مزایا و معایب ثبت شرکت در ترکیه چیست؟

مزایا و معایب ثبت شرکت در ترکیه چیست؟
99.09.27

درآمد ارزی آن هم در کشوری که با ایران تنها چند ساعت فاصله دارد؟ چرا که نه! ترکیه مقصد بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی است که می‌خواهند رویای خود را در خارج از ایران ادامه دهند و به درآمد خوب و عالی برسند. حتی اگر دوست نداشته باشید در ترکیه بمانید، ثبت شرکت در ترکیه از بهترین راه‌های کسب درآمد در این کشور است، اما مزایای ثبت شرکت در ترکیه چیست و آیا معایب هم دارد؟ با این مطلب همراه باشید تا مزایا و معایب ثبت شرکت در ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

شاید دوست داشته باشید یک راست به سراغ اصل مطلب برویم، اما بهتر است کمی بیشتر درباره ثبت شرکت صحبت کنیم، چون این کار مانند داستان‌ها و رازهای موفقیت برایان تریسی نیست و در این راه باید مانند استیو جابز روح خود را در بازی بگذارید تا بتوانید به هدف خود که رشد کسب‎و‌کار و درآمد ارزی است، برسید. سال 2000 که برخی از افراد نام آن را سال سقوط گذاشتند، در واقع سال بدی از نظر اقتصادی برای ترکیه بود، چون دچار رکود اقتصادی شده بودند، به همین دلیل، دولت ترکیه سعی کرد چارچوب اقتصادی خود را تغییر دهد و مرزهای خود را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کند.
همین تغییر و تحولات در چارچوب اقتصادی و سیستم بانکی، باعث تحول ترکیه شد، به صورتی که آن‌ها بسیار زود هم‌پای کشورهایی چون کره جنوبی و مکزیک در رشد اقتصاد شدند، اما سرمایه گذاران با یک دو دوتا چهارتا و چرتکه انداختن، مزایا و معایب ثبت شرکت در ترکیه را حساب می‌کردند و برای سرمایه گذاری دست نگه می‌داشتند. این مشکل با ورود توریست‌ها و فیلمبرداری چند فیلم هالیوودی معروف در سراسر ترکیه به خوبی حل شد و مزایای ثبت شرکت در ترکیه نسبت به معایب ثبت شرکت در ترکیه، برتری گرفت. هنوز در ترکیه مشکلاتی وجود داشت، اما افق آینده‌ی اقتصادی آن‌ها کاملا مشخص بود. ایرانیان نیز سرمایه گذاری‌های کلانی در خرید ملک در ترکیه کردند و اقامت ترکیه را گرفتند که از مزایای خوب ثبت شرکت بود.
حال برویم سر اصل مطلب، یعنی مزایای ثبت شرکت در ترکیه که در زیر توضیح دادیم:

  1. اقامت ترکیه: گرفتن اقامت ترکیه از این راه برای شما و خانواده بسیار آسان است، اما اگر از راه ثبت شرکت در ترکیه می‌خواهید تنها اقامت ترکیه را به دست آورید، بهتر سات راه‌های دیگری را امتحان کنید. اما اگر برای کسب درآمد ارزی این راه را انتخاب کردید، باید بگوییم به محض ثبت شرکت به شما اقامت 1 ساله می‌دهند که تا 5 سال قابل تمدید است. بعد از 5 سال می‌توانید به راحتی درخواست اقامت دائم بدهید.
  2. حساب بانکی ارزی: پس از ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید در بانک‌های ترکیه حساب باز کنید و Debit card ارزی داشته باشید، از این رو می‌توانید پول‌های خود را بدون هیچ مشکلی به سراسر دنیا انتقال دهید و محدودیت‌های موجود در ایران را نخواهید داشت.
  3. امکانات رفاهی: شما می‌توانید خانه، اتومبیل و دیگر وسایل را طبق روال بخرید و برای آن‌ها حتی وام بانکی بگیرید یا مبلغ آن را قسطی پرداخت کنید. با بالا رفتن قیمت خانه در ایران، خرید ملک در ترکیه شاید گزینه‌ی بهتری برای جایگزینی باشد.
  4. هزینه کم نسبت به کشورهای اروپایی دیگر: در ترکیه هزینه‌ی زندگی پایین‌تر از کشورهای غربی مانند المان، فرانسه و انگلیس است. همچنین در شروع کار نیاز به هزینه‌های زیادی نخواهید داشت و با حداقل 5 هزار لیر می‌توانید شرکت خود را ثبت کنید. یادتان باشد برای اداره یک سوپرمارکت هم شما باید یک شرکت ثبت کنید و سپس به اداره‌ی آن بپردازید. مالیات نیز بسیار کم است.
  5. تسهیلات ویژه: بانک‌های ترکیه و دولت ترکیه تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه گذاران خارجی از جمله ایرانیان ترتیب دادند که با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید از این تسهیلات استفاده کنید. باید بگوییم شهروندان ترکیه هم به این تسهیلات برای ثبت شرکت دسترسی ندارند.

حالا که با مزایا آشنا شدیم، وقت آن است که به سراغ معایب احتمالی ثبت شرکت در ترکیه هم برویم. با این وجود اگر هنوز برای سرمایه‌گذاری در ترکیه سردرگم هستید، خواندن مطلب بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

زندگی در ترکیه
هزینه‌ی زندگی در ترکیه پایین‌تر از کشورهای غربی است.

معایب ثبت شرکت در ترکیه

مانند روز، شب هم وجود دارد. در مقابل مزایا نیز معایب هم وجود دارد. وقتی می‌خواهید به گنج برسید باید رنجی هم بکشید. البته رنجی که در هنگام ثبت شرکت در ترکیه می‌بینید قابل مقایسه با رنج‌های دیگر نیست، پس بیایید معایب ثبت شرکت در ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. بورکراسی: در ترکیه هم بوروکراسی وجود دارد و باید کاغذبازی‌های اداری را انجام دهید و حضور فعالی در ثبت شرکت داشته باشید. البته می‌توانید کارها را به یک وکیل یا مشاور بسپارید تا در کمترین زمان تمام مراحل اداری ثبت شرکت در ترکیه به سادگی انجام شود.
  2. سرمایه اولیه شرکت: شما باید یک چهارم از سرمایه‌ی اولیه شرکت را در هنگام ثبت به حساب آن واریز کنید. شاید بگویید درست است هر شرکتی سرمایه اولیه می‌خواهد، اما باید بدانید که اگر در هنگام ثبت شرکت از تصمیمتان منصرف شوید یا نظرتان عوض شود نمی‌توانید این پول را پس بگیرید. برای پس گرفتن این پول باید وکیل بگیرید و پرونده حقوقی تشکیل دهید.
  3. وضع قانون بدون هشدار قبلی: ممکن است هر لحظه قوانین ثبت شرکت در ترکیه دچار تغییر شود، بدون اینکه حتی از قبل بدانید. چندین بار از این اتفاق‌ها افتاده است، به همین دلیل اگر در این امر فعال نباشید و قوانین را ندانید، دچار سردرگمی‌های زیادی خواهید شد که در نهایت به شرکت شما آسیب خواهد زد. به همین دلیل بهتر است همیشه با یک مشاور صحبت کنید تا شما را به خوبی اهنمایی کند.
  4. فرآیند طولانی انحلال شرکت: در ترکیه به سرعت نور ثبت شرکت می‌کنید، اما هنگام انحلال شرکت باید مانند حلزون حرکت کنید. پروسه ثبت شرکت شاید 20 روز طول بکشد، اما پروسه انحلال آن 1 سال کاری طول می‌کشد، چون باید تمام پرونده‌ها، بدهکاری‌ها و دیگر مسائل بررسی شود. در اینجا نیز بوروکراسی و کاغذبازی زیاد است، پس با یک دید گسترده نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید.
  5. قوانین امور مهاجرتی: با وجود شیوع کرونا و قوانین جدید در 1/1/2020 ممکن است گرفتن اقامت یا تمدید اقامت از طریق ثبت شرکت در ترکیه دستخوش تغییرات امور مهاجرتی شود. از آن‌جا که در حال حاضر جهان در شرایط خاصی به سر می‌برد، بهتر است از سرمایه گذاری‌های پرریسک با هزینه‌ی بالا برای گرفتن اقامت صرف نظر کنید.

در نهایت، مزایای ثبت شرکت در ترکیه به معایبش می‌چربد، اما تنها زمانی که شما از ریسک‌های موجود و خطرات احتمالی سرمایه گذاری آگاه هستید می‌توانید از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید، پس بهتر است حتما با یک مشاور یا وکیل خوب در این مورد مشورت کنید تا تردیدهایتان برای این کار رفع شود.

مشاوران ام تی سی هوم با داشتن کارشناسانی مجرب در ایران و استانبول می‌توانند با اطلاعاتی کامل پاسخگوی سوالات شما در مورد ثبت شرکت در ترکیه شما باشند. در صورت تمایل به دریافت مشاوره با شماره 09129533230 در تماس باشید.