حضور در ترکیه بیش از مدت ویزا؛ جریمه‌ها و مشکلات

حضور در ترکیه بیش از مدت ویزا؛ جریمه‌ها و مشکلات

از آنجایی که سالانه تعداد زیادی از ایرانیان با قصد گردشگری، کاری، تحصیلی و یا زندگی به ترکیه مسافرت می‌کنند، آشنایی با قوانین اقامتی این کشوری امری ضروری به نظر می‌رسد. در برخی مواقع نقض قوانین اقامتی در ترکیه می‌تواند منجر به دیپورت و یا ممنوع الورودی به این کشور برای شخص خاطی شود.

ام‌تی‌سی هوم قصد دارد در این مطلب به مساله‌ی حضور بیش از مدت ویزا و یا اقامت در ترکیه بپردازد. در گام بعدی جرایم و محدودیت‌هایی که نقض قوانین اقامتی موجب می‌شوند را بررسی می‌کند. همراه ما باشید.

مدت قانونی حضور در ترکیه بدون ویزا

کشور ترکیه با توجه به مناسبات سیاسی و فرهنگی‌اش با سایر کشورها، قوانین مختلفی برای ویزا به کشورش دارد. با توجه به روابط سیاسی خوب ایران و ترکیه؛ ورود شهروندان ایرانی به این کشور بدون دریافت ویزا به مدت محدود 90 روز طی 180 روز میسر است.

اگر می‌خواهید بیش از 90 روز در ترکیه حضور داشته باشید، باید به اداره‌ی مهاجرت این کشور (گوچ اداره‌سی) مراجعه کنید و جهت دریافت اقامت اقدام کنید. از زمان ثبت درخواست تا زمان تعیین شده برای مصاحبه (راندوو) حتی اگر بیش از 90 روز گذشته باشد، اقامت شما در ترکیه نه تنها قانونی‌ست، بلکه اجباری نیز هست. به این معنا که تا زمان راندوو شما باید در خاک ترکیه بمانید.

انواع اقامت در ترکیه

پیش از آن‌که به مشکلاتی که حضور بیش از مدت زمان ویزای یا اقامت برای فرد ایجاد می‌کند، بپردازیم، شیوه‌های مختلف اخذ اقامت ترکیه را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

 

اقامت کوتاه مدت / توریستی

دریافت اقامت کوتاه مدت ترکیه، به معنای اجازه‌ی حضور فرد در خاک این کشور به مدت یک‌ سال می‌باشد. اقامت توریستی محدودیت‌هایی برای فرد دریافت‌کننده‌ در پی دارد.

این اقامت شامل اجازه‌ی کار و تحصیل در این کشور نمی‌شود و پس از پایان مدت یک‌ساله غیر قابل تمدید است. مگر این‌که دارنده‌ی اجازه‌ی اقامت از طرق دیگر مانند سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت جدید اقدام نماید.

بدیهی‌ست که با پایان مدت اقامت توریستی، فرد باید خاک ترکیه را ترک کند و تا یک‌سال اجازه‌ی ورود مجدد به این کشور را نخواهد داشت و چنانچه در خروج خود از ترکیه تعلل کند، مشمول جرایمی خواهد شد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

اقامت طولانی مدت در ترکیه

این نوع اقامت به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه میسر می‌شود، به این معنا که فرد با افتتاح شرکت، خرید اوراق قرضه‌ی بانک، خرید سهام، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی و نیز خرید ملک در ترکیه برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نماید.

این شیوه‌ی دریافت اقامت بسیار آسان و امن می‌باشد. میزان سرمایه و محل سرمایه‌گذاری نقش تعیین کننده‌ای در مدت زمان صدور اقامت دارد. در هر حال، تمدید اقامت از طریق سرمایه‌گذاری به راحتی امکان‌پذیر است و همچین شرایط دریافت شهروندی ترکیه نیز فراهم است. با این حال چنانچه فرد نسبت به تمدید اقامت خود اقدام نکند، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

اقامت خانودگی

مدت زمان اعتبار اقامت خانوادگی در ترکیه دو سال است، که قابل تمدید می‌باشد. این اجازه‌ی اقامت برای افرادی صادر می‌شود که یا با اتباع ترکیه ازدواج کرده‌اند و یا اعضای خانواده‌ی خارجی‌هایی هستند که به طرق دیگر اجازه‌ی اقامت در ترکیه را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج چگونه است؟

اقامت تحصیلی

دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و مدارس ترکیه امکان اخذ اقامت تحصیلی ترکیه را فراهم می‌کند. مدت زمان این نوع اقامت بستگی به دوره‌ی آموزشی که فرد درآن وارد شده‌است دارد. با پایان دوره امکان تمدید اقامت از طریق کار، سرمایه‌گذاری و خرید ملک برای فرد وجود دارد. در غیر این صورت در مدت زمان مشخصی باید خاک ترکیه را ترک کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

سایر شیوه‌های دریافت اقامت در ترکیه

علاوه بر روش‌هایی که در بالا ذکر شد، روش‌های دیگری برای اخذ اقامت ترکیه وجود دارد، که کمتر متداول هستند. دریافت اقامت برای شرکت در پروژه‌های علمی – پژوهشی، دریافت اقامت درمانی، دریافت اقامت بشر دوستانه و اقامت جهت شرکت در برنامه‌ی آموزشی زبان ترکیه از این دست هستند.

مدت زمان این اقامت‌ها معمولا بستگی دارد به مدت زمان درمان، انجام پروژه، اتمام دوره‌ی آموزشی و نظایر آن. همچین فرد می‌تواند از طریق روش‌های دیگر نسبت به تمدید اقامت‌نامه‌ی خود اقدام کند و یا در صورت عدم تمایل به حضور در ترکیه، این کشور را ترک نماید.

 

حضور بیش از حد مجاز در ترکیه
پیش از اتمام تاریخ انقضای کارت اقامت‌تان نسبت به تمدید آن اقدام کنید، تا از مشکلات احتمالی پیش‌گیری نمائید.

تمدید اقامت

پیش از پایان یافتن مدت اقامت فعلی باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایئد، برای این منظور با تکمیل مدارک باید به اداره‌ی مهاجرت ترکیه مراجعه نمائید و درخواست خود را به مقامات ترک تقدیم نمائید. پس از بررسی مدارک و تائیدشان اجازه‌ی جدید اقامت برای شما صادر خواهد شد.

چنانچه بیش از مدت ویزا و اقامت، در ترکیه حضور داشته باشد، این حضور غیر قانونی تلقی می‌شود و جریمه در پی دارد.

مدارک لازم جهت تمدید اقامت:

  • تکمیل فرد تمدید وتغییر نوع اقامت
  • ارائه‌ی اصل و کپی پاسپورت
  • چهار عدد عکس جدید از خود
  • ارائه‌ی اطلاعات محل سکونت، اجاره نامه و یا سند ملک
  • اثبات تمکن مالی و ارائه‌ی اطلاعات شغلی
  • ارائه‌ی بیمه‌نامه
  • و پرداخت هزینه‌های تمدید

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

اقامت بیش از مدت زمان مجاز در ترکیه

بر اساس قانون 5682 ترکیه در امور مهاجرتی؛ اقامت بیش از حد مجاز در این کشور از سه حالت کلی خارج نیست.

  • حضور بیش از مدت زمان ویزا در کشور ترکیه
  • نقض قانون حضور در ترکیه در هر 180 روز به مدت 90 روز.
  • حضور در ترکیه بدون تمدید اقامت

و چنانچه شخصی بر اساس این سه حالت قوانین اقامتی را نقض کند مشمول پرداخت جریمه هنگام خروج از ترکیه خواهد.

جریمه حضور بیش از حد مجاز در ترکیه
در صورت عدم پرداخت جریمه و عدم تمدید به موقع کارت اقامت، ممکن است فرد مقیم به کشورش بازگردانده شود.

جریمه اقامت بیش از حد در ترکیه

چنانچه فرد نسبت به تمدید ویزا یا اقامت خود اقدام نکند، زمانی که از ترکیه خارج می‌شود، باید مبلغی به عنوان جریمه به این کشور پرداخت کند. این مبلغ بر اساس سن، ملیت و مدت زمان حضور غیرقانونی در ترکیه محاسبه می‌شود. علاوه بر این ممکن است نقض قوانین،  ممنوعیت‌هایی برای ورود مجدد به ترکیه را برای فرد به همراه داشته باشد.

  • حضور غیر مجاز در ترکیه از 1 تا 15 روز: بدون ممنوعیت ورود، جریمه‌ی نقدی.
  • حضور غیر مجاز در ترکیه از 16 روز تا 3 ماه: ممنوعیت ورود به ترکیه به مدت 3 ماه و نیز پرداخت جریمه‌ی نقدی.
  • حضور غیر مجاز در ترکیه بیش از 3ماه: ممنوعیت ورود به ترکیه به مدت 6 ماه، پرداخت جریمه‌ی نقدی.

محاسبه‌ی جریمه‌ی نقدی حضور بیش از حد مجاز در ترکیه

  • افراد زیر 18 سال: ماه اول 25 دلار، ماه‌های بعدی 5 دلار به علاوه‌ی پرداخت هزینه‌های اداری
  • افراد بالای 18 سال: ماه اول 50 دلار، ماه‌های بعد 10 دلار به علاوه‌ی پرداخت هزینه‌های اداری.

چنانچه فردی حین خروج نتواند و نخواهد جریمه‌ی اقامت غیر قانونی خود در ترکیه را پرداخت کند، تا 10 روز پس از بازگشت به ایران فرصت دارد مبلغ جریمه را در سفارت ترکیه در تهران تسویه نماید، در غیر این صورت تا 5 سال اجازه‌ی ورود به ترکیه را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دریافت پاسپورت کشور ترکیه؛ روش‌ها و مزایا

سخن پایانی

اگر به ترکیه سفر می‌کنید و یا در ترکیه زندگی می‌کند به تاریخ انقضای اقامت خود توجه داشته باشید و در اسرع وقت نسبت به تمدید اقامت یا خروج از ترکیه اقدام کنید. چنانچه برای تمدید اقامت‌نامه‌ی خود به موقع عمل نکنید، ممکن است حداقل به مدت 5 سال و در موارد نادر با توجه به سوابق، به صورت مادم‌العمر از کشور ترکیه دیپورت شوید. هرگونه سوالی در این رابطه دارید، کافی‌ست با مشاوران ما در مجموعه ام تی س یهوم تماس بگیرید تا به‌آسانی پاسخ سوال‌های‌تان را دریافت کنید.