با 4 روش سرمایه گذاری پر سود در ترکیه آشنا شوید!

با 4 روش سرمایه گذاری پر سود در ترکیه آشنا شوید!
01.07.22

در ده سال گذشته، ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی فراوان و همچنین مزیتی که به‌عنوان کشوری که شرق و غرب را به هم متصل می‌کند، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری در جهان مطرح شده است. ترکیه به دلیل اقتصاد روبه‌رشد خود و تراز تجاری خوبی که با بسیاری از اقتصادهای قدرتمند به دست آورده است، اکنون یک شرکت‌کننده قابل‌توجه در اقتصاد جهانی و عضو فعال گروه 20 است.
سرمایه‌گذاری در استانبول اخیراً یک انتخاب محبوب برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی بوده است، زیرا طیف متنوعی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حاشیه سود عالی تا بالا و حاشیه‌های ایمنی بسیار بالا را فراهم می‌کند.
بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها در ترکیه که بازدهی بالایی دارد و سرمایه گذاری پرسود در ترکیه چیست؟
برای رسیدن به جواب این سوال با ام تی سی هوم همراه باشید.

راه‌های سرمایه‌گذاری پرسود در ترکیه

سرمایه گذاری پرسود در ترکیه کدام است؟ بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها در ترکیه که بازدهی بالایی دارد و به‌عنوان سودآورترین سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود عبارت‌اند از:

  1. املاک و مستغلات ترکیه
  2. فناوری اطلاعات و فناوری
  3. بورس اوراق بهادار استانبول
  4. فارکس
  5. نساجی و پوشاک
  6. انرژی و منابع طبیعی
  7. محیط‌زیست و بازیافت
  8. بخش بهداشت
  9. گردشگری
  10. سرمایه‌گذاری طلا یا نقره

بیشتر بخوانیدمهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

راه‌های سرمایه‌گذاری پرسود
مطمئن‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری در ترکیه خرید ملک است؟

خرید ملک در ترکیه؛ مطمئن‌ترین راه سرمایه‌گذاری

صنعت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در ترکیه یکی از مهم‌ترین و احتمالاً شناخته‌شده‌ترین صنایع سرمایه‌گذاری است. این صنعت در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در چندین مقصد اصلی توریستی ترکیه از جمله ازمیر، بورسا، بدروم و استانبول بودند، شناخته شده است. این صنعت بسیار مهم است، زیرا بازدهی سودآوری را در قالب بازده اجاره یا افزایش ارزش سالانه دارایی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که حفاظت از سرمایه و تضمین سود را پس از چند سال تضمین می‌کند.
در نتیجه رشد سریع جمعیت و پروژه‌های احیای شهرها، صنایع ساخت‌وساز و املاک در حال رونق هستند. سرمایه‌گذاران همچنان صنایع ساخت‌وساز و املاک را جذاب و باارزش می‌دانند.
از بسیاری جهات، خرید ملک در ترکیه امن‌ترین سرمایه‌گذاری است که می‌توانید انجام دهید. در نتیجه افزایش گردشگری، تجارت املاک و مستغلات ترکیه رشد کرده است. خارجی‌ها نیز ترکیه را مکانی محبوب برای بازنشستگی می‌دانند.
اگر می‌خواهید هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید و از پول خود بازدهی دریافت کنید، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات یکی از روش‏های سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه است. اولین هدف از انجام یک سرمایه‌گذاری هوشمند، ذخیره دارایی‌های شما و ارزیابی آنها برای کسب سود است. به طور خلاصه، ممکن است هدف شما کسب سود و حفظ ارزش آن و همچنین تبدیل آن به پول نقد در صورت نیاز باشد.
سرمایه‏ گذاری در ملک و مستغلات با توجه به قیمت‏های گوناگون ملک در مناطق مختلف ترکیه می‏تواند به عنوان یکی از راه‏های سرمایه‏ گذاری پرسود در ترکیه با سرمایه کم شناخته شود.
ترکیه حق شهروندی را با خرید املاک و مستغلات در استانبول به قیمت بیش از 400000 دلار به خارجی‌ها ارائه می‌دهد که باعث افزایش فروش املاک و مسکن در این کشور شده است. نه‌تنها در استانبول، بلکه در هر نقطه از ترکیه با خرید هر نوع املاک و مستغلات مانند آپارتمان، خانه مستقل، ویلا، واحد تجاری، مغازه، ادارات و زمین به ارزش 400000 دلار تابعیت ترکیه را دریافت خواهید کرد.
شما می‌توانید سه یا دو آپارتمان به ارزش کل 400000 دلار بخرید و آنها را اجاره دهید. به‌خصوص در شهرهایی مانند استانبول، بدروم، موغلا (فتحیه) و آنتالیا اجاره‌بها بالاست بنابراین بازده سرمایه‌گذاری بالایی خواهید داشت.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

خرید اوراق بانکی؛ پرسود اما پرریسک

شما می‌توانید در صورت‌حساب‌های بانکی و اوراق قرضه بخش خصوصی از حساب‌های خود در سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه داشته باشید.
ازآنجایی‌که نرخ افزایش سپرده‌ها کمتر از نرخ افزایش وام بود، بانک‌ها به دنبال منابع جدید شدند. با مشاهده تعداد سررسیدها و نرخ تنزیل به‌صورت سالانه محاسبه می‏شود. اگر بانک‌ها مورد اعتماد باشند و مشکل نقدینگی وجود نداشته باشد، اوراق قرضه می‌تواند سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه توسط بانک که مورد علاقه بسیاری از افراد است، باشد.
اسکناس‌ها اوراق بهاداری هستند که بانک‌ها به‌عنوان وام‌گیرنده منتشر می‌کنند و با تخفیف می‌فروشند. دلیل انتشار اوراق قرضه توسط بانک‌ها به‌دست‌آوردن منابع مالی از بازار سرمایه و ایجاد منبع درآمد جایگزین برای سرمایه‌گذاران است. به این ترتیب سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه توسط بانک اتفاق می‏افتد.
اوراق قرضه بانکی بازدهی بالاتری نسبت به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه دارد. بنابراین؛ اوراق قرضه بانکی روشی برای سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه توسط بانک است. میزان این درآمد اضافی در پایان سررسید تعیین می‌شود. اوراق‌قرضه‌ای که توسط بانک‌ها برای فروش گذاشته می‌شود، درآمد اضافی بیشتری از نرخ بهره اوراق بدهی داخلی (GDDS) ایجاد می‌کند. نرخ نگهداری 15 درصد در حساب‌های سپرده مدت‌دار مزیت مالیاتی را ارائه می‌دهد؛ زیرا در اوراق قرضه بانکی 10 درصد است .

مزایای اوراق قرضه بانکی:

  • مزیت بازدهی: بازدهی بالاتری را در مقایسه با سپرده‌ها و اسناد خزانه / اوراق قرضه دولتی ارائه می‌دهد.
  • مزیت مالیاتی : درحالی‌که نرخ مالیات تکلیفی برای حساب‌های سپرده مدت‌دار 15 درصد است، برای صورت‌حساب‌های بانکی TL 10 درصد است.
    م مزیت نقدینگی: همان‌طور که در ISE فهرست شده است، معاملات بازار دست‌دوم نقدینگی را ارائه می‌دهد. در صورت نیاز، سرمایه‌گذاران می‌توانند قبوض بانکی خود را به طور کامل یا جزئی قبل از سررسید به‌نقد تبدیل کنند.

چگونه می‏توانم تجارت کنم؟

  • شما می توانید از طریق OPEN INVESTMENT به کلیه اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه بخش خصوصی و قبوض بانکی موجود در بازار ارز ترکیش بانک یا سرمایه‌گذاری ترکیه دسترسی داشته باشید و می‌توانید مناسب‌ترین مورد را برای خود انتخاب کنید.
  • سرمایه‌گذاران که می‌خواهند در صورت‌حساب‌های بانکی و اوراق قرضه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند، باید معیارهای “سرمایه‌گذاری واجد شرایط” تعیین شده توسط CMB را رعایت کنند.

ورود به بورس ترکیه؛ سرمایه‌گذاری پرسود در ترکیه به‌شرط اقتصاددانی شما

بازار بورس استانبول بازاری است که در آن معاملات از طریق یک کارگزار انجام می‌شود. برای موفقیت در این بازار، صبر، تجربه، دانش و چند استراتژی مهم مورد نیاز است. با داشتن دانش مورد نیاز می‏توانید سرمایه گذاری پرسود در ترکیه در بازار بورس استانبول داشته باشید. سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری اطلاعات در زمینه‌های متعدد و چندین شرکت در بازار سهام در نوسان بسیار مهم است. بازار بورس استانبول که در معرض ریسک بالاتری نسبت به بخش املاک و مستغلات است، به طور مکرر دچار نوسان می‌شود. با حرکات درست، بازار بورس استانبول سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.
سهام شرکت‌های بخش‌های مختلف، حق خرید سهام جدید، وجوه قابل مبادله، ضمانت‌نامه‌ها و گواهی‌نامه‌ها در بازار سهام بورس استانبول معامله می‌شوند. بازار سهام بورس استانبول یک محیط سرمایه‌گذاری مایع، شفاف و امن را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.
بازار سهام استانبول سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه برای سرمایه‏گذاران داخلی و خارجی مهیا کرده است.
سهام اوراق بهاداری است که توسط شرکت‌های سهامی منتشر می‌شود و نماینده سهم سرمایه شرکت سهامی است. داشتن سهم در شرکت سهامی به معنای شریک بودن در شرکت است.
معاملات در بازار سهام به روش‌های «معامله مستمر»، «معامله مستمر با بازارگردان» و «تک قیمت» بر اساس قانون اولویت قیمت و زمانی از طریق سامانه معاملات الکترونیکی به‌صورت خودکار انجام می‌شود.
معاملات در بازار سهام در بازارهای زیر انجام می‌شود:

بازار اولیه

معاملات بازار اولیه شرکت‌هایی که برای اولین‌بار در بورس به عموم عرضه می‌شوند، در ساعاتی که برای بازار اولیه تعیین شده است، به روش معاملات مستمر، قیمت ثابت و قیمت متغیر انجام می‌شود. روش‌های قیمت ثابت و قیمت متغیر از «روش جمع‌آوری تقاضا» مورد استفاده در عرضه‌های عمومی در بورس اقتباس شده‌اند و در چارچوب قوانین سفارش – معاملات بورس به عنوان سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه ایجاد شده‌اند.

معاملات خریدوفروش عمده

معاملات عمده‌فروشی تضمین می‌کند که معاملات سهام با خریداران از پیش تعیین شده یا بدون خریداران ازپیش‌تعیین‌شده، بیش از یک مقدار معین، در یک بازار سازمان‌یافته در محیطی از اعتماد و شفافیت در بورس به عنوان سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه انجام شود.

معاملات حقوق خرید سهام جدید

به‌منظور خریدوفروش حق خرید سهام جدید، سهام مذکور در بازه زمانی تعیین شده توسط شرکت‌هایی که سهام آن‏ها برای افزایش سرمایه نقدی در بورس معامله می‌شود، به عنوان سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه در ردیف‌های جدید حقوق خرید سهام، با ویژگی «R» باز می‌شود.
اعتماد، شفافیت و حمایت از سرمایه‌گذار اصول اساسی بازارهای بورس استانبول برای سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه است.

ثبت شرکت در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که به دلایل مختلف از جمله اقتصاد درحال‌رشد سریع، موقعیت استراتژیک، جمعیت مطلوب، نیروی کار واجد شرایط و مقرون‌به‌صرفه و مشوق‌های دولتی که به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌شود، موردعلاقه سرمایه‌گذاران خارجی است.
با تصویب قانون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شماره 4857 در سال 1382، با سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران داخلی به طور مساوی رفتار شد، مگر اینکه در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و مقررات خاص قانون به نحو دیگری مقرر شده باشد و به سرمایه‌گذاران خارجی این فرصت داده شد تا کلیه شرکت‌های مجاز قانون را تأسیس کنند.
رویه اساسی که برای اتباع خارجی جهت ثبت شرکت در ترکیه باید طی شود به شرح زیر است:

  1. ملاقات با مشتری و تهیه به‌موقع اساسنامه شرکت
  2. ارسال صورت‌جلسه و اساسنامه از طریق مرسیس
  3. تنظیم و ثبت‌اسناد
  4. شرکتی که یک شماره مالیاتی بالقوه دریافت می‌کند
  5. واریز قسمت معینی از سرمایه به‌حساب بانکی سازمان رقابت
  6. واریز و سند بخشی از سرمایه به‌حساب بانکی شرکت
  7. درخواست به اداره ثبت تجارت برای مراحل ثبت
  8. تصدیق برخی از کتب حقوقی مربوط به شرکت
  9. درخواست اظهارنامه تأسیس شرکت از اداره مالیات
  10. تنظیم بخشنامه امضا
  11. انتقال برخی اسناد مربوط به شرکت به سامانه e-TUYS
  12. کارهای دیگری که باید باتوجه‌به نوع شرکت و هدف عملیات انجام شود

این‏ها ابتدایی‌ترین مراحل در تأسیس شرکت خارجی است. تمام این مراحل باید با کمک یک وکیل دنبال شود. زیرا زمانی که به مشکلات حقوقی شرکت‌های تأسیس شده توسط خارجی‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر ناشی از اشتباهاتی است که در مرحله تأسیس صورت‌گرفته است.
همان‌طور که دیده می‌شود؛ افراد خارجی می‌توانند تمام شرکت‌ها را در ترکیه، بر مبنای یکسان با سرمایه‌گذاران داخلی، همان‌طور که توسط قانون ترکیه مجاز است، تأسیس کنند.

مزایای تأسیس شرکت خارجی در ترکیه

در حال حاضر با سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های ترکیه‌ای یکسان رفتار می‌شود. سرمایه‏گذاران خارجی می‏توانند با کسب دانش‏های لازم و مشورت با افراد آگاه سرمایه‏گذاری پرسود در ترکیه را تجربه کرده و سرمایه خود را افزایش دهند.
بر اساس ماده 3 قانون سرمایه‌گذاران مستقیم خارجی؛

  • ملی شدن سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی محدود است.
  • آنها همچنین از انتقال آزادانه سود و سایر درآمدهای خود به خارج از کشور اطمینان دارند.
  • بااین‌حال، خارجی‌هایی که در ترکیه شرکت افتتاح می‌کنند، به دلیل مشکلات قانونی احتمالی، این امکان را دارند که به داوری ملی یا بین‌المللی و سایر روش‌های حل اختلاف متوسل شوند.
  • مجوز کار سهولت از نظر استخدام پرسنل خارجی به این شرکت‌ها ارائه می‌شود.
  • در تعیین سرمایه غیرنقدی آن‌ها، گزارش‌های مؤسسات ارزشی بین‌المللی مبنا قرار می‌گیرد.
  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، فرصت‌هایی برای افتتاح دفتر و شعبه رابط نیز وجود دارد.
  • در نهایت، ترکیه طرف بسیاری از قراردادهای بین‌المللی است که از حقوق سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کند.

همان‌طور که مشاهده می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی از تضمین‌های حقوقی و تجاری بسیاری برخوردار هستند. بااین‌حال، اگر زیرساخت قانونی یک شرکت به‌درستی ایجاد نشود، این مزایا بی‌معنی است؛ بنابراین مراحل تأسیس شرکت برای اتباع خارجی باید توسط وکلای مجرب انجام شود.

سخن پایانی

ترکیه کشوری زیبا و منحصربه‌فرد است که مملو از تاریخ، فرهنگ و میراث است. اما این تنها چیزی نیست که این کشور به آن شناخته شده است. ترکیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان ارائه می‌دهد. هنگامی که به سرمایه‌گذاری در خاک ترکیه فکر می‌کنید، مطمئناً با مزایای بسیار دیگری روبرو خواهید شد. جدای از آن، همیشه باید نوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود را بررسی کنید تا گزینه‌ای را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارد.