مقایسه‌ی زندگی در استانبول و ازمیر

مقایسه‌ی زندگی در استانبول و ازمیر
00.02.22

استانبول و ازمیر شهرهای ساحلی کرانه‌های غربی ترکیه‌اند، که سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر می‌باشند. اما سکونت دائم در این دوشهر چگونه است؟ کدام شهر برای زندگی مناسب‌تر است؟ استانبول یا ازمیر؟ این سوال اغلب ایرانیانی‌ست که قصد مهاجرت و اخذ افامت ترکیه را دارند. در این مقاله به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های زندگی در استانبول و ازمیر می‌پردازیم. با مقایسه فاکتورهای مختلف نظیر فرهنگ، فرصت‌های شغلی و هزینه‌های زندگی، سعی داریم تصویر دقیق‌تری از زندگی در استانبول و ازمیر ارائه کنیم. با ‌ام‌تی‌سی هوم همراه باشید.

 

مقایسه‌ی فرهنگی استانبول و ازمیر

در نگاه اول به نظر نمی‌رسد تفاوت بارزی میان فرهنگ عامه‌ی مردم در استانبول و ازمیر وجود داشته باشد. هر دوی این شهرها به دلیل مناسبات تجاری و اقتصادی تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ‌های غربی قرار گرفته‌اند. اما اگر نگاه دقیق‌تری بیندازیم تفاوت‌ها آشکار می‌شوند.

 

فرهنگ مردم استانبول

زندگی در استانبول بیش از هر شهر دیگری در ترکیه با فرهنگ اروپایی عجین شده ‌است. خانواده علی‌رغم اینکه همچنان به عنوان مهم‌ترین گروه اجتماعی شناخته می‌شود، اما اهمیت گذشته‌ی خود را از دست داده. جوانان استانبول با ورود به دنیای بزرگسالی، کمتر پایبند قیودات خانوادگی هستند و بیشتر به استقلال‌طلبی به شیوه‌ی غربی‌ها تمایل دارند.

 

خرید خانه در استانبول
استانبول شهر بی‌خواب ترکیه با مشاغل شبانه

نمایش سنت‌های ترکی – عثمانی در استانبول بیشتر به عنوان جاذبه‌ی گردشگری فرهنگی برای توریست‌ها مطرح است. با این وجود در محله‌ها و بازارهای قدیمی سنت زنده و در جریان است.

استانبول بیش از هر شهر دیگری در ترکیه ساختارهای طبقاتی را در خود نمایان می‌کند. محله‌های گران با ویلاهای لوکس مدرن در کنار مجمتع‌ها و شهرک‌هایی که ساکنان عمده‌شان کارگران بخش‌های صنعتی و زراعی هستند، نشان از تنوع زندگی در این شهر دارد.

استانبول شهری‌‌ست که خواب ندارد، زندگی شبانه با آزادی و امکانات بیشتری در استانبول جریان دارد. کلاب‌ها، کافه، فروشگاه‌های 24 ساعته، وسایل حمل و نقل عمومی شبانه‌روزی این سبک زندگی را تقویت می‌کند. مردم استامبول خوشگذران و شاد هستند. جمع شدن عصرگاهی در کافه‌ها، پارک‌ها بخش مهمی از زندگی ساکنان استانبول است.

از نظر ترجیحات غذایی، مردم استانبول علاوه بر غذاهای ترکی و دریایی بسیار متاثر از فرهنگ غذایی اروپایی هستند. اما این تاثیرپذیری تقلیدی صرف نیست. برای مثال همبرگر‌های استانبول ترکیبی‌ست از فست‌فودی غربی با ویژگی‌های کباب‌های ترکیه.

بیشتر بخوانید: ۵ تا از معروف‌ترین رستوران‌های ایرانی در استانبول

فرهنگ مردم ازمیر

تاریخ صدها ساله‌ی تبادل و تجارت با مهم‌ترین بنادر اروپایی مانند ونیز، فرهنگ مردم ازمیر را از سایر شهرهای ترکیه متفاوت کرده. ویژگی مهم و جالب ازمیر تسلط ساکنان آن به زبان انگلیسی‌ست. دلیل این امر علاوه بر موقعیت تجاری این شهر، توجه گردشگران اروپایی می‌باشد.

اروپاییان زیادی برای گذران تعطیلات، یا برای ایام بازنشستگی ویلاها و خانه‌های ساحلی در ازمیر خریده‌اند. به بیانی دیگر بخشی از ساکنان ازمیر را اروپائیان مهاجر تشکیل می‌دهند. پس دور از ذهن نیست که مهم‌ترین جشنواره‌ی موسیقی ازمیر، فستیوال سالانه‌ی موسیقی جز باشد.

از سوی دیگر تنوع ملیت ساکنان ازمیر، منجر به مهمان‌پذیری مثال زدنی مردم این شهر شده. به طوری که اتباع خارجی با کمترین میزان احساس غربت به کار یا تحصیل در این شهر مشغول‌اند.

از نظر تاریخی ذائقه‌ی غذایی مردم ازمیر ترکیبی از غذاهای دریایی، ترکی و یونانی‌ست. در واقع یکی از خرده‌فرهنگ‌هایی که به شدت در این شهر به چشم می‌آید، فرهنگ و سنت‌های یونانی‌ست که طی هزاران سال راه خود را به ازمیر باز کرده. جالب توجه است که بنا بر روایاتی زادگاه هومر شاعر بزرگ یونانی را به ازمیر نسبت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: 

  1. مقایسه زندگی در آنکارا و استانبول
  2. مقایسه‌ی زندگی در آنکارا و ازمیر

امکانات شغلی در استانبول و ازمیر

اگر به دنبال دریافت اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری هستید، بی‌شک اولین و بهترین گزینه شهر استانبول است، چرا که این شهر با شتاب بسیاری در حال رشد و توسعه می‌باشد. با این حال ازمیر نیز فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش توریسم دارد.

فرصت‌های شغلی استانبول با توجه به وسعت شهر و حضور تعداد بیشماری شرکت‌های خصوصی محلی و بین‌المللی متنوع و زیاد است. شما با هر تخصصی به شرط شناخت خوب از زبان ترکی استانبولی کار مناسبی پیدا خواهید کرد.

مهم‌ترین مشاغل استانبول برای اتباع خارجی عبارتند از: مشاغل کارگری در کارخانجات، مزارع حاشیه شهر، منسوجات، پروژه‌های ساختمانی – عمرانی و مشاغل اداری در شرکت‌های خصوصی، دفاتر بیمه، دفاتر گردشگری، هتل‌ها و تورلیدری و همچنین اشتغال به عنوان کادر درمان در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی.

بیشتر بخوانید: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟

اقتصاد ازمیر مبتنی بر دو عنصر است؛ تجارت و توریسم. سرمایه‌گذاری از طریق تاسیس شرکت‌های تجاری، مشاغل زیادی را در این شهر ایجاد کرده. کارمندهای متخصص مانند کارمند بیمه، حسابدار، برنامه‌نویس کامپیوتر و افراد آشنا به روندهای اداری تجارت در این شهر بیکار نمی‌مانند. از طرفی اقتصاد پویای مبتنی بر گردشگری طیف وسیعی از مشاغل را دربرمی‌گیرد، شغل‌هایی مانند هتلداری، آژانس‌های مسافرتی، آژانس املاک، مهندسان و کارگران متخصص ساختمان سازی، تقاضای زیادی برای کار در ازمیر دارند. برای پیداکردن شغل مناسب در ازمیر، تسلط به زبان انگلیسی و ترکی پیش‌شرط مهمی محسوب می‌شود.

تدریس زبان خارجی به ویژه انگلیسی در اغلب شهرهای ترکیه بازار کار خوبی دارد، با این‌حال در ازمیر با توجه به میزان حضور اروپائیان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

هزینه‌ی تامین مسکن در استانبول و ازمیر

ازمیر شهر کوچک‌ و خلوتی‌ست، به ویژه در فصل‌هایی که هیاهوی توریست‌ها هنوز برپا نشده. در مقابل زندگی در استانبول، زندگی در مهم‌ترین کلان‌شهر خاورمیانه‌ست. شهری شلوغ، پر ترافیک و گاها با هوای آلوده و در عین حال شهری پر از فرصت‌های پیشرفت. اینکه شما ترجیح می‌دهید در کدام یکی از این دو شهر زندگی کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر برای فرار از شلوغی شهر به دنبال جای دنجی هستید؛ قطعا ازمیر را ترجیح می‌دهید. یا اگر به دنبال ثبت‌نام در بهترین دانشگاه هستید؛ بی‌شک آن‌را در استانبول پیدا خواهید کرد.

اگر هزینه‌ی خرید یا اجاره‌ی مسکن مهم‌ترین فاکتور باشد، ازمیر گزینه‌ی مناسب‌تری‌ست. با پرداخت مبلغی کمتر خانه‌ای بهتر را پیدا خواهید کرد.

برای مقایسه دقیق‌تر جدول زیر را مشاهده کنید:

شهر اجاره، خانه‌ی یک‌خوابه، مرکز شهر اجاره، خانه‌ی یک‌خوابه، حومه خرید خانه در مرکز شهر خرید خانه در حومه
استانبول 2,556.13 TL 1,475.90 TL 11,404.40 TL 5,649.78 TL
ازمیر 1,672.15 TL 1,084.29 TL 7,210.17 TL 3,798.00 TL

 

نگاه اجمالی به جدول فوق به راحتی تفاوت قیمت خرید و اجاره‌ی مسکن در ازمیر و استانبول را آشکار می‌کند. ضمن آن‌که باید خاطر نشان کرد؛ از آنجا که وسعت شهر ازمیر کم است فاصله‌ی زمانی سفر از حومه به مرکز شهر، فرق چندانی با سفر از غرب به شرق استانبول ندارد.

مقایسه‌ی هزینه‌های زندگی

استانبول گران‌ترین شهر ترکیه می‌باشد. متوسط قیمت تمام‌شده‌ی سبد کالاهای ضروری در ازمیر حدودا 10 درصد کمتر از استانبول است. این درحالی‌ست که اگر اجاره‌ی مسکن را به این مبلغ اضافه کنیم تفاوت تا 15% افزایش پیدا می‌کند.

 

خرید خانه در استانبول
استانبول مهاجرپذیرترین شهر ترکیه

با این‌که ازمیر یک شهر توریستی است؛ متوسط هزینه‌ی تفریحاتی مانند پارک‌های بازی، بازی‌های دریایی و رستوران بین 10 تا 15% از استانبول پایین‌تر است.

هزینه‌های حمل و نقل عمومی شاخص‌ترین تفاوت میان استانبول و ازمیر می‌باشد. متوسط مبلغی که ساکنان ازمیر برای 1 ماه استفاده از وسایل عمومی حمل و نقل پرداخت می‌کنند؛ 156 لیر می‌باشد. در حالی که این مبلغ در استانبول به 275 لیر در ماه می‌رسد.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

مسافرت بین استانبول و ازمیر

از آنجایی که امکان سفر هوایی مستقیم از تهران به ازمیر وجود ندارد، در این بخش به روش‌های سفری میان استانبول و ازمیر می‌پردازیم. به صورت کلی 3 راه برای سفر بین این دو شهر وجود دارد:

کشتی

در دو کیلومتری شهر ازمیر ترمینال کشتی آلسانجاک قرار دارد، که کشتی‌های آن به صورت روزانه میان استانبول و ازمیر در رفت و آمد هستند. نکته‌ی جالب توجه در مورد این ترمینال دریایی، امکان سفر به سایر بندرهای مدیترانه می‌باشد.

هواپیما

فرودگاه عدنان مندس واقع در 16 کیلومتری ازمیر، روزانه پروازهای رفت و برگشت زیادی به شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، آنکارا و آنتالیا دارد. پس‌ می‌توانید مطمئن باشید در کم‌ترین زمان ممکن از هر نقطه‌ی ترکیه خود را به ازمیر برسانید.

اتوبوس

سفر اتوبوسی میان استانبول و ازمیر 9 ساعت طول می‌کشد و حدود 50 لیر هزینه‌ی بلیط آن است. همچنین مسافران فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول می‌توانند از سرویس‌های اتوبوس واقع در فرودگاه این مسافت را طی کنند.

 

مسافرت از ازمیر به استانبول
مسافرت بین ازمیر و استانبول از طریق کشتی‌های تفریحی و مسافرتی امکان‌پذیر است.

 

سخن پایانی

انتخاب میان استانبول و ازمیر؛ انتخاب میان یک شهر کوچک با امکانات پیشرفته اما مختصر و یک شهر شلوغ، بزرگ با امکانات پیشرفته‌ی بسیار است. اینکه چه عاملی در این انتخاب تاثیر بیشتری دارد، بستگی به عوامل زیادی دارد، از جمله سبک زندگی، انتظارات شما از زندگی شهری، پشتوانه‌ی مالی و مهارت‌های شغلی و زبانی‌تان. در این مقاله تلاش کردیم مهم‌ترین فاکتورهای زندگی در استانبول و ازمیر را پیش‌رویتان قرار دهیم، تا حین بررسی انطباقی میان خواست‌تان و ویژگی این شهرها بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر برای خرید ملک در ترکیه مردد هستید و شهرهای آن را به‌خوبی نمی‌شناسید، مشاوران ما در ام تی سی هوم به شما در انتخاب محل مناسب زندگی کمک خواهند کرد. کافی‌ست با شماره تماس واتس‌اپ 09129533230 تماس بگیرید.