استانبول شهر پل‌ها

استانبول شهر پل‌ها
00.12.21

استانبول یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه و پایتخت اقتصادی و فرهنگی ترکیه است. این شهر زیبا در جنوب کشور ترکیه واقع‌شده است و در حال حاضر بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است. شهر باشکوه استانبول بسیاری از دره‌ها و مکان‌های چشم‌نواز را در انحصار خود دارد. دره‌ها، آب‌های فراوان و مناطق وسیع با مناظر خیره‌کننده باعث شده تا پل‌های مختلفی در این شهر دیده شود. پل های استانبول نقش‌های بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و به اتصال نقاط مختلف شهر کمک می‌کند و البته به مردم استانبول در حمل‌ونقل و ترانزیت نیز کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم جزئیات 5 مورد از زیباترین و مهم‌ترین پل‌هایی که در استانبول وجود دارد را بررسی کنیم. با ام تی سی هوم همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که استانبول چند پل دارد.

پل های استانبول؛ پیوند شرق و غرب

وقتی دو بخش از شهری با تنگه‌ای از هم جدا می‌شود، شکی نیست که باید چند پل وجود داشته باشد که دو طرف شهر را به هم متصل کند. در استانبول، بخش‌های آسیایی و اروپایی از طریق پل‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند که به نمادهای بصری شهر تبدیل‌شده‌اند. در استانبول می‌توانید پل‌های بسیار زیبایی را ببینید که هرکدام داستان و تاریخ خاص خود را در این کشور دارند، اما اگر بخواهیم مهم‌ترین پل های استانبول را نام ببریم و آن‌ها را تعریف کنیم، باید به پنج پل اشاره‌کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با معروف‌ترین پل های استانبول آشنا کنیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی خرید ملک در ترکیه، خواندن مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آشنایی با پل بسفر

پل بسفر یکی از مهم‌ترین پل های استانبول است و نام‌های بسیار دیگری مانند پل اول و پل بسروس استانبول دارد، در ادامه با دیگر اسامی این پل آشنا می‌شوید. پل آرزوها در استانبول همیشه در فیلم‌ها و سریال‌های ترکی ظاهر می‌شود و تأثیر شگفت‌انگیزی بر چهره شهر استانبول می‌گذارد. این پل همان پل معروف استانبول بغاز است که جذابیت شهر استانبول را با زیبایی شگفت‌انگیزش چند برابر می‌کند. پل بسفر شریان اصلی استانبول است، زیرا تنگه استانبول را قطع می‌کند و بخش اروپایی استانبول در منطقه اورتاکوی و بخش آسیایی استانبول در منطقه بلازی را به هم متصل می‌کند. ایده ساخت پل بسفر برای تسهیل عبور و مرور بین دو ساحل شهر بوده است.

طول پل بسفر 1074 متر، عرض آن 39 متر است و در 30 اکتبر 1973 میلادی در پنجاهمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه افتتاح شد. پل بسفر ازنظر طول در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد و یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان است. این پل یک مقصد گردشگری متمایز و یک جاذبه توریستی فوق‌العاده است، به‌خصوص در شب به دلیل نورپردازی فوق‌العاده‌ای که دارد. این پل اخیراً به‌افتخار قربانیان غیرنظامی که در جریان کودتای 2016 جان باختند، “پل شهدای 15 ژوئیه” نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید4 نکته که برای خرید ملک در ترکیه باید به آن توجه کنیم

پل بسفر به‌خصوص در شب به دلیل نورپردازی فوق‌العاده‌ای که دارد
پل بسفر یکی از مهم‌ترین پل های استانبول است که تأثیر شگفت‌انگیزی بر چهره شهر استانبول می‌گذارد.

پل سلطان محمد فاتح

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پل های استانبول، پل سلطان محمد فاتح است. با افزایش شدید جمعیت شهر، پل بسفر برای جواب دهی به رفت‌وآمد روزانه کافی نبود و به همین دلیل ترکیه تصمیم به ساخت پل موازی با آن گرفت که پل سلطان محمد فاتح نام‌گذاری شد. به همین دلیل برخی این پل را پل دوم بسفر می‌نامند. این پل با همان ایده پل بسفر برای تسهیل عبور و مرور بین دو ساحل شهر بر روی تنگه بسفر قرارگرفته و دو قسمت مختلف استانبول را به هم متصل می‌کند. همان شرکتی که پل بسفر را ساخت، پل سلطان محمد فاتح را ساخت و همان حسن سلیقه را به نورپردازی پل اضافه کرد که به طرز شگفت‌انگیزی در تنگه بسفر منعکس می‌شود.

پل سلطان محمد فاتح در سال 1988 تکمیل شد. این پل نسبت به پل بسفر خلوت‌تر است، پس اگر در سفر به استانبول به دنبال مکانی آرام و با منظره‌ای زیبا برای گذراندن لحظاتی در آرامش هستید، بازدید از پل سلطان محمد فاتح یا نشستن در مکان‌های اطراف آن قطعاً بهترین انتخاب برای شماست.

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

عریض‌ترین پل استانبول: پل یاووز سلطان سلیم

یکی از شگفت انگیزترین پل های استانبول پل سلطان سلیم یاووز است که مدرن‌ترین پل شهر است. شاید کمی از این اطلاعات تعجب کنید، اما پل سلطان سلیم یاووز ترکیه به‌عنوان طولانی‌ترین پل معلق دنیا پس از پل میلو در فرانسه رتبه‌بندی شده است. این پل جدید استانبول هنوز سابقه طولانی ندارد و قدمت آن به چند سال قبل برمی‌گردد. دولت ترکیه با افتتاح و ساخت این پل سعی کرد شهر استانبول را به فضا و افق جدیدی در سطح جهانی برساند. در حال حاضر پل یاووز سلطان سلیم یکی از مهم‌ترین نقاط دیدنی استانبول مدرن است.

افتتاح این پل طولانی و زیبا از حجم تردد در استانبول بسیار کاسته است. این پل نیز بر روی تنگه بسفر با ارتفاع 321 متر از سطح دریا ساخته‌شده و برای ساخت آن 3 میلیارد یورو هزینه شده است. ساخت پل دوم یک اتفاق بسیار مثبت در استانبول بود که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را بر آن داشت تا پل سومی را در این شهر افتتاح کند که ساخت آن در سال 2013 آغاز شد تا در سال 2016 به پایان برسد و نمادی از پل‌های مدرن در جهان باشد. هدف اصلی ساخت پل سلیم یاووز کاهش فشار شدید بر دو پل قبلی بود.

بیشتر بخوانیدخرید ملک در ترکیه برای خارجی ‌ها

پل دیدنی گالاتا

یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیز‌ترین پل‌های جهان پل گالاتا است. گالاتا اگرچه پرزرق و برق‌ترین پل نیست، اما جایگاه ویژه‌ای در قلب ساکنان فعلی، نویسندگان و شاعران استانبول دارد. گالاتا اولین پل ساخته‌شده در آبراه‌های شهر است که امینونو را در نزدیکی بازار ادویه و ینی جامی یا مسجد جدید به منطقه کاراکوی متصل می‌کند. پل گالاتا در استانبول امروزه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول شناخته می‌شود. در رستوران‌های اطراف این پل می‌توانید بهترین غذاهای دریایی درجه‌یک را بچشید، همچنین می‌توانید صف طولانی و منظم ماهیگیران را روی این پل ببینید. پل گالاتا در تاریخ و ادبیات ترکیه مشهور است و نویسندگان ترک نوشته‌های بسیاری از عشق گمشده و فراموش‌شده در وصف این پل نوشته‌اند.

پل شاخ طلایی استانبول

پل دیگری که به‌تازگی در استانبول ترکیه ساخته‌شده پل شاخ طلایی است که در سال 2014 افتتاح شد، این پل به تردد قطار شهری اختصاص دارد. البته این پل هم برای حمل‌ونقل مترو استانبول و هم به‌عنوان گذرگاه عابر پیاده استفاده می‌شود. پل زیبای شاخ طلایی منطقه بی اوغلو را به منطقه فاتح استانبول متصل می‌کند و در حال حاضر یکی از زیباترین پل های استانبول است. اگر شما علاقه‌مند به دیدن این پل زیبا هستید، برای عبور و دیدن منظره این پل زیبا باید از خط مترو M2 استانبول استفاده کنید. یک ایستگاه مترو روی خود پل قرار دارد و منظره‌ای عالی از دو طرف پل را به شما ارائه می‌دهد.

پل شاخ طلایی هم برای حمل‌ونقل مترو استانبول و هم به‌عنوان گذرگاه عابر پیاده استفاده می‌شود
شاخ طلایی استانبول از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری این شهر در هنگام غروب آفتاب است.

تأثیر پل‌ها و بزرگراه‌ها در ترکیه

هر یک از پل های استانبول و جاده‌های اصلی به توسعه اجتماعی و اقتصادی در ترکیه و خصوصاً در استانبول، از طریق ایجاد بزرگراه‌های ثانویه کمک کردند. این پل‌ها در سهولت دسترسی مناطق مختلف، رفع ازدحام ترافیک و کاهش فاصله‌ها ازنظر زمان نیز تأثیر زیادی داشته‌اند. ناگفته نماند که ترکیه با بسیاری از کشورهای اروپایی و عربی ارتباط برقرار می‌کند و شکی نیست که این پل‌ها و جاده‌ها مهم‌ترین عامل تقویت تجارت و اقتصاد ترکیه بوده است. زیرا این جاده‌های اصلی، ترکیه را علاوه بر شرق مدیترانه و دریای سیاه، بین دریای بالتیک، دریای آدریاتیک و دریای اژه پیوند می‌دهد.

بیشتر بخوانیدکدام بناها تبدیل به نماد استانبول شده‌اند؟

تأثیر پل‌های معلق بر استانبول

سه پل بین آسیا و اروپا در شهر استانبول به حمایت از بخش املاک و مستغلات استانبول، همچنین املاک مناطق همسایه و مشرف‌به پل‌ها کمک کردند و ارزش مادی و سرمایه‌گذاری عظیمی را به آن‌ها اضافه کردند. همچنین با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی، مناطق همسایه یا نزدیک به پل‌های سه‌گانه، به مراکز مهمی برای ساخت پروژه‌های بزرگ برج‌های مسکونی و تجاری همچنین آپارتمان‌های لوکس در استانبول تبدیل‌شده‌اند.

عوارض پل های استانبول

همه خودروها و کامیون‌ها می‌توانند از پل های استانبول عبور کنند، اما دارندگان وسایل نقلیه‌ای که می‌خواهند از آن‌ها عبور کنند باید وسایل نقلیه خود را مشمول سیستم ترافیک سریع یا به‌اصطلاح «HGS» کنند که یک سیستم پرداخت است و از طریق رادیو کار می‌کند. فرکانس‌ها و عملکرد آن این است که هر بار که خودروها برای عبور از یکی از پل‌ها یا بزرگراه‌های محدودشده توسط سیستم HGS ثبت‌نام می‌کنند، مقدار مشخصی را کسر می‌کند. کرایه پل های استانبول با توجه به مسافت و نوع خودروی عبوری متفاوت است، اما برای خودروهای معمولی از 4.25 لیر ترکیه شروع و برای برخی از کامیون‌ها و تریلرهای تجاری تا 78 لیر ترکیه می‌رسد.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که شهر استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه و دومین شهر بزرگ جهان ازنظر جمعیت است، مهم‌ترین پل‌های ترکیه و جهان را در آغوش می‌گیرد و مرکز مهمی در این زمینه است. پل‌ها در ترکیه از ساختاری ساده ساخته‌شده‌اند، اما اهمیت تاریخی زیادی دارند و نمادهای برتری معماری هستند. استانبول شهری منحصربه‌فرد است که بین دو دنیای مختلف آسیا و اروپا قرارگرفته است. تنگه بسفر استانبول به‌عنوان جواهری زیبا می‌درخشد که آن‌ها را به زیباترین راه‌ها به هم متصل می‌کند. شهر استانبول به‌تنهایی در حال حاضر 3 پل معلق دارد، درحالی‌که قرار است پل‌های زیادی بر روی کانال آب استانبول ساخته شود که تخمین زده می‌شود که تعداد آن‌ها به 10 پل برسد .