نوماراتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

نوماراتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟
00.10.10

به نظر می‌رسد از سال 2022 برای دریافت اقامت ترکیه، ارائه‌ی نوماراتاژ اجباری شود. البته اداره‌ی مهاجرت ترکیه اطلاعیه‌ای در این زمینه هنوز منتشر نکرده. به همین مناسبت ام تی سی هوم تصمیم گرفته به نوماراتاژ بیشتر بپردازد و نحوه‌ی دریافت و مدارک لازم برای گرفتن نوماراتاژ را نیز در این مقاله مورد بررسی قرار دهد. با ما همراه باشید.

نوماراتاژ چیست؟

نوماراتاژ یک برگه رسمی و قانونی است. این برگه سند مهمی است که نشان از واقعی بودن اطلاعات محل سکونت‌ یا همان ملک دارد. در این سند اطلاعات و جزئیات واقعی و قانونی از ملک قابل مشاهده است. این اطلاعات شامل آدرس ملک، مختصات دقیق آن و حدود و مرزها می‌شود.
برگه نوماراتاژ را شهرداری منطقه صادر می‌کند. ارائه‌ی این مدرک هنوز برای طی پروسه‌ی دریافت اقامت اجباری نشده است، ولی بر اساس اخبار و پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در قوانین مهاجرتی سال 2022، متقاضیان اقامت در ترکیه باید در کنار سایر مدارک نوماراتاژ نیز تهیه کنند.
هدف از اجباری کردن نوماراتاژ به عنوان مدارک قطعی دریافت اقامت ترکیه دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. احتمالا دولت ترکیه با اجباری کردن این مدارک در پی ارائه‌ی اقامت به کسانی است که حضور مستمر یا جدی‌تری در ترکیه دارند.

بیشتر بخوانیدمدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه چیست؟

نومارتاژ چیست؟
نوماراتاژ برگه‌ی گواهی است که شهرداری برای ملک محل سکونت شما صادر می‌کند.

چطور نوماراتاژ بگیریم؟

چنانچه بر اساس حدسیات نوماراتاژ به مدارک اجباری اقامت اضافه شود، یک معنی بیشتر برای متقاضیان اقامت ترکیه ندارد، آن هم اضافه شدن یک مرحله جدید به پروسه. البته همین ابتدا بگوییم گرفتن نوماراتاژ خیلی زمان‌گیر نیست.
اگر تمامی مدارک لازم برای دریافت نوماراتاژ را آماده کرده باشید، تمام مراحل طی یک روز و تنها چند ساعت انجام می‌پذیرد. لازم به ذکر است که مراجعه به شهرداری و دریافت نوماراتاژ هزینه‌ای در بر نخواهد داشت و این سند به صورت رایگان صادر خواهد شد.
تا به اینجا کسانی که اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کردند، برگه‌ی نوماراتاژ را دریافت می‌کردند. اما به نظر می‌رسد از این به بعد ممکن است علاوه بر دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه، سایر روش‌های دریافت اقامت نیز مشمول این قانون شوند. اما نگران نباشید با به همراه بردن سند خانه به اداره‌ی شهرداری می‌توانید درخواست نوماراتاژ کنید.
همچنین در صورت اجاره‌ی ملک در ترکیه می‌توانید کپی سند خانه یا همان تاپو را به شهرداری ارائه کنید. بیایید به مدارک لازم جهت دریافت نوماراتاژ نگاهی بیندازیم.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

مدارک لازم جهت دریافت نوماراتاژ در ترکیه

برای اینکه بتوانید نوماراتاژ خود را دریافت کنید باید مدارک زیر را به شهرداری منطقه ارائه نمایید:

  • ارائه پیامک یا ایمیل راندوو خود
  • اصل یا کپی سند ملکی در صورتی که صاحب ملک هستید
  • کپی سند تاپو در صورتی که ملکی را در ترکیه اجاره کرده‌اید
  • اجاره‌نامه (اجاره‌نامه باید رسمی باشد و در دفاتر نوتر ثبت شده باشد)
  • مدارک شناسایی

نکته‌ی مهم در مورد دریافت نوماراتاژ این است که تنها کافی است یک‌بار برای دریافت این سند اقدام کنید، یعنی همان بار اولی که مراحل دریافت اقامت ترکیه را طی می‌کنید. در صورت تمدید اقامت دیگر نیازی به دریافت مجدد نوماراتاژ نیست، مگر آنکه قوانین مهاجرتی ترکیه دستخوش تغییر شود.

دریافت اقامت ترکیه

خب تا اینجا در مورد نوماراتاژ که ممکن است به مدارک اجباری دریافت اقامت ترکیه تبدیل شود، توضیح دادیم. بد نیست کمی هم در مورد روش‌ها مختلف دریافت اقامت در این کشور سخن بگوییم. به صورت کلی 6 روش عمده برای کسب اجازه‌ی سکونت در کشور ترکیه برای اتباع خارجی وجود دارد:

بر اساس قوانین دولت ترکیه، شهروندان خارجی قادر خواهند بود با خرید ملک اجازه‌ی اقامت در این کشور را کسب کنند. مدت زمان اعتبار این نوع اقامت بسته به مبلغ ملک می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال خرید ملک کمتر از 250 هزار دلار می‌تواند امکان اقامت کوتاه مدت را برای فرد فراهم کند. این اقامت در صورت تمایل فرد به اقامت در ترکیه قابل تمدید است.
از سوی دیگر با خرید ملک به قیمت 250 هزار دلار، فرد می‌تواند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام نماید.

دانشگاه‌های ترکیه، اعتبار علمی بالایی در میان دانشگاه‌های جهان دارند. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ایرانیان از طریق تحصیل اجازه‌ی اقامت ترکیه را یافته‌اند. هزینه‌ی پایین تحصیل در ترکیه به نسبت کشورهای اروپایی نقش زیادی در رونق تحصیل خارجی‌ها در این کشور ایفا می‌کند.
مدت اقامت تحصیلی در ترکیه، بر اساس سنوات تحصیلی متغیر است. این اقامت قابل تمدید و تغییر به سایر روش‌های اقامتی می‌باشد.

  • اشتغال و پیدا کردن کار از طریق موسسات معتبر کاریابی

پیدا کردن فرصت شغلی از طریق موسسات کاریابی گزینه‌ی مناسبی برای دریافت اقامت ترکیه است. تنها یک قانون اساسی در این زمینه مطرح است، کارفرما باید ترکیه‌ای باشد. مدت اعتبار اقامت شغلی بر اساس قرارداد رسمی کاری تعیین می‌شود.

  • سرمایه‌گذاری

برای دریافت اقامت از طریق سرمایه‌گذاری راه‌های متنوعی پیش روی افراد قراردارد. ثبت شرکت در ترکیه، خرید اوراق بهادار، ورود به بازار بورس، ایجاد فرصت‌های شغلی در ترکیه و هر نوع فعالیتی که زیل مفهوم سرمایه‌گذاری بگنجد.

  • دریافت اقامت یکساله توریستی

اقامت توریستی یک ساله است و قابلیت تمدید ندارد. این نوع اقامت از طریق اجاره‌ی ملک در ترکیه میسر می‌شود. فردی که موفق به دریافت اقامت توریستی می‌شود، امکان کار، تحصیل یا فعالیت اقتصادی در ترکیه را ندارد.

  • دریافت اقامت ترکیه از طریق ازدواج

هر کدام از این روش‌ها مستلزم ارائه‌ی مدارک خاص خود به اداره‌ی مهاجرت ترکیه است. برای مثال برای دریافت اقامت تحصیلی ارائه‌ی نامه‌ی پذیرش دانشگاهی برای صدور ویزای تحصیلی مهم‌ترین مدرک است. در صورتی‌که افرادی که از طریق اشتغال برای اقامت ترکیه اقدام کرده‌اند، باید نامه‌ی دعوت به کار از سوی کارفرمای ترکیه‌ای را به سفارت ترکیه یا اداره‌ی مهاجرت تحویل دهند.
با وجود اینکه هر روشی مدارک ویژه‌ی خود را دارد، اما تعدادی از مدارک در همه‌ی روش‌ها ثابت است که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانیدروش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

دریافت اقامت ترکیه
خرید ملک در ترکیه جزء آسان‌ترین روش‌های دریافت اقامت در ترکیه است.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت ترکیه

فرقی نمی‌کند که با چه روشی برای اقامت ترکیه اقدام کرده باشید، در هر حال باید مدارک زیر را به اداره‌ی مهاجرت ارائه کنید:

  • اصل گذرنامه (حواستان به مدت اعتبار پاسپورت باشد، در کمترین حالت پاسپورت شما باید تا 60 روز پس از پایان مدت اقامت‌تان اعتبار داشته باشد.)
  • کپی گذرنامه (کپی از تمامی صفحات پاسپورت لازم نیست. تنها کافی است از صفحه‌ی اول آن و صفحه‌ای که شامل مهر آخرین ورودتان به ترکیه بر آن درج شده، کپی تهیه کنید.)
  • ارائه‌ی آدرس و مدارک محل سکونت‌تان در ترکیه. (در صورتی که مالک خانه هستید، سند تاپو و در صورتی‌که مستاجر هستید، اجاره‌نامه.)
  • فرم تکمیل شده‌ی درخواست اجازه‌ی اقامت ترکیه
  • تکمیل فرم راندوو
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • بیمه‌نامه‌ی سلامت

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم ممکن است نوماراتاژ نیز به مدارک اصلی و ثابت درخواست اقامت ترکیه وارد شود.

بیشتر بخوانیدراهنمای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه برای اعضای درجه یک خانواده

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات پایه درباره‌ی نوماراتاژ در ترکیه را در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم. در صورتی که این مدرک به مدارک ضروری دریافت اقامت ترکیه تبدیل شود، تنها یک مرحله‌ی آسان به کل پروسه اضافه خواهد شد، که جای نگرانی ندارد. حالا باید منتظر قوانین جدید مهاجرتی به ترکیه در سال 2022 باشیم.