مهاجرت بدون سربازی به ترکیه

مهاجرت بدون سربازی به ترکیه
00.01.09

بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای تضمین آینده فرزندانشان قدم در راه ترکیه می‌گذارند. مهاجرت امروزه به معنای سفر بی‌بازگشت تلقی نمی‌شود؛ بلکه مهاجرت به معنای حفظ رابطه‌ی دوسویه میان کشور مبدا و مقصد است. اغلب مهاجران برای تحصیلات، مهارت‌آموزی و یا اشتغال در کاری به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت راهی ترکیه می‌شوند. برای این دست افراد رعایت قوانین حقوقی هر دو کشور بسیار مهم و ضروری‌ست. در این زمینه مهاجرت بدون سربازی و دریافت پاسپورت برای فرزندان پسر، مهم‌ترین دغدغه‌ی خانواده‌‌‌هایی‌ست که قصد مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه را دارند.

ام‌تی‌سی هوم در این مطلب قصد دارد قوانین دریافت پاسپورت برای پسران و مردان با محوریت وضعیت نظام وظیفه را مورد بررسی قرار دهد. همراه ما باشید.

دریافت پاسپورت برای پسران کمتر از 18 سال

در ذهن والدینی که فرزندان پسر زیر 18 سال دارند، سوالاتی زیادی در ارتباط با نظام وظیفه و امکان خروج از کشورِ فرزندانشان وجود دارد. در گذشته قوانین ارائه‌ی پاسپورت تا سن 18 سالگی اجازه‌ی خروج از کشور را در گذرنامه‌ی والدین (پدر) درج می‌کرد. اما مدتی‌ست این قانون دست خوش تغییراتی شده؛ و برای هر یک از اعضای خانواده پاسپورت به صورت مستقل و مجزا صادر می‌گردد.

بر اساس این قانون، فرزندان (دختر یا پسر) می‌توانند به صورت مستقل گذرنامه‌ی خود را دریافت کنند، به شرط آن‌که رضایت‌نامه والدین در پرونده‌ی آن‌ها ضمیمه شود. نکته قابل توجه برای پسرانی که زیر 18 سال سن دارند این است که برای دریافت گذرنامه نیاز به استعلام وضعیت خدمت در سازمان نظام وظیفه‌ی عمومی ندارند و به راحتی می‌توانند برای خروج از کشور اقدام کنند.

گرفتن پاسپورت بدون سربازی برای افراد 18 سال تمام و بیشتر

مهم‌ترین سوال برای مردانی که دوره‌ی سربازی را نگذرانده‌اند این است: آیا امکان گرفتن پاسپورت بدون سربازی وجود دارد؟ جواب این سوال به صورت کوتاه و مختصر بله است. مردان بالای 18 سال که از نظر قانونِ نظام وظیفه مشمول خدمت هستند و بنا به دلایلی در حال حاضر قادر به گذران سربازی نیستند، تحت شرایط خاصی می‌توانند به خارج از ایران مسافرت و مهاجرت کنند. این شرایط عبارتند از:

  • متقاضی خروج از کشور که از نظر سنی مشمول سربازی محسوب می‌شود، نباید سابقه‌ی غیبت از سربازی را داشته باشد.
  • متقاضی خروج از کشور که به واسطه‌ی تحصیلات به صورت موقت معاف از سربازی‌ست نباید فارغ‌التحصیل شده باشد، برای این منظور ارائه‌ی گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه الزامی‌ست.
  • تکمیل کردن فرم‌های مربوطه و ارائه‌ی مبلغ وثیقه
مهاجرت بدون سربازی
سفر به خارج از ایران و مهاجرت در طی مدت سربازی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

شرایط مهاجرت مشمولین سربازی

مردان بالای 18 سال که کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازی ندارند تحت شرایط خاصی می‌توانند از ایران خارج شوند. دریافت پاسپورت برای این دسته افراد معمولا به یکی از دلایل توریستی، زیارتی، علمی، کاری و ورزشی امکان‌پذیر می‌باشد.

در صورت نداشتن غیب از سربازی و کامل بودن سایر مدارک فرد متقاضی باید با توجه به هدف مسافرت خود مبلغی را به عنوان وثیقه‌ی سربازی پرداخت کند.

1- وثیقه‌ی سربازی برای سفرهای علمی

مهاجرت به منظور شروع و یا تکمیل دوره‌ای از تحصیل؛ ذیل عنوان سفرهای علمی قلمداد می‌شود. افرادی که به این دلیل قصد خروج از کشور را دارند باید مبلغی معادل 15 میلیون تومان را نزد سازمان نظام وظیفه به عنوان وثیقه بسپارند.

مدت زمان سفرهای علمی می‌تواند از چند روز تا چند سال بسته به نوع دوره تعریف شود، و طول این مدت تاثیری بر مبلغ وثیقه ندارد.

دانشجویان نخبه و یا دانشجویانی که برای ادامه‌ی تحصیل از بنیاد نخبگان و یا دانشگاه‌های معتبر کشور معرفی شده‌اند، نیاز به پرداخت وثیقه ندارند و صرفا با ارائه‌ی تعهدنامه‌ی کتبی قادر به سفر می‌باشند.

2- وثیقه‌ی سربازی برای سفرهای زیارتی و سیاحتی

مبلغ مصوب وثیقه برای مشمولین خدمت سربازی جهت سفرهای زیارتی 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اگر این سفر با کاروان‌های رسمی ارگان‌های دولتی صورت بگیرد فرد معاف از پرداخت وثیقه محسوب می‌شود.

برای سفرهای سیاحتی (توریستی) مبلغ وثیقه 30 میلیون تومان برآورد شده است، که این مبلغ می‌تواند به صورت وجه نقد و یا ارائه‌ی ضمانت‌نامه‌ی بانکی به سازمان نظام وظیفه ارائه شود.

3- وثیقه‌ی سربازی برای موقعیت‌های ورزشی و کاری

چنانچه فردی که مشمول سربازی‌ست برای حضور در رقابت‌های ورزشی، هنری و یا موقعیت‌های کاری قصد سفر به کشور دیگری را داشته باشد با ارائه‌ی معرفی‌نامه از سازمان‌های زیرربط و بنا به شرایط خاص شرکت در این پروژه ممکن است نیازی به ارائه‌ی وثیقه نداشته باشد. در بیشترین حالت مبلغ وثیقه می‌تواند تا سقف 15 میلیون تومان برای این دست افراد تعیین شود.

 

مهاجرت به ترکیه با معافیت پزشکی
مهاجرت بدون سربازی به ترکیه از طریق ارائه‌ی وثیقه امکان‌پذیر است

سربازی و مهاجرت تحصیلی

زمانی که فردی برای ادامه‌ی تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ترکیه و یا هر کشور دیگری قصد مهاجرت داشته باشد، بنا به شرایط خاصی قادر به خروج از کشور خواهد بود. این شرایط عبارت‌اند از:

  • بهره‌گیری از فرصت معافیت تحصیلی و نداشتن غیبت.
  • مشخص بودن وضعیت تحصیلی
  • دریافت پذیرش از دانشگاهی خارج از کشور.
  • ارائه‌ی نامه‌ی فارغ‌التحصیلی (گواهی اتمام تحصیلات) از دانشگاه داخلی و یا ارائه‌ی انصراف از تحصیل.( این نامه از سوی دانشگاه یا موسسه محل تحصیل به سازمان نظام وظیفه ارسال خواهد شد).
  • ارائه‌ی مدارک پذیرش در دانشگاه خارج به انضام مدرک تحصیلی در داخل به وزرات علوم از طریق سایت نشا. در این مرحله وزارت علوم طی نامه‌ای اشتغال شما به تحصیل در خارج از کشور را تائید می‌کند و طی نامه‌ای درخواست معافیت تحصیلی شما به سازمان نظام وظیفه را ارائه خواهد شد.
  • ارائه‌ی وثیقه به سازمان نظام وظیفه در قالب وجه نقد، سند ملکی و یا ضمانت‌نامه بانکی.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه در استانبول

دریافت معافیت پزشکی و مهاجرت

بر اساس قوانین نظام وظیفه برخی افراد با توجه به وجود بیماری و یا اختلال‌هایی قادر به گذراندن دوره‌ی سربازی نیستند. مواردی که مشمول معافیت پزشکی می‌شود بسیار گسترده هستند؛ از صاف بودن کف پا گرفته تا بیماری‌های حادی که زندگی روزمره‌ی فرد را با مشکل مواجه می‌کند.

دریافت کارت معافیت پزشکی همتراز با کارت پایان خدمت می‌باشد. بنابراین کسانی که به دلیل وجود مشکلات جسمی و یا روانی این کارت را دریافت می‌کنند، بدون هیچ مانعی می‌توانند برای مهاجرت اقدام کنند.

سوالات متداول در مورد سربازی در ترکیه

1- آیا امکان مهاجرت به ترکیه برای مردانی که به 18 سالگی رسیده‌اند فراهم است؟

بله، شخص با داشتن شرایط عمومی خروج از کشور و با پرداخت وثیقه به ارزش 30 میلیون تومان می‌تواند به ترکیه مهاجرت کند. برای حل مشکلات مربوط به سربازی فرد مذکور با خرید ملک در ترکیه قادر خواهد بود اقامت 3 ساله دریافت کند. چنانچه پس از این مدت، با مراجعه به کنسولگری‌های ایران در ترکیه درخواست صدور پاسپورت جدید دهد، محل اقامت‌اش از ایران به ترکیه تغییر پیدا خواهد کرد و به این وسیله می‌تواند با حل شدن مشکل سربازی به ایران نیز مسافرت داشته باشد.

2- آیا برای دریافت اجازه‌ی اقامت در ترکیه کارت معافیت پزشکی سربازی مانعی ایجاد خواهد کرد؟

خیر، بخشی از پروسه‌ی دریافت اجازه‌ی اقامت در ترکیه مربوط به معاینات و آزمایشات پزشکی است، چنانچه فرد بیماری‌هایی که از منظر دولت ترکیه مخاطره‌آمیز محسوب می‌شوند، را نداشته باشد، هیچ مانعی برای دریافت اجازه‌ی تحصیل و یا اقامت در ترکیه برای او وجود نخواهد داشت.

3- آیا امکان مهاجرت برای سربازان وظیفه وجود دارد؟

خیر، زمانی که فرد از سوی نظام وظیفه برای انجام خدمت فراخوانده می‌شود؛ تا پایان دوران سربازی اجازه‌ی خروج از کشور را ندارد.

4- مدت زمان معافیت تحصیلی یا فراغت تحصیلی چقدر است؟

از پایان تحصیل در هر دوره به مدت یک سال شخص از معافیت فراغت از تحصیل برخوردار است. پروسه‌ی دریافت پاسپورت و خروج از کشور در دور‌ه‌ی معافیت فراغت، همانند معافیت تحصیلی می‌باشد. معافیت تحصیلی بر اساس مقطع تحصیلی بدون احتساب سنوات محاسبه می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که با هم مطالعه کردیم، امکان مهاجرت به کشور ترکیه تحت شرایط خاصی برای افراد مشمول در ایران وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره‌های زیر تماس بگیرید و کامل‌ترین راهنمای سربازی در ترکیه را از مشاوران ما دریافت کنید:

09129536964
09129533230 (واتس اپ)
00905304119082
02188664067