از 0 تا 100 تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه

از 0 تا 100 تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه
01.01.16

ترکیه کشور زیبایی است  و باتوجه‌به زیبایی و شکوه و جذابیت آن، به جنبه گردشگری علاقه‌مند بوده و آن را توسعه و مدرنیزه کرده است. ترکیه به بعد علمی نیز علاقه‌مند بوده و علاقه زیادی به دانشگاه‌ها و تحصیل ایجاد کرده است که باعث شد بسیاری از دانشجویان برای تحصیل رشته گردشگری در ترکیه به این کشور هجوم بیاورند. ترکیه ازآنجایی‌که در این زمینه مهارت و تجربه بالایی دارد، علاوه بر پیشرفت چشمگیر در سیستم آموزشی و دانشگاهی خود و مطالعه گردشگری و هتل‌داری، متنوع‌ترین و جالب‌ترین تخصص برای فارغ‌التحصیلان این کشور محسوب می‌شود. در این مقاله ام تی سی هوم در مورد تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند، صحبت خواهیم کرد.

معرفی رشته گردشگری

تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه یکی از متنوع‌ترین و جالب‌ترین رشته‌ها برای فارغ‌التحصیلان آن است، زیرا ممکن است کار شما نیاز به سفر و آشنایی با ملیت‌های مختلف داشته باشد. گردشگری یک رشته گسترده است که دانش‌آموزان خود را ملزم به کسب چندین مهارت مهم می‌کند که به آنها کمک می‌کند تا موفق شوند و در سراسر جهان حرکت کنند.

مطالعات گردشگری برای افرادی است که خواهان شغل مدیریت و برنامه‌ریزی تورها و رویدادهای مرتبط برای افراد هستند. موضوعات تحت پوشش ممکن است شامل تجارت گردشگری، فروش، استراتژی‌های بازاریابی، توسعه، برنامه‌ریزی و طراحی تور باشد. دانشکده گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تأثیر قابل‌توجه و روشنی بر بخش گردشگری و بازار کار محلی و جهانی دارد.

دانشگاه گردشگری در ترکیه

محیط گردشگری در ترکیه عامل اصلی جذب دانشجویان برای تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه است. ازاین‌رو، به‌راحتی می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته در مجلل‌ترین هتل‌ها و استراحتگاه‌های ترکیه و سایر کشورها فرصت شغلی به دست آورد. دانشگاه‌های ترکیه رویکردی موازی با الزامات بازار کار را دنبال می‌کنند و به‌وضوح برای بازتوانی تحصیلی دانشجویان خود و آموزش عملی آنها برای رفع نیازهای امکانات توریستی تلاش می‌کنند.

در رشته گردشگری در ترکیه آموزش عملی دانشجویان با توسعه برنامه‌های درسی و تمرکز بر مدیریت مانند خدمات مشتری، حسابداری، منابع انسانی و بازاریابی صورت می‌گیرد. این آموزش‌ها علاوه بر آموزش اقتصاد، افق دید دانش‌آموزان را گسترده‌تر می‌کند و آنها را با اهمیت گردشگری و تأثیر آن بر اقتصاد کشورها آشنا می‌کند. رشته گردشگری به دلیل اهمیتی که دارد در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر ترکیه وجود دارد؛ بنابراین، آن را در دانشگاه‌های بخش اروپایی و آسیایی استانبول و در آنکارا می‌یابید.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه ‌های دولتی ترکیه در استانبول

گردشگری یک رشته گسترده است که دانش‌آموزان خود را ملزم به کسب چندین مهارت مهم می‌کند که
محیط گردشگری در ترکیه عامل اصلی جذب دانشجویان برای تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه است.

معروف‌ترین دانشگاه‌های رشته گردشگری در ترکیه

ازآنجایی‌که ترکیه به‌عنوان یک کشور توریستی معروف است و گردشگری علاوه بر سرمایه‌گذاری، منبع درآمد اصلی برای آن است، بسیاری از دانشجویان برای سفر به ترکیه و تحصیل در رشته گردشگری در یکی از دانشگاه‌های معتبر آن به‌خصوص دانشگاه‌های استانبول را انتخاب کنید.

دانشگاه آیدین استانبول

دپارتمان راهنمای گردشگری دانشگاه آیدین استانبول (Istanbul Aydin University) پذیرای ورود شما به دنیای هیجان‌انگیز گردشگری، سفر و سرگرمی است. شعار “به‌سوی آینده‌ای روشن” شعار دانشگاه آیدین استانبول است، جای تعجب نیست که با دانشجویان آن دانشگاه مواجه شوید که در موفق‌ترین مکان در حرفه خود فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه آیدین استانبول در ترکیه و جهان با مطالعات علمی، کادر علمی مجرب و با داشتن پردیسی واقع در مرکز استانبول، دانشگاهی با پردیس عالی است.

دانشگاه اوکان استانبول

برنامه چهارساله مدیریت هتل و گردشگری در دانشگاه اوکان (Istanbul Okan University) باهدف آماده‌کردن دانشجویان برای یک حرفه چالش‌برانگیز و مفید در مدیریت گردشگری و هتلداری، به آنها امکان تسلط بر شیوه‌های تجاری و تجهیز آنها به دانش، مهارت‌ها و تجربه موردنیاز برای موفقیت را می‌دهد. چشم‌انداز دانشگاه اوکان تبدیل‌شدن به دانشگاهی در سطح جهانی است که با ارائه آموزش در بالاترین سطوح به بهبود کشور و زندگی تجاری آن کمک می‌کند. در نتیجه دانشجویان خود را برای ورود به دنیای تجارت مدرن آماده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که آنها برای ورود به رقابت داخلی و خارجی و ایجاد مسئولیت اجتماعی و آگاهی زیست‌محیطی آماده هستند.

دانشگاه بیلگی استانبول

برنامه مدیریت گردشگری و هتلداری دانشگاه بیلگی استانبول (Istanbul Bilgi University) برای آموزش اصول اولیه این بخش و ارائه استفاده عملی مدرن از مطالب تئوری به دانشجویان خود طراحی شده است. دانشگاه بیلگی استانبول متعهد به کمک به علم، تولید فنی و توسعه فناوری است. هدف این دانشگاه آموزش افرادی است که با مهارت‌های تحقیق و حل مسئله در فضای آزاداندیشی و آگاهی از مسئولیت اجتماعی رشد کرده و شایستگی‌هایشان مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

دانشگاه یدیتپه

هدف اصلی گروه گردشگری و مدیریت هتل در دانشگاه یدیتپه ارائه مهارت‌ها و قابلیت‌های ضروری به متخصصان و کارآفرینان بالقوه در راه رسیدن به حاملان موفق در صنعت گردشگری است. دانشگاه یدیتپه (Yeditepe University) با بررسی‌های سال 2017 و 2018 (گرین متریک)، یک پلت فرم بین‌المللی در زمینه پایداری و آگاهی زیست‌محیطی که سبزترین دانشگاه‌های سراسر جهان را شناسایی می‌کند، رتبه اول را در بین دانشگاه‌های پایه در میان ترکیه کسب کرد. همچنین این دانشگاه تنها دانشگاه در ترکیه است که تولید می‌کند و انرژی خود را پنل‌های خورشیدی خصوصی در پشت‌بام پردیس تأمین می‌کند.

دانشگاه بغازیچی

مأموریت دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi University) تولید دانش در مقیاس جهانی، گسترش افق‌های علمی ترکیه و آموزش افرادی است که تسلط علم و فناوری معاصر را در توسعه جامعه تضمین کنند. هدف دپارتمان مدیریت گردشگری آموزش و تربیت دانشجویان برای پست‌های مدیریتی در زمینه گردشگری است.

دانشگاه حاجیتپه

دپارتمان بازرگانی حاجیتپه (Hacettepe) بر اساس کالج علوم اجتماعی و اداری به نام دپارتمان بازرگانی در سال 1974 تأسیس شد. دانشگاه حاجیتپه یک دانشگاه پژوهش‌محور است که متعهد به ارتقای تعالی در آموزش مطابق با ارزش‌های جهانی است.

شرایط ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به‌خصوص برای رشته‌های پزشکی و مهندسی تا حدودی سخت است زیرا برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها نیاز به آزمون YOS ترکیه یا آزمون‌های بین‌المللی مانند SAT آمریکایی است. البته تعدادی دانشگاه خوب نیز وجود دارد که فقط با مدرک دبیرستان دانش‌آموزان را می‌پذیرند، اما اکثر دانشگاه‌های دارای رتبه‌های برتر به شرایط سختی نیاز دارند.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ترکیه چگونه است؟

با قبولی در آزمون‌پذیرش دانشجویان خارجی (YOS)، به دلیل تعداد زیادی از دانشجویان خارجی که برای آن درخواست می‌دهند، دانشجو باید به‌خوبی برای این آزمون آماده شود، زیرا اکثر دانشگاه‌ها به نمره 90 درصد و بالاتر نیاز دارند تا دانشجو بتواند انتخاب کند. دانشگاه‌های دولتی در هر رشته تعداد صندلی مشخصی برای دانشجویان خارجی دارند و اولویت با دارنده بالاترین نمره است، بنابراین ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی برای یک‌رشته خاص ممکن است، اما دشوار است. برای تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی به طور متوسط باید معدل 80 درصد و بالاتر را کسب کنند.

ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی بدون درخواست قبولی در آزمون YOS امکان پذیرش در آن را فراهم کردند و به مدرک متوسطه دانشجو رضایت دادند که از نظر کیفیت آموزشی کمتر از دانشگاه‌های دولتی نیست و به‌طورکلی دانشجو می‌تواند در آن ثبت‌نام کند. در تخصص موردنظر او و در کمترین زمان، بدون اینکه روزها منتظر بمانند تا نتایج مقایسه مانند دانشگاه‌های دولتی ظاهر شود. در مورد تحصیل گردشگری در ترکیه، دانشگاه‌های خصوصی نیاز به معدل بالایی ندارند، اما ترجیح این است که میانگین معدل در مدرک ثانویه کمتر از 60 درصد نباشد.

بیشتر بخوانیدبا بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟

ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه
دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای تحصیل گردشگری نیاز به معدل بالایی ندارند.

مدارک موردنیاز برای درخواست تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه

  • فرم درخواست
  • دیپلم دبیرستان (مقاله‌ای که ثابت می‌کند فارغ‌التحصیل می‌شوید)
  • کپی سوابق تحصیلی
  • نمره مهارت زبان (تافل یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • گواهی پرداخت هزینه درخواست (35-100 USD)
  • نامه‌ای که تضمین می‌کند بودجه لازم برای حمایت از خود را در طول تحصیل دارید
  • کپی پاسپورت
  • عکس
  • برخی از دانشگاه‌ها به آزمون YOS ترکی یا SAT آمریکایی به طور انحصاری نیاز دارند و برخی از دانشگاه‌ها به طور مستقیم گواهی دبیرستان را می‌پذیرند.

شهریه تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ها یکی از موارد مهم برای انتخاب دانشگاه است. در خصوص هزینه‌های تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه باید به نوع دانشگاه دولتی یا خصوصی توجه داشت. دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه شهریه‌های متفاوتی دارند. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای تخصص مدیریت گردشگری بین 350 تا 750 دلار در سال است. هزینه‌های تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه‌های خصوصی حدود 2000 دلار تا حدود 3500 دلار در سال است.

درآمد و بازار کار گردشگری در ترکیه

وقتی صحبت از گردشگری به میان می‌آید، مردم نباید تنها به افرادی که در هتل‌ها مشغول به کار هستند فکر کنند، فارغ‌التحصیلان مدیریت گردشگری نیز می‌توانند جایی برای کار در زمینه‌های مختلف پیدا کنند. باتوجه‌به نیاز شرکت‌های گردشگری به راهنمایان تور جهت پذیرایی از گروه‌های توریستی، امکان کار به‌عنوان راهنمای تور در دفاتر و شرکت‌های گردشگری در اختیار فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری قرار می‌گیرد و نقش راهنمای تور همراهی است. همچنین داشتن اطلاعات تاریخی در مورد مکان‌های دیدنی مهم و سایت‌های باستان‌شناسی به آنها فرصت‌های شغلی برجسته‌ای در سازمان‌های دولتی مرتبط با گردشگری مانند وزارت گردشگری و آثار باستانی و اداره کل توسعه گردشگری را می‌دهد. فرصت‌های شغلی دیگری در بازارهای خصوصی و جاذبه‌های توریستی برای فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری وجود دارد، اعم از انتصابات دولتی یا مشاغل مربوط به بخش خصوصی.

حقوق در بخش خصوصی با حقوق کارگران در مؤسسات دولتی متفاوت است. درحالی‌که حقوق اداره گردشگری برای فارغ‌التحصیلان شاغل در مؤسسات دولتی بین 4500-5500 لیره است، در بخش خصوصی، حقوق مدیریت گردشگری بین 3500-5000 لیر است.

محل‌های کار اصلی فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت گردشگری کدام‌اند؟

  • وزارت فرهنگ و گردشگری
  • هتل‌ها
  • استراحتگاه‌ها
  • شرکت‌های مسافرتی
  • شرکت‌های سازماندهی گردشگری

سخن پایانی

ازآنجایی‌که گردشگری به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل شده است، رشته گردشگری در ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل تحصیل در رشته گردشگری در ترکیه از درجه آموزشی بالایی برخوردار است و دانشگاه‌های دولتی ترکیه و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه سطوح آموزشی جهانی را در رشته گردشگری ارائه می‌دهند. این امر باعث می‌شود رشته گردشگری در دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند گزینه خوبی باشد.