شهر آدانا ترکیه را بیشتر بشناسیم

شهر آدانا ترکیه را بیشتر بشناسیم
01.07.01

شهر آدانا یکی از شهرهای محبوب و توسعه یافته منطقه مدیترانه است که در جنوب ترکیه قرار دارد. این شهر در دشت‌های کیلیکیه قرار دارد و پنجمین شهر بزرگ ترکیه و مرکز منطقه کشاورزی است که پنبه، مرکبات، جو، کنجد و محصولات دیگر تولید می‌کند. این شهر پرانرژی با ارتباطات حمل و نقل عالی به سایر نقاط ترکیه و از طریق سوریه با شبه جزیره عربستان در ارتباط است. از مکان‌های تاریخی گرفته تا کافه‌ها و بارهای مدرن، شهر آدانا دارای جاذبه‌های متعددی است که آن را به مقصدی محبوب تبدیل کرده است که ارزش دیدن را دارد.
آدانا یک شهر توریستی و فرهنگی هم هست، اگر سفر به ترکیه در برنامه شما هست، بازدید از آدانا را در برنامه قرار دهید، در این مقاله با معرفی شهر آدانا ترکیه شما را با این شهر زیبا و تاریخی آشنا میکنیم.

موقعیت شهر آدانا در ترکیه

آدانا کجاست؟ شهر توریستی آدانا در شمال شرقی دریای مدیترانه واقع شده و شهری ساحلی است. شهر آدانا یکی از زیباترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود که در 30 کیلومتری دریای مدیترانه در جنوب آناتولی قرار دارد. این شهر در قسمت جنوبی ترکیه بر روی رودخانه سیهان است که از شهر می‌گذرد. شهر آدانا بخشی از منطقه چوکوروا است که در قسمت جنوبی ترکیه امروزی قرار دارد، چوکوروا منطقه‌ای دشتی است که امروزه به سه ایالت ترکی یعنی آدانا، عثمانی و مرسین تقسیم شده است. از مشخصات شهر آدانا در ترکیه آب و هوای معمولی مدیترانه‌ای، با تابستان‌های گرم، خشک، زمستان‌های معتدل و بارانی است.

بیشتر بخوانید: چقدر نقشه کشور ترکیه را می‌شناسیم؟

فاصله شهر آدانا تا استانبول

فاصله شهر آدانا تا استانبول با ماشین حدود 936 کیلومتر که تقریباً 10 ساعت و با هواپیما تقریباً 1 ساعت و 20 دقیقه است.

جمعيت شهر آدانا

آدانا پس از استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا پنجمین شهر بزرگ ترکیه از نظر جمعیت است که در حال حاضر 2 میلیون و 237 هزار و 940 نفر جمعیت دارد. شهر آدانا از پنج مرکز شهری مرتبط با شهرداری پایتخت تشکیل شده است.

جاهای دیدنی شهر آدانا ترکیه

آدانا طبیعتی شگفت‌انگیز، متمایز و جذاب دارد. در این بخش به معرفی دیدنی‌های شهر آدانا در ترکیه می‌پردازیم.

پل تاش (Taskopru)

پل تاش بر روی رودخانه سبیان است که تنها بنای تاریخی باقی‌مانده در شهر از دوره رومی بیزانسی است و به آن پل رم، قدیمی‌ترین پل جهان نیز می‌گویند، رومی‌ها اولین کسانی بودند که از پل‌ها استفاده کردند. این پل در حال حاضر برای عبور عابر پیاده و دوچرخه استفاده می‌شود.

برج ساعت (Büyük Saat adana)

برج ساعت یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری آدانا ترکیه محسوب می‌شود که قدمت ساخت آن به سال 1882 برمی‌گردد و ارتفاع آن به حدود 32 متر می‌رسد که در بین برج‌های ساعت ترکیه بالاترین ارتفاع را دارد.

کاخ رمضان اوغلو پیری پاشا

کاخی باستانی است که در زمان حکومت خلیل بیگ در سال 1495 میلادی ساخته شده است. این بنا با سنگ و آجر ساخته شده است و قدیمی‌ترین مدل خانه در ترکیه است.

حمام ارمک

در سال 1494 میلادی توسط رمضان اغلو خلیل بیگ ساخته شد و ساختمانی شبیه حمام‌های روم باستان است.

حمام چارشی

این حمام در سال 1529 میلادی توسط رمادان اوغلو ساخته شد و بزرگ‌ترین حمام شهر آدانا است.

مسجد مرکزی سابانچی (Sabanci Central Mosque)

مسجد مرکزی سابانچی که در سال 1998 افتتاح شد، به دلیل معماری خیره‌کننده و موقعیت استراتژیک آن در خطوط حمل و نقل اصلی که آدانا را به استان‌های اطراف متصل می‌کند، بلافاصله به نماد شهر تبدیل شد. این مسجد بزرگ‌ترین مسجد در بالکان است و می‌تواند تا 28500 نمازگزار را در خود جای دهد. شش مناره بزرگ ویژگی این موزه است. فضای داخلی موزه مانند نمای بیرونی آن نفیس است و با آثار خوشنویسی باشکوه، نقاشی‌های استادانه و نقش‌های کاشی‌کاری تزیین شده است.

مسجد اولو جام

این مسجد در دوران رمضان اوغلو ساخته شده و در گذشته به عنوان دانشگاه یا مدرسه مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اکنون شامل زیارتگاه رمضان اوغلو است.

مسجد یاق جامه

مسجد یاق جامه در گذشته کلیسای سنت جیمز بود و رمضان اوغلو در سال 1501 میلادی آن را به مسجد تبدیل کرده و یک مدرسه مذهبی قدیمی نیز در آن قرار دارد.

کلیساهای آدانا

این شهر کلیساهای باستانی زیادی دارد، چهار کلیسا، دو تای آنها ارمنی، یکی یونانی و دیگری لاتین است. مهم‌ترین آن کلیسای ارمنی بکله (Bebekli Kilise) است که در سال 1870 میلادی تأسیس شد و بقیه کلیساها به موزه و ساختمان‌های متعلق به بانک‌ها تبدیل شدند.

پارک‌ها و باغ‌های آدانا

آدانا شامل چندین پارک و باغ است که بیشتر آنها به دلیل آب و هوای معتدل شهر به منابع طبیعی تبدیل شده و در طول سال باز هستند.

پارک مرکز (Merkez Park)

پارکی است در زمینی به مساحت 33 هکتار که در حاشیه رودخانه سیگان واقع شده و دارای تعداد زیادی درخت و گیاه مختلف است. این پارک شامل یک باغ چینی با تعداد زیادی صندلی است، حدود 2100 صندلی برای نشستن و لذت بردن از باغ وجود دارد.

پارک آتاتورک (Ataturk Park)

آتاتورک پارکی در شهر آدانا است که در زمینی به مساحت 4.7 هکتار، در دوران جمهوری ترکیه تأسیس شده و دارای دو مجسمه از رهبر مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و اولین رئیس‌جمهور ترکیه است.

پارک سلیمان دمیرل (Suleyman Demirel park)

پارک سلیمان دمیرل باغ گیاه‌شناسی بزرگی است که برای اهداف علمی برای دانشگاه چوکوروا تأسیس شده است. این باغ شامل انواع کمیاب گیاهان، حدود 512 گونه مختلف است و برای بازدید عموم آزاد است. این باغ شبیه باغی به نام پارک گیاه‌شناسی اینونو است.

پارک سنتر

پارک سنتر یک پارک شهری به مساحت 33 مترمربع در حاشیه رودخانه سیهان و شمال سابانچی است. این پارک تعداد زیادی درخت و گیاهان مختلف را در حیاط خود میزبانی می‌کند.

جاهای دیدنی آدانا
کوچه‌های آدنا با معماری قدیمی ترکیه

مهم‌ترین مراکز خرید آدانا

در شهر آدانا مراکز خرید و بازارهای زیادی وجود دارد، در این بخش معروف‌ترین آنها را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • M1 Adana AVM
  • Cakmak Plaza Alisveris Merkezi
  • Viptuning

بهترین محله آدانا

منطقه (Çukurova) یک منطقه مسکونی مدرن است که در شمال منطقه سیهان قرار دارد. این منطقه در اواسط دهه 1980 برنامه‌ریزی شد تا گسترش شهری را به زمین‌های کم حاصل 3000 هکتار در شمال شهر هدایت کند. این پروژه که آدانای جدید نام دارد شامل 200000 خانه از جمله ویلاها در امتداد ساحل دریاچه و ساختمان‌های آپارتمانی بلند در امتداد بلوارهای عریض تورگوت اوزال، سلیمان دمیرل و کنان اورن است که به تازگی افتتاح شده است.

دانشگاه‌های شهر آدانا ترکیه

شهر آدانا مکانی ایده‌آل برای تحصیل در ترکیه است. این شهر دارای دو دانشگاه دولتی است که به زبان‌های ترکی و انگلیسی تدریس می‌کنند.

دانشگاه چوکوروا (Çukurova University)

این دانشگاه در رتبه پانزدهم در سطح دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. دپارتمان‌های زیادی دارد که دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. به لطف زیرساخت‌های متمایز، امکانات مدرن و کادر آموزشی برجسته، این دانشگاه در حال حاضر شامل 16 کالج و 3 مؤسسه است. این دانشگاه هر ساله تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرد، مدرک EOS شرط پذیرش در این دانشگاه است.

دانشگاه علم و صنعت آدانا (Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi)

دانشگاه علم و صنعت آدانا که با نام دانشگاه علمی آدانا نیز شناخته می‌شود یکی از جدیدترین دانشگاه‌های ترکیه است. در دانشگاه علم و صنعت آدانا تمامی رشته‌ها به زبان ترکی تدریس می‌شوند و هیچ الزامی برای پذیرش آن در هر سال وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: با بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟

خرید خانه در شهر آدانا ترکیه

خرید ملک در ترکیه طرفداران زیادی بین ایرانی‌ها دارد. بسیاری ترجیح می‌دهند شهرهای کوچک‌تر ترکیه را برای زندگی انتخاب کنند. قیمت خرید ملک در آدانا در مرکز به ازای هر متر مبلغ 6500 لیر و برای خرید خانه در آدانا خارج از مرکز شهر مبلغ 4000 است.

اجاره خانه در آدانا ترکیه

شهر آدانا از نظر اجاره آپارتمان بین 500 تا 2000 لیر ترکیه مسکن ارزان قیمت دارد. این قیمت‌ها برای دانشجویان دانشگاه و کارگران خارجی مناسب است، حتی اگر در مقایسه با تعداد دانشجویان شهر آدانا ترکیه کم باشند.

وضعیت اشتغال و کار در آدانا

آدانا یکی از اولین شهرهای صنعتی و همچنین یکی از شهرهای توسعه یافته اقتصادی ترکیه است. اقتصاد شهر آدانا به شدت به کشاورزی وابسته است و 73 درصد از جمعیت محلی در کشاورزی، ماهیگیری و جنگلداری کار می‌کنند.

  • شهر آدانا یکی از اولین شهرهای صنعتی است که علاوه بر کشاورزی، منطقه‌ای مناسب برای کشت مرکبات نیز است.
  • این شهر محصولات کشاورزی مانند پنبه، گندم، لوبیا، سویا و ذرت را صادر می‌کند که نیمی از تولید ترکیه، جو، انگور و مرکبات را به خود اختصاص می‌دهد.
  • صنعت نساجی یکی از صنایعی است که این شهر در کنار صنعت چرم و همچنین صنعت روغن نباتی و قیسی به آن شهرت دارد.
  • این شهر یکی از بهترین مراکز تجاری در ترکیه به حساب می‌آید که میزبان تعداد زیادی از دفاتر مرکزی شرکت‌های دولتی، علاوه بر نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها است.
  • در این شهر، اولین اتاق بازرگانی در ترکیه با تعداد زیادی مؤسسه فعال در این ایالت افتتاح شد که به افزایش چشمگیر اقتصاد ایالت کمک می‌کند.

سخن پایانی

آدانا شهری مفرح و پرانرژی است، یک مکان واقعاً باشکوه با جاذبه‌های مختلف است که مطابق با هر اولویت یا گروه سنی است و اطمینان می‌دهد که هر بازدیدکننده‌ای از شهر اوقاتی به یاد ماندنی را سپری می‌کند. این شهر در چوکوروا که با زمین‌های حاصلخیز خود متمایز است و میزبان تمدن‌های زیادی بوده است، به عنوان مرکز تجارت نیز شناخته می‌شود. مناطق مرکزی و اطراف آن نیز در مناطق مختلف گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرند.