جذابیت‌های فرهنگ مردم ترکیه

جذابیت‌های فرهنگ مردم ترکیه
01.02.21

ترکیه دارای فرهنگ بسیار متنوعی است که در طول اعصار در نتیجه تمدن‌های متوالی انباشته شده و ترکیبی از عناصر مختلف از آناتولی و عثمانی است که پس از یونان و روم آمده است. فرهنگ ترکی امروزی به نوعی مخلوطی از فرهنگ سنتی اسلامی و فرهنگ مدرن غربی است. این مخلوط در اصل در نتیجه ملاقات ترک‌ها و فرهنگ آن‌ها با این مردمان در مسیر مهاجرت آن‌ها از آسیای مرکزی به غرب آغاز شد. موسیقی و ادبیات ترکی نمونه‌ای است که نشان‌دهنده این آمیزه از این تأثیرات فرهنگی است که در نتیجه تعامل امپراتوری عثمانی و جهان اسلام در کنار اروپا به وجود آمد، ادبیات سنتی و ادبیات مدرن با تولد ترکیه مدرن بود. معماری یافت شده در ترکیه همچنین شاهدی بر ترکیب منحصربه‌فرد سنت‌هایی است که قرن‌ها این منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده است. علاوه بر عناصر سنتی بیزانس که در بسیاری از مناطق ترکیه و بسیاری از شاهکارهای معماری بعد از عثمانی، با ترکیبی چشمگیر از سنت‌های محلی و اسلامی یافت می‌شود. این مقاله ام تی سی هوم در خصوص آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه است، در ادامه جذابیت‌های فرهنگی آنان را با هم بررسی می‌کنیم.

سلام را فراموش نکنید!

سلام با فرهنگ و سنت مردم ترکیه پیوند دارد. در فرهنگ مردم ترکیه سلام نشان‌دهنده احترام و قدردانی است. مردم ترکیه اغلب با بوسه‌ای بر گونه‌های یک‌دیگر سلام می‌کنند و اگر فرد مقابل یک بزرگ‌تر سال‌خورده مانند پدربزرگ باشد، مرسوم است که دست راست او را ببوسند و پیشانی خود را به نشانه احترام بر روی دست او بگذارند. در سفر به ترکیه هنگام روبرو شدن با ترک‌ها موارد زیر را رعایت کنید:

  • به مردم سلام کنید به سادگی کلمه ناسیل سینیز (حال شما چطور است؟) را بکار ببرید.
  • در ترکیه، پاسخ سلام به همان اندازه مهم است. مثلاً اگر کسی با سلام‌علیکم به شما سلام کرد، باید جواب سلام او را بدهید.
  • مرحبا (سلام) احتمالاً شناخته شده‌ترین سلام ترکی است و انتخاب خوبی در برخورد با ترک‌ها است.
  • هنگام صحبت با مردم محلی، ارتباط چشمی خود را حفظ کنید، زیرا این به عنوان نشانه‌ای از صداقت در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌تر از همه، ادب، احترام و مهربانی برای مردم ترکیه بسیار مهم است. به عنوان مثال، سپردن صندلی خود در وسایل نقلیه عمومی به مادران باردار، افراد مسن، مجروح یا ناتوان، یک رسم پسندیده و فرهنگ مردم ترکیه است.

فرهنگ مردم ترکیه در میهمانی‌ها

میهمان‌نوازی برای ترک‌ها آداب و تدارکات خاص خود را دارد، ترک‌ها ذاتاً مردمی مهمان‌نواز هستند و در رفت و آمد به بازدیدکنندگان قبل از ورود دمپایی راحتی می‌دهند تا کفش‌های خود را دم در بگذارند و این‌ها عادت‌هایی است که حفظ می‌کند. نظافت خانه و ایجاد آسایش برای میهمان و نشستن میهمان در جایی که شایسته او و پسندیده او است از کارهایی است که در فرهنگ مردم ترکیه وجود دارد. از دیگر آداب و رسوم پذیرایی در ترکیه این است که به مقدار زیاد و در انواع مختلف برای میهمان غذا تهیه می‌شود.

فرهنگ غذایی مردم ترکیه

غذا در جامعه ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است. مردم ترکیه هر وعده غذایی خورده شده را موهبت و هدیه‌ای بزرگ از جانب خداوند می‌دانند که باید شکرگزار آن باشند. در ترکیه وعده‌های غذایی فرصتی ایده‌آل برای گردهمایی مجدد خانواده و دوستان است. مردم ترکیه در غذا و وقت خود سخاوتمند هستند. بشقاب‌های مزه فراوان، کباب‌ها و باقلواهای خوشمزه همگی در یک ظرف سنتی میل می‌شود.

صبحانه در ترکیه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در فرهنگ مردم ترکیه است و اغلب یک وعده غذایی ساده با عناصر یک‌پارچه است که حاوی تخم‌مرغ، خیار، گوجه‌فرنگی و کره با نان است. مردم ترکیه دوست دارند صبحانه خود را روی میزها بخورند و علاوه بر نان از چنگال و چاقو نیز استفاده کنند. از ویژگی‌های ترکیه میزهای صبحانه طولانی است که مردم در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی دور آن‌ها جمع می‌شوند. وجه مشترک بین این میزها غذای سوپ ترکی است.

قهوه ترکی

قهوه در ترکیه نوشیدنی سنتی ملی است. مردم ترکیه قهوه ترکی درست می‌کنند که اصلاً شبیه دیگر قهوه‌ها نیست.یکی از عجیب‌ترین ذائقه‌های ترک‌ها این است که چای بدون شکر و قهوه را با افزودن شکر می‌نوشند. کاملاً در تضاد با جامعه شرقی است که چای شیرین و قهوه بدون شکر را ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ملی ترکیه چیست؟ قهوه یا چای؟

چای

چای نوشیدنی مورد علاقه مردم ترکیه است که در تمام ساعات شبانه‌روز مصرف می‌شود و زمانی که مهمان در خانه  یک فرد ترک باشد در تمام ساعات پذیرایی از او چای سرو می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. زمانی که قاشق روی دهانه فنجان چای گذاشته شود نشانه عدم تمایل مجدد به نوشیدن چای است. چای همه جا هست و شما می‌توانید آن را به معنای واقعی کلمه در هر زمانی میل کنید. حتی در پارک‌ها و نزدیک دریا، همیشه یک نفر با قمقمه راه می‌رود و در لیوان‌های کاغذی به عابران چای می‌فروشد.

فرهنگ مردم ترکیه
به علت علاقه زیاد مردم ترکیه به نوشیدن چای، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌های زیادی کشور ترکیه وجود دارد.

فرهنگ مذهبی مردم ترکیه

مردم ترکیه مسلمان هستند و در این کشور مساجد زیبای زیادی وجود دارد. بازدید از یک مسجد در ترکیه، به عنوان مثال مسجد آبی در استانبول، یک تجربه باورنکردنی است. اما چند آداب و رسوم ترکیه را باید در نظر داشت:

  • همه بازدیدکنندگان از مسجد بایدکفش‌های خود را درآورند (کیسه‌های پلاستیکی رایگان ارائه می‌شود) و لباس‌های مناسب بپوشند.
  • زنان باید موهای خود را بپوشانند و در حالی که روسری اغلب در ورودی مسجد موجود است.
  • شما می‌توانید در داخل مسجد عکس یا فیلم بگیرید، اما با ملاحظه و احترام رفتار کنید و برای افرادی که در نماز هستند و یادر حال انجام اعمال دینی خود هستند، مزاحمت ایجاد نکنید.

بیشتر بخوانید: مراسم مذهبی در ترکیه چگونه برگزار می‌شود؟

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در ترکیه

مسلمانان در تمام نقاط جهان در روزه‌داری خود تفاوتی ندارند، اما آداب و رسوم کمی متفاوت است و ماه رمضان در ترکیه توسط مساجدی از طریق تابلوهای نورانی که عبارات و سخنان مذهبی در مورد آنها وجود دارد متمایز می‌شود. ترک‌ها با نورپردازی و ریسه‌های رنگی در اطراف مناره‌ها مسجد را آذین می‌کنند. در این ماه مساجدبه ویژه در وقت نماز مغرب و عشاء مملو از نمازگزاران است.

بیشتر بخوانید: عيد فطر و اهميت آن در تركيه

فرهنگ جالب مردم ترکیه

اگرچه سنت‌ها و آداب و رسوم ترکیه در زمان‌های اخیر به طور کامل محبوبیت خود را حفظ نکرده‌اند، اما در بسیاری از خانواده‌های ترک هنوز هم به زیبایی اجرا می‌شوند. در ادامه شما را با دو فرهنگ جالب در ترکیه آشنا می‌کنیم.

مهره‌های آبی چشم نظر

ترک‌ها از جمله مردمی هستند که از مهره‌های آبی چشم نظر استفاده می‌کنند، زیرا یکی از آداب و رسوم میراث آن‌ها است. در فرهنگ مردم ترکیه اعتقاد بر این است که این مهره چشم، حسادت و هر نوع بدی را دفع می‌کند. اما اعتقاد به این مهره بر اساس دلیل شرعی نیست، بلکه یک باور عامیانه بر این اساس است که رنگ آبی توجه را به خود جلب می‌کند و توجه را از بقیه زیبایی‌ها منحرف می‌کند. ترک‌ها معتقدند که چشم نظر در برابر هر بدی مقاومت می‌کند و هر آسیبی را از خود دور می‌کند، بنابراین آن را یکی از هدایای گران‌بهایی می‌دانند که ارزش صاحبش را دارد و کمتر خانه‌ای خالی از آن است.

آداب و رسوم ازدواج در ترکیه

آداب عروسی و همچنین فرهنگ مردم ترکیه در ازدواج تفاوت چندانی با آداب و رسوم ایرانیان ندارد و آن‌ها با مراجعه به خانواده دختر و درخواست ازدواج با او شروع می‌کنند و سپس شروع به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی برای مراسم می‌کنند. مراسمات از نامزدی شروع می‌شود تا شب حنا و سپس به عقد و عروسی می‌رسد. یکی از آداب نامزدی این است که داماد انگشتر می‌خرد و سپس خانواده داماد برای خواستگاری به خانه خانواده عروس می‌آیند. بعد از توافق، تاریخ نامزدی تاریخ عقد و عروسی را مشخص می‌کنند. قبل از عروسی که شب حنا برای عروس باشد، جشن می‌گیرند و یک ظرف حنا می‌آورند، مقداری از آن را در دست عروس می‌گذارند و می‌بندند. عروس در روز حنابندان لباس قرمز می‌پوشد و روز جشن عروسی لباس عروسی سفید می‌پوشد. در روز عروسی یک روبان قرمز دور کمر عروس بسته می‌شود و یکی از نزدیکان عروس مانند پدر یا برادر ربان را بیرون می‌آورد. در پایان مراسم مهمانان شروع به اهدای اسکناس و طلا به عروس می‌کنند.

فرهنگ ازدواج در ترکیه
مراسم ازدواج در ترکیه شبیه به کشور ایران است و مراسم خاستگاری از سوی خانواده داماد انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه مدارکی برای ثبت ازدواج در ترکیه لازم است؟

سخن پایانی

اگر از خود می‌پرسید که فرهنگ مردم ترکیه چگونه است؟ خوب است بدانید فرهنگ مردم در ترکیه تفاوت چندانی با ایران ندارد. زیرا این کشور در اصل یک کشور اسلامی است و همه این آداب و رسوم از زمان‌های قدیم به ارث رسیده است.البته فرهنگ ترکی منحصر به فرد است زیرا تلفیقی از غرب و شرق با ویژگی‌های خود است. در اینجا به معرفی مختصری از فرهنگ ترکی و اصول آداب معاشرت در ترکیه پرداخته‌ایم.