آیا می‌توانم با ماشین شخصی خودم به ترکیه سفر کنم؟

آیا می‌توانم با ماشین شخصی خودم به ترکیه سفر کنم؟
02.08.03

برای بسیاری از افراد؛ به ویژه گردشگران با روحیه ماجراجویی بالا سفر تنها رسیدن به مقصد نیست. برای این گروه سفر از زمانی آغاز می‌شود که ماشین‌شان را روشن می‌کنند و راهی جاده می‌شوند. طبیعت‌گردانی که مسیر را عین مقصد می‌دانند و از مشاهده‌ی مناظر طبیعی جاده و معاشرت با مردم از فرهنگ‌های مختلف در طی مسیر لذت می‌برند.
اگر شما از این دست افراد ماجراجو هستید؛ احتمالا با این سوال مواجه شده‌اید: آیا با ماشین شخصی می‌توان به ترکیه سفر کرد یا خیر؟ به صورت خلاصه پاسخ به این سوال یک کلمه است: بله. اما راه و روشی دارد که در ادامه‌ی این مطلب به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.

اخذ گواهینامه بین‌المللی

برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی از ایران، گواهینامه بین‌المللی یکی از مدارک اساسی است. این گواهینامه مجوزی است که به شما اجازه می‌دهد تا با ماشین خود در کشورهای دیگر رانندگی کنید.

  • برای اخذ گواهینامه بین‌المللی، شما باید به دفاتر معتبر کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی مراجعه کنید.
  • درخواست خود را ثبت کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. عموماً مدارک شامل کپی از گواهینامه رانندگی، عکس رنگی، کپی از کارت ملی و مبلغ هزینه صدور گواهینامه بین‌المللی می‌شود.
  • گواهینامه بین‌المللی معمولاً دارای مدت محدودیت زمانی است، مانند یک ساله یا سه ساله. پس از پایان مدت اعتبار، امکان تمدید آن وجود ندارد و نیاز به درخواست جدید دارید.
  • گواهینامه بین‌المللی به هفت زبان صادر می‌شود: انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی.
  • علاوه بر گواهینامه بین‌المللی، مطمئن شوید که دارای بیمه معتبر برای ماشین خود هستید. همچنین ممکن است نیاز به مستندات دیگری همچون پاسپورت، وثیقه و یا مدارک مربوطه داشته باشید.

گواهینامه بین المللی

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی

برای اخذ گواهینامه بین‌المللی، معمولاً مدارک زیر مورد نیاز است:

  • اصل و کپی از گواهینامه رانندگی ملی (با اعتبار حداقل یک ماه و 3 روز برای اخذ گواهینامه‌ی بین‌المللی یک ساله و اعتبار حداقل 3 سال برای اخذ گواهینامه‌ی بین‌المللی 3 ساله)
  • اصل و کپی صفحه‌ی اول پاسپورت
  • یک عکس رنگی از خود برای ثبت در گواهینامه بین‌المللی
  • تکمیل فرم درخواست رسمی برای گواهینامه بین‌المللی
  • پرداخت هزینه‌ی صدور گواهینامه (با توجه به نوع درخواست بین 100 تا 350 هزار تومان)
مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی
مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی

کاپوتاژ چیست؟

کاپوتاژ یا به عبارت دقیق‌تر ثبت موقت خودرو، یک نوع مجوز موقت است که به صاحب خودرو اجازه می‌دهد تا خودرو را به یک کشور دیگر وارد کند یا از مرزهای مختلف عبور کند. این مجوز معمولاً به مدت معینی صادر می‌شود و پس از اتمام مدت مقرر، معمولاً قابل تمدید نیست.

صاحب خودرو برای انجام این کار باید با در دست داشتن مدارک لازم به گمرک یا کارگزاری گمرک مراجعه کرده و درخواست مربوطه را ثبت کند. پس از پر کردن فرم‌های مربوط، برگه‌ی کاپوتاژ یا اجازه‌نامه برای خودرو صادر می‌شود که معمولاً اعتبار آن یک سال است. اگر این مدت تمام شده و قصد سفر دوباره وجود نداشته باشد یا در صورت فروش خودرو، باید اقداماتی را انجام داد تا اجازه‌نامه کاپوتاژ باطل شود. بنابراین، تا پایان مدت اعتبار اجازه‌نامه کاپوتاژ، صاحب خودرو می‌تواند ماشین را بصورت قانونی از کشور خارج کرده و وارد مقصد جدید شود.

مدارک مختلفی مثل گواهینامه رانندگی، اصل سند خودرو، بیمه‌نامه و سایر اسناد مربوطه برای انجام این فرآیند لازم است. این فرآیند برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی یا استفاده از خودرو در کشورهای دیگر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مسافرت با ماشین شخصی

مدارک لازم برای دریافت کاپوتاژ ماشین به ترکیه

  • سند کارخانه؛ سند و فاکتور فروش خودرو
  • کارت ماشین
  • برگ سبز؛ شناسنامه مالکیت خودرو
  • مدارک شناسایی صاحب خودرو شامل گواهینامه، کارت ملی و شناسنامه
  • اصل گواهینامه‌ی معتبر جمهوری اسلامی جهت اخذ گواهی‌نامه بین‌المللی
  • در صورت داشتن گواهی‌نامه‌ی بین المللی دارای اعتبار ارائه‌ی آن به گمرک
  • بیمه‌نامه‌ی ایرانی خودرو
  • ارائه‌ی گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماهه

در صورت کامل بودن مدارک و نبود مشکل در خودرو، مراحل کاپوتاژ حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید و برگه‌ی تردد بین‌المللی (کاپوتاژ) برای خودروی شما صادر خواهد شد. و شما تنها لازم است هنگام خروج و ورود به کشور برگه‌ی کاپوتاژ را به ماموران گمرک ارائه دهید و مهر خروج و ورود را در آن ثبت کنید.
برخی هزینه‌ی دریافت برگه‌ی تردد بین‌المللی بر اساس اعلام کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی شامل موارد زیر است:

  • ترجمه گواهینامه موتور ۱,۴۱۰,۰۰۰ ریال
  • ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو ۱,۴۱۰,۰۰۰ ریال
  • ترجمه گواهینامه سه ساله ۴,۱۴۰,۰۰۰ ریال
  • دفترچه مالکیت ۱,۳۰۰,۰۰۰ ریال
  • پلاک ترانزیت (خودرو) ۴,۲۵۰,۰۰۰ ریال
  • پلاک ترانزیت (موتور) ۲,۰۲۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۵ برگی ۲,۰۲۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی ۲,۳۸۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی ۲,۷۴۰,۰۰۰ ریال
  • کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی ۳,۲۷۰,۰۰۰ ریال
  • کارت عضویت ۶۳۰,۰۰۰ ریال
  • مخدوشی غیر چاپگر ۱۴۰,۰۰۰ ریال
  • علامت CD و IR ۵۴,۰۰۰ ریال
  • تأئید سوابق مدارک بین الملل اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت ۲۷۵,۰۰۰ ریال
سفر با ماشین شخصی به ترکیه
سفر با ماشین شخصی به ترکیه

هزینه‌های انجام کاپوتاژ در سال 2023

مراحل کاپوتاژ ماشین در هر کشور متفاوت باشد. با این حال، در ایران، مراحل مربوط به کاپوتاژ عبارت‌اند از:

  • دریافت دفترچه مالکیت: برای دریافت دفترچه مالکیت نیاز است تا به اداره ثبت خودرو منطقه‌ی مربوطه مراجعه کرده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.
  • دریافت پلاک ترانزیت: برای دریافت پلاک ترانزیت می‌بایست پس از مراجعه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هزینه‌ی پلاک ترانزیت را پرداخت کنید.
  • مراجعه به گمرک: پس از دریافت دفترچه مالکیت و پلاک ترانزیت، باید به اداره‌ی گمرک بروید و فرم‌های موردنیاز را پر کرده و مدارک خود را ارائه دهید، سپس برگه‌ی کاپوتاژ صادر می‌شود.
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه: هزینه‌های مرتبط با دریافت دفترچه مالکیت (مبلغی در حدود 150 هزار تومان) ، پلاک ترانزیت (مبلغی از 200 الی 500 هزار تومان) و هزینه‌های مربوط به گمرک باید پرداخت شوند.

بعد از دریافت مجوزهای لازم برای خود و ماشینتان شما می‌توانید با ارائه‌ی مدارک به مأموران گمرک از مرز‌های معتبری که اجازه‌ی خروج کاپوتاژ را می‌دهند سفر برون مرزی با خودرو شخصی‌تان را آغاز کنید. لازم به ذکر است لیست مرزهای معتبر برای تأیید کاپوتاژ در گمرک به شما اعلام خواهد شد که شامل اغلب مرزهای زمینی ایران می‌شود.

هزینه‌های انجام کاپوتاژ در سال 2023
هزینه‌های انجام کاپوتاژ در سال 2023

هزینه‌ی بنزین در ترکیه چقدر است؟

شاید مهم‌ترین مسئله در سفر برون مرزی با خودرو هزینه‌ی بنزین باشد. در ایران به دلیل سوبسیدهایی که به سوخت تعلق می‌گیرد قیمت بنزین به مراتب پایین‌تر از متوسط جهانی و بسیاری از کشورهای منطقه است. از سوی دیگر در ترکیه نرخ بنزین از متوسط جهانی نیز بالاتر رفته است. پس برای پرداخت مبالغ بالا جهت پر کردن باک بنزینتان آماده باشید.

هزینه بنزین در ترکیه در سال 2023 برابر با 24.05 لیر ترکیه در هر لیتر است که حدودا معادل با لیتری 48 هزار تومان است. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از سفر به ترکیه با ماشین شخصی، بر اساس آخرین ارزش بنزین در ترکیه، مقدار مناسبی را در ایران پر کنید و هزینه‌های سفر را کاهش دهید.

بر اساس قانون خودروهایی که از مرز خارج می‌شوند باید 90 درصد قیمت مابه التفاوت نرخ بنزین در داخل نسبت به کشور مبدأ را پرداخت کنند، خوردروهایی که از بازرگان یا دیگر مرزها خارج می شوند می بایست جریمه بنزین در مرز بازرگان و دیگر مرزها و عوارض خروج خودرو به ترکیه را پرداخت کنند.

پر کردن باک بنزین قبل از سفر به ترکیه با ماشین شخصی و سفر زمینی با خودرو دوگانه به ترکیه روش‌های خوب برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند. از آنجایی که هزینه بنزین در ایران به مراتب کمتر از ترکیه است، بنابراین پر کردن باک بنزین در ایران می‌تواند کمک کند تا هزینه سفر به ترکیه کاهش یابد.

هزینه‌ی بنزین در ترکیه چقدر است؟
هزینه‌ی بنزین در ترکیه چقدر است؟

بیمه‌ی خودرو‌ در ترکیه چگونه است؟

اگر ماشین‌تان بیمه نداشته باشد آن را از درب منزل هم نباید خارج کنید. قوانین راهنمایی و رانندگی برای بیمه‌ی خودروها نه تنها در ایران بسیار مهم و ضروری است بلکه در ترکیه هم باید در کنار اسناد ماشین و گواهینامه، بیمه‌ی خودروی خود را همواره به همراه داشته باشید. بیمه‌ی شخص ثالث نیز در ترکیه به اندازه‌ی ایران مهم است و در صورت بیمه نبودن، خودرو با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد شد. به همین دلیل اگر قصد سفر به ترکیه با خودرو شخصی را دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتما قبل از خروج از مرز مدارک بیمه‌ی خود را تکمیل کنید.

در ترکیه، بیمه‌نامه برای خودروها و همچنین بیمه شخص ثالث بسیار اهمیت دارد. بیمه شخص ثالث مشابه است با آنچه در ایران وجود دارد، این نوع بیمه مسئولیت نسبت به شخص ثالث و خسارات احتمالی به دیگران را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر قصد سفر به ترکیه با ماشین شخصی را دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از خروج از مرز مدارک بیمه‌ی خود را تکمیل کنید، در صورت بیمه نبودن، خودرو با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد شد.

در ترکیه، شرکت‌های بیمه‌گذاری از سرویس‌های بیمه‌نامه برای خودروها و بیمه شخص ثالث بهره می‌برند. این شرکت‌ها ارائه‌دهنده‌های متعددی هستند و می‌توانید از خدمات آن‌ها در مرزهای زمینی و یا در دفاتر شرکت‌های بیمه‌گذاری متخصص در این زمینه استفاده کنید و با پرداخت مبلغی حدود 600 تا 1 میلیون و پانصد هزار تومان ماشین خود را بیمه‌ی ترکی کنید.

بیمه‌ی خودرو‌ در ترکیه چگونه است؟
بیمه‌ی خودرو‌ در ترکیه چگونه است؟

مرزهای خروجی زمینی ایران به ترکیه کدامند؟

سه مرز زمینی مشترک میان ایران و ترکیه وجود دارد که بسته به مسیر انتخابی‌تان باید از یکی از آن‌ها هنگام سفر به ترکیه با ماشین شخصی  خارج شوید. مرزهای خروجی زمینی ایران به ترکیه عبارت‌اند از:

  • مرز بازرگان: این مرز محل خروج و ورود رسمی و فعال‌تر مسافران ایرانی به ترکیه است. به دلیل فعالیت 24 ساعته‌اش و نزدیکی به شهرها و جاده‌های اصلی، از طریق این مرز عبور بسیاری از مسافران انجام می‌شود. از آنجایی که کوتاه ترین مسیر برای خروج از ایران و ورود به ترکیه مرز بازرگان است، در تعطیلات عید این مرز پر تردد است و عبور از مرز بازرگان با خودروی شخصی در تعطیلات توصیه نمی شود.
  • مرز سرو: واقع در منطقه کوهستانی و سردسیر است. این مرز ممکن است در فصل زمستان به دلیل شرایط جوی دشوار، مانند برف و سرما، مناسب نباشد.
  • مرز رازی: در ایام پر تردد و تعطیلات، ممکن است این مرز بهترین انتخاب باشد. همچنین به دلیل وجود ترافیک کمتر نسبت به دیگر مرزها، می‌تواند مناسب‌تر باشد.

انتخاب مرز خروجی در سفر به ترکیه با ماشین شخصی بستگی به مسیر، فصل سفر، شرایط جوی و نیازهای شما دارد. بهتر است قبل از سفر به ترکیه با ماشین شخصی، شرایط مرزها را به دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که مرز انتخابی شما با توجه به مسیر و شرایط سفر بهترین گزینه برای شماست.

مرزهای خروجی زمینی ایران به ترکیه کدامند؟
مرزهای خروجی زمینی ایران به ترکیه کدامند؟

شرایط ترانزیت ماشین به ترکیه

پس از ورود به گمرک ترکیه، خودرو مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. این بررسی شامل موارد زیر است:

  • تاریخ ساخت و ورود خودرو به ترکیه: بر اساس سال ورود و سن خودرو، ممکن است نیاز به مدارک یا مجوزهای خاص داشته باشد.
  • مشخصات فنی: ویژگی‌های خودرو شامل موتور، ابعاد، وزن و مشخصات فنی دیگر از جمله مواردی است که گمرک ممکن است بررسی کند.
  • مدارک مالکیت: مدارکی که اثبات می‌کند شما صاحب و یا دارای اجازه برای ورود خودرو به ترکیه هستید. این شامل سند خودرو، بیمه‌نامه، گواهی‌نامه ثبتی و مدارک مربوط به وضعیت مالکیت می‌شود.

با بررسی و اعتبارسنجی این موارد، گمرک ترکیه مطمئن می‌شود که خودرو مطابق با قوانین و مقررات آن کشور است و اجازه ورود به ترکیه را دارد. این مراحل برای جلوگیری از ورود خودروهایی که ممکن است مشکلات امنیتی، زیست‌محیطی یا فنی داشته باشند یا با تاریخچه تاریخی یا ارزش فرهنگی و تاریخی ویژه محافظتی هستند، طی می‌شود.

شرایط ترانزیت ماشین به ترکیه
شرایط ترانزیت ماشین به ترکیه

مدل ماشین برای کاپوتاژ به ترکیه می‌تواند در سفر به ترکیه با ماشین شخصی و فرآیند ترانزیت ماشین به ترکیه تأثیرگذار باشد. بخصوص اگر خودرو از ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار باشد یا اگر قدمت سنی خودرو زیاد باشد نیاز به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی دارد. با توجه به قوانین و مقررات گمرکی، خودروهایی با قدمت بالا، خصوصاً اگر ارزش تاریخی یا فرهنگی دارند، برای جلوگیری از خرابی یا آسیب نیاز به مجوز و مستندات بیشتری داشته دارند. این محدودیت مدل ماشین برای کاپوتاژ به منظور حفظ ارزش تاریخی و فرهنگی آن‌ها و همچنین جلوگیری از انجام فعالیت‌هایی است که ممکن است منجر به تخریب یا آسیب به این خودروها شود.

آیا با پراید میشه رفت ترکیه؟ بله محدودیتی در نوع ماشین در سفر به ترکیه با ماشین شخصی وجود ندارد.

سخن پایانی

سفر به ترکیه با ماشین شخصی تجربه‌ای منحصر به فرد و ارزشمند را به شما ارائه می‌دهد و به شما امکان می‌دهد مناظر و فرهنگ‌های متنوعی را مشاهده کنید. با اطمینان از مستندات مناسب، آمادگی وسیله نقلیه و آگاهی از مراحل عبور از مرز، می‌توانید این سفر را با موفقیت طی کنید. به خاطر داشته باشید که به آداب و رسوم محلی احترام بگذارید، با خیال راحت رانندگی کنید تا تجربه سفری آرام و به یاد ماندنی داشته باشید.