شرایط و قوانین طلاق در ترکیه

شرایط و قوانین طلاق در ترکیه
00.07.16

طلاق آن بخشی از زندگی‌ست که هیچ کس نمی‌خواهد تجربه کند. اما زمانی که مجبور به این کار می‌شود هیچ کاری بیشتر از آشنایی با قوانین و شرایط طلاق یاری‌اش نمی‌کند. زمانی مسئله پیچیده‌تر می‌شود که برای طلاق در کشوری خارجی بخواهیم اقدام کنیم. برای انجام طلاق در ترکیه نیاز به مرجعی برای افزایش آگاهی از قانون طلاق ترکیه داریم. در این مقاله از ام تی سی هوم سعی داریم دید کلی از پروسه‌‌ی طلاق گرفتن در ترکیه داشته باشیم. با ما همراه باشید.

نحوه‌ی ازدواج و طلاق در ترکیه

رسوم ازدواج و طلاق در ترکیه زمانی که پای مذهب در میان باشد، تفاوت چندانی با ایران ندارد. اما فراموش نکنیم، حکومت ترکیه، سکولار است. به این معنا که در امری مثل ازدواج، این افراد هستند که تصمیم می‌گیرند علاوه بر ثبت ازدواج در شهرداری‌ها، مراسم مذهبی را به جای آورند. در مورد طلاق نیز به همین ترتیب است.

ازدواج در ترکیه

دریافت اقامت با ازدواج در ترکیه امکان‌پذیر است، به شرط آنکه یکی از زوجین شهروند ترکیه محسوب شود. برای دریافت اقامت ازدواج ترکیه، باید مراسم رسمی در شهرداری‌ برگزار یا ثبت شود. البته اگر یکی از زوجین شهروند ایران باشد، مراسم مذهبی در کنسول‌گری‌های ایران در ترکیه نیز به صورت قانونی ثبت می‌شود.
به این طریق ایرانیانی که قصد ازدواج در ترکیه را دارند هم باید ازدواج‌شان جنبه‌ی شرعی داشته باشد و هم مطابق قوانین ترکیه انجام شود.
بر اساس قوانین ترکیه چند همسری در این کشور ممنوع است. به همین سبب در پروسه‌ی قانونی اخذ اقامت ترکیه ازدواج برای اتباع خارجی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که گواهی تجرد فرد از سوی کنسول‌گری‌های ایران صادر شود و پس از آن ازدواج بلامانع است.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج چگونه است؟

قوانین طلاق در ترکیه تا چه حد با ایران متفاوت است؟

طلاق در ترکیه هم مانند ایران به دو شیوه صورت می‌گیرد؛ طلاق توافقی و طلاق بر اساس دادخواست یکی از زوجین. در این کشور هم پیگری پروسه‌ی طلاق به وسیله‌ی دادگاه خانواده انجام می‌شود. به این معنا که درخواست طلاق باید در مراجع حقوقی ثبت شود و قاضی با بررسی پرونده رای نهایی را صادر کند.

طلاق توافقی در ترکیه

برای انجام طلاق توافقی در ترکیه، حداقل یک‌سال باید از ازدواج گذشته باشد. در ضمن توافق‌نامه‌ی رسمی طلاق باید به امضای دو طرف رسیده باشد. در جلسه‌‌ی دادگاه نیز باید زوجین هم‌زمان حضور داشته باشند و دلایل خود برای طلاق را بیان کنند.
در پایان، قاضی بر اساس مدارک و شواهد رای را صادر می‌کند. در نتیجه به صورت قانونی طلاق در شهرداری ثبت خواهد شد. برای طلاق توافقی نیاز به حضور وکیل طرفین وجود ندارد.

طلاق توافقی
برای طلاق توافقی در ترکیه سندی مبنی بر توافق باید از سوی زوجین امضا شود

دادخواست طلاق یک طرفه

مواقعی یکی از زوجین درخواست طلاق دارند، یا توافقی در زمینه‌ی جدایی وجود ندارد. مسئله پیچیده‌تر می‌شود. در این شرایط فردی که می‌خواهد طلاق بگیرد، دردخواست خود را به دادگاه تقدیم می‌کند. طرف دیگر نیز به دادگاه فراخوانده می‌شود.
قاضی اظهارات هر دو نفر را می‌شنود، بر اساس مدارک و مستندات طلاق را بررسی می‌کند. در اینگونه موارد حضور وکیل ضروری‌ست. و در صورت نیاز شاهدان نیز به دادگاه احضار می‌شوند. در نهایت طی بازه‌ای 16 روزه از اتمام دادگاه، رای نهایی صادر خواهد شد.
مواردی مانند زنا، رفتارهای خشونت آمیز و نامتعارف، ترک یا فرار زوجین و بیماری‌های روانی یا جسمی خطرناک می‌تواند پروسه را تسریع کنند.

طلاق غیابی در ترکیه

طلاق غیابی زمانی صورت می‌گیرد که زوج یا زوجه نتواند یا نخواهد در دادگاه حضور پیدا کنید. برای مثال طلاق ایرانیان در ترکیه در صورتی که زوج یا زوجه در این کشور حضور نداشته باشند، مشمول شرایط طلاق غیابی می‌شود.
در این صورت حضور وکیل الزامی‌ست تا پروسه را به نیابت از موکل خود طی کند. در ادامه قاضی شواهد را به همان‌ ترتیب قبلی بررسی می‌کند و رای نهایی را صادر می‌کند.

قوانین طلاق زوج مسلمان در ترکیه

در ترکیه ازدواج و طلاق مذهبی اجباری‌ نیست. در واقع آنچه که رسمی و الزامی‌‌ست ثبت هر دو مورد در شهردای و اداره‌ی نفوس این کشور است.
پس از صدور حکم طلاق، زوجین باید طلاق را در دفاتر شهرداری رسمی کنند و مراسم مذهبی آن‌را هم به جای آورند. اما باید به یک نکته‌ای اشاره کرد؛ قوانین اسلامی برای زوج مسلمان در نظر گرفته می‌شود. مواردی مانند مهریه و نفقه لحاظ می‌شود.
برای مثال زوج پس از طلاق باید مبلغ نفقه که مقوله‌ای اسلامی‌ست را پرداخت نماید. با یک تفاوت کوچک. چنانچه زوجه مرفه باشد، و زوج توان مالی پایینی داشته باشد، برای جلوگیری از تحمیل فقر بعد از طلاق، پرداخت نفقه به عهده‌ی زوجه است.

مدارک لازم برای طلاق در ترکیه

برای انجام طلاق در ترکیه، اگر زوج خارجی باشند، پیش از هرکاری باید ازدواج‌شان در اداره‌ی نفوس ترکیه ثبت شود. در واقع باید به دولت ترکیه اثبات کنند، به صورت قانونی همسر هم بوده‌اند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق‌ گرفتن در ترکیه شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک شناسایی زوجین شامل شناسنامه‌، کارت شناسایی
  • مدارک اقامت در کشور ترکیه
  • کپی و اصل سند ازدواج
  • تکمیل دادخواست و فرم‌‌های مربوط به طلاق
  • چهار قطعه عکس از زوجین به صورت مجزا
طلاق شهروندان ایرانی در ترکیه
پروسه‌ی طلاق ایرانیان در ترکیه دو مرحله‌ای‌ست؛ ثبت قانونی طلاق در ایران و ترکیه

پروسه‌ی طلاق ایرانیان در ترکیه

طلاق ایرانیان در ترکیه به دو صورت است:

  • زوج یا زوجه شهروند ترکیه می‌باشد و دیگری نیست
  • هر دو ایرانی هستند و در ترکیه زندگی می‌کنند

در حالت اول پروسه‌ی طلاق ممکن است در ایران و ترکیه رخ دهد. به این معنا که زوج ایرانی در ایران و زوج ترک در دادگاه‌های ترکیه. در حالت دوم هم می‌تواند بنا به شرایط همین اتفاق رخ دهد. اگر هر دو زوج ایرانی باشند، هر کدام از حالت‌های زیر امکان‌پذیر است.

  • طلاق بر اساس قانون ایران
  • طلاق بر اساس قوانین ترکیه

تنها کاری که لازم است ایرانیان انجام دهند این است که طلاق در کشور ترکیه را، در ایران نیز قانونی کنند. برای این منظور هم می‌توانند مستقیم از طریق سیستم ثنا اقدام کنند. یا از طریق کنسولگری و سامانه‌ی میخک طلاق خود را ثبت نمایند.
از آنجا که قوانین شرعی طلاق در هر دو کشور مشترک است. محدودیت‌های مربوط به حقوق نابرابر زن و مرد در امر طلاق اسلامی وجود دارد، برای زوجین دردسر آفرین نمی‌شود.

آیا طلاق با تبعه ترک، شرط اقامت را از بین می برد؟

زمانی که پروسه‌ی دریافت تابعیت ترکی به صورت قانونی و کامل صورت گرفته باشد، لغو تابعیت با مواردی مانند فوت همسر یا طلاق امکان پذیر نیست. به این معنا که با وجود طلاق هنوز فرد خارجی اجازه‌ی اقامت در ترکیه را دارد.
اما چانچه طلاق پیش از تکمیل پروسه‌ی تابعیت رخ دهد، امکان اقامت در کشور ترکیه برای طرف خارجی وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه

سخن پایانی

روند قانونی طلاق برای اتباع خارجی قدری پیچیده‌تر است. چرا که ضمن انجام طلاق در کشوری که در آن اقامت دارند، باید طلاق را در کشور خود نیز ثبت کنند. در این مواقع به ویژه برای زنان ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در کشور خودشان طلاق به رسمیت شناخته نشود. بنابراین بهترین روش برای حل مشکلات خانوادگی نظیر طلاق، دریافت کمک از وکلای حقوقی‌ست که در این امر تبحر دارند.