همه چیز درباره مارماریس (بهشت گمشده ترکیه)

همه چیز درباره مارماریس (بهشت گمشده ترکیه)

مارماریس شهر بندری در کرانه‌های مدیترانه‌ است که به دلیل جذابیت‌های طبیعی به بهشت گمشده‌ی ترکیه معروف شده. از محبوب‌ترین شهرهای توریستی ترکیه به ویژه برای اروپاییان است. جمعیت این شهر کوچک تنها 31.000 نفر می‌باشد، و در فصل‌های گردشگری 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. نمی‌توان از ترکیه حرف زد و نامی از مارماریس نیاورد. به همین دلیل ام‌تی‌سی‌ هوم در این مقاله به معرفی این شهر می‌پردازد. با ما همراه باشید.

 

موقعیت جغرافیایی

مارماریس بخشی از استان موغله در جنوب غربی ترکیه است. این شهر درست در نقطه‌ی پیوند دریای اژه و مدیترانه واقع شده. مکانی که با کوه‌های بلند پوشیده شده. تا پیش از 1980 مارماریس دهکده‌ی کوچکی بود که اغلب ساکنانش از راه ماهیگیری کسب درآمد می‌کردند. درست در این زمان با کشف قابلیت‌های گردشگری،‌ مارماریس به سرعت به سوی مدرن شدن و توسعه گام برداشت.
دلیل نام‌گذاری این شهر به مارماریس،‌ وجود معادن غنی سنگ مرمر در این منطقه است. نامی که به خوبی برازنده‌ی نگین مدیترانه می‌باشد. شهری که زیبایی خیره‌کننده‌اش آن را به بهشت گمشده‌ی ترکیه مشهور کرده.

 

آب و هوای مارماریس چگونه است؟

مارماریس یک تفریحگاه دوست‌داشتنی‌ است که در آن امکان شنا،‌ قایق‌سواری و تفریح‌های دریایی در خلیج‌های خلوت برای گردشگران فراهم می‌باشد.
مارماریس دارای سواحل شنی زیبا،‌ خلیج‌های کوچک، دریاچه‌ها و جزایر زیادی است. از نظر آب‌ و هوایی به منطقه‌ی مدیترانه تعلق دارد. این به معنای تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل است.

مهاجرت به مارماریس
مارماریس بهشت گمشده‌ی ترکیه

در فصل‌های سرد سال بارش باران و تگرگ و در فصل‌های گرم آسمان صاف و آفتابی می‌باشد. در فاصله‌ی بین جولای و آگوست دمای هوا به بالاترین حد خود می‌رسد. به همین دلیل گردشگران به ویژه اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند در اوایل پاییز به مارماریس سفر کنند.

زمینه‌‌های تاریخی شهر مارماریس

زمان شکل‌گیری تمدن در مارماریس به درستی شناخته شده نیست. با این حال می‌دانیم در گذشته‌های دور این شهر با نام فیسکوس (Physkos) شناخته می‌شد. اولین اطلاعات از این شهر به قرن 6 قبل از میلاد بازمی‌گردد. زمانی که مارماریس بخشی از امپراتوری کارائیان بود. در نهایت در سال 334 قبل از میلاد این امپراتوری با حمله‌ی لیدیان سقوط کرد.
در سال 138 قبل از میلاد با قدرت گرفتن پادشاهان پرگامون،‌ فیسکوس به امپراتوری روم واگذار شد، تا زمانی که شاهان عثمانی خود را قدرت مطلقه‌ی شرق مدیترانه معرفی کردند.

در این زمان فیسکوس توسط سلطان سلیمان قانونی تصرف و به خاک عثمانی ضمیمه گردید. سلطان سلیمان نام میماراس را برای این شهر برگزید، که با گذشت زمان به مارماریس تبدیل شد.
در رابطه با انتخاب نام مارماریس داستان تاریخی غیر معتبری به این شرح وجود دارد: سلطان سلیمان قانونی بعد از فتح فیسکوس وقتی از کنار قلعه‌ی قدیمی شهر عبور می‌کرد،‌ از منظره‌ی بنا بسیار دلخور شد. پس دستور داد Mimari as که به معنای معمار را بیاویز ترجمه شده و به همین جهت نام شهر را مارماریس نهادند.

بخش‌های مختلف شهر

مارماریس بیشتر از هرچیزی یک شهر توریستی محسوب می‌شود. این شهر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم جمعیت شهر مارماریس در حدود 31.000 نفر است و در فصل‌های گردشگری این جمعیت تا 400.000 نفر افزایش پیدا می‌کند. ساکنان موقت این شهر در بخش‌های مختلفی ساکن می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: کدام شهرهای ترکیه توریستی هستند؟

منطقه‌ی قدیمی / قلعه‌ی مارماریس

بخشی از شهر مارماریس که با مارینا هم‌مرز است با نام شهر قدیمی مارماریس شناخته می‌شود. از نظرمعماری این بخش از شهر حال و هوای دوران سلطنت عثمانی‌ها را دارد و بناهای قرن شانزدهمی بسیار به چشم می‌خورند.
بخش زیادی از این بناهای تاریخی محافظت و مرمت شده‌اند و امروزه به عنوان هتل، کافه و رستوران برای جذب توریست‌ها استفاده می‌شوند.
از دیگر جذابیت‌‌های بخش تاریخی مارماریس می‌توان به وجود بازار بزرگ معروف به کارسی و موزه‌ی مارماریس اشاره کرد. همچنین زیباترین ساحل خلیجی ترکیه گوکوا (Gokova) در امتداد بخش غربی مارماریس قدیمی واقع است.

مارماریس مرکزی

 

مهاجرت به مارماریس
کافه‌های سنتی و پررونق مارماریس

بخش مرکزی مارماریس مهم‌ترین بخش این شهر است. مهم‌ترین هتل‌ها و استراحتگاه‌ها در این قسمت واقع شده‌اند. مناطق گردشگری مانند آرموتالان، سیتلر و ساحل طولانی اوزون‌یالی از پرطرفدارترین تفرجگاه‌های مارماریس مرکزی می‌باشند.
از دیگر جذابیت‌های بخش مرکزی مارماریس وجود مراکز خرید مدرن، رستوران‌ها و کافه‌های آن اشاره کرد.

فرهنگ مردم چگونه است؟

مارماریس از شهرهای پرطرفدار ترکیه برای گردشگران غربی است. اروپایی‌هایی فرهنگ خود را برای مارماریس به ارمغان آورده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت فرهنگ غالب مردم در این شهر ترکیبی است از باورهای سنتی ترکی و فرهنگ جدید غربی.
مردم مارماریس مانند اغلب شهرهای ترکیه،‌ خوش‌رو،‌ میهمان‌نواز،‌ اهل معاشرت و خانواده دوست هستند. اما در مقابل تعصبات قومی،‌ مذهبی که در بیشتر شهرها به چشم می‌خورد، در مارماریس بسیار نادر و کم‌رنگ است. رفت‌ و آمدهای مداوم توریست‌ها به این شهر کوچک و کم‌جمعیت ظرفیت پذیرش دیدگاه‌های مختلف را در اهالی مارماریس بالابرده.
خانواده‌ دوستی ترکیه‌ای‌ها در این شهر هم به راحتی به چشم می‌آید. احترام به بزرگ‌تر،‌ اولویت خانواده در برابر سایر گروه‌های اجتماعی، به خصوص رگه‌های بازمانده‌ی از فرهنگ پدرسالاری تا آنجا پیش می‌رود که دختران و پسران جوان بی‌اذن والدین نمی‌توانند برای مسائل مهم زندگی خود تصمیم بگیرند.
فرهنگ غذایی مردم در مارماریس،‌ مانند تمام شهرهای ساحلی دنیا مبتنی بر خوراک‌های دریایی می‌باشد. همچنین تاثیر حضور توریست‌ها را می‌توان در تغییر ذائقه‌ی اهالی این شهر به ویژه جوانان به وضوح مشاهده کرد.

وضعیت اشتغال در بهشت گمشده ترکیه چطور است؟

مهم‌ترین راه کسب درآمد در مارماریس،‌ مشاغلی هستند که در حوزه‌ی گردشگری فعالیت دارند. آپارتمان،‌ ساخت تفرجگاه‌ و هتل در سال‌های اخیر با رشد و توسعه‌ی بیشتری همراه بود.
تورهای گردشگری محلی و بین‌المللی دفاتر فعالی در این شهر دارند و در فصل‌های گردشگری با حضور بیش از 350.000 خارجی در این شهر، خدمات توریستی رونق فراوانی پیدا می‌کند.
از آنجایی‌که مارماریس گردشگران زیادی از اروپا جذب می‌کند،‌ احساس نیاز زیادی جهت آموختن زبان خارجه در این شهر وجود دارد. به همین دلیل تدریس زبان انگلیسی هم از مشاغلی‌ست که در سال‌های اخیر در مارماریس بسیار مورد توجه قرار گرفته.
اما مهم‌ترین فعالیت اهالی بومی بندر مارماریس پس از گردشگری، ماهیگیری و تجارت از راه دریا می‌باشد. شغلی که در صدها سال تاریخ این شهر ریشه دارد.

 

چطور به مارماریس برسیم؟

نزدیک‌ترین فرودگاه به مارماریس،‌ فرودگاه بین‌المللی دالامان است. مسافرانی که با هواپیما به این شهر می‌روند می‌توانند با پرداخت 25 لیر از سرویس‌های شاتل فرودگاهی بهره بگیرند.
برای سفر جاده‌ای از استانبول به مارماریس باید مسافت 704 کیلومتری را طی کنید. این مسیر در حدود 7 تا 8 ساعت با سرعت استاندارد طول می‌کشد. اما اگر بخواهید این مسیر را با اتوبوس طی کنید، باید برای خرید بلیط حدود 75 لیر پرداخت کنید و طبیعتا سفر با اتوبوس کمی بیشتر از اتومبیل شخصی طول خواهد کشید.

مسافرت به مارماریس
سواحل زیبا،‌ دریای فیروزه‌ای و آرامش در مارماریس

دلایل شهرت مارماریس

در بین گردشگران خارجی مارماریس به 4 دلیل شناخته شده می‌باشد.
زندگی شبانه: مارماریس شهری پر نشاط است که خواب ندارد،‌ به ویژه در فصل‌های گردشگری. کلاب‌های شبانه،‌ بارهای کنار خیابان،‌ جشن‌ها و رقص‌هایی که به صورت شبانه در خیابان‌ها،‌ شادمانی ویژه‌ای به شهر می‌بخشد.
شهری تماشایی: جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر مارماریس نفس هر گردشگری را بند می‌آورد. قلعه‌ی تاریخی،‌ موزه‌ی باستان‌شناسی،‌کاروانسرای حافظ سلطان و خانه‌های باقی‌مانده از عصر عثمانی تنها بخش کوچکی از این جاذبه‌ها هستند.
سواحل بی‌نظیر: مهم‌ترین جاذبه‌ی شهر مارماریس که آن‌را به بهشت گمشده مشهور کرده،‌ سواحل زیبا و خلوت این شهر است. دریای زلال فیروزه‌ای این زیبایی‌ها را چندین برابر کرده.
فرهنگ غنی ترکیه: برای مردم مارماریس معرفی فرهنگ ترکی از طریق رقص‌های محلی،‌ غذاهای اصیل و البته حمام‌های ترکی بسیار مهم است. پس بی‌شک زمانی که به این شهر مسافرت کنید،‌ جای جای شهر شاهد این نمایش‌های سنتی خواهید بود.

هزینه‌های زندگی در بهشت گمشده ترکیه

از نظر سطح هزینه‌های زندگی، ‌مارماریس نه شهر گرانی‌ست و نه ارزان. در واقع زندگی در این شهر به معنای برخورداری از متوسط رو به بالای امکانات می‌باشد. اگر به عنوان توریست به این شهر سفر می‌کنید با دیدن قیمت‌های بالا به ویژه در فروشگاه‌های لوکس نگران نشوید. در تمام شهرهای ترکیه جای چانه‌زنی روی قیمت‌ها لحاظ شده.
اما اگر برای زندگی به این شهر مهاجرت می‌کنید،‌ ترجیحا از مغازه‌های محلی خرید کنید تا با قیمت واقعی‌تر اجناس مواجه شوید.

هزینه‌های ضروری در شهر مارماریس به لیر ترکیه:

  • یک وعده در رستوران 22.50
  • یک لیتر شیر 5.33
  • 500 گرم نان 3.87
  • یک کیلو برنج 10.00
  • دوازده عدد تخم‌مرغ 12.00
  • یک کیلو مرغ 25.00
  • یک کیلو گوشت 68.14
  • 1.5 لیتر آب 2.08
  • یک لیتر بنزین 7.34
  • اجاره‌ی آپارتمان (1 خوابه) 2000.00
  • خرید آپارتمان (متر مریع) 10000.00

سخن پایانی

از آنجایی‌که مارماریس بیشتر شهر توریستی محسوب می‌شود تا محلی برای سکونت،‌ ایرانی‌های کمی در این شهر اقامت دارند. در نتیجه‌ اگر تمایل دارید برای خرید ملک در ترکیه و اقامت به این شهر مهاجرت کنید،‌ بهتر است بدانید که پایگاه‌های ایرانی و فارسی زبان در این شهر به سختی پیدا می‌شود، به ویژه آن‌که مارماریس بیشتر حال و هوای شهرهای اروپایی را به خود گرفته.
اگر در مارماریس ساکن هستید یا به این شهر مسافرت کردید، از تجربه‌تان برای‌مان بگویید. همچنین در صورت وجود کسب‌ و کارهای محلی ایرانی در این شهر، در قسمت کامنت مشخصات‌شان را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «زیباترین شهرهای ترکیه » و «با زیباترین روستاهای ترکیه آشنا شوید» را هم مطالعه کنید.