اجاره‌ی خانه در ترکیه برای دانشجویان و دانش آموزان {آپدیت 2021}

اجاره‌ی خانه در ترکیه برای دانشجویان و دانش آموزان {آپدیت 2021}
00.07.09

سیستم آموزشی در ترکیه از استاندارهای بین‌المللی جهانی پیروی می‌کنند. مدارس و دانشگاه‌های زیادی در این کشور وجود دارند که با توجه به رنک جهانی، هر ساله پذیرای دانش‌آموزان و دانشجویان از کشورهای دیگر هستند. تحصیل ترکیه هزینه‌هایی هم دارد. در این مقاله از ام تی سی هوم به مهم‌ترین هزینه‌ی زندگی محصلی یعنی اجاره‌ی خانه در ترکیه 2021 می‌پردازیم.

اقامتگاه دانشجویی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

دانشجویان خارجی برای اقامت در ترکیه گزینه‌های زیادی پیش‌روی خود دارند. خوابگاه‌های دولتی و خصوصی و اجاره‌ی خانه در ترکیه. البته برخی با توجه به قیمت‌ها و شرایط ویژه دریافت اقامت خرید خانه در ترکیه 2021 را ترجیح می‌دهند. تا ضمن سکونت راحت‌تر امکانی دیگری برای دریافت اقامت ترکیه بعد از پایان تحصیلات داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

اقامتگاه‌های دولتی و خصوصی

چه کسانی می‌توانند در اقامتگاه‌های دانشجویی ترکیه ساکن شوند؟ برخی از دانشگاه‌ها بدون محدودیت برای دانشجویان خود خوابگاه‌هایی را در نظر گرفته‌اند. این خوابگاه‌ها یا به صورت دولتی اداره می‌شوند یا خصوصی.
البته خوابگاه‌های دولتی که خدمات ارزان یا رایگان را به دانشجویان خود ارائه می‌کنند، به دانشگاه‌های دولتی تعلق دارند. و معمولا امکاناتشان در حد خدمات‌دهی به داشنجویان بومی‌ست. خوابگاه‌های خصوصی هم بسته به نوع خوابگاه، تعداد و ظرفیت اتاق‌ها قیمت‌های متغیری دارند.
اغلب اقامتگاه‌های دولتی به دانشجویانی تعلق می‌گیرند که از مزیت‌های بورس تحصیلی نیز برخوردارند. شما می‌توانید با جستجوی شرایط بورس تحصیلی ترکیه 2021 از جزئیات دریافت این امتیاز مطلع شوید.
در ترکیه آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها برای هر موسسه‌ی آموزشی به صورت مجزا برگزار می‌شود و هر دانشگاهی شرایط ثبت‌نام و بورسیه خاص خود را دارد.
اما اگر موفق به دریافت بورسیه نشوید و نتوانید از مزایای اقامتگاه‌های دولتی و خصوصی بهره‌مند شوید، باید نسبت به اجاره یا خرید خانه اقدام کنید. که در ادامه بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد.

تحصیل در ترکیه زیر 18 سال 2021

خانواده‌هایی که فرزندان زیر 18 سال خود را برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور می‌کنند، همیشه نگران محل اسکان آن‌ها هستند. دریافت اقامت تحصیلی برای دانش‌آموزان کمی پیچیده‌تر است. چرا که خانواده باید بتوانند قیم یا وکیلی را معرفی کنند.

تحصیل در ترکیه
شهریه اقامتگاه‌های دانشجویی شامل کرایه، هزینه‌ی آب، برق و گاز می‌شود.

در کشور ترکیه مدارس بین‌المللی زیادی برای دانش‌آموزان خارجی وجود دارد. برخی از این مدارس به صورت شبانه روزی اداره می‌شوند. در نتیجه با ثبت‌نام افراد زیر 18 سال در این مدارس مساله‌ی محل اقامت کاملا رفع خواهد شد.
در غیر این صورت یا باید برای دانش‌آموزان از طریق اقامت‌گاه‌های خصوصی اقدام کرد و یا با خرید یا اجاره‌ی خانه ترکیه استانبول یا هر شهر دیگری امکان سکونت را برای آنان فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

شرایط اجاره خانه در ترکیه

«خانه ترکیه اجاره» 3 کلمه‌ی مهمی که تبدیل به دل‌مشغولی اصلی کسانی می‌شود که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند. برای اجاره‌ی خانه در ترکیه از 2 طریق می‌توان اقدام کرد:

  • با کمک آژانس‌های مسکن
  • به صورت مستقیم یا کمک گرفتن از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اجاره‌ی خانه در ترکیه

در نهایت استفاده از هر 2 روش، فرق چندانی با یافتن خانه‌ی اجاره‌ای در ایران ندارد. تنها تفاوت تسلط به زبان ترکی استانبولی و آشنایی کم با فضاهای شهری ترکیه است. به همین دلیل به ایرانیانی که برای اجاره یا خرید خانه در ترکیه اقدام می‌کنند، توصیه می‌شود از مشاوران املاک ایرانی معتبر کمک بگیرند.
روند کار ساده است. متقاضی از طریق مشاوران املاک، برای بازدید از خانه‌های مناسب معرفی می‌شود. در صورت پسندیدن خانه، موجر و مستاجر در مورد قیمت و زمان به توافق می‌رسند. حق کمیسیون املاک از سوی هر دو طرف پرداخت می‌شود و پیش‌‌قرارداد تنظیم می‌شود.
بهتر است قرارداد اجاره‌ی خانه در دفاتر نوتر ثبت شود، تا مشکلی در آینده برای‌تان به وجود نیاید. برای امضای قرارداد مدارکی زیر ضروری هستند:

  • مدارک شناسایی مالک
  • مدارک شناسایی مستاجر شامل پاسپورت و کپی پاسپورت. در صورت داشتن اقامت ترکیه کیملیک کارت
  • ارائه‌ی شماره‌ی مالیاتی
  • بیمه نامه
  • مدارک مهاجرتی شامل فیش مبالغ واریز شده به اداره‌ی مهاجرت

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

نکات مهم اجاره‌ی خانه در ترکیه

به دلیل موقعیت توریستی و مهاجر‌پذیر ترکیه، اجاره‌ی خانه در این کشور منعطف‌تر است. به این معنا که شما می‌توانید از چند روز تا 1 سال خانه‌ای را اجاره کنید. به این نکته توجه کنید که هرچقدر مدت زمان اجاره‌ی خانه کمتر باشد، مبلغ اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند.
در ترکیه چیزی به نام رهن خانه وجود ندارد. بنابراین مبلغی تحت عنوان پول‌ پیش نیز بی‌معناست. به جای آن برای اجاره‌ی خانه در ترکیه مبلغی را باید به صورت ودیعه در زمان عقد قرار داد پرداخت کنید، که به آن دپوزیت گفته می‌شود.
دپوزیت برابر است با اجاره‌بهای یک ماه. از آنجایی که اجاره‌ی آپارتمان مبله در ترکیه امری متداول است، باید بدانید مبلغ ودیعه‌ی این آپارتمان‌ها برابر با اجاره‌ی دو ماه می‌باشد.
اغلب دانشجویان خانه‌های مبله را برای اسکان ترجیح می‌دهند. پس هنگام تحویل خانه باید لیستی از وسایل منزل و صحت آن‌ها تهیه کنید و آن‌را حین امضای اجاره‌نامه ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

اهمیت مفاد قرارداد اجاره‌خانه

خانه ترکیه قیمت
اجاره‌ی آپارتمان مبله راهی آسان برای کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی محسوب می‌شود.

کرایه‌ی خانه در ترکیه بر اساس تاریخی که در قرارداد درج شده است دریافت می‌شود. بنابراین الزامی به پرداخت اجاره‌بها در پایان هر ماه وجود ندارد. بلکه تاریخ قرارداد معیار است.
در حین امضای قرارداد به بندهای مربوط به فسخ آن دقت کنید. اگر به زبان ترکی تسلط ندارید از مشاوران و مترجمان خبره کمک بگیرید. به صورت معمول روش‌هایی برای فسخ قرار داد وجود دارد. برای مثال چنانچه مستاجر یا موجر خواهان تخلیه خانه، زودتر از موعد مقرر باشند. باید حداقل 2 ماه زودتر این موضوع را به هم اطلاع دهند.
همچنین اگر مستاجر بخواهد زودتر از اتمام قرارداد خانه را تخلیه کند، مبلغ ودیعه به او باز گردانده نمی‌شود. از سوی دیگر مالک نیز نمی‌تواند به هر دلیل اقدام به تخلیه خانه کند.
با پایان یافتن مدت قرارداد 2 حالت پیش می‌آید؛ تخیله یا تمدید. اگر مستاجر قصد تخیله آپارتمان را داشته باشد، خانه توسط مالک بررسی می‌شود و در صورت تحمیل خسارت، مبلغ آن از مستاجر دریافت می‌شود. برای مثال اگر مستاجر خانه‌ی رنگ شده تحویل گرفته باشد، در زمان تخیله باید آن‌را رنگ شده به مالک بازگرداند.
اما چنانچه طرفین قصد تمدید قرارداد را داشته باشند، قرارداد جدید باید ثبت شود. مبلغ افزایش اجاره‌بها توسط دولت تعیین می‌شود. این مبلغ نباید بیشتر از 10 درصد اجاره‌ی قبلی باشد.

بیشتر بخوانید: قوانین مالک و مستاجر در ترکیه

قیمت اجاره خانه در ترکیه 2021

عوامل زیادی بر اجاره‌ی خانه ترکیه قیمت اجاره‌بها تاثیر‌گذار هستند. شهر محل سکونت، محله، فاصله تا مرکز شهر، نوع ملک و امکانات آپارتمان. اگر بخواهیم یک بازه‌ برای اجاره‌خانه در ترکیه در نظر بگیریم بین 700 تا 7.000 لیر در ماه می‌شود.
برای زندگی دانشجویی شاید لازم نباشد سراغ خانه‌های بزرگتر یا لوکس برویم. محلی نزدیک به مرکز شهر یا دانشگاه به صرفه‌تر خواهد بود. برای مثال اجاره‌ی خانه‌ی دو خوابه در محله‌ی بیلیک‌دوزی استانبول ماهیانه 1200 لیر تمام می‌شود.
اگر بخواهیم کمی به مرکز شهر نزدیک شویم باید در حدود 2000 لیر برای اجاره‌ی خانه‌ی خود کنار بگذاریم.

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

سخن پایانی

اجاره‌ی خانه یا اقامتگاه‌های دانشجویی هر کدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. اجاره‌ی خانه معمولا گران‌تر تمام می‌شود. اقامت در خوابگاه نیز سختی‌های خود را دارد، شلوغی زیاد، نداشتن استقلال و البته هزینه‌های جاری مانند خوراک، اجاره‌ی خوابگاه و مسائلی از این دست. بسیاری از دانشجویان برای کاهش هزینه‌ها معمولا دو یا چند نفری برای اجاره‌ی خانه اقدام می‌کنند، که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، مشاوران ما در بخش تحصیل می‌توانند به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره به این سایت تحصیل ترکیه مراجعه کنید.