هر چه باید درباره آنکارا بدانید

هر چه باید درباره آنکارا بدانید

آنکارا پایتخت استانی به همین نام، در حاشیه‌ی شرقی فلات آناتولی واقع شده، که از زمان زمامداری آتاتورک مرکز سیاسی ترکیه امروزی محسوب می‌شود. کشاورزی در این شهر پر رونق است و اطراف این شهر مزارع پهناوری وجود دارد. مسیرهای جاده‌ای، راه‌آهن و مسیرهای هوایی آنکارا را به سرتاسر ترکیه متصل کرده است.
جالب است بدانید ریشه‌ی کلمه‌ی آنکارا از انگورا (Angora) به معنای الیاف بسیار نرمی که از خرگوش به دست می‌آید. دلیل نام گذاری این شهر قدمت تاریخی تولید آنگورا از خرگوش، گربه و بز می‎باشد. در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا آنکارا را بهتر بشناسیم، به ویژه اگر قصد خرید ملک در آنکارا را دارید.

کیفیت زندگی در آنکارا چگونه است؟

معماری امروز شهر آنکارا بازتاب تاریخ پرفراز و نشیب این شهر است. درحالی‌که در بخش‌های از شهر با بناهای عصر رومی مانند حمام، ستون جولیان و معبد رومی و آگستوس مواجه می‌شوید؛ در بخش‌هایی از شهر ارگ و گورستان بیزانسی را نیز می‌توانید مشاهده کنید.
بناهای دوره‌ی حکومت سلجوقیان مانند مسجد جامع علاءالدین و ارگ سلجوقی جاذبه‌های تاریخی آنکارا پیش از قدرت گرفتن عثمانی‌هاست. سالهای زمامت حکام عثمانی بیشتری تاثیر را بر فرهنگ و معماری آنکارا داشته است. بناهایی مانند مسجد حاجی بایرام، بازار محمود پاشا، کورشونلو خان به جا مانده از عصر عثمانی‌هاست.

آنکارا
آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه

اما شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین بنای ساخته شده در آنکارا در دوران معاصر مقبره‌ی آتاتورک است که سالیانه تعداد زیادی گردشگر خارجی را به خود جذب می‌کند، ضمن آنکه این بنا در میان شهروندان ترکیه از اهمیت معنوی بالایی برخوردار است.
با اینکه 100 سال از انتخاب انکارا به عنوان پایتخت گذشته، اما همواره این شهر در جایگاه ‌دوم شهرهای مهم ترکیه، پس از استانبول قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر و در زمان ریاست جمهوری اردوغان تلاش‌هایی برای رونق و گسترش این شهر شده است. برای مثال تاسیس کارخانه‌های تولیدی شراب، آبجو، شکر، محصولات غذایی، محصولات ساختمانی و گسترش زیر ساخت‌های گردشگری تلاش‎هایی برای رونق اقتصادی آنکار محسوب می‌شود.
اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم مهم‌ترین تجارت در آنکار وجود دولت و پارلمان این کشور است، به غیر از آن این شهر هنوز به دلیل موقعیت مرکزی‌اش در اقتصاد و تجارت ترکیه نقش فعالی دارد. آنکارا همچنین به عنوان یک شهر دانشگاهی ترکیه شناخته می‌شود. بناهای فرهنگی مانند کتابخانه‌ی ملی، تئاتر و اپرای ملی و ارکستر سمفونیک ریاست جمهوری از دیگر شاخصه‌های اهمیت آنکار محسوب می‌شوند.
در نگاه اول آنکارا یک شهر سیاسی و صنعتی محسوب می‌شود، اما دقیق‌تر که نگاه کنیم رد و پای تاریخ را به وضوح در این شهر می‌بینیم. به همین دلیل، در چند سال گذشته بر تعداد گردشگران آنکارا افزوده شده است.
آب و هوای این شهر قاره‌ای‌ست، از این نظر با بسیاری از شهرهای مقصد مهاجرت و توریسم تفاوت دارد. تابستان‌های آنکارا گرم و خشک است و زمستان‌های آن سرد و برفی‌ست. با این حال آنکار سرسبز و خوش آب و هواست. و با توجه به مرکزیت آن، شهری مناسب برای کار و زندگی محسوب می‌شود.

متوسط هزینه زندگی در آنکارا چقدر است؟

در این بخش برخی هزینه‌های زندگی در تهران و آنکارا را با هم مقایسه می‌کنیم. شاخص‌های اقتصادی که در این‌جا بیان می‌شود، از وبسایت numbeo.com ترجمه شده‌اند.

  • متوسط هزینه‌های زندگی در آنکار 14.26% از شهر تهران کمتر است.
  • متوسط هزینه‌های زندگی در آنکارا به علاوه‌ی هزینه‌ی اجاره مسکن 35.55% نسبت به تهران پایین‌تر است.
  • 74.24% قیمت اجاره بها در آنکارا پایین‌تر است.
  • هزینه‌ی صرف غذا در رستوران در آنکارا نسبت به تهران 23.84% کمتر تمام می‌شود.
  • خرید مواد غذایی اساسی در آنکارا 10.88% ارزان‌تر از تهران است.
  • قدرت خرید در آنکارا 166.51% درصد بیشتر از تهران برآرود می‌شود.
  • متوسط خرید مسکن برای هر متر مربع برابر با 5316 لیر است در حالی که قیمت خرید مسکن در تهران برابر با 25.887 لیر است.

آیا آنکارا جزو شهرهای مهاجرپذیر به حساب می‌آید؟

پایتخت بودن، تمرکز ادارات دولتی، شرکت‌های بین‌المللی، سفارت‌خانه‌ها و سازمان‌های خارجی آنکارا را به شهری چند ملیتی و چند فرهنگی تبدیل کرده است. اگر بخواهیم آنکارا را با شهری مانند استانبول مقایسه کنیم؛ باید بگوییم مردم آنکارا بیشتر جذب زندگی مدرن شده‌اند. اغلب مشغول به کار خودشان هستند، با این حال مردمانی خونگرم، مهمانپذیر با مسئولیت پذیری اجتماعی بالایی هستند.

آنکارا
مردم آنکارا بسیار خونگرمند

با توریست‌ها و اتباع خارجی با احترام و پذیرش برخورد می‌کنند و به صورت کلی می‌توان گفت آغوش آنکار برای پذیرش مهاجر همیشه باز است. به دلیل تشابهات فرهنگی میان ایران و ترکیه، ایرانیان خیلی سریع با زندگی در آنکارا سازگار می‌شوند و کمتر احساس غریبه‌گی دارند.

کدام محله آنکارا بین ایرانی‌ها محبوب‌تر است؟

آنکارا از گذشته یکی از مقاصد مهاجرتی ایرانیان محسوب می‌شده. امروزه نیز به دلایلی شغلی، تحصیلی و کیفیت بالای زندگی در این شهر، ایرانیان زیادی آنکارا را به سایر شهرهای ترکیه ترجیح می‌دهند. در بین مناطق پر تعداد آنکارا، محله‌های زیر نزد ایرانیان محبوب‌ترند.

منطقه‌ی چانکایا Çankaya: یکی از قدیمی‌ترین محله‌های آنکارا که در تاریخ معاصر ترکیه هم نامدار است چانکایا یا جانکایا است. این محله، مکان استقرار آتاتورک در زمان مبارزات میهن‌پرستانه‌اش بود به همین دلیل بعد از استقرار جمهوری ترکیه به سرعت توسعه پیدا کرد و امروزه به منطقه‌ای لوکس در قلب آنکارا تبدیل شده است.

آنکارا
منطقه‌ی دیپلمات‌نشین آنکارا اینجاست

جالب است بدانید بیشتر سفرای خارجی و رئیس جمهور ترکیه در این محله ساکن هستند. دسترسی به مراکز اداری، دسترسی به سرویس حمل و نقل عمومی، نزدیکی به مراکز تجاری و وجود امکانات رفاهی چون سینما و تئاتر و سالن موسیقی زندگی در این محله را با رفاهی مثال زدنی همراه کرده است.
منطقه‌ی چانکایا از محله‌های زیادی تشکیل شده است که همه‌ی آن‌ها جزو محله‌های گران آنکار محسوب می‌شوند. قیمت خرید مسکن در این مناطق بین 3500 تا 5000 لیر برای هر متر مربع در نظر گرفته شده.

منطقه‌ی کیزیلای Kızılay: کیزیلای یکی از پر رفت و آمدترین مناطق آنکارا است. وجود مراکز خرید متعدد، رستوران‌ها و کافه‌های متنوع این منطقه‌ی زیبا را به مهمترین مقصد گردشگران خارجی تبدیل کرده.
آپارتمان‌های موجود در این محله عمدتا به صورت مبله برای فروش یا اجاره عرضه می‌شوند. کیزیلای نیز مانند چانکایا از مناطق گران و لوکس آنکار به شمار می‌آید. مرکزیت این منطقه و دسترسی آسان به مترو و اتوبوس و نزدیکی به مراکز فرهنگی و هنری دلیل محبوبیت این محله است.

محله‌ی دمتولر Demetevler: این محله در قسمت قدیمی شهر آنکار واقع شده. دمتولر محله‌ای کوچک اما در حال رشد است، به همین دلیل خرید مسکن در این منطقه به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت طرفداران زیادی پیدا کرده.

آنکارا
منطقه کوچک، اما درحال رشد و مناسب برای سرمایه‌گذاری

دمتولر به دلیل قدمت محله کوچه‌ها و خیابان‌های باریکی دارد. برنامه‌ی بلندمدت شهرداری این بخش گسترش فضاهای عمومی شهری است از این منظر قیمت این منطقه در آینده رشد محسوسی خواهد داشت. نزدیکی به ایستگاه مترو، خلوتی نسبی محله و قیمت متوسط آپارتمان‌ها این منطقه را به ویژه برای ساکنان جدید آنکار محبوب کرده است.

شهرک مامک و التینداغ Altındağ & Mamak: مناطق تازه تاسیس و مدرن شهر آنکارا مامک و التینداغ به دلیل سرسبزی و فضای امن و خصوصی آن معروف است. بیشتر خانواده‌های تحصیل کرده و افراد علاقمند به آرامش این محله را برای سکونت ترجیح می‌دهند. قیمت خرید و اجاره مسکن در مامک و التینداغ بسیار مناسب است، به طوری که تنها با پرداخت 350.000 لیر می‌توانید یک خانه‌ی سه اتاقه‌ی نوساز در این محله‌ها خریداری کنید.

محله‌ی اریامان Eryaman: این محله‌ی آنکارا به دلیل انبوه سازی و پروژه‌های ساختمانی مدرن‌اش بسیار شهرت دارد. آپارتمان‌های این محله عمدتا چندین طبقه هستند و متراژهای کوچک و بزرگ را شامل می‌شود. به دلیل نزدیکی اریامان به فضاهای دانشگاهی و ادارات دولتی اغلب دانشجویان و کارمندان دولت در این محله ساکن هستند. از نظر قیمت خانه‌های منطقه در رنج متوسط قرار دارند.
از آنجایی که اریامان محله‌ای نوپا محسوب می‌شود دسترسی به بازار و سرویس حمل و نقل عمومی به خوبی در آن تعبیه شده. جمعیت این منطقه با توجه به استقبال شهروندان برای خرید مسکن رو به افزایش است.

محله‌ی اولوز Ulus: یکی دیگر از مناطق تاریخی آنکارا اولوز است که به دلیل اهمیت بناهای تاریخی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. خوشبختانه اولوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و برای کسانی که دوست دارند زندگی اجتماعی و سنتی آنکارا را تجربه کنند مکان مناسبی برای سکونت است. درست مانند زندگی در محله‌های شاد و سرزنده‌ی تهران، زندگی در این محله می‌تواند تجربه‌ی خوشایندی از مهاجرت برای ایرانیان فراهم کند.

آنکارا
دسترسی‌های این منطقه عالی‌ست

از آنجا که اولوز یک منطقه‌ی توریستی محسوب می‌شود، دسترسی‌های محلی خوبی به بازار، مراکز تفریحی، تاریخی و سرویس حمل و نقل عمومی دارد.

محله‌ی کاواکلی‌دره Kavaklidere: این محله که در بین ساکنین محلی به تونالی معروف شده یکی از پرشورترین محله‌های آنکارا برای زندگی است. فضاهای سبز گسترده، کافه‌ها و رستوران‌ها در کنار مراکز خرید معروف تونالی این محله را بسیار محبوب کرده است.
اجاره و خرید مسکن در این محله بسیار مقرون به صرفه است. از سوی دیگر سکونت در کاواکلی‌دره تجربه زندگی مدرن را در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهد. دسترسی به مرکز شهر از طریق بلوار آتاتورک به راحتی امکان‌پذیر است.

محله ی اینجک Incek: این محله به دلیل وجود دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بیشتر محبوب دانشجویان و نیز مهاجرانی‌ست که به قصد تحصیل به آنکارا آمده‌اند. رشد و توسعه‌ی خیابان‌ها و اتوبان‌های حوالی منطقه‌ی اینجیک دسترسی به مرکز شهر را آسان کرده و به همین دلیل به ویژه در سال‌های اخیر جمعیت آن رو به افزایش است.

محله ی باهچلی اولر BahÇelievler: باهچی اولر هم مانند اینجک جزو محله‌های است که به دلیل نزدیکی به فضاهای آموزشی برای دانشجویان بسیار مناسب است. البته لازم به ذکر است که باهچی اولر یکی از محله‌های گرانقیمت آنکارا محسوب می‌شود. اما آب و هوای مطبوع، امنیت نسبی و نزدیکی به مراکز خرید و مراکز آموزشی این محله را به یکی از مناطق محبوب آنکارا تبدیل کرده.

محله‌ی اوران Oran: اوران محل سکونت سرشناس‌ترین افراد آنکار و شخصیت‌های سیاسی است. یکی از گران‌ترین و البته خوش آب و هواترین مناطق شهر محسوب می‌شود. از نظر جغرافیایی اوران در مرتفع ترین نقطه‌ی آنکارا بنا شده و منظره‌ی زیبای شهر از آن دیدنی‌ست. قیمت متوسط خانه دراین محله 5200 لیر برای هر متر مربع در نظر گرفته می‌شود.

ایرانی‌ها معمولا چه شغل‌هایی در آنکارا دارند؟

برنامه‌های بلند مدت صنعتی و اقتصادی منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی تخصصی در آنکارا شده است. علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و چند ملیتی دفاتر رسمی خود را در این شهر تاسیس کرده‌اند. در نتیجه شغل‌های اداری و کارگر متخصص در این شهر همیشه مورد نیاز است.
ایرانیانی که در آنکارا حضور دارند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در دو بخش گردشگری و مسکن فعالیت می‌کنند. رستوران ایرانی، هتل و هاستل‌های ایرانی با کارمندان و کارگران ایرانی در این شهر بسیار فعال می‌باشند.
تدریس زبان، مربی‌گری در زمینه‌های ورزشی و هنری از بازار کار خوبی در ترکیه برخوردار است. به یاد داشته باشید در صورت داشتن مهارت‌های لازم زمینه‌های خود اشتغالی و تاسیس کارهای کوچک با سرمایه اندک در همه‌ی شهرهای ترکیه به سادگی امکان‌پذیر است. تنها لازم است از ادارهای ذی‌ربط مجوزهای مربوطه را دریافت کنید.

سوپرمارکت ایرانی در آنکارا وجود دارد؟

سوپر مارکت ایرانی پارسه واقع در محله‌ی کانچایا آنکار انواع محصولات غذایی ایرانی با برندهای داخلی را برای فروش به مشتریان ترک و ایرانی خود عرضه می‌کند. اگر به آنکار مسافرت می‌کنید یا در این شهر اقامت دارید دسترسی به این محله با وسایل حمل و نقل عمومی به سادگی امکان‌پذیر است.
آدرس سوپر مارکت پارسه:
Reşit Galip,No:38A ,Çankaya · Ankara, Turkey

مدرسه ایرانی در آنکارا وجود دارد؟

در آنکارا مانند استانبول و آنتالیا مدرسه فارسی زبان مطابق با استاندارهای آموزش و پروش ایران فعالیت می‌کند. این مدارس توسط خیرین مدرسه‌ساز ایرانی تاسیس شده‌اند. و مطابق با برنامه‌های آموزشی ایران به دانش‌آموزان درس می‌دهند. شیوه‌ی مدیریتی مدرسه فارسی زبان آنکارا، مجتمع آموزشی 22 بهمن به صورت غیرانتفاعی است که در ازای ارائه‌ی خدمات تحصیلی بسته به مقطع تحصیلی هزینه دریافت می‌کند.
هزینه‌ی ثبت نام در مدرسه 22 بهمن آنکارا

  • دور اول مقطع دبستان 400 یورو
  • دور اول دبیرستان 500 یورو
  • دوره دوم دبیرستان 600 یورو
  • سال آخر دبیرستان 700 یورو

کلاس زبان ترکی برای خارجی‌ها در آنکارا پیدا می‌شود؟

اگر پیش از مهاجرت به آنکارا در کلاس‌های آموزش زبان ترکی ثبت نام نکردید و دوره‌های لازم را نگذرانید، نگران نباشید. کلاس‌های آموزشی زبان ترکی در آنکارا برای اتباع خارجی برگزار می‌شود. هزینه‌ی این کلاس‌ها از شهرهای دیگر ترکیه کمی بالاتر است چرا که مهاجران کمتری در این شهر زندگی می‌کنند. برای شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌توانید حضوری یا غیرحضوری اقدام کنید. حداقل هزینه‌ی ثبت نام در دوره‌ی 12 هفته‌ای زبان برابر با 7000 لیر است.

وضعیت دانشگاهای آنکارا برای خارجی‌ها چگونه است؟

در شهر آنکارا بالغ بر 20 دانشگاه و دانشکده فعال همه ساله از ترکیه و سایر کشورها دانشجو می‌پذیرد. پذیرش دانشجوی خارجی در این شهر نیز از قوانین تحصیلی اتباع خارجی در سراسر ترکیه تبعیت می‌کند.
به صورت خلاصه برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر حدنصاب نمره‌ی قبولی را کسب کرد. این آزمون‌ها برای متقاضیان خارجی به صورت جداگانه برگزار می‌شود. مهم‌ترین دانشگاه‌های شهر آنکارا به شرح زیر است:

  • دانشگاه آنکارا Ankara University
    این دانشگاه در سال 1946 به دست آتاتورک افتتاح شد. ویکی از بهترین‌ دانشگاه‌های ترکیه محسوب می‌شود. دانشگاه آنکارا حدود 70 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علوم انسانی، مهندسی و پزشکی دارد. دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا از رنک بین‌المللی بالایی برخوردار است و سالیان دانشجویان زیادی متقاضی تحصیل در این دانشکده هستند.
  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University
    اولین دانشگاه خصوصی ترکیه شامل 9 دانشکده است که خدمات آموزشی خود را در 32 رشته مختلف به دانشجویان ارائه می‌کند. دانشگاه بیلکنت در سال 2018 جز 5 دانشگاه برتر ترکیه معرفی شد.
  • دانشگاه تد TED University
    این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های پیشگام و مدرن ترکیه در عرصه‌ی آموزش، شامل 5 دانشکده‌ی معماری، هنر و علم، اقتصاد، آموزش و پرورش، مهندسی است.
  • دانشگاه کانکایا Cankaya University
    دانشکده حقوق، هنر، معماری، اقتصاد و مهندسی دانشگاه کانکالیا در سال تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرد. ارائه‌ی برنامه‌های آموزشی مطابق چارت‌های استاندارد تحصیلی در دنیا و پروژه‌های پژوهشی بی‌شمار این دانشکده را در ترکیه سرآمد کرده است.
  • دانشگاه قاضی Gazi University
    این دانشگاه در سال 1926 به دست آتاترک به عنوان یک موسسه آموزش عالی تاسیس شد. به مرور و با ادغام با چند موسسه آموزشی دیگر به صورت دانشگاه درآمد. هم اکنون دانشگاه قاضی شامل 21 دانشکده، 15 مدرسه و هنرستان و نیز موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دانشگاه است.
  • دانشگاه فنی خارمیانه Middle East Technical University
    دانشگاه دولتی فنی خاورمیانه بر تمرکز بر رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی از 65 کشور جهان دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه بین‌المللی علاوه بر مباحث آموزشی پژوهش‌گاه‌های بسیار فعالی دارد و سالیانه مقالات زیادی در 45 رشته‌ی مختلف آموزشی در فضاهای علمی و پژوهشی ترکیه، خاورمیانه و جهان منتشر می‌کند.

کنسولگری ایران در آنکارا کجاست؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در شهر آنکارا واقع است. این سفارت‌خانه برای انجام امور حقوقی و اداری شهروندان ایرانی مقیم ترکیه بخش کنسولگری فعالی دارد.
ساعت کاری کنسولگری ایران در آنکارا: از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 الی 12 و جمعه‌ها از ساعت 8:30 الی 11 – 15 الی 17.
آدرس کنسولگری: Tahran cad.no:10 kavaklidere – Ankara – Turkey
شماره‌های تماس: 4683357 – 4682820 – 4682821 ( 312 – 0090)

 

مختصری از تاریخ آنکارا

آنکارا تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. این شهر بارها و بارها در طول تاریخ مورد هجوم اقوام مختلف قرار گرفته و بارها به تصرف و حکمرانی سلسله‌های دیگر درآمده. در میان این اقوام می‌توان به رومی‌ها، اقوام ایرانی، سلجوقیان، عثمانیان و فریگیه‌ای‌ها اشاره کرد. هنوز هم آثار حکومت‌های گذشته را چه در موزه‌ها و چه در بناهای تاریخی آنکارا به وضوح می‌توان دید.
اهمیت تاریخی شهر آنکارا به دوران هیتی‌ها بازمی‌گردد. هیتی‌ها در هزاره‌ی دوم قبل از میلاد مسیح در بخش‌هایی از آسیا میانه، آسیای صغیر و بخش‌هایی از سوریه‌ی امروزی حکومت می‌کردند. بعد از این حکومت نوبت به زمام‌داران فریگیه می‌رسد. فریگیه قدرت خود را در برابر اقدام لیدی از دست می‌دهد. از این دوران به بعد شاهد حضور ایرانی‌ها، یونانی‌ها، گالات‌ها، رومی‌ها ، بیزانسی‌ها و ترک‌های عثمانی هستیم. هر کدام از این قدرت‌ها با جنگ و خونریزی به آنکارا دست پیدا کردند.
به قدرت رسیدن عثمانی‌ها ثبات را به این شهر بازگرداند. تا نهایتا با استقرار جمهوری ترکیه آنکارا به عنوان مرکز این کشور شناخته و معرفی شد. حالا آنکارا دومین شهر مهم ترکیه محسوب می‌شود. شهری که پایتخت سیاسی ترکیه قلمداد می‌شود.