پزشکان خارجی چگونه در ترکیه کار می‌کنند؟

پزشکان خارجی چگونه در ترکیه کار می‌کنند؟
00.07.24

ترکیه علاوه بر جاذبه‌های گردشگری زیبا و فراوان یک مقصد گردشگری سلامت نیز به شمار می‌رود و به دلیل شرایط اقتصادی مطلوب خود اهمیت زیادی به مشاغل حوزه بهداشت و سلامت نظیر پزشکی، پرستاری و… قائل است. از این رو سالانه بیماران بسیار زیادی از نقاط مختلف جهان همچون روسیه، ایران، اروپا، عراق و… به منظور درمان به بخش پزشکی این کشور مراجعه می‌کنند. همین امر نیز سبب شده تا پزشکان بسیاری از کشورهای مختلف جهان به ویژه ایران، ترکیه را برای مهاجرت انتخاب کنند. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که می‌خواهید به عنوان یک پزشک در کشور ترکیه شروع به کار کنید، در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات احتمالی خود را دریافت نمایید.

مزایای کار در ترکیه برای پزشکان

از مزایای مهم کار در ترکیه برای پزشکان خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب مهارت‌های جدید و دانش فنی نیروی کار برای برگشت به کشور خود و همچنین کاهش نرخ بیکاری در کشور
  • استمرار اقامت پزشکان خارجی پس از اقامت 5 ساله ترکیه از طریق کار، بدون مشغول بودن در انجام کاری و اجازه کار مستقل برای خود
  • صادر شدن اجازه کار دائم بدون هیچ گونه محدودیتی اعم از محدودیت‌های جغرافیایی (در صورتی که یک نیروی کار خارجی به مدت حداقل 8 سال دارای اقامت دائم ترکیه باشد و در یکی از مراکز پزشکی این کشور مشغول به فعالیت باشد)
  • افزایش سطح تجربیات، تحصیلات و مهارت شما

قوانین معادل سازی مدرک دیپلم و دانشگاه برای خارجی ها در ترکیه

پزشکان خارجی برای اینکه بتوانند به عنوان پزشک در کشور ترکیه مشغول به کار شوند، باید مدارکی نظیر مجوز اقامت، معادل سازی (مدرک خارجی شما باید به تایید YOK برسد)، ویزای کار و چند مدرک دیگر را به اداره مربوطه ارائه دهند. پس از تحویل دادن مدارک ذکر شده مجوزی مبنی بر کار کردن به پزشکان خارجی اعطا می‌شود که این مجوز فقط 2 سال اعتبار دارد.

بیشتر بخوانید: دنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

قوانین معادل سازی مدرک دیپلم و دانشگاه برای خارجی ها در ترکیه

در صورتی که پزشکان خارجی تمایل به ماندن در کشور ترکیه داشته باشند می‌توانند پس از پایان اعتبار مجوز، مجددا آن را تمدید نمایند. البته این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که پزشکان خارجی نمی‌توانند در بیمارستان‌های دولتی ترکیه مشغول به کار شوند. همچنین یک پزشک متخصص خارجی برای کار در سازمان‌های پزشکی خصوصی در ترکیه و معادل سازی مدرک پزشکی باید معیارهای زیر را داشته باشد:

  • تسلط کامل به زبان ترکی استانبولی
  • قبولی در آزمون STS
  • داشتن بیمه مسئولیت حرفه‌ای
  • عدم وجود هرگونه مانع قانونی برای حرفه پزشکی
  • گذراندن دوره آموزش اجباری
  • داشتن معادل مدرک دیپلم یا گواهینامه‌های مهارت در شاخه پزشکی مربوطه و ثبت نام‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت
  • ارائه مدرک پزشکی خود که به تایید وزارت امورخارجه کشور مبدا رسیده باشد
  • گواهی صادر شده از وزارت امور خارجه کشور متقاضی
  • فتوکپی گذرنامه
  • کارورزی به مدت 3 ماه تحت نظارت وزارت بهداشت ترکیه

بیشتر بخوانید: روش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

شرایط کار برای پزشکان خارجی در ترکیه

شرایط استخدام پزشکان خارجی در زمینه‌ تخصص‌های مختلف در کلینیک‌ها و مراکز درمانی ترکیه در سال 2017 تصویب شد. قبل از آن پزشکان خارجی تحت هیچ شرایطی اجازه فعالیت در زمینه‌های پزشکی در ترکیه را نداشتند. اما در حال حاضر برای کار در بیمارستان‌های خصوصی، مراکز بهداشتی و… در برخی از رشته‌ها و تخصص‌ها شرایط دریافت مجوز در زمینه کار پزشکی امکان‌پذیر است.

شرایط کار برای پزشکان خارجی در ترکیه

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مجوز کار در رشته‌های پزشکی ابتدا برای مدت یکسال اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه را اخذ نمایید. سپس مراکز پزشکی که به تخصص شما نیاز دارند را مورد جستجو قرار دهید و در نهایت درخواست خود را به وزارت بهداشت ارائه دهید. اگر درخواست و مدارک شما توسط وزارت بهداشت تایید شود، می‌توانید اقدامات لازم را برای قرارداد با موسسه مربوطه به کار گیرید. در این صورت شما می‌توانید اقامت ترکیه را از طریق کار نیز دریافت کنید و از زندگی در این کشور نهایت لذت را ببرید.

شرایط دریافت اقامت برای پزشکان در ترکیه

همان‌طور که گفته شد کشور ترکیه طی چند سال اخیر به دلیل رشد اقتصادی مناسب خود، زیر ساخت‌های بخش بهداشت و درمان و سلامت خود را نیز توسعه داده است. از این رو به پزشکان متخصصی در تمامی بخش‌های بهداشت و درمان نیاز دارد تا بتواند به بهترین شکل ممکن این زیرساخت‌ها را مدیریت کرده و به بهره ‌برداری برساند. به همین دلیل مهاجرت پزشکان از کشورهای مختلف به ترکیه نیز از نرخ نسبتا بالایی برخوردار است.

شرایط دریافت اقامت برای پزشکان در ترکیه

پزشکان متقاضی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند باید برای دریافت مجوز اقامت کاری در این کشور، مدرک معادلسازی شده پزشکی، قرارداد موسسه بهداشتی درمانی با ذکر حقوق، مدرک زبان ترکی با کسب حداقل نمره B1، مجوز کار، بیمه مالی، مدرک بلامانع بودن فعالیت پزشکی و چند مدرک دیگر در فرایند معادلسازی مدارک ارائه نمایند تا بتوانند مجوز اقامت کاری کشور زیبای ترکیه را دریافت کنند.

درآمد پزشکان در ترکیه

به طور کلی پزشکی و دندان‌پزشکی در ترکیه نیز همانند دیگر کشورها جزو رشته‌های پرطرفدار است. توجه داشته باشید که رشته‌های پزشکی ترکیه زیر شاخه‌های بسیار زیادی را دارا می‌باشند و هر کدام گرایش‌های مختلفی دارند. بدیهی است که درآمد هر پزشکی با توجه به رشته، تخصص، سابقه کاری، شهر محل خدمت و… متفاوت خواهد بود. اما متوسط حقوق ماهیانه پزشکان در کشور ترکیه را می‌توان 18 هزار و 400 لیر در نظر گرفت.

هزینه و درآمد یک پزشک در ترکیه

در واقع کمترین میزان حقوق 7 هزار لیر و بیشترین میزان حقوق برای پزشکان 32 هزار لیر در ماه می‌باشد. البته نکته مهمی که در رابطه با پزشکان خارجی وجود دارد این است که این میانگین حقوق شامل مزایایی نظیر حق حمل و نقل، حق مسکن و… نیز می‌باشد و حقوق تمامی پزشکان اعم از پزشکان خارجی یا داخلی در مراحل مختلف کاری کاملا با هم متفاوت است.

بیشتر بخوانید: مهاجرت پزشکان به ترکیه

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات جامعی در رابطه با کار پزشکان خارجی در ترکیه در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که تمایل دارید نسبت به شرایط اقامت ترکیه 2021 اطلاعات دقیقی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق شماره تماس 00902122587828 با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در ترکیه نیز ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات لازم را در رابطه با قوانین اقامت ترکیه 2021 در اختیارتان قرار دهند و شما را در پروسه اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه یا اجازه کار در ترکیه به طور کامل همراهی کنند.