌کنند، باید در دوره‌ی 25 روزه‌ی آموزشی نظام وظیفه‌ی این کشور شرکت کنند.

جمع‌بندی

کارت پایان خدمت، همان کارت طلایی‌ست که اغلب پسران با دریافتش نفسی آسوده می‌کشند. در ترکیه محدودیت‌های کمتری برای کسانی که سربازی نرفته‌اند، اعمال می‌شود. طول مدت سربازی هم تنها 6 ماه تا 1 سال در نظر گرفته شده. قوانین سربازی ترکیه شامل تمام شهروندان این کشور می‌شود. پس اگر فرزند پسرتان قبل از 22 سالگی شهروند ترکیه شود، به زودی مشمول خدمت سربازی خواهد شد.