از این به بعد به‌جای ترکی به ترکیه بروید

از این به بعد به‌جای ترکی به ترکیه بروید
00.12.05

اگر کلمه Turkey را در گوگل تایپ کنید با مجموعه‌ای درهم از تصاویر بوقلمون، پرنده بزرگ بومی آمریکای شمالی و تصاویر کشور ترکیه روبرو خواهید شد. در زبان انگلیسی، نام کشور ترکیه (Turkey) ، با بوقلمون، مطابقت دارد ازاین‌رو دولت ترکیه تصمیم به تغییر نام ترکیه و درواقع تغییر نام تجاری این کشور گرفت. جمهوری ترکیه اخیراً اعلام کرده است که در تمامی ارتباطات رسمی ازجمله برون‌مرزی، تغییر نام انگلیسی ترکیه صورت بگیرد و turkey باید با Türkiye جایگزین شود. در این مقاله‌ی ام تی سی هوم بیشتر درباره‌ی تغییر نام ترکیه صحیت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

دیدگاه رئیس‌جمهور ترکیه

رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان با اعلام این تغییر نام تجاری، گفت: عبارت Türkiye فرهنگ، تمدن و ارزش‌های ملت ترکیه را به بهترین شکل نشان می‌دهد.

تغییر نام ترکیه تصمیمی است که در درجه اول بر نحوه برخورد کشورهای خارجی و عموم مردم و همچنین برچسب‌گذاری کالاهای صادراتی تأثیر می‌گذارد. در جبهه داخلی، نام ترکیه در دولت قبلاً تغییر کرده بود و وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه نام کامل خود را به «Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı» تغییر داده بود. بر اساس گزارش‌ها، دولت ترکیه اکنون با سازمان ملل متحد برای سازمان‌دهی تدارکات تغییر نام ترکیه در مقیاس جهانی همکاری می‌کند.

بیشتر بخوانیدآشنایی با نکات مهم در روند خرید خانه در ترکیه

در جبهه داخلی، نام ترکیه در دولت قبلاً تغییر کرده بود
رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان تغییر نام تجاری ترکیه را اعلام کرد.

نام ترکیه در ادوار مختلف تاریخی

در زبان ترکی به کشور ترکیه Turkey می‌گویند. این کشور پس از اعلام استقلال در سال 1923 از قدرت‌های اشغالگر غربی این نام را برگزید. در طول قرن‌ها، اروپایی‌ها ابتدا دولت عثمانی و سپس ترکیه را با نام‌های بسیاری یاد کرده‌اند. اما نامی که بیش از همه‌جا افتاد “Turquia” به معنای سرزمین ترک‌ها و “Turkey” بود.

کلمه انگلیسی “Turquia” از سال 1300 برای اشاره به “سرزمین اشغال‌شده توسط ترک‌ها” استفاده شد و حتی توسط چاسر در کتاب دوشس استفاده‌شده بود. این کلمه منشأ ناشناخته‌ای دارد، اما در زبان‌های مختلفی مانند زبان ایتالیایی (Turchia) ، اسپانیایی (Turco) و بسیاری دیگر برای اشاره به مردم این منطقه استفاده‌شده است. اعتقاد بر این است که با اصطلاح لاتین قرون‌وسطایی Turcus مرتبط است. سرزمین‌های اشغال‌شده توسط ترک‌ها از سال 1300 تا 1922 به‌عنوان امپراتوری عثمانی شناخته می‌شد. پس از جنگ جهانی اول و سقوط عثمانی، جمهوری ترکیه (Turkey Cumhuriyeti) تشکیل شد و نامی را به خود گرفت که به قرن 14 برمی‌گردد، در سند رسمی دولت آمده است که این تغییر نشان‌دهنده تجربه هزاران سال است.

بیشتر بخوانیدمعرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

نخستین گام‌های تغییر نام ترکیه

تلاش برای تغییر نام ترکیه در ماه دسامبر آغاز شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه یادداشتی را منتشر کرد و از مردم خواست تا با استفاده از کلمه Turkiye کشور را به زبان‌های مختلف توصیف کنند و با ساخت کلیپ‌هایی تغییر نام ترکیه را به مردم کشورهای مختلف اطلاع‌رسانی کنند. اردوغان در همین یادداشت به شرکت‌ها توصیه کرد که برای کالاهای صادراتی خود از «Made in turkiye» به‌جای «Made in turkey» استفاده کنند.

همچنین به ادارات دولتی دستور داد که در مکاتبات خود به‌ویژه با سازمان‌های بین‌المللی به‌جای Turkey، Turkei و Turquie  از turkiye استفاده کنند. در ابتدا، مردم ترکیه نمی‌دانستند که باید تغییر نام ترکیه را جدی بگیرند. بااین‌حال، شبکه‌های خبری با بودجه عمومی به‌سرعت از دولت پیروی کردند و اعلام کرده‌اند که این تغییر نام در تمامی ارتباطات رسمی به کار گرفته شود. تمامی این تلاش‌ها برای این صورت گرفت چون اردوغان می‌داند معرفی این نام به عرصه بین‌المللی یک موضوع است و متقاعد کردن دیگران به استفاده از آن موضوعی دیگر است.

بیشتر بخوانید10 مقصد عجیب در ترکیه که کمتر درباره آن ها شنیده اید

ماجرای کارزار تغییر نام انگلیسی ترکیه چه بود؟

کشور ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان خواستار رسمیت رسمی نام جدید ترکیه از سوی سازمان ملل شد تا نام کشور ترکیه دیگر در زبان انگلیسی با بوقلمون نماد جشن‌های شکرگزاری آمریکا مرتبط نباشد. به گفته دولت ترکیه، این کار برای انعکاس بهتر فرهنگ، سنت و ارزش‌های این کشور انجام‌شده است. مانند بسیاری از سیاست‌هایی که در ماه‌های گذشته از دفتر رئیس‌جمهور اردوغان بیرون آمدند، اعلامیه تغییر نام ترکیه با واکنش شدید قطبی مواجه شد.

حامیان دولت، از این تغیر نام استقبال کردند و تلاش‌های دولت برای معرفی فرهنگ، تمدن و ارزش‌های ملت ترکیه به بهترین شکل را ستوده‌اند. برخی دیگر همنام بودن نام کشور ترکیه با بوقلمون را به‌عنوان دلیلی مناسب برای تغییر نام کشور ذکر کردند که نشان می‌دهد این نام رایج فاقد احترامی است که یک کشور شایسته آن است.

از سوی دیگر، مخالفان اردوغان تغییر نام انگلیسی ترکیه را به سخره گرفته و آن را به‌عنوان یک انحراف معنایی از وضعیت اقتصاد داخلی ترکیه محکوم کرده‌اند. این مخالفان معتقدند این تغییر برای پرت کردن حواس مردم و همچنین آماده‌سازی شرایط برای انتخابات سال 2023 ترکیه است.

بیشتر بخوانیدبهترین محله های استانبول برای خرید ویلا را بشناسید

نام ترکیه از چه تاریخی تغییر پیدا کرد؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در اوایل ماه دسامبر تغییر نام را اعلام کرد. رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان بخشنامه‌ای را برای اجرای رسمی تغییر نام ترکیه در اوایل دسامبر 2021 صادر کرد. در این نامه آمده بود که هدف از این تصمیم حفظ ارزش‌هایی است که از تاریخ ریشه‌دار ملت ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

اکنون دولت ترکیه رسماً اعلام کرده است که در تلاش برای تغییر نام کشور ترکیه در همه نهادها و سفارتخانه‌های خود در اطراف است. در حال حاضر برخی از سفارت‌ها، چندین بخش و ساختمان دولتی شروع به انجام تغییرات کرده‌اند. این تغییر همچنین در تمام ارتباطات رسمی و در سراسر وب سایت‌های دولتی ترکیه منعکس شد.

وب‌سایت گردشگری این کشور، GoTurkiye.com از همان زمان تحت تغییر نام تجاری قرار گرفت و املای کلمات را تغییر داد. در ژانویه 2020 ، مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM) و سازمان چتر صادرات ترکیه اعلام کردند که از ” Made in turkiye” در تمام برچسب‌های خود در تلاش برای استانداردسازی برند و هویت مشاغل ترکیه درصحنه بین‌المللی استفاده خواهند کرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی خرید ملک در ترکیه و راه‌های دریافت افامت این کشور، مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را بخوانید.

تغییر نام ترکیه فقط برای بازیابی هویت واقعی ترکیه در مقیاس جهانی است
درج عبارت Made in turkiye روی کالاهای صادراتی ترکیه

سخن پایانی

از زمان اعلام استقلال کشور ترکیه در سال 1923، نام این کشور در زبان ترکی، همیشه با املای “Turkey” نوشته‌شده است. به دلیل مشابهت نام کشور ترکیه با نام بوقلمون در زبان انگلیسی، آنکارا در دسامبر 2020 تصمیم گرفت تغییر نام کشور ترکیه را از سازمان ملل درخواست کند و نام تجاری این کشور را از Turkey به Turkiye تغییر دهد. این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تغییر نام فقط برای بازیابی هویت واقعی ترکیه در مقیاس جهانی است و به ترکیه کمک می‌کند فرهنگ، تمدن و ارزش‌های ملت خود را به بهترین شکل نشان می‌دهد.