از سیر تا پیاز طرز تهیه مانتی ترکیه

از سیر تا پیاز طرز تهیه مانتی ترکیه
02.07.17

مانتی ترکیه یکی از غذاهای سنتی و محبوب ترکیه است. این غذای درجه اول در شهر بندر سامسون و مناطق شمالی ترکیه معروف و محبوب است.  مانتی یا منتی یکی از مشهورترین غذاهای ترکیه و منطقه مدیترانه است. این غذا با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف و با استفاده از مواد متنوع تهیه می‌شود. غذای مانتی یک نوع پیراشکی ترکی است که شبیه به بالشتک‌هایی است که در طرز تهیه پاستا راویولی ایتالیایی استفاده می‌شود. اما با تفاوت آنکه در طرز تهیه مانتی، از ماست نیز استفاده می‌شود. برای آشنایی با تهیه مانتی ترکیه در منزل و آموزش ساخت خمیر مانتی، با MTC HOME همراه باشید.

تاریخچه غذای سنتیٍ مانتی ترکیه

مانتی، یک غذای محلی ترکیه است که در مناطق مختلف ترکیه سرو می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. این غذا از قدیمی‌ترین زمان‌های تاریخی در ترکیه شناخته شده است و ریشه‌های قدیمی و عرفانی دارد.

مبدا دقیق مانتی ترکیه نامشخص است، اما به نظر می‌رسد که از قلمرو امپراطوری مغول سرچشمه گرفته باشد. براساس تحقیقات انجام شده، مانتی توسط قوم‌های مغول و ترک از طریق جاده ابریشم به کشورهای آسیای میانه وارد شده و به یک غذای مشترک آسیایی و مدیترانه‌ای تبدیل شده است. با توجه به گفته هالی چیس (Holly Chase)، در سده‌های قدیم، سواران ترک و مغول به منظور راحتی در سفر، مانتی‌ها را به صورت خشک شده یا منجمد با خود حمل می‌کردند. وقتی که آنها برای استراحت می‌ایستادند، مانتی‌ها را در آب جوش می‌پختند. این روش پخت آن‌ها به عنوان مانتی شناخته شد و در قرن سیزدهم به ارمنستان و سپس آناتولی منتقل شد. در قرن چهاردهم، مانتی از طریق مغول‌ها به کره وارد شد و سپس به سمت چین گسترش یافت. امروزه مانتی در کشورهای مختلفی نظیر روسیه، قفقاز، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان، ارمنستان، ترکیه، کره، ژاپن و چین تهیه و سرو می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

در کتاب آشپزی قرن پانزدهم نوشته محمد بن محمود شیروانی، اولین دستور پخت مانتی ترکیه‌ای آمده است. نسخه این کتاب حاوی دستور پیراشکی بخارپز شده از مانتی است. در این دستور، داخل مانتی با فیله بره چرخ‌شده و نخود کوبیده‌شده پُر می‌شود و برای افزایش طعم آن از دارچین و سرکه استفاده می‌شود. در کتاب شیروانی، این غذا با سس سیر و ماست سرو می‌شود که همانند مانتی امروزی است. در حال حاضر، مانتی یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار در ترکیه است و انواع آماده آن در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی این کشور قابل دسترسی است. علاوه بر این، مانتی خانگی و تازه‌ای دیگر است که طعمی بسیار خوشمزه و منحصر به فرد دارد. این غذا از طرز تهیه و ارایه آن به عنوان نمادی از ارزش‌های تمدن ملی ترکیه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترين غذاهاى خيابانى استانبول

تاریخچه غذای سنتیٍ مانتی ترکیه
تاریخچه غذای سنتیٍ مانتی ترکیه

مانتی ترکیه چیست؟

مانتی یا منتی، یکی از معروف‌ترین غذاهای آسیایی و مدیترانه‌ای است. در کشورهای مختلف نیز نام‌های متفاوتی دارد؛ در روسیه، قفقاز و ایغور به آن پیلمنی، در افغانستان و تاجیکستان به آن منتو، در قزاقستان خینکالی، در کره به مندو، در ژاپن و چین به دامپلینگ و در ارمنستان و ترکیه به آن مانتی می‌گویند.

مانتی ترکیه را می‌توان هم با نان یوفکا و هم با خمیری که مخصوص مانتی است تهیه کرد. در طرز تهیه یوفکا می‌توان انواع گوشت مختلف یا گیاهی با سویا، سیب زمینی و سبزیجات متنوع را به آن اضافه کرد. همچنین خمیر مانتی را می‌توان آماده‌ی خرید یا در خانه تهیه کرد.

طرز تهیه مانتی ترکیه

با ما همراه شوید و تجربه‌ی سفری سرگرم‌کننده و تازه با تهیه مانتی ترکیه اصل و خوشمزه را تجربه کنید.

مواد اولیه برای تهیه مانتی ترکیه

  • گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
  • آرد 2 لیوان
  • تخم مرغ 2 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 3 حبه
  • ماست ساده 2 لیوان
  • روغن نباتی 3 قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز تند به اندازه لازم
  • نمک، فلفل قرمز و سیاه به اندازه لازم

جدول زمانبندی طرز تهیه مانتی ترکیه

زمان آماده سازی

35 دقیقه

زمان پخت

25 دقیقه

زمان اضافی

30 دقیقه

مجموع زمان

1 ساعت و 30 دقیقه

تعداد سرو

4 نفر

مقدار سرو

 مقداری

طرز تهیه مانتی ترکیه
طرز تهیه مانتی ترکیه

آموزش مراحل تهیه مانتی ترکیه

در این بخش طرز تهیه مانتی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مرحله اول: درست کردن خمیر مانتی

آرد را با نصف قاشق غذاخوری نمک الک مخلوط کرده و در یک کاسه ریخته و نصف لیوان آبی گرم را به همراه 2 تا تخم‌مرغ به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم‌ بزنید تا یک ترکیب نرم و یکنواخت ایجاد شود. اگر به مقدار بیشتری آب نیاز است، آن را به آرد اضافه کنید. خمیر را برای مدت 5 دقیقه به خوبی ورزیده و سپس در گوشه‌ای از کاسه جمع کنید. سپس خمیر را با یک پارچه مرطوب پوشانده و به مدت 30 دقیقه در یک جای گرم قرار دهید.

مرحله دوم: آماده کردن مواد داخل مانتی

پیاز را رنده کرده و آب آن را با استفاده از یک صافی جدا ‌کنید. سپس پیاز را همراه با گوشت چرخ‌شده، نمک و فلفل در یک کاسه قرار داده و با استفاده از یک قاشق به‌طور کامل مخلوط ‌کنید.

مرحله سوم: برش دادن خمیر مانتی

خمیر آماده شده را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس روی سطح کار کمی آرد بپاشید و یکی از تکه‌ها را بر روی سطح پهن کنید. تا جایی که می‌توانید، خمیر را به شکل مستطیلی باز کنید تا آن نازک شود. سپس این خمیر نازک شده را با یک چاقو به اندازه مربع‌های 5 سانتی‌متری برش دهید. همین مراحل را برای تکه دوم خمیر نیز تکرار کنید.

مرحله چهارم: پر کردن خمیرهای مانتی

برای شروع، ۲ قاشق چای‌خوری مواد گوشتی را بر روی مرکز مربع ها بریزید. بعد از آن، چارچوب شامل چهار گوشه خمیر را به سمت بالا بکشید و به‌هم بچسبانید تا حالت بقچه‌ای بشود. سپس، یک بشقاب بردارید و روی آن مقداری آرد بپاشید. مانتی‌هایی که آماده کرده‌اید را در بشقاب آردی قرار دهید تا به هم نچسبند. همچنین، تکه‌های دیگر خمیر را نیز به همین صورت آماده کنید و کنار هم بگذارید.

مرحله پنجم: پخت مانتی ترکیه

یک قابلمه بزرگ را بردارید و مقداری آب و نمک در آن بریزید. سپس قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید تا آب جوش بیاید. مانتی‎ها را درون آب جوش بیندازید و به آرامی بپزند تا نرم شوند. برای پخت مانتی‎ها، 20 تا 25 دقیقه کافیست. سپس آبکش کنید تا مانتی‎ها داحل آب نباشند و آنها را در کنار قرار دهید.

آموزش مراحل تهیه مانتی ترکیه
آموزش مراحل تهیه مانتی ترکیه

مرحله ششم: آماده کردن سس مانتی

روغن را در یک ماهیتابه بریزید و مقداری فلفل قرمز را به آن اضافه کنید. ماهیتابه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا زمانی که فلفل‌ها و روغن گرم شوند و رنگ روغن را تغییر دهند. دقت داشته باشید که فلفل نباید بسوزد. زمانی که فلفل به اندازه کافی سرخ شد، آن را از روی حرارت بردارید و در جایی بگذارید که گرم بماند.

برای تهیه سس ماست، ابتدا حبه‌های سیر را بردارید و پس از شستشو، آن‌ها را پوست کنید. سپس سیر خردشده را به ماست اضافه کرده و هم بزنید تا تمام مواد به خوبی ترکیب شوند.

مرحله آخر: اضافه کردن سس و سرو مانتی ترکیه

مانتی‌های آبکش‌شده را در ظرف مورد نظر بکشید و سس ماست را با قاشق بر روی آن‌ها بریزید. سپس مقداری از روغن فلفل تند را نیز بر روی مانتی‌ها بپاشید و سرو نمایید.

بیشتر بخوانید:‌ طرز تهیه لاهماجون یا پیتزای ترکیه ای

نکات مهم در تهیه مانتی ترکیه

روش سنتی برای پخت مانتی در ترکیه، جوشاندن آن‌ها در آب است. اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید آن‌ها را سرخ کنید. برای این کار، روغن را در یک ماهیتابه گرم کرده و مانتی‌ها را به آرامی در آن قرار دهید تا سرخ شوند. سپس با کفگیر مانتی‌ها را از روغن درآورده و در صافی قرار داده تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

روش دیگری برای پخت مانتی در فر است. با آماده شدن مانتی‌ها، آن‌ها را بر روی سینی فر بچینید و به مدت 15 دقیقه در دمای 160 درجه سانتیگراد پخت کنید. وقتی مانتی‌ها طلایی شدند، آن‌ها را از فر خارج کنید. در این روش، مهم است که فر را از قبل گرم کنید و روی سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید.

همچنین، اگر تمایل داشته باشید می‌توانید به مواد میانی مانتی نیز جعفری اضافه کنید. به جعفری تازه خرد شده، پیاز و گوشت چرخ‌شده اضافه نمایید.

دربعضی دستورالعمل‌ها، سس گوجه‌فرنگی نیز برای مانتی استفاده می‌شود. برای تهیه این سس، روغن را با پوره گوجه‌فرنگی در ماهیتابه بریزید و بر روی اجاق قرار دهید تا گوجه‌فرنگی به خوبی تفت بخورد و رنگ آن تغییر کند. سپس کمی فلفل قرمز به آن اضافه کنید و از روی اجاق بردارید.

مردم ترکیه به سایز مانتی خیلی اهمیت می‌دهند. میزان کوچکی مانتی به این معنی است که صاحبخانه برای مهمانانش ارزش بیشتری قائل شده است. همچنین، می‌توانید مانتی‌ها را به اندازه 3 یا 4 سانتیمتری برش بزنید و کمترین مقدار مواد را در آن بریزید.

دو روش برای سرو کردن مانتی وجود دارد. می‌توانید سس‌ها را روی مانتی بریزید و سرو کنید یا سس‌ها را به طور جداگانه در کاسه‌هایی بریزید و در کنار مانتی قرار دهید. اگر سس را روی مانتی بریزید، به ترتیب سس گوجه‌فرنگی، سس ماست و سس روغن و فلفل را اضافه کنید.

کلام آخر

مانتی ترکیه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است و همان‌طور که گفتیم طرفداران بسیاری در کشورهای مختلف دارد. اگر می‌خواهید این غذا را به یاد سفر به ترکیه در منزل سرو کنید از این طرز تهیه می‌توانید استفاده کنید و یک مانتی ترکیه واقعی برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.