زیباترین شهرهای ترکیه

زیباترین شهرهای ترکیه

زیبایی‌های طبیعیِ خیره‌کننده، سواحل آرام و گرم، کوه‌ها و کوهستان‌های چشمگیر، بناهای تاریخی که از دل حوادث هزاران ساله‌ی آناتولی به سلامت گذشته‌اند و معماری بی‌نظیر شهرها تنها بخش اندکی از جاذبه‌های خارق‌العاده‌ی ترکیه را به نمایش می‌گذارند. زیباترین شهرهای ترکیه کدام شهرها هستند؟ در این مطلب از ام تی سی هوم همراه ما باشید تا با 10 شهر زیبای ترکیه آشنا شویم.

 

1- شهر آماسیا / Amasya

در قسمت‌های شمالی ترکیه و در میان دره‌ی مشرف به رودخانه‌ی یشیلیرماک (Yeşilırmak)، شهر کوچکی به نام آماسیا قرار دارد، که با چشم‌انداز بی‌نظیرِ کوه‌های صخره‌ای احاطه شده است.

مشهورترین داستان فولکلور ترکی – فرهت و شیرین – در آماسیا شکل گرفت. این افسانه که بی‌شباهت به داستان فرهاد و شیرین نیست، روایتگر عشق فرهت به شاهزاده شیرین می‌باشد. فرهت برای جلب نظر پدرِ شیرین – پادشاه – در زیر کوه تونلی برای گذر آب حفر می‌کند. روایت عاشقانه‌ای که هنوز با تماشای مناظر کوهستانی اطراف آماسیا در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

جاذبه‌های توریستی آماسیا شامل مقبرهای پرشکوه سنگی در ارتفاعات، خانه‌های زیبای داخل شهر به سبک معماری عثمانی و پل‌های تاریخی بر روی یشیلیرماک می‌شود.

شهر بوزکادا
بوزکادا نگینی درخشان در میان آب‌های فیروزه‌ای اژه

شهر بوزکادا / Bozcaada

وقتی از بوزکادا حرف می‌زنیم، دقیقا از تکه جواهری در جزایر دریای اژه حرف می‌زنیم. شهری زیبا که با فرار از شتاب مدرنیه، فضا و بناهای قدیمی خود را حفظ کرده است.

مهم‌ترین جاذبه‌ی تاریخی بوذکادا، قلعه‌ی قدیمی این شهر است، که قدمتش به قرن 15 میلادی بازمی‌گردد. این قلعه‌ی تاریخی که بر روی ویرانه‌های قلعه‌های قدیمی‌تر ساخته شده، در ارتفاعات قرار دارد و به تمام شهر دید دارد. ایستادن در این نقطه در بیننده حس آرامش خوشایندی را ایجاد می‌کند.

در کنار جاذبه‌های تاریخی بوزکادا، طبیعت زیبا و سرشار این شهر نیز درخور ستایش است. سواحل ماسه‌ای نرم، تپه‌های ناهموار مشرف به دریای اژه و آب و هوای دلپذیر مدیترانه‌ای را نمی‌توان ندید گرفت. همچنین کوچه‌های خلوت و پر پیچ و خم، کافه‌های سنتی و فضای محلی نیز بر این جذابیت‌های بوزکادا می‌افزاید.

زیبایی‌های شهرهای ترکیه تمامی ندارد، شاید شما هم به تنها دیدن این شهرها نمی‌توانید اکتفا کنید و به فکر مهاجرت به ترکیه هستید. می‌دانید خرید ملک در ترکیه یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه و شهروندی آن است؟ برای خرید ملک در ترکیه می‌توانید با کارشناسان ام تی سی هوم از طریق شماره واتس‌اپی 09129533230 تماس بگیرید تا از به روزترین اطلاعات مهاجرتی ترکیه مطلع شوید. همچنین کارشناسان ام تی سی هوم با داشتن دفتر در تهران و شهرهای مختلف ترکیه شما را برای خرید ملک به درستی راهنمایی می‌کند.

شهر گورمه / Göreme

نام گورمه با طبیعت شگفت‌انگیز کاپادوکیا (Cappadocia) گره خورده است؛ منطقه‌ای سنگی و صخره‌ای که به دلیل داشتن دودکش‌های سر به فلک کشیده‌ی جن و پری‌اش معروف شده. این دودکش‌ها در کنار روستاهای درهم تنیده‌ی اطراف، بر شگفتی مناظری که خواهید دید، می‌افزاید. در واقع استفاده‌ی خارق‌العاده و خلاقانه‌ی ساکنان محلی از این بناهای طبیعی، خود جاذبه‌ای مضاعف را پیش‌روی جهانگردان قرار می‌دهد. ساخت کلیساها، صومعه، خانه و شهرهای زیرزمینی در دل سازه‌های طبیعی، گورمه را به شهری بی‌بدیل و منحصر به فرد تبدیل کرده؛ که اعجاب‌اش دهان هر بیننده‌ای را باز می‌گذارد.

علاوه بر این جشنواره‌ی سالانه‌ی پرواز بالن‌ها، گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند و مناظر رنگارنگ تازه‌ای را برای‌شان به تصویر می‌کشد.

استانبول پایتخت فرهنگی ترکیه
استانبول پایتخت فرهنگی و هنری ترکیه

شهر استانبول / Istanbul

استانبول بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود؛ شهری که زیباترین بناها و مناظر طبیعیِ این کشور را در دل خود جای داده. قرار گیری استانبول در کنار دریای اژه و سیاه و نیز عبور تنگه‌ی بسفر از میان شهر، در کنار بافت شهری مدرن و شلوغ، منجر به شکل‌گیری کنتراست و تضاد زیبایی شده است.

استانبول به لحاظ جغرافیایی نقطه‌ی تلاقی فرهنگِ شرق و غرب محسوب می‌شود. پیوندی که خود را در ساخت مساجد، کلیساها و کاخ‌های زیبا نمایان می‌کند. تاریخ متنوع و جذاب ترکیه در کوچه پس کوچه‌های بیزانسی و عثمانی استانبول به راحتی به چشم می‌آید.

روستانی ماهیگیری کاش
دهکده‌ی ماهیگیری کاش؛ فرصتی یگانه برای کشف طبیعت

روستای کاش / Kaş

در دل تپه‌های کم ارتفاع حواشی دریای مدیترانه؛ دهکده‌ی کوچک ماهیگیری به نام کاش قرار گرفته، که به دلیل زیبایی و بکر بودن محبوبیت زیادی میان گردشگران پیدا کرده. دلیل این محبوبیت طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی و نیز حفظ اصالت و قدمت در فضاهای داخلی شهر است.

جاذبه‌های دیدنی شهر کاش عبارتند از ویرانه‌های باستانی شهر آنتیفلوس (Antiphellos) با کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ، درهم آمخیتگی خانه‌های سنتی و کافه‌های مدرن، سواحل شنی آرام و بکر.

اما مهم‌ترین جاذبه‌ی شهر کاش زیر آب‌های میدیترانه قرار دارد. تورهای غواصی محبوب در این شهر، گردشگران را در اعماق آب به تماشای باقی‌مانده‌های کشتی‌ها و بناها، در کنار طبیعت آرام دریایی نظیر گونه‌های مختلف ماکیان و لاک‌پشت‌ها دعوت می‌کنند.

شهرهای دیدنی ترکیه
ارگ قدیمی بر فراز شهر ماردین

شهر ماردین / Mardin

در جنوب غربی آناتولی و بر روی دامنه‌ی کوه شهری زیبا قرار گرفته که به دلیل اهمیت تاریخی و بناهای بی‌نظیرش به عنوان یک گنجینه‌ی بین‌المللی در یونسکو ثبت شده، این شهر ماردین نام دارد.

بناهای تاریخی ماردین در بخش‌های مختلف این شهر قرار گرفته‌اند. در حالی‌که دامنه‌ی کوهستانی این شهر مملو از ساختمان‌های تاریخی‌ است، در بالای کوه ارگ قدیمی قرار گرفته که در بستر زمان به قلعه‌ای نظامی تبدیل شده است. گرچه گردشگران اجازه‌ی بازدید از این ارگ را ندارند، اما وجودش حال و هوای ویژه‌ای به شهر می‌بخشد.

علاوه بر بناهای یاد شد؛ می‌توان به مسجد جامع ماردین متعلق به قرن 12 میلادی اشاره کرد. مناره‌های بلند این مسجد با بالا کشیدن خط نگاه تماشاچیان، منظره‌ی دیدنی‌ای را در دامنه‌ی کوه ایجاد می‌کند. نمی‌شود به ماردین فکر کرد و نامی از صومعه‌ی دِیروز زعفران (Deyruz-Zafaran) نبرد، این صومعه از نظر قدمت در ردیف قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان قرار دارد.

شهرهای دیدنی ترکیه
معماری سبک عثمانی؛ سفران‌بولو

شهر سفران‌بولو / Safranbolu

نام سفران‌بلو از دو کلمه‌ی “زعفران” و کلمه‌ی یونانی “پلیس” به معنای “شهر” مشتق شده. نام‌گذاری این شهر به “شهر زعفران” به دلیل اهمیت تجاری و تولیدی سافران‌بولو در زمینه‌ی ادویه می‌باشد.

اما امروز این شهر بیشتر به خاطر بناهای و خانه‌های تاریخی‌اش شهرت دارد. سافران‌بولو دارای بیش از 1000 بنای تاریخی ثبت شده است، از جمله مقابر، حمام‌ها و مساجد متعلق به قرن 17 میلادی.

از دیگر دلایل شهرت سفران‌بولو خانه‌های سبک عثمانی این شهر است، خانه‌هایی با نماهای بلند، عریض، ساخته شده از چوب،کرکره‌های نورگیر و سقف‌های تزئین شده با کاشی. خانه‌های عثمانی سفران‌بولو بهترین نمونه های خانه های این سبک در ترکیه قلمداد می‌شوند.

شهرهای دیدنی ترکیه
مسجد هلیل الرحمن، شانلی‌اورفا

شهر شانلی‌اورفا / şanlıurfa

شانلی‌اورفا همان شهر معروف بین‎‌النهرین یعنی اودسا (Edessa)، محل برخورد مسیرهای تجاری آفریقا، آسیا و اروپا محسوب می‌شد. این شهر در طول حیات تاریخی خود فراز و نشیب‌های زیادی را دیده است؛ از اشغال توسط مصریان، یونیانیان و رومی‌ها گرفته تا تسخیر توسط اسکندر مقدونی.

مهم‌ترین رخداد تاریخی که به شانلی‌اورفا نسبت می‌دهند، تولد حضرت ابراهیم (ع) در این شهر و به تبع آن رخدادهای زمان سکونت آن حضرت است. از جمله معروف‌ترین این داستان‌های مذهبی می‌توان به فرمان نمرود مبنی بر سوزاندن پیامبر در آتش اشاره کرد؛ که در نهایت با تبدیل آتش به گلستان پایان گرفت. گفته می‌شود محل وقوع این رخداد در حیاط مسجد هلیل الرحمن بوده. حیاطی زیبا، با حوضی بزرگ و آرام که توسط دیوارهای تراشیده خورده و یک مناره احاطه شده.

 

شهر سیده / Side

وجود بقایای بناهای رومی و هلنیستی، سیده را به عنوان بهترین مقصد برای گردشگران علاقمند به تاریخ تبدیل کرده است. آمفی تئاتر اصلی شهر در دل بناهای مدرن امروزی قرار گرفته و هیچ تضادی با زندگی روزمره مردمان سیده ندارد.

خارج از شهر سیده و در نزدیکی سواحل دریا، ویرانه‌های باشکوه معبد آپولو به چشم می‌خورد، منظره‌ای که هر غروب با تابش سرخ‌رنگ خورشید شگفت‌انگیزتر می‌شود.

زیبایی‌های طبیعی شبه جزیره سیده نیز بر شگفتی‌های این شهر می‌افزاید. احاطه‌ی این شهر توسط دریا و انعکاس طلایی شن‌های ساحلی جلوه‌ی سیده را چند برابر کرده است.

شهرهای دیدنی ترکیه
اوزون‌گل، روستایی با طبیعت آلپی در دل آناتولی

روستای اوزون‌گل / Ozongol

روستای زیبای اوزون‌گل در کنار دریاچه‌ای به همین نام و در دامنه‌ی دره‌ا‌ی سرسبز در نزدیکی شهر ترابوزون قرار دارد. مناظر خیره‌کننده و افسانه‌ای این روستا قرابتی با تصاویری که از ترکیه در ذهن‌مان‌، نقش بسته، ندارد. آب و هوای مدیترانه‌ای در کنار ساختمان‌هایی که بیشتر حال و هوای دهکده‌‌های سوئیس را دارد و همین تفاوت، این روستا را خیره کننده و دیدنی کرده است. حتی مساجد این روستا با مناره‌های اسلامی‌اش ترکیبی‌ست از معماری اروپایی و اسلامی.

برای کسانی که اووزن‌گل را جهت تعطیلات انتخاب می‌کنند، هیچ تصویری شگفت‌انگیزتر از مه اثیری صبحگاهی آن نیست.

 

شما به کدام شهر ترکیه سفر کردید؟ به نظر شما کدام شهر ترکیه از این لیست جا مانده است؟