قدم به قدم برای ثبت شركت در تركيه

قدم به قدم برای ثبت شركت در تركيه
99.10.21

ترکیه برای سرمایه گذاران مانند الماس روی حلقه ازدواج می‌ماند چون می‌توانند از راه‌های ساده و متفاوت اقامت ترکیه را دریافت کنند و سرمایه‌شان در مدت کوتاهی چند برابر شود. تمام این‌ها به لطف انقلاب اقتصادی ترکیه در چند سال اخیر و باز کردن مرزها بر روی سرمایه گذاران خارجی است. از راه‌های اخذ اقامت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه است. در گذشته ثبت شرکت در کشور ترکیه نیازمند طی کردن مراحل طولانی و داشتن شریک در ترکیه بود، اما قوانین جدید ثبت شرکت در ترکیه در چند سال اخیر تغییرات بسیاری داشته است به صورتی که دولت ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن کردند. ثبت شرکت در ترکیه در سال 2020 بسیار ساده‌تر شده است. در ادامه همراه ام تی سی هوم باشید تا به صورت کامل با فرایند ثبت شرکت در ترکیه آشنا شوید.

ثبت شرکت در ترکیه

اولین قدم برای ثبت شرکت آشنایی با قوانین و شرایط ثبت شرکت در ترکیه است. آشنایی با قوانین جدید برای هر سرمایه گذار خارجی که می‌خواهد برای ثبت شرکت در کشور ترکیه اقدام کند واجب است چون این کشور در ثبت اسناد و مدارک بسیار منظم و دقیق است و مراحل خاص و اداری خود را برای ثبت شرکت یا خرید ملک در ترکیه طی می‌کند.

از همین الان باید بدانید که برای افتتاح آرایشگاه یا سوپرمارکت نیز باید ثبت شرکت انجام دهید و سپس به کار در آرایشگاه یا سوپرمارکت خود بپردازید. مانند هر سرمایه گذاری دیگر مزایا و معایبی در این راه وجود دارد که به صورت کامل به مزایای ثبت شرکت در ترکیه و معایب آن خواهیم پرداخت. در گذشته‌ای نه چندان دور قوانین ثبت شرکت در ترکیه برای اتباع خارجی به گونه‌ای بود که نیاز به یک شریک ترکیه‌ای داشتید اما در قوانین جدید، دولت ترکیه این قانون را برداشت و تسهیلات بسیار خوبی برای سرمایه گذاران خارجی قرار داد تا آن‌ها مالک 100 درصدی شرکت باشند و با خیال راحت‌تری اقدام به سرمایه گذاری در این کشور کنند. در واقع همه آنچه باید در مورد ثبت شرکت در ترکیه بدانید در این مطلب پیدا خواهید کرد.

ثبت شرکت در کشور ترکیه چقدر زمان می برد؟

ثبت شرکت در کشور ترکیه کار وقت‌گیری نیست، البته اگر بدانید چه مدارکی نیاز است و به کدام اداره باید مراجعه کنید، به همین دلیل نیاز به وکیل یا یک مشاور خوب دارید تا با راهنمایی خود از صرف وقت و هزینه‌های گزاف جلوگیری کند.

ثبت شرکت در ترکیه

مراحل این کار بستگی به نوع آن و تصویب وزارت صنعت و تجارت ترکیه دارد. این زمان ممکن است از 5 روز تا 2 ماه طول بکشد. اما خبر خوب این است در هنگام انجام مراحل ثبت می‌توانید مراحل اداری گرفتن اقامت برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال را به صورت همزمان انجام دهید.

انواع شرکت های ثبت شده در ترکیه کدامند؟

اولین قدم برای اقدام ثبت شرکت انتخاب نوع آن است. چندین نوع شرکت وجود دارند می‌توانید برای ثبت در ترکیه انتخاب کنید:

  • شرکت آنونیم (شرکت سهامی عام)

این نوع شرکت در ترکیه یکی از انواع بسیار رایج بوده, اکثریت شرکت های بزرگ در ترکیه از نوع آنونیم هستند. برای برخی فعالیت های تجاری ثبت شرکت آنونیم اجباری است. شرکت های آنونیم میتوانند تعداد نامحدودی سهامدار داشته باشند. اگر تعداد سهامداران یک شرکت آنونیم بیش از ۲۵۰ نفر باشد قابلیت عرضه سهام در بازارهای مالی را خواهد داشت.

  • شرکت لیمیتد (سهامی خاص با مسئولیت محدود)

یکی دیگر از انواع رایج شرکت در کشور ترکیه است, اکثر شرکت هایی که به منظور فعالیت تجاری در هر زمینه ای  ثبت میشوند از این نوع هستند. تعداد سهامداران یک شرکت لیمیتد نمیتواند بیش از ۵۰ سهامدار باشد.

  • شرکت های سهامی کوماندیتپ

این نوع شرکت بیشتر در قالب شرکت های شخصی است و تفاوت آن با دیگر شرکت ها در زمینه مسولیت های مالی مالک و شرکاء بوده, بجز مورد خاص از جانب صاحبین کسب و کار ترجیح داده نمیشود. شرکت های شخصی نیز نوعی از شرکت های کوماندیت محسوب میشود.

  • شرکت های تعاونی (کولکتیف)

این نوع از شرکت ها اغلب برای اجرای یک تجارت خاص از سوی یک شخص حقیقی تأسیس میشوند و تمامی صاحبان سهم در قبال مسائل مالی شرکت مسئولیت مستقیم دارند.

  • شرکت سهامی

برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص یا عام در ترکیه نیاز به حداقل 5 شخص حقوقی و حقیقی دارید. در شرکت‌های سهامی سرمایه باید به صورت مساوی بین سرمایه گذاران تقسیم شود، اما اعضا می‌توانند هذ چند سهمی که دوست دارند بخرند. سهامداران شرکت سهامی عام بالای 250 نفر و شرکت سهامی خاص زیر 250 نفر هستند.

  • شرکت مختلط

شرکت مختلط از انواع شرکت در ترکیه، است. در شرکت مختلط یک یا چند شریک ضامن تمام وام‌ها و پرداختی‌ها می‌شوند و دیگر سهامداران در قبال سهم خود نسبت به وام مسئولیت دارند. در این نوع شرکت شخص حقوقی نمی‌تواند جزو شرکا باشد.

  • شرکت تضامنی

شریکان این شرکت به صورت تضامنی تحت نام شرکت اختصاصی با هم توافق می‌کنند. این یعنی اگر شرکت نتوانست بدهی‌های خود را پرداخت کند، هر یک از شرکا مسئولیت پرداخت را بر عهده خواهند گرفت.

راه اندازی صرافی در ترکیه

راه اندازی صرافی در ترکیه نیاز به ثبت شرکت سهامی دارد اما باید مجوزهای خاصی از سازمان‌های مزبوطه بگیرید که اجازه راه اندازی و فعالیت را به شما بدهند. در حال حاضر برخی از مجوز‌ها برای ایرانیان و اتباع خارجی صادر نمی‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود (لیمیتد)

شرکت با مسئولیت محدود نیاز به 1 نفر یا حداقل 50 شریک برای ثبت دارد. بیشترین ثبت شرکت در ترکیه برای ایرانیان از این نوع است. در این نوع اگر شرکت ورشکست شود و نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، سهامداران حق بازپسگیری بدهی‌های خود را از اموال شرکای شرکت ندارند.

ثبت شرکت در ترکیه در مناطق آزاد تجاری

ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری تسهیلات فوق‌العاده‌ای دارد. اگر شما می‌خواهید یک شرکت صنعتی تاسیس کنید یا از شرایط احداث کارخانه در ترکیه استفاده کنید، می‌توانید زمینی را در شهرک‌ها انتخاب کنید و تسهیلاتی برای ساخت سوله، بیمه و معافیت‌های مالیاتی بگیرید. برای ثبت شرکت در ترکیه برای امور صادراتی و وارداتی باید محصولی را تولید کنید که با اسم ساخت ترکیه صادر شود، در این صورت دولت ترکیه تسهیلات می‌دهد.

ثبت شرکت در ترکیه در مناطق اروپایی

در مناطق اروپایی می‌توانید ثبت شرکت بازرگانی در ترکیه انجام دهید و از مزایای ثبت شرکت در ترکیه بهره‌مند شوید. در این شرکت باید حداقل 2 نفر را استخدام و بیمه کنید و یادتان نرود برای تمام کارمندان بیمه رد کنید و مالیات را سر موقع پرداخت کنید.

ثبت شرکت در ترکیه برای اتباع خارجی چه مراحلی دارد؟

  • ترجمه رسمی‌پاسپورت‌ تمام سهام‌داران
  • ثبت رسمی ‌شرکت تجاری در ترکیه
  • ثبت رسمی ‌امضا مدیرعامل
  • تنظیم اساسنامه شرکت با توجه به اطلاعات از سوی کارفرما
  • تنظیم فرم مخصوص تاسیس شرکت
  • تنظیم فرم اتاق بازرگانی
  • تنظیم فرم تعهد آدرس مربوط به اتاق بازرگانی
  • تایید رسمی‌اساسنامه
  • مترجم (افرادی که به زبان ترکیه وارد نیستند برای تایید مدارک نیاز به مترجم دارند)
  • اخذ کارت بازرگانی
  • چاپ رسمی ‌روزنامه شرکت
  • پرداخت هزینه باطل کردن تمبر رسمی
  • تنظیم فرم اداره مالیات
  • دریافت شماره مالیاتی اعضای شرکت
  • دریافت شماره مالیاتی شرکت
  • تاییدیه آدرس محل کار توسط مامور اداره مالیات
  • پلمپ دفاتر حسابداری
  • گشایش حساب بانکی شرکت
  • معرفی مشاور مالی رسمی (تمام دفاتر باید در ترکیه مشاور مالی داشته باشند)
  • ارائه خدمات برای تنظیم اجاره‌نامه محل شرکت

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در ترکیه چیست؟

  1. اصل پاسپورت تمام شرکاء (با اعتبار بیشتر از 6 ماه)
  2. دو قطعه عکس (رنگی با زمینه روشن)
  3. اسامی انتخابی برای شرکت
  4. زمینه فعالیت شرکت
  5. تعیین درصد سهام هر کدام از شرکا شرکت
  6. تعیین مدیر شرکت (باید از شرکا باشد)
  7. تعیین آدرس دفتر شرکت در ترکیه
  8. دادن وکالت به شخص تعیین شده مانند وکیل
  9. حداقل سرمایه 10000 لیر ترکیه

مزایای ثبت شرکت در ترکیه برای ایرانیان چیست؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که مزایای ثبت شرکت در ترکیه چیست؟  مزایای این کار به صورت زیر است:

  1. اخذ اقامت کاری در ترکیه برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال
  2. هزینه‌ پایین ثبت شرکت نسبت به کشورهای همسایه و اروپایی
  3. افتتاح حساب و انجام معاملات ارزی
  4. امکان معاملات با کشورهای اروپایی
  5. شرکت به صورت 100 درصد به نام شما خواهد بود.
  6. وجود شریک ترک در سال 2020 الزامی نیست، اما حسابدار باید ترک باشد.
  7. هزینه استخدام حسابدار نسبت به دیگر کشورها پایین است.
  8. مالیات بر درآمد ترکیه بسیار پایین است. هر چقدر درامد شما کم باشد، به همان قدر مالیات کمتری خواهید پرداخت.

ثبت شرکت در ترکیه چه هزینه هایی دارد؟ (هزینه در سال 2021)

همانطور که در بالا اشاره شد، در قدم اول باید نوع شرکت خود را تعیین کنید. معمولا اتباع خارجی از شرکت‌های شخصی و با مسئولیت محدود استقبال می‌کنند. بسیاری از ایرانیانی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه از طریق شرکت را دارند، شرکت مسئولیت محدود را ترجیح می‌دهند. هزینه تاسیس شرکت‌های تعاونی و صرافی کمی با انواع دیگر شرکت فرق دارد اما هزینه قانونی ثبت شرکت در ترکیه در سال 2020 چیزی حدود 700 تا 1000 دلار است.

"هزینه

هزینه نگه‌داری شرکت در ترکیه 2021 چقدر است؟

فرقی ندارد چه نوع شرکتی را در کشور ترکیه ثبت می‌کنید، تمامی شرکت‌ها هزینه‌های دارند که باید بپردازید. اولین هزینه شاید استخدام حسابدار ترک باشد که باید به صورت لیر حقوقش را پرداخت کنید. هزینه اجاره دفتر کار در ترکیه نیز نسبت به شهر و جایی که انتخاب می‌کنید متفاوت است اما باید گفت که اجاره یک دفتر برای ثبت شرکت در ترکیه به صورت ماهیانه از 1000 لیر آغاز می‌شود. هزینه دفاتر رسمی و پلمپ آن نیز بر اساس قوانین 2020 در حدود 450 دلار آمریکا است. هزینه‌هایی مانند اینترنت، آب، برق و گاز را نیز باید در نظر بگیرید که از هزینه نگهداری شرکت در ترکیه است.

آیا با ثبت شرکت در ترکیه می‌توان اقامت گرفت؟

در جواب این سوال باید به صورت ساده بگوییم بله! البته باید شرکتی را به نام خود ثبت کنید که 100 درصد به نام شماست. می‌توانید اقامت موقت از طریق ثبت شرکت در ترکیه را برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سالتان بگیرید. این اقامت موقت می‌تواند بعد از 5 سال در صورت زندگی در ترکیه، به اقامت دائم و اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه منجر شود. اگر تنها دلیل شما از ثبت شرکت در کشور ترکیه در سال 2020 اخذ اقامت ترکیه است، باید بگوییم اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت از سخت‌ترین راه‌ها برای گرفتن اقامت است. برای گرفتن اقامت ترکیه و اخذ شهروندی این کشور راه‌های آسانتری مانند خرید و اجاره ملک در ترکیه وجود دارد.

 

سوالات متداول ثبت شرکت در ترکیه

1- آیا می‌توان با ثبت شرکت در ترکیه، شهروندی این کشور را به دست آورد؟
در صورتی‌که اقدام به ثبت شرکت در ترکیه نمایید، می‌توانید از امتیاز اقامت موقت اما قابل تمدید ترکیه برخوردار شوید. در این صورت پس از 5 سال تمدید اقامت می‌توانید درخواست خود مبنی بر دریافت شهروندی ترکیه را به اداره‌ی مهاجرت ترکیه ارائه کنید.

2- برای ثبت شرکت در ترکیه، نیاز به پیداکردن شریک ترک داریم؟
خیر از سال 2020 به بعد شرط شراکت با شهروندان ترکیه از قوانین حذف شده است.

3- حداقل بودجه‌ی مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه چقدر است؟
هزینه ثبت شرکت در ترکیه بسیار پایین‌تر از سایر کشورهای منطقه است. به طوری که برای ثبت شرکت در این کشور مبلغی در حدود 700 تا 1000 دلار قابل پرداخت است. لازم به ذکر است این مبلغ حداقل هزینه‌های قانونی را شامل می‌شود.