راهنمای جامع تحصیل پرستاری در ترکیه

راهنمای جامع تحصیل پرستاری در ترکیه
00.07.30

دانشگاه‌های ترکیه با جهانی سازی آموزش‌های خود، زمینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی را در رشته پرستاری از جنبه‌های مختلفی همچون هزینه تحصیل، سطح کیفیت آموزشی و… در موسسات مختلف فراهم کرده است. به علاوه دانشجویان پرستاری بعد از فارغ‌التحصیلی قادر خواهند بود در هر کشوری که دوست دارند، مشغول به کار شوند. اما رشته پرستاری در ترکیه با دیگر کشورها چه تفاوتی دارد؟ در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را برای تحصیل پرستاری در ترکیه به طور کامل در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط تحصیل در ترکیه چگونه است؟

دلایل بسیاری برای تحصیل در کشور ترکیه وجود دارد. ترکیه با دارا بودن ویژگی‌های طبیعی، موقعیت خاص جغرافیایی، حمل و نقل، فرهنگ و همچنین سیستم آموزش بین‌المللی خود توجه بسیاری از دانش‌ آموزان و دانشجویان ایرانی را به سمت خود جلب کرده است.

شرایط تحصیل در ترکیه

دانشجویان و دانش آموزان با اقدام برای تحصیل در این کشور زیبا می‌توانند سنت و مدرنیته را در یکی از پایدارترین و امن‌ترین کشورهای منطقه تجربه کنند. به علاوه ترکیه دارای ویژگی‌های ترکیبی از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا می‌باشد که دانشگاه‌های آن نیز از استانداردهای تحصیلی بالایی برخوردار هستند و توانایی ارائه مدرک معتبر بین‌المللی را دارند.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

پرستاری بعد از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی ترکیه به حساب می‌آید که برنامه تحصیلی خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود تا برای محیط کارهای مختلف آمادگی لازم را پیدا کنند. دوره‌ی تحصیلی BSN که در واقع لیسانس علوم پرستاری است یکی از این برنامه‌ها می‌باشد. این دوره تحصیلی با مباحثی نظیر مهارت‌های آزمایشگاهی، مراقبت از بیماران در محیط‌های بالینی و دوره‌های پرستاری تقریبا حدود 4 سال طول می‌کشد.

افرادی که این دوره را گذرانده باشند، می‌توانند در دو آزمون ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه و NCLEX-RN یا پرستاری ثبت شده شرکت کنند. هر پرستاری که از این آزمون نمره قبولی کسب کند، می‌تواند برای کار به یکی از مراکز بهداشتی در آمریکا مهاجرت کند. به همین دلیل است که افراد به این موقعیت به چشم سکوی پرتاب نگاه می‌کنند. بنابراین شما با تحصیل رشته پرستاری در ترکیه، یک مدرک بین‌المللی کسب می‌کنید که می‌توانید در ترکیه و یا در کشورهای آمریکا و اروپا مشغول به کار شوید.

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

تقریبا حدود 170 دانشکده و دانشگاه برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشور ترکیه وجود دارند که تمامی آن‌ها از اعتبار جهانی برخوردار هستند. به همین دلیل تعداد متقاضی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه بسیار بالاست که این موضوع سبب شده تا رقابت بین دانشجویان نیز زیاد شود. البته باید بدانید که تا چه حد شرایط تحصیل در ترکیه را دارید. نکته اول در مورد تحصیل پرستاری در ترکیه این است که باید تعداد پذیرش دانشگاه‌ها را چک کنید، زیرا هر دانشگاه‌ها سالانه به تعداد محدودی پذیرش دارد.

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

نکته دوم، برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند باید نمره قبولی را از آزمون‌های YOS یا SAT کسب نمایید. این آزمون‌ها برای هر دانشگاه نمره قبولی و زمان برگزاری متفاوتی دارند. نکته سوم، دانشگاه‌های خصوصی ترکیه آزمون ورودی ندارند و ملاک پذیرش برخی از این دانشگاه‎‌ها، ریزنمرات شما هستند. البته توجه داشته باشید که برای تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه باید هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور پرداخت کنید.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه نیازمند حداقل معدل دیپلم 12، کارشناسی 14، کارشناسی ارشد 15 و برای ادامه در رشته پزشکی حداقل معدل 18 است. بنابراین کسانی که معدل بیشتری دارند، شانس قبولی آن‌ها برای پذیرش و بورسیه در رشته پرستاری در ترکیه نیز بیشتر خواهد بود.

ادامه تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه

هدف از تحصیل در برنامه‌های تخصصی در رشته پرستاری این است که دانشجویان از آموزش‌های حرفه‌ای‌‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری در زمینه کاری خود برخوردار شوند. دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته پرستاری طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی را در بازار کار داخلی و خارجی در اختیار فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد. در ترکیه نیز این آموزش‌های حرفه‌ای رشته پرستاری به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه و بیمارستان‌ها، نیازهای راهبردی در ارتباط با پیشرفت خدمات بهداشتی، درمانی، احتیاجات اورژانسی و… در نظر گرفته شده است.

بورسیه تحصیلی پرستاری در ترکیه

خبر خوش برای متقاضیان تحصیل پرستاری در ترکیه این است که می‌توانند از بورس دانشگاه‌های مختلف برای بهره‌مندی از تحصیلات رایگان استفاده کنند. برای همین باید برای بورس شدن شرایط لازم را داشته باشید. از نظر سنی، در مقطع لیسانس باید زیر 25 سال، در مقطع فوق لیسانس و دکترا زیر 34 سال باشید. حداقل معدل‌ها نیز برای مقاطع کاردانی، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به ترتیب 12، 14، 15 و 18 می‌باشد. بنابراین بهتر است که از رزومه‌ی خوبی برخوردار باشید.

بورسیه تحصیلی پرستاری در ترکیه

داشتن معدل بالا همراه با ریزنمرات مرتبط بسیار خوب، مقاله‌های چاپ شده در ژورنال معتبر، مدرک تافل یا آیلتس با نمره 85 و 7 به بالا و… همگی برای شما امتیاز محسوب می‌شوند و شانس قبولی شما را به طور قابل توجهی بالا می‌برند. اخذ بورسیه پرستاری در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه مزایای بسیار زیادی همچون خوابگاه رایگان، تحصیل رایگان، تغذیه رایگان، کمک هزینه تحصیلی و… را به همراه خواهد داشت. البته ناگفته نماند که تسهیلات بورسیه پرستاری در هر دانشگاه متفاوت است و توسط خود آن‌ها اعلام می‌شود.

ادامه تحصیل ارشد و دکترای پرستاری در ترکیه

به طور کلی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه به مدت دو سال ارائه می‌شود. این دوره دو ساله برای تمامی پرستارانی است که تمایل دارند دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای پرستاری را بگذرانند. شایان ذکر است که دانشگاه گلاسو (Caledonian) برنامه‌های حرفه‌ای پرستاری با نام HONS که یکی از مشهورترین برنامه‌های تخصصی رشته پرستاری به شمار می‌رود را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهد.

ادامه تحصیل ارشد و دکترای پرستاری در ترکیه

کسانی که موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته پرستاری شوند، قادر خواهند بود به راحتی در تمامی زیر شاخه‌های پرستاری، در نیازهای تخصصی مراکز درمانی، نیازهای عملیاتی-اورژانسی و… در ترکیه یا دیگر کشورهای خارجی مشغول به کار شوند. همچنین امکان تحصیل دکترای پرستاری در کشور ترکیه و کشورهای دیگر نیز برای دانشجویان واجد شرایط وجود دارد که بدیهی است با اخذ مدرک دکترای پرستاری مسیر هموارتری در بازار کار برایشان فراهم خواهد شد.

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

از آن‌جایی که دانشگاه‌های ترکیه، امکانات و سطح خدمات آن‌ها متفاوت است، رنج متفاوتی نیز برای شهریه پرستاری در این کشور وجود دارد. بسته به اینکه در دانشگاه خصوصی یا دولتی مشغول به تحصیل شوید، هزینه‌های متفاوتی را پرداخت خواهید کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که شهریه رشته پرستاری در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بین 1000 تا 6000 لیر و شهریه دانشگاه‌های خصوصی این کشور از 4000 تا 10000 دلار متغیر است. بالاترین سطح هزینه‌ها نیز برای تحصیل در رشته پرستاری متعلق به دانشگاه کوچ در کشور ترکیه است که هر ساله تقریبا حدود 19500 دلار دریافت می‌کند و آزمون ورودی این دانشگاه نیز آزمون SAT می‌باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

آینده شغلی پرستاری در ترکیه

در حال حاضر، با همه‌گیری ویروس کرونا، ارزش و لزوم نیروی پرستاری بیش از هر زمان دیگری برای جوامع مشخص شده است. این مسئله به ویژه در کشور ترکیه با کادر درمانی بسیار پیشرفته و با به روز ترین و کامل‌ترین مباحث علمی جهان، اهمیت دو چندان دارد.

آینده شغلی پرستاری در ترکیه

کسانی که از رشته پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در بخش خدمات درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، در بخش‌های بیمه درمانی، حقوقی و یا در سازمان‌های آموزشی و غیرانتفاعی کشور ترکیه مشغول به کار شوند. بنابراین شما نیز با تحصیل رشته پرستاری در ترکیه و به اتمام رسیدن دوره‌ی چهار ساله لیسانس می‌توانید به بازار کار وارد شوید و یا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدامات لازم را به کار گیرید.

درآمد پرستاران در ترکیه چقدر است؟

کسی که تحت عنوان پرستار در کشور ترکیه شروع به کار کند، معمولا میانگین درآمد او در ماه برابر 6330 لیر است. رنج حقوق ماهیانه پرستاران در ترکیه از 3170 لیر (حداقل حقوق) تا 9820 لیر (حداکثر حقوق) متغیر است. البته لازم است بدانید که میزان حقوق، به مهارت فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری، تجربه‌ی آنان، موقعیت شغلی، شهر محل کار، جنسیت و… نیز بستگی دارد. به طور میانگین، حقوق یک پرستار در کشور ترکیه در هر ساعت به 38 لیر می‌رسد.

درآمد پرستاران در ترکیه

همان‌طور که گفته شد تجربه کاری تاثیر بسزایی بر حقوق پرستاری در ترکیه دارد که میزان این افزایش را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد:

  • پرستاران با داشتن سابقه کمتر از 2 سال: 3800 لیر
  • پرستاران با داشتن سابقه بین 2 تا 5 سال: 5030 لیر (32 درصد افزایش حقوق)
  • پرستاران با داشتن سابقه بین 5 تا 10 سال: 6730 لیر (34 درصد افزایش حقوق)
  • پرستاران با داشتن سابقه بین 10 تا 15 سال: 8020 لیر (19 درصد افزایش حقوق)
  • پرستاران با داشتن سابقه بین 15 تا 20 سال: 8650 لیر (8 درصد افزایش حقوق)
  • پرستاران با سابقه بیش از 20 سال: 9290 لیر (7 درصد افزایش حقوق)

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات جامعی در رابطه با تحصیل پرستاری در ترکیه در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد سایت تحصیل ما به نشانی https://turkey-study.com/ شوید و با مشاوران ما در این مورد صحبت کنید.

همچنین اگر قصد دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره 00902122587828 با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در استانبول در ارتباط باشید تا شما را در پروسه‌ی مهاجرت به طور کامل همراهی کنند.