آیا می‌توان گفت ترکیه دو پایتخت دارد؟

03.02.19

در این مقاله، به معرفی پایتخت سیاسی و پایتخت فرهنگی ترکیه پرداخته‌ایم. قبل از شروع، اجازه دهید به یک فرض کاملاً نادرست اشاره کنیم. تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از مردم فکر می‌کنند استانبول پایتخت ترکیه است، اما درواقع پایتخت رسمی ترکیه آنکارا است. اگرچه پایتخت نبودن استانبول از اهمیت آن نمی‌کاهد، زیرا مرکز تجارت، گردشگری و مقصدی نمادین ترکیه استانبول است.

آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه

پایتخت‌ها مراکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اداری و نظامی کشورها هستند. از 13 اکتبر 1923، آنکارا پایتخت رسمی جمهوری ترکیه و مرکز دولت ترکیه شد. از آن زمان، پایتخت ترکیه بدون تغییر باقی‌مانده است و همچنان پارلمان ترکیه و مرکز دولت ترکیه در آنکارا قرار دارد. بااین‌حال، استانبول مرکز اقتصادی و فرهنگی ترکیه است. از این نظر آنکارا شبیه واشنگتن و استانبول شبیه نیویورک است.

استانبول پایتخت فرهنگی

استانبول با 8500 سال تاریخ پرزرق‌وبرق، همیشه یک کلان‌شهر مهم بوده است. این شهر که پایتخت سابق بسیاری از امپراتوری‌ها ازجمله روم، بیزانس و عثمانی بوده، میزبان ارزشمندترین آثار باستانی و همچنین زیبایی منحصربه‌فرد است. درحالی‌که آنکارا یک مرکز اداری و سیاسی پررونق است، استانبول نزدیک به 40 درصد از اقتصاد ترکیه را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل استانبول تأثیرگذارترین شهر ترکیه در زمینه اقتصاد و فرهنگ است.

چرا استانبول پایتخت جمهوری ترکیه نیست؟

استانبول به دو دلیل به‌عنوان پایتخت ترکیه انتخاب نشد. دلیل اول این بود که اولاً، استانبول مردم را به یاد انحلال امپراتوری عثمانی می‌انداخت. استانبول نماد امید ازدست‌رفته و روزهای غم‌انگیز بود، درحالی‌که آنکارا نماد امید و آغازهای جدید بود. ثانیاً، استانبول مانند گذشته در قرون‌وسطی قابل دفاع نبود. آنکارا، واقع در مرکز ترکیه بود به همین دلیل دفاع از شهر در برابر تهدیدات خارجی آسان‌تر بود.

تجربه‌ی زندگی در استانبول

استانبول با تاریخ غنی خود مکان‌های توریستی فراوانی را ارائه می‌دهد که بازدیدکنندگان بسیاری از کشورهای مختلف را به خود جذب می‌کند. مردم عاشق گشت‌وگذار در این شهر هستند و یک روز برای دیدن همه آنچه استانبول ارائه می‌دهد کافی نیست. در ادامه شما را با 5 تجربه شگفت‌انگیز از زندگی در استانبول آشنا می‌کنیم.

شهری در دو قاره

استانبول توسط تنگه بسفر به دو قسمت تقسیم‌شده است. آبراه جداکننده، این شهر را به تنها شهری در جهان تبدیل می‌کند که در دو قاره قرار دارد. شما می‌توانید هر دو قسمت اروپایی و آسیایی را در یک روز بازدید کنید تا معماری و فضاهای متفاوت را تجربه کنید.

مساجد استانبول

هنگامی‌که در استانبول هستید، به سمت نمای برج گالاتا بروید تا صدای اذان را در سراسر شهر بشنوید و با یک تجربه عالی روبه‌رو شوید. استانبول بیش از 3000 مسجد دارد، مشهورترین آن، مسجد آبی است که متعلق قرن هفدهم است و در میدان سلطان احمد قرار دارد. همچنین مسجد سلیمانیه قرن هفدهمی، یک سایت میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از مکان‌های باشکوه عبادت است که باید از آن دیدن کرد.

حمام ترکی

یکی دیگر از تجربه‌های منحصربه‌فرد استانبول، سنت دیرینه حمام ترکی است. بسیاری از مردم محلی و گردشگران، هنگام بازدید از شهر استانبول به این تفریح ​​آرامش‌بخش می‌پردازند. اما اگر می‌خواهید حسی از دوران گذشته داشته باشید، به آگا (Ağa Hamamı) حمام قرن پانزدهمی بروید که قدیمی‌ترین حمام ترکی استانبول است.

خانواده سلطنتی تبعیدشده و جزایر پرنس

در دوران حکومت بیزانس و عثمانی، شاهزادگان یا شاهزاده خانم‌های تبعیدی، در جزایر شاهزاده‌ها در سواحل آسیا زندگی می‌کردند. از بین 9 جزیره، این روزها، بیوک‌آدا (Buyukada) مشهورترین جزیره است. این جزایر عمدتاً بدون خودرو هستند که در آن دوچرخه بهترین روش حمل‌ونقل است. با گشت‌وگذار در خیابان‌های جزیره می‌توانید مجموعه‌ای لذت‌بخش از خانه‌های قدیمی عثمانی و معماری چوبی اصلی آن‌ها را ببینید. برای رسیدن به این جزایر باید از قسمت اروپایی یا آسیایی استانبول سوار بر کشتی شوید و پس از حدود 40 دقیقه روی تنگه بسفر بودن به این جزایر خواهید رسید.

مهمان‌نوازی مردم ترکیه

مهمان‌نوازی مردم ترکیه در سراسر جهان افسانه‌ای است! اگر در ترکیه کمک بخواهید، مردم تمام تلاش خود را با صمیمیت انجام می‌دهند تا شما را راهنمایی کنند. ترک‌ها از شما به‌عنوان مهمان پذیرایی می‌کنند و با دعوت از شما به خانه خود، با بهترین غذاهای خود از شما پذیرایی خواهند کرد.

به همین دلیل است که بیشتر توریست‌ها بعد از بازدید از ترکیه با رؤیای سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت، خرید ملک یا خرید مغازه در استانبول این کشور را ترک می‌کنند.

سخن پایانی

آنکارا پایتخت ترکیه است و معمولاً به‌عنوان پایتخت سیاسی ترکیه معرفی می‌شود، در حالی که استانبول هیجان‌انگیز بزرگ‌ترین و سر زنده‌ترین شهر ترکیه است. با توجه به جایگاه نمادین این شهر به‌عنوان برجسته‌ترین شهر ترکیه، بیشتر مواقع از استانبول به‌عنوان پایتخت ترکیه یاد می‌شود. استانبول با زیبایی‌های شگفت انگیزش هر بازدیدکننده‌ای را مسحور خود می‌کند. اگر به زندگی یا خرید ملک در ترکیه علاقه‌مند هستید می‌توانید به سایت ام تی سی هوم به آدرس https://mtcco.net/ مراجعه نمایید.