ثروتمندترین افراد ترکیه چه کسانی هستند؟

ثروتمندترین افراد ترکیه چه کسانی هستند؟
01.01.24

مجله آمریکایی فوربس فهرست ثروتمندترین افراد جهان در سال 2022 را منتشر کرد. به گزارش این مجله، تعداد میلیاردرهای دلاری در ترکیه از 27 نفر به 24 نفر کاهش‌یافته است. مورات اولکر در صدر فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار دارد. در حالی که الون ماسک بنیان‌گذار تسلا با ثروت 219 میلیارد دلاری به عنوان ثروتمندترین فرد جهان اعلام شد. در ترکیه مورات اولکربا ثروت 4.7 میلیارد دلاری مقام اول را به خود اختصاص داده است. در این مقاله ثروتمندترین‌های ترکیه را معرفی می‌کنیم و درباره زندگی ثروتمندان ترکیه به شما اطلاعات می‌دهیم.

فوربس چیست؟

فوربس مجله‌ای است که عمدتاً در زمینه‌های مالی، صنعت و اقتصاد، اخبار منتشر می‌کند. فهرست‌های فوربس که در مقالات مختلف درباره جهان منتشر شده‌اند، به طور گسترده در رسانه‌های چاپی در دسترس هستند. برخی از محبوب‌ترین مقالات آن‌ها عبارت‌اند از: فهرست ثروتمندترین آمریکایی‌ها (فوربس 400)، فهرست دو شرکت بزرگ جهان (فوربس گلوبال 2000)، فهرست ثروتمندترین افراد جهان (میلیاردرهای جهان)

لیست ثروتمندان ترکیه

رده‌بندی 10 مورد از ثروتمندترین افراد ترکیه به شرح زیر است:

  1. مورات اولکر 4.7 میلیارد دلار
  2. فریت شاهنک 2.4 میلیارد دلار
  3. حمدی اولوکایا 2.4 میلیارد دلار
  4. ارمان ایلیجاک 2.3 میلیارد دلار
  5. فیلیزشاهنک 2.2 میلیارد دلار
  6. سِزای باجاکسیز2.2میلیارد دلار
  7. نیهات اوزدمیر 1.9 میلیارد دلار
  8. ابراهیمارداوغلو 1.8 میلیارد دلار
  9. سماحت سویم ارسل1.6 میلیارد دلار
  10. حمدی آکین 1.5 میلیارد دلار

مورات اولکر از خانواده های ثروتمند ترکیه

مورات اولکر (Murat ülker) با ثروت 4.7 میلیارد دلاری در رتبه اول فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار گرفت. اولکر که دارایی او در سال 2020، 6.3 میلیارد دلار است، از رتبه 421 به 601 در رتبه‌بندی جهانی سقوط کرد.

مراد اولکر سرمایه‌دار، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی اهل ترکیه است که در حال حاضر به‌عنوان مالک و رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ ییلدیز و عمدتاً در بخش مواد غذایی فعالیت می‌کند.

مورات اولکر (متولد 21 مارس 1959، استانبول) منبع ثروتش از هلدینگ ییلدیز (Yıldız) است که پدرش آن را تأسیس کرد. مورات اولکر که زندگی تجاری خود را در سال 1982 آغاز کرد، در خارج از کشور در مدارسی مانند کالج تجارت AIB و ZDS تحصیل کرد. او در Continental Baking در ایالات متحده کارآموزی کرد. او اولین کار خود را در هلدینگ ییلدیز در سال 1984 به عنوان هماهنگ‌کننده کنترل آغاز کرد. وی در سال‌های بعد معاونت بازرگانی و سپس مدیرکل را بر عهده گرفت.

مورات اولکر اصالتاً اهل آلوشتا کریمه است. خانواده او به “ایالت” معروف بودند. پدربزرگش، حاجی اسلام افندیدانش، ‌آموخته مدرسه فاتح بود. مورات اولکر به دلیل علاقه و حمایت خود به ورزش، به ویژه بسکتبال شناخته می‌شود. او نقش فعالی در تأسیس باشگاه بسکتبال اولکرسپور در سال 1993 ایفا کرد.

مورات اولکر در رتبه اول فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار دارد.
مالک و رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ ییلدیز در رتبه اول فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار دارد.

فریت شاهنک

فریت شاهنک (Ferit Şahenk) با ثروت 2.4 میلیارد دلاری خود در رتبه دوم فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار گرفت. شاهنک با داشتن ثروتی بالغ بر 3 میلیارد دلار در سال 2021 در رتبه 1292 در فهرست سال 2022 قرار گرفت. رئیس هلدینگ دوغوشو گارانتی بانک است.

فریت شاهنک در سال 1964 در آنکارا به دنیا آمد. مادر او دنیز شاهنک و پدرش آیهان شاهنک، بنیان‌گذار هلدینگ دوغوش(Doğuş Holding) هستند. شاهنک که اصالتاً اهل نیغده(Niğdeli) است، در استانبول زندگی می‌کند. تحصیلات دبیرستان را در سوئیس به پایان رساند. بعداً برای تحصیلات دانشگاهی خود به کالج بوستون رفت و در سال 1987 از بخش بازاریابی و منابع انسانی فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلات خود را با برنامه اجرایی مالک/رئیس دانشگاه هاروارد به پایان رساند. او در سال 1988 دوره کارآموزی بانکی خود را در Manufacturers Hannover گذراند. پس از بازگشت به ترکیه در شرکت خانوادگی شروع به کار کرد.

حمدی اولوکایا

حمدی اولوکایا (Hamdi Ulukaya) در رتبه سوم فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار گرفت. حمدی اولوکایا، غول ماست ترکیه‌ای در ایالات متحده آمریکا، با ثروت 2.4 میلیارد دلاری در رتبه سوم فهرست ثروتمندترین ترک‌های فوربس قرار دارد. طبق گزارش فوربس، ثروت او تا سال 2014 1.92 میلیارد دلار بود.

حمدی اولوکایا در 26 اکتبر 1972 در ارزنجان به دنیا آمد. اولوکایا، کارآفرین ترک، با خرید یک کارخانه بزرگ ماست که در شمال ایالت نیویورک بسته شده بود، به یکی از محبوب‌ترین برندهای ماست در ایالات متحده تبدیل شد. اولوکایا که ماست آمریکایی را خیلی شیرین، آبکی و مصنوعی می‌دانست، ترجیح داد ماست تیره‌ای را تولید کند که در کودکی هر روز با خوردن آن بزرگ شده بود. او استاد ماست، مصطفی دوغان را از ترکیه آورد و دو سال با دوغان برای تولید ماست‌های جدیدش کار کرد.

ارمان ایلیجاک در لیست ثروتمندترین افراد ترکیه

ارمان ایلیجاک (Erman Ilıcak)، رئیس هلدینگ رنسانس (Rönesans) با ثروت 2.3 میلیارد دلاری در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد.

ارمان در سال 1967 در مالاتیا به دنیا آمد. او دکترای خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشکده بازرگانی بین‌المللی پاریس در سال 2011 اخذ کرد. در سال 1993، هلدینگ رنسانس (Rönesans) را در سن‌پترزبورگ تأسیس کرد. هلدینگ رنسانس که دفتر مرکزی آن در آنکارا است، در حال حاضر در ترکیه، روسیه و هلند قرار دارد. این شرکت به عنوان پیمانکار و سرمایه اصلی در زمینه ساخت و ساز، املاک، سلامت، انرژی و پتروشیمی در 28 کشور در جغرافیای وسیعی از جمله آسیای مرکزی، اروپا و آفریقا فعالیت می‌کند.

ارمان ایلیجاک دارای ثروت 2.3 میلیاردی است.
ارمان ایلیجاک رئیس هلدینگ رنسانس در رتبه چهارم فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار دارد.

فیلیزشاهنک

فیلیز شاهنک (Filiz Şahenk)، مؤسس هلدینگدوغوش، دختر تاجر فقید آیهان شاهنکاست. او 2.2 میلیارد دلار دارایی دارد. فیلیز شاهنک در سال 1967 در آنکارا به دنیا آمد. مادر شاهنک که اصالتاً اهل نیغده است، دنیز شاهنک و پدرش آیهان شاهنک، بنیان‌گذار تاجر دوغوش هلدینگ (Doğuş Holding) است.

فیلیز شاهنک که خواهر فریت شاهنک نیز هست، نایب رئیس بنیاد آیهان شاهنک استکه در سال 1992 تأسیس شد. رئیس این بنیاد برادرش فریت شاهنک است.”فیلیز پاستا” یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ دوغوشاست که در سال 1974 در بولو تأسیس شد و به نام فیلیز شاهنک نام‌گذاری شد. فیلیز شاهنک که هرگز ازدواج نکرده است، نایب رئیس بنیاد آیهان شاهنک است.

سِزای باجاکسیز

سِزای باجاکسیز (Sezai Bacaksız) شریک مؤسس هلدینگ لیماک به همراه نیهات اوزدمیربا است. او نایب رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ لیماک است و در فهرست فوربس با ثروت 2.3 میلیارد دلاری در سال 2021، در رتبه ششم ترکیه قرار گرفت.

سِزای باجاکسیزدر سال 1950 به دنیا آمد. او در سال 1967 به آنکارا آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کرد. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشکده مهندسی و معماری دانشگاه غازی است.

نیهات اوزدمیر

نیهات اوزدمیر (Nihat Özdemir) شریک مؤسس هلدینگ لیماک با سِزای باجاکسیز است. با ثروت 1.9 میلیارد دلاری، درست پس از سِزای باجاکسیز در رتبه هفتم ثروتمندترین افراد ترکیه قرار دارد. نیهات اوزدمیر که همچنان رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ لیماک است، دومین رئیس سابق باشگاه ورزشی فنرباغچه نیز هست.نیهات که همچنین به عنوان رئیس انجمن پیمانکاران ترکیه فعالیت می‌کرد، سهام‌دار فرودگاه سابیها گوکچن استانبول است.

نیهات اوزدمیر در 5 آوریل 1950 در دیاربکر در خانواده‌ای اهل بیتلیس به دنیا آمد. او در دهه 90 به عنوان رئیس اتاق صنعت آنکارا خدمت کرد. شرکت لیماک (LİMAK İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş) را در سال 1976 تأسیس کرد. این شرکت با تکمیل سدها، تأسیسات آبیاری، خطوط لوله، تصفیه‌خانه‌ها، جاده‌ها و کارخانجات شرکت‌های مطرح ترکیه، اقدام به ساخت کارهای جدید با شدت فزاینده کرده است. حوزه فعالیت لیماک محدود به ساخت و ساز نبوده است، بلکه نیروی انسانی آموزش دیده خود را به بخش‌های انرژی، گردشگری، سیمان و مواد غذایی آورده است.

ابراهیمارداوغلو

ابراهیم اردوغلو (İbrahim Erdemoğlu) در فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه مجله فوربس در رتبه هشتم قرار گرفت. ثروت ابراهیم اردوغلو 1.8 میلیارد دلار اعلام شد.

ابراهیم اردوغلو در سال 1962 در بسنی به دنیا آمد. ابراهیم، رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ اردوغلو (Erdemoğlu Holding)، حرفه پدرش یعنی تجارت فرش را در سال‌های دانشگاه آغاز کرد. در سال 2005 شرکت دینارسو، یک برند معتبر فرش را در اختیار گرفت.

سماحت سویم ارسل

سماحت سویم ارسل(Semahat Sevim Arsel) سرمایه‌دار اهل ترکیه است که از سهام‌داران اصلی شرکت کوچ هلدینگ به شمار می‌آید. با ثروت 1.6 میلیارد دلار، خانواده کوچ در فهرست 10 ثروتمند ترک قرار گرفت.

سماحت سویم ارسلدر سال 1928 در آنکارا متولد شد. وی دختر ارشد بنیان‌گذار این شرکت؛ وهبی کوچ است. شرکت‌های کوچ در زمینه خودروسازی، مالی، لیزینگ و بسیاری از زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

حمدی آکینوخانواده‌اش

حمدی آکین(Hamdi Akın) که یک اپراتور و پیمانکار فرودگاه در بسیاری از نقاط جهان است، به همراه خانواده خود و دارایی 1.5 میلیارد دلاری در رتبه دهم فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه قرار گرفت. حمدی اکین کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی اهل ترکیه است که در سال ۱۹۷۶ شرکت اکفن هلدینگ را تأسیس نمود.

سخن پایانی

فوربس، مجله جهانی تخصصی در دنیای تجارت و امور مالی، رتبه‌بندی سالانه جدید خود را از ثروتمندترین میلیاردرهای جهان برای سال 2022 اعلام کرد. جف بزوس با ثروت تخمینی 177 میلیارد دلار در رتبه اول جهان قرار گرفت. در ترکیه، مورات اولکر مدیر هلدینگ ییلدیز که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ترکیه را در اختیار دارد با 6.3 میلیارد دلار در صدر ثروتمندترین افراد ترکیه قرار گرفت. به گزارش این مجله، تعداد میلیاردرهای دلاری در ترکیه در سال 2022 از 27 نفر به 24 نفر کاهش‌یافته است.