آشنایی با معروف‌ترین مساجد استانبول

آشنایی با معروف‌ترین مساجد استانبول
00.11.06

استانبول، شهر جهانی فرهنگ و هنر، با مساجد و مناره‌های باشکوهی که تا آسمان کشیده شده، است. معماری عثمانی‌اش شهرت جهانی دارد. این شهر به‌عنوان پایتخت امپراتوری عثمانی و بزرگ‌ترین شهر ترکیه، بیش از 3000 مسجد را در خود جای‌داده است. استانبول همچنین یک مخلوط هیجان‌انگیز از انحطاط دیروز و نوآوری خیره‌کننده شهری امروزی است. این شهر نیمه آسیایی و نیمه اروپایی با بیش از 15 میلیون جمعیت، مسافران را با آثار بیزانسی شگفت‌انگیز، بازارهای مسحورکننده و مجموعه‌ای از معماری متنوع مجذوب می‌کند. در این مقاله به معرفی هشت مورد از معروف ‌ترین مساجد استانبول که بر اساس ویژگی معماری و بافت تاریخی منحصربه‌فرد هستند، پرداخته‌ایم. با ام تی سی هوم  همراه باشید تا معروف ترین مسجد استانبول را بهتر بشناسیم.

مسجد ایاصوفیه استانبول

جاذبه‌های استانبول به‌قدری زیاد است که اغلب توریست‌ها بعد از یک‌بار بازدید از این شهر علاقه‌مند به دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه یا سرمایه‌گذاری در آن می‌شوند. مسجد بزرگ ایاصوفیه یکی از بناهای تاریخی استانبول است که به نماد این شهر تبدیل شده. ایاصوفیه (Ayasofya cami) تاریخی‌ترین و معروف ‌ترین مسجد استانبول است که به‌عنوان هشتمین عجایب جهان نشان داده شده است.

این مسجد در مرکز استانبول به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای فتح واقع‌شده است. ایاصوفیه در ابتدا به‌عنوان یک کلیسا در قرن ششم پس از میلاد ساخته شد، پس از چندین قرن استفاده به‌عنوان مقدس‌ترین کلیسای مسیحیت ارتدکس، در قرن پانزدهم به مسجد تبدیل شد.

با جمهوری ترکیه، این بنا به موزه تبدیل شد و در نهایت در سال 2020 برای آخرین بار به‌عنوان مسجد شروع به کار کرد. این ساختمان قدیمی‌ترین بنای رومی در استانبول است که با تزیینات مربوط به زمان کلیسا و مسجد هماهنگ است. مسجد و موزه ایاصوفیه در منطقه فاتح روبروی مسجد سلطان احمد در بخش اروپایی شهر واقع‌شده است. ازلحاظ تزئینات، کف مسجد با سنگ مرمر زیبا، دیوارها با موزاییک‌های شگفت‌انگیز و سقف مسجد با سنگ‌های معرق پوشانده شده است، همچنین روی دیوارهای مسجد، دیوارنویسی‌های فوق‌العاده‌ای را خواهید دید که توسط خوشنویسان عثمانی طراحی‌شده‌اند.

 

مسجد آبی استانبول

بدون شک معروف ترین مسجد استانبول، مسجد آبی است که به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی درخشانش، یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب است. چیزی که باعث شهرت این مسجد شده، موقعیت مکانی آن است که درست در مقابل ایاصوفیه (یک شگفتی مهندسی که مظهر معماری بیزانس است)، قرارگرفته است و این مسجد را به پربازدیدترین مسجد استانبول تبدیل کرده است.
نام مسجد آبی از دکوراسیون داخلی و کاشی‌های زیبای آبی‌رنگ که دیوارهای داخلی آن را تزئین کرده، گرفته‌شده است و در حقیقت نام اصلی آن مسجد سلطان احمد (Sultanahmet Cami) است. در گوشه شمال شرقی حیاط بیرونی مسجد، آرامگاه سلطان احمد قرار دارد. این بنا متعلق به قرن هفدهم و آخرین مسجد بزرگ دوره کلاسیک عثمانی است،
همچنین تنها مسجد دارای شش مناره از دوران عثمانی در ترکیه است. مسجد سلطان احمد در منطقه فاتح استانبول و در کنار کاخ توپکاپی قرارگرفته است و اطراف آن با بسیاری از امکانات تاریخی که قدمت آن‌ها به دوره بیزانس و عثمانی بازمی‌گردد، احاطه‌شده است.

بیشتر بخوانیدمعرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

مسجد سلطان احمد
معماری عثمانی – بیزانسی در مسجد سلطان احمد

مسجد ینی جامی استانبول

مسجد ینی جامی (Yeni Camii) در انتهای پل معروف گالاتا در محله امینونو شهر استانبول در سال 1663 ساخته شد. ساخت آن به دلیل مسائل مالی و آشفتگی‌های سیاسی بیش از نیم‌قرن طول کشید. این بنا که توسط شاگرد سنان، داوود آقا طراحی‌شده است در ابتدا مسجد ولی سلطان نام گرفت، اما بعدها به مسجد ینی جامی تغییر نام داد.
ینی جامی یکی از معروف ترین مسجد استانبول و آخرین مسجد ساخته‌شده در امپراتوری عثمانی است که از مسجد آبی و مسجد سلیمانیه تأثیر گرفته است. مسجد ینی جامی دارای فضای داخلی مجلل تزئین شده با ورق طلا، سنگ مرمر حکاکی شده و کاشی‌های ایزنیک است. سایة این مسجد قرن هفدهمی به بخشی نمادین از افق استانبول تبدیل‌شده است.

بیشتر بخوانیدبا بلندترین بناهای تاریخی استانبول آشنا شوید

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا (Rustem Pasha Camii) یک جواهر واقعی در استانبول است. این مسجد ازنظر ظاهری بسیار ساده است، درحالی‌که نمای داخلی آن با تزئینات خیره‌کننده‌ای پوشیده شده است که همگی تزیینی منحصربه‌فرد از هر مسجد دیگری است و به همین دلیل در ردیف زیباترین مساجد تاریخی ترکیه قرار می‌گیرد.
این بنا برای بزرگداشت خدمات رستم پاشا که بالاترین مقام دربار سلطان سلیمان اعظم بود، توسط معمار مشهور سنان ساخته شد. اگر می‌خواهید از نمای نزدیک کاشی‌کاری دیدنی ایزنیک را ببینید، بازدید از این مسجد معروف استانبول که ازلحاظ زیبایی معروف ترین مسجد استانبول است را از دست ندهید.
کاشی‌کاری‌های ایزنیک این مسجد با طرح‌های گل‌دار و هندسی خود، هم دیوار بیرونی و هم فضای داخلی مسجد را رؤیایی ساخته‌اند. مسجد رستم پاشا بین مغازه‌های عتیقه‌فروشی در منطقه امینونو شهرداری فاتح، نزدیک شلوغ‌ترین میدان اصلی استانبول واقع‌شده است.
این مسجد بالاتر از سطح خیابان و در بالای مجموعه‌ای از مغازه‌های طاق دار قرار دارد، بنابراین پیدا کردن آن کمی دشوار است. راه‌پله‌ای بی توصیف از خیابان، شما را بالا می‌برد و به تراس جلوی مسجد می‌رساند. رستم پاشا در حال حاضر به‌عنوان یک مدرسه دینی فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانیدمعرفی پروژه‌ های استانبول که معروف شده‌اند

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی (Ortakoy Camii) معروف ترین مسجد استانبول ازلحاظ زیباترین سازه است و به دلیل موقعیت خیره‌کننده در کنار آب، به‌عنوان جواهر تنگه بسفر شناخته می‌شود.
این مسجد خیره‌کننده به سبک نئوباروک ساخته‌شده و دارای ستون‌هایی با کنده‌کاری و نقش برجسته، پنجره‌های باریک با قوس، نقاشی‌های دیواری گل و موزاییک‌های صورتی است که در منطقه زیبای اورتاکوی قرار دارد.
مسجد اورتاکوی به دستور سلطان عبدالمجد عثمانی با مصالح بتن، سنگ سفید و مرمر ساخته شد و توسط شاگردان معمار سنان، یک پدر و پسر ارمنی که معمار کاخ دولما باغچه و مسجد آن هستند، طراحی‌شده است.

بیشتر بخوانیدیک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

مسجد سلطان سلیمان استانبول

شاید مسجد سلطان سلیمان (Suleymaniye Camii) بزرگ‌ترین و معروف ترین مسجد استانبول نباشد، اما مطمئناً یکی از زیباترین مساجد است. قبل از ساخته شدن مسجد کامیلیکا، مسجد سلیمانیه بزرگ‌ترین مسجد استانبول بود. این ساختمان مهم که توسط بااستعدادترین معمار امپراتوری عثمانی، معمار سنان، برای مشهورترین سلطان عثمانی، طراحی و ساخته‌شده است، در فهرست میراث یونسکو قرار دارد.
از ویژگی‌های بارز این مسجد می‌توان به محوطه‌ای با ستون‌های بزرگ، حیاطی با چهار مناره در گوشه‌های آن، گنبدی مقابل ایاصوفیه و کاشی‌های قرمزرنگ که در نوع خود بی‌نظیرند، اشاره کرد.
در حال حاضر، مسجد سلیمانیه به این دلیل معروف است که منظره‌ای فوق‌العاده از بسفر را فراهم می‌کند، زیرا بر روی تپه سوم استانبول قرار دارد. مسجد سلیمانیه در منطقه معروف فاتح در قلب استانبول واقع‌شده است و میزبان مقبره سلطان سلیمان، قصر او و آرامگاه معمار سینان است.

لازم به ذکر است کسانی که علاقه‌مند به خرید ملک در ترکیه هستند با محله‌ی فاتیح استانبول آشنا هستند. جاذبه‌های این محله محدود به مساجد آن نمی‌شود. بافت تاریخی، بناهای جذاب و رونق اقتصادی دلیل محبوبت این محله است.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

مسجد معروف استانبول
نمایی شگفت‌انگیز از هنراسلامی در مسجد سلطان سلیمان

 

مسجد دولماباغچه استانبول

مسجد دولما باغچه (Dolmabahçe Camii) ابتدا به‌عنوان مسجد کاخ دولما باغچه طراحی شد و توسط همان معمار (گارابت بالیان) ساخته شد. اما به دلیل تاریخی بودن و منحصربه‌فرد بودن از کاخ جدا شد.
این مسجد که مسجد بزمیالم ولید سلطان نیز نامیده می‌شود، در ساحل بسفر در دولما باغچه واقع‌شده است و یکی از منحصربه‌فردترین معماری‌ها را در بین تمام مساجد عثمانی در استانبول دارد. معماری مسجد تلفیقی موفق و درجه‌یک از سبک‌های معماری باروک و امپراتوری است.
حجره اصلی مسجد نسبتاً بزرگ و مربع شکل است که طول هر لبه آن 25 متر است. مسجد دولما باغچه دارای دو مناره بلند است که هرکدام یک شرفه (بالکن مناره) دارند و آن‌ها را شبیه ستون‌های مرمری می‌کنند. آنچه مسجد دولما باغچه را منحصربه‌فرد، متفاوت و معروف ترین مسجد استانبول می‌کند طراحی پنجره مدور آن است، چنین طرح پنجره مدور برای اولین بار در معماری عثمانی در مسجد دولما باغچه استفاده شد.

بیشتر بخوانیدچگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

مسجد ایوب سلطان استانبول

پربازدیدترین و معروف ترین مسجد استانبول نزد مردم محلی استانبول، مسجد معروف ایوب سلطان (Eyup Sultan Camii) است. مسجد ایوب سلطان در منطقه ایوب استانبول که از بسفر تا ساحل دریای سیاه را در برمی‌گیرد، به شکلی باشکوه قرار دارد. ایوب سلطان یکی از یاران پیامبر اسلام است. به دلیل یکی از سخنرانی‌های حضرت محمد که می‌گفت: «استانبول روزی فتح می‌شود. کسی که این کار را می‌کند یک ژنرال شجاع است» ایوب سلطان از عربستان سعودی به استانبول نقل‌مکان کرد. آن‌ها شهر را محاصره کردند و تلاش کردند تا آن را فتح کنند. سپس ایوب سلطان درست بیرون از دیوارهای شهر درگذشت. آرامگاه او توسط یکی از معلمان سلطان محمد دوم پیدا شد و با گنبدی پوشانده شد و به‌تدریج به مجتمع بزرگ مسجد الحاق شد. امروزه این مسجد به معتبرترین و پربازدیدترین مسجد مردم محلی ساکن ترکیه تبدیل‌شده است.

بیشتر بخوانیدبلندترین برج های استانبول

جمع‌بندی

هنگام رفتن به یک تور فرهنگی و تاریخی در استانبول، شاید اولین چیزی که به ذهن همه ما می‌رسد مساجد باشد. بدون شک مساجد استانبول اولین جاذبه و آدرس تمام گردشگران داخلی و خارجی است که برای بازدید از این شهر ممتاز می‌آیند. این مکان‌های عبادت بخشی جدایی‌ناپذیر از شهر هستند. در این مقاله زیباترین و معروف‌ترین مساجد استانبول با معماری باشکوه، مناره‌های تا آسمان و اعصار تاریخی که امپراتوری‌ها را دیده‌اند، را به شما معرفی کردیم. در میان هزاران مسجد استانبول، مسجد آبی و مساجدی که در سواحل بسفر در گالاتا، بشیکتاش و اورتاکوی ردیف شده‌اند، از زیباترین و دیدنی‌ترین مساجد استانبول هستند.