یادگیری زبان ترکی استانبولی چقدر زمان می‌برد؟

یادگیری زبان ترکی استانبولی چقدر زمان می‌برد؟
00.06.30

کسانی که به ترکیه سفر کرده‌اند بهتر از هر کسی می‌دانند که چقدر یادگیری زبان ترکی استانبولی کمک کننده‌ است. در این کشور تعداد افرادی که به زبان انگلیسی تسلط داشته‌ باشند خیلی کم است. از طرف دیگر برای کار و تحصیل داشتن مدرک زبان ترکی جزء فاکتورهای اصلی محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به این کشور را دارید، باید زبان ترکی را بیاموزید. اما یادگیری ترکی استانبولی چقدر سخت است؟ اصلا برای یادگیری آن چقدر باید زمان صرف کرد؟ این مقاله از ام تی سی هوم به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال‌هاست.

زبان ترکی استانبولی سخت است؟

به صورت کلی یادگیری زبانی جدید که فاصله‌ی زیادی با زبان مادری دارد، کار چندان آسانی نیست. آموزش ترکی استانبولی نیز نیاز به صرف زمان و انگیزه‌ دارد.
سوال اصلی این است؛ زبان ترکی استانبولی چه ویژگی‌هایی دارد؟
از نظر ساختار زبانی، ترکی یک زبان قاعده‌مند با ساختاری منظم است. برای یادگیری این زبان تنها کافی‌ست این قواعد را فرا بگیرید تا باقی کار برای‌تان آسان شود. برای مثال افعال بی‌قاعده و مبهم در زبان ترکی یافت نمی‌شود. بنابراین به محض یادگیری دستور زبان تنها نیاز به تقویت خزانه‌ی واژگان خود دارید.
در آموزش ترکی استانبولی شما با استثناها سر و کار ندارید. ساختار قیود و صفت‌ها ثابت و ساده هستند. از طرف دیگر به دلیل آنکه ترکی استانبولی یک زبان آوایی محسوب می‌شود، با یادگیری کلیدهای اصلی زبان، املای کلمات دشوار نیست.
نکته‌ی مهم دیگر در زمینه‌ی آموزش ترکی استانبولی؛ نداشتن ضمایر جنسیتی است. درست مانند زبان فارسی. شما لازم نیست از هر ضمیر، فعل یا حتی صفات و قیود دو دسته‌ی مونث و مذکر را به خاطر بسپارید.

الفبای ترکی استانبولی

بیایید به الفبای ترکی استانبولی نگاهی بیندازیم. ترکی دارای 29 حرف است که از این تعداد 21 حرف بی‌صدا و 8 حرف صدا دار هستند؛

A,B,C,Ç,D,E,F,G,Ğ,H,I,İ,J,K,L,M,N,O,Ö,P,R,S,Ş,T,U,Ü,V,Y,Z

در زبان ترکی استانبولی حرف «I» و «i» با سایر زبان‌های لاتین فرق دارند. «i» شکل کوچک «I» نیست. «I» او تلفظ می‌شود و «i» ای. قواعد ساده‌ای از این دست تنها با مرور و تکرار به راحتی در ذهن می‌‌ماند. و بخش اول آموزش زبان ترکی استانبولی محسوب می‌شوند.
در مورد رسم‌الخط ترکی ماجرا کمی پیچیده‌است. تا قبل از تشکیل ترکیه مدرن، رسم الخط ترکیه عربی بود. اما آتاتورک در اولین اصلاحات خود نوشتار لاتین را برای ترکی برگزید. به همین دلیل املای کلمات ترکی دقیقا همان شکلی‌ست که واژه‌ها تلفظ می‌شوند.

یادگیری زبان ترکی استانبولی
راهنمای تلفظ الفبای ترکی

پیوند‌های جهانی زبان ترکی

زبان ترکی استانبولی، زبان زنده و پویایی‌ست. در تمام جهان حدود 88 میلیون نفر به آن تکلم می‌کنند. و جزء 15 زبان پرکاربرد دنیا محسوب می‌شود.
دور از ذهن نیست که واژه‌های زبان‌های دیگر به ترکی راه پیدا کرده باشند. البته این تاثیر متقابل هم بوده. حدود 6000 کلمه در ترکی استانبولی از زبان‌های فارسی، عربی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و روسی وام گرفته شده.
بیایید نگاهی به کلمات ترکی استانبولی با معنی فارسی آن‌ها بیندازیم؛

  • Eser (اثر هنری)
  • Esir (اسیر)
  • Gaz (گاز)
  • Sade (ساده)
  • Şeker (شکر)
  • Derece (درجه)
  • Müşteri (مشتری)

کلمات مشترک زبان فارسی، ترکی و البته عربی از این دست کم نیستند.معنی کلمات استانبولی به فارسی دقیقا مشابه‌ است. همان‌طور که کلمه‌ی لاتین هورمون (Hormon) در هر دو زبان مشترک و به یک معنا به کار می‌رود.
ویژگی‌هایی از این دست آموزش زبان ترکی استانبولی را برای فارسی‌زبانان آسان‌تر می‌کند. اگر تسلط بخش زیادی از ایرانی‌‌ها به زبان آذری که کاملا هم‌ ریشه‌ی ترکی استانبولی‌ست را در نظر بگیریم، یادگیری به مراتب آسان‌تر می‌شود.

بهترین راه یادگیری زبان ترکی استانبولی چیست؟

برای یادگیری زبان ترکی استانبولی 3 راه اصلی وجود دارد؛

  • شرکت‌ در دوره‌ی آموزش خصوصی یا گروهی
  • به صورت خودآموز بدون نیاز به کلاس
  • مواجه با زبان ترکی استانبولی از طریق زندگی در ترکیه

بهتر‌ین و سریع‌ترین روش برای یادگیری زبان ترکی یا هر زبان دیگری شرکت در دوره‌های آموزشی‌ است که توسط معلمان متخصص صورت می‌گیرد. در این دوره‌ها در بازه‌ی زمانی 6 تا یکساله می‌توانید تسلط نسبی در ترکی کسب کنید.
شرکت در دوره‌‌های رسمی حسن دیگری هم دارد؛ ارائه‌ی مدرک معتبر. برخی از نظر زمانی یا بسته‌ به توانایی شخصی علاقه‌مند به یادگیری شخصی زبان ترکی هستند. استفاده از منابعی مانند دی‌وی‌دی‌های آموزشی و کتاب‌ها کمک بزرگی به این دست افراد است.
اما روش موثر یادگیری زبان ترکی استانبولی در کنار دوره‌های آموزشی، مواجهه‌ی مستقیم با آن است. فیلم‌ها و موسیقی ترکیه‌ای می‌تواند کمک بزرگی به زبان‌آموزان ترکی باشد.

زمان یادگیری زبان ترکی استانبولی
برنامه‌ریزی دقیق با صرف زمان بهینه هم انگیزه‌ی شما را حفظ می‌کند، هم یادگیری را افزایش می‌دهد.

تسلط بر زبان ترکی استانبولی چقدر زمان می‌برد؟

مولفه‌ی اصلی در یادگیری زبان ترکی استانبولی شامل توانایی فردی، انگیزه و زمان می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان زمان مشخصی برای تسلط همه‌ی افراد به زبان ترکی در نظر گرفت.
با این‌حال شرکت در دوره‌های آموزشی استاندارد به علاوه‌ی مطالعه‌ی آزاد می‌تواند تضمین کننده‌ی تسلط به زبان ترکی ظرف مدت 2 سال باشد.
اگر به توانایی‌های خود ایمان دارید و از انگیزه‌ی بالایی برای فراگیری برخوردارید، دوره‌‌های فشرده‌ی زبان می‌تواند این مدت را تا 1 سال کاهش دهد.
خواندن روزنامه‌، وبلاگ، کتاب‌های داستان به زبان ترکی در کنار تماشای فیلم و شنیدن موسیقی بازه‌ی یادگیری را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کامل ترین لیست لغات پرکاربرد ترکی

آموزش ترکی استانبولی در 30 روز چقدر واقعیت دارد؟

کتاب‌ها یا دوره‌هایی که ادعای آموزش زبان ترکی استانبولی در یک ماه را دارند، چقدر صادق‌اند؟ برای آموزش زبان صرف یادگیری دستور زبان و قواعد کافی نیست. شما نیاز به تمرین و تکرار دارید. و البته بیشتر از آن نیاز دارید با واژگان بی‌شماری آشنا شوید.
دوره‌های آموزشی زبان ترکی در 30 روز مقدمات زبان را به خوبی آموزش می‌دهند. عمدتا از حروف الفبای ترکی استانبولی و تلفظ شروع می‌کنند. ساختار جمله را بررسی می‌کنند. و با تمرین دیالوگ‌های متداول شما را برای مکالمه‌ی ساده با یک ترک زبان آماده می‌کنند. چهارچوب مشخص و البته بسته‌ای.
در این‌جا ذکر این نکته ضروری‌ست که برخی افراد با استعداد زبان آموزشی و برنامه‌ریزی دقیق ممکن است ظرف مدت 2 ماه به تسلط نسبی زبان برای زندگی در ترکیه برسند. اما این موارد کمتر به چشم می‌خورد. برای یادگیری هر زبانی باید زمان، تلاش و مطالعه‌ی کافی داشت.

زبان ترکی استانبولی
مجموعه‌ی Yedi Iklim از منابع معتبر آزمون تومر

معرفی بهترین کتاب‌های آموزش زبان ترکی استانبولی

بهترین منابع مطالعاتی برای آموزش زبان ترکی استانبولی شامل کتاب‌های زیر می‌شود؛

  • مجموعه‌ کتاب‌های استانبول: دوره‌ی 5 جلدی که سطح مبتدی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد. این مجموعه برای شرکت در آزمون تومر نیز جزء منابع معتبر محسوب می‌شود.
  • مجموعه کتاب‌های Yedi Iklim: استاندارد بالای آموزشی در کنار سطح‌بندی مناسب ویژگی این مجموعه‌ است. به علاوه آنکه فایل‌های صوتی برای آشنایی با گویش ترکی نیز در کنار مجموعه‌ی اصلی عرضه می‌شود.
  • مجموعه‌ی 3 جلدی yeni Hitit: این کتاب‌ها دارای سطح بالای آموزشی هستند. از حروف الفبای ترکی شروع می‌کنند و در مرحله‌ی پیشرفته به داستان‌ها و مطالب آموزشی بین‌ فرهنگی می‌رسند.
  • مجموعه‌ی Get Started In Turkish: اگر به دنبال مجموعه‌ی ساده‌تر هستید که شما را با مکالمات روزمره‌ی ترکی آشنا کند، Get Started In Turkish مناسب شما است.
  • کتاب The Delights of Learning Turkish: این کتاب آموزش را با سرگرمی در هم آمیخته. به شیوه‌ی ساده‌ای می‌تواند شما را برای سفر به ترکیه آماده کند. همچنین کتاب مناسبی برای کسانی‌ست که کمتر حوصله‌ی یادگیری زبان دارند.

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

جمع‌بندی

هیچ نسخه‌ی سریع و آسانی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی وجود ندارد. با این حال اگر انگیزه‌ی کافی داشته باشید، و متناسب با آن زمان صرف کنید، یادگیری برای‌تان آسان می‌شود. علاوه بر دوره‌های آموزشی، کتاب‌های منبع می‌توانید در یوتیوب هم ویدئوهای آموزش زبان ترکی را جستجو کنید.