پانزده تجربه هیجان انگیز در استانبول

پانزده تجربه هیجان انگیز در استانبول

یک ترکیه است و یک استانبول! این شهر زیبا که مقصد مسافران و گردشگران زیادی از سراسر جهان محسوب می‌شود، نه دیدنی کم است و نه شنیدنی! کافی‌ست دل را به دریا بسپارید و به کشف زیبایی‌های استانبول بروید. در این مطلب از مجله ام تی سی هوم به سراغ همه‌ی هیجان‌انگیزهایی رفته‌ایم که می‌توانید در استانبول تجربه کنید. همراه ما باشید.

1. آب ‌انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

می گویند قدیمی ‌ترین آب‌ انبار یافت ‌شده در شهر استانبول آب انبار باسیلیکا است. ستون‌های عجیبی در آن وجود دارد که به نظر می رسد از بناهای قدیمی  دیگری به آنجا آورده شده است. جالب‌ترین آنها سر مدوسا است که در پایه یک ستون کار شده. ستون جالب توجه دیگری در این آب انبار وجود دارد که حکاکی‌هایی شبیه اشک نمایان می کند که گفته‌ می‌شود می‌تواند آرزوهای افراد را برآورده کند!

2. شنیدن نوای اذان در فاصله مسجد آبی و حاجی صوفیا

نوای اذان بین این دو مسجد، مسجد آبی و حاجی صوفیا به نحوی منحصر به فرد و دل انگیز انعکاس می باید که توصیه می شود حتما افراد برای شنیدنش به این مکان زیبا بروند. البته حاجی صوفیا در واقع دیگر مسجد نیست ولی هنوز دارای یک نمازخانه بزرگ است. یک موذن از یک مسجد اذان می‌دهد و موذن دیگر از مناره دیگر پاسخش را می‌دهد. یک تجربه منحصر به فرد و تکرار نشدنی! پس اگر نزدیک اذان در این حوالی بودید، توصیه می کنم در یکی از پارک های ساحلی آنجا یک صندلی گیر بیاورید، بنشینید و بدان گوش دهید.

3. کومپیر خوردن

کومپیر نوعی میان وعده است که شامل یک سیب ‌زمینی پخته ی توپر از مواد مختلفی همچون پنیر و کره و زیتون، هات داگ، ذرت، بلغور، خیارشور، نخود فرنگی و هر نوع تاپینگ هیجان انگیز دیگر می باشد. ظاهرا یک میان وعده است اما راستش انقدر مواد مغذی مختلفی در خود دارد که می توانید بجای یک وعده ناهار یا شام آن را در نظر بگیرید و آن را نوش جان کنید.

4. رفتن به حمام ترکی

ترکیش بث یا همان حمام ترکی همان تفریحی است که بعد از گشت زنی ها و پیاده روی های طولانی استانبول واقعا انتظارتان را می کشد. البته گفته شده این رسم از ایرانیان به ترک ها رسیده ولی خب در کشور ترکیه مشهور شد و هر ساله توریست های خارجی زیادی را به خود جلب می نماید. حمام ها به دو بخش زنانه و مردانه تفکیک شده‌اند. می توانید بلیت نلاین تهیه کنید یا مستقیما به محل حمام سر بزنید و زمان حمام خود را رزرو کرده و از این تجربه لذت ببرید. شاید جالب باشد بدانید در عین حمام از شما پذیرایی کاملی با انواع میوه ها و خوراکی ها و چای ترکی می شود.

 

5. قدم زدن روی پل گالاتا

گالاتا شب و روز ندارد. در هر ساعتی از روز یا شب اگر حال و هوای پیاده ‌روی به سرتان زد، می‌توانید به این پل بروید تا از تماشای صدها ماهیگیر محلی حین کار، فروشندگان چوب شورهای کنجدی و همچنین قایق های حامل مسافران در مسیر بسفر لذتی وافر ببرید.

 

6. سواری با ارابه قرمزرنگ

یکی از راه های تردد در استقلال و میدان تاکسیم، آنهم بدون درگیری جمعیت، تجربه ی سفر با تراموای شهری است. سفر با این تراموا هم بی ‌شک یک تجربه منحصر به فرد همراه با گشت ‌وگذار در استانبول است که لذت دوچندانی به خرید خیابان استقلال شما می بخشد.

7. خوردن چوب شور کنجدی

از جلوی هر شیرینی‌ فروشی در استانبول که گذر کنید، می‌توانید به سراغ این چوب شورهای کنجدی خوشمزه بروید. مخصوصا موقع عبور از میدان استقلال می‌توانید از دکه های قرمزرنگ کنار پیاده رو آن را خریداری کنید.

8. سفر با قایق در تنگه بسفر

اگر زمان زیادی برای گردش در استانبول ندارید و حدس می زنید فرصت نخواهید کرد همه جاذبه‌هایش را ببینید، ثبت نام در یک تور تنگه بسفر راه خوبی برای دیدنی‌های اصلی این شهر است. طی این مسیر، از جاهایی مثل برج دوشیزه قلعه دختر، کاخ دولماباهچه، دیوارهای روملی، مسجدهای بی نظیر، قصرها و پارک‌های ساحلی لذت خواهید برد.

تنگه بسفر

9. سفارش دادن پودینگ سینه مرغ ترکی

مرغ بعنوان یک دسرکمی عجیب بنظر می رسد اما تاووک گوسو Tavuk Göğsü یک خوراک بی نظیر و خوشمزه و معروف ترکیه است که با آب ‌پز کردن سینه مرغ و بعد رشته رشته کردن آن درست می شود. گوشت ها داخل مخلوطی از شیر، شکر، وانیل، نشاسته ذرت و آرد برنج پخته می‌شوند و محصول نهایی یک پودینگ شیرین است که با دارچین تزیین می شود و یک پیشنهاد ویژه به شماست.

10. رقص سماع دراویش

ترکیه میزبان مقبره مولونا شاعر بنام قرن هفتم است. به همین واسطه دراویش‌ و صوفیان زیادی در ترکیه زندگی م یکنند و هر ساله عاشقان این عارف و شاعر گرانقدر از همه نقاط جهان به این کشور سفر می کنند. یکی از مراسم معروف دراویش رقص معروف سماع است که معتقدند هفت مرحله دارد و موجب کمال انسان و تقرب به سوی خدا می‌شود. تماشای این مراسم مذهبی را در استانبول از دست ندهید.

 

11. نوشیدن چای ترکی

استانبول و نوشیدن چای در یکی از آن لیوان‌های کمر باریک زیبا! چای ترکی به شیوه‌ای منحصربه ‌فرد با استفاده از قوری دو طبقه، یکی برای آب جوش و دیگری برای دم کردن چای، تهیه می‌شود. می توانید با توجه به ذائقه خود میزان آب جوش و چای را تعیین کنید تا چای رقیق شود و از طعم چای سالم و طبیعی و واقعی لذت ببرید.

 

12. صرف بورک

بورک (Börek) یک نوع شیرینی ترکی سنتی است که در ایران شبیه آن یافت نمی شود و این نان مخصوص از خمیر رشته رشته تهیه می‌شود یعنی لایه های نازکی از خمیر که با پنیر فتا یا گوشت قرمه پر شده است. می توانید به دلخواه مواد شیرین‌تری هم داخلش بریزید. توصیه ما به شما این است که همراه بورک خود  چای سفارش داده و به روش سنتی آن را تجربه کنید.

بورک

13. اعجاز ایا صوفیا

این بنای بسیار قدیمی و شگفت ‌انگیز تاریخچه‌ای طولانی و اصیل دارد که از دوران کلیسای ارتدوکس شرقی شروع شده و تا کلیسای روم ادامه یافته است و از همین رو زمانی یک کلیسای ارتدوکس و سپس مسجد و حالا نیز موزه‌ای معروف است که در آن برای برای بازدید عموم باز است. شما به محض ورود، مبهوت انبوه گنبدهای باشکوه و موزائیک‌های قدیمی خواهید شد.

 

14. بازدید از ایاصوفیای کوچک

کلیسای سن جرجیوس (Saints Sergius) و کلیسای باکوس (Bacchus) معروف به ایاصوفیای کوچک، در واقع یک کلیسای ارتدوکس شرقی بسیار قدیمی و اصیل است که به عنوان تمرین و در حقیقت بهتر است بگوییم به عنوان ماکتی از ایاصوفیای اصلی ساخته شده است. معمارانش همان معماران ایاصوفیه می باشند. ظاهرا در زمان های گذشته هم ماکت ‌سازی به این روش راهی برای سازه های بزرگ تر و پرقدرت تر بوده است. هرساله توریست های زیادی برای بازدید و عکاسی از این بنای زیبا به آن مراجعه می کنند.

 

15. بازار ادویه

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده استانبول بعد از کاپالی چارشی یا همان بازار بزرگ، بازار ادویه است. در بازار ادویه همه چیز یافت می‌شود: از ادویه و آجیل و میوه خشک گرفته تا چای های طبیعی و خوشمزه و انواع قهوه ترک، و خوراکی های کنار نوشیدنی همچون لوکوم و راحت الحلقوم معروف ترکی که بهترین سوغات برای ایران خواهد بود.

 

کدام یک از این تجربه‌ها را در سفر به استانبول داشته‌اید؟ شاید هم دلتان همانجا گیر کند و بخواهید با خرید ملک در ترکیه ساکن دائمی این شهر زیبا و تجربه‌های شگفت‌انگیزش بشوید. نظراتتان را با ما در میان بگذارید.