هزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

هزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه
01.04.28

استانبول بدون شک زیباترین و بهترین شهر ترکیه است و معمولاً فرصت‌های کاری زیادی در این شهر برای مهاجرهای ایرانی وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان که قصد مهاجرت و زندگی در ترکیه را دارند، استانبول را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کنند.

افرادی که قصد زندگی در استانبول را دارند با سؤالات بسیار زیادی روبه‌رو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین سؤالات، هزینه زندگی در استانبول است. ما در این مقاله سعی می‌کنیم با بررسی هزینه‌های مختلف زندگی معمولی در استانبول، یک نمای کلی ازآنچه در این شهر تاریخی و زیبای ترکیه در انتظار شما است، ترسیم کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

هزینه زندگی در استانبول 2022؛ بررسی شرایط اقامت در استانبول برای ایرانیان

استانبول مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه است. این شهر تاریخی، مهم‌ترین شهر ترکیه به‌حساب می‌آید. استانبول به‌عنوان پل آسیا و اروپا، ازلحاظ دسترسی به فرصت‌های شغلی نسبت به سایر شهرهای ترکیه شرایط بسیار بهتری برای ایرانیان دارد. به همین دلیل تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنان ایرانی ما در سال‌های اخیر مهاجرت و زندگی در استانبول را انتخاب کرده‌اند.

تجمع امکانات و شرایط اقتصادی نسبتاً مناسب باعث شده تا هزینه زندگی در استانبول نیز نسبت به سایر شهرهای ترکیه بیشتر باشد. بااین‌حال، هزینه‌های زندگی در ترکیه به‌طورکلی بالا نیست. خصوصاً اگر با خرید ملک در ترکیه اقدام به مهاجرت کرده باشید.

هزینه زندگی در استانبول؛ محله گالاتا تاور

هزینه اجاره خانه در استانبول؛ گران‌تر از سایر شهرهای ترکیه، مناسب‌تر از تهران!

با توجه به اینکه حداقل حقوق در ترکیه حدود 4250 لیر است، هزینه اجاره خانه در ترکیه به‌مراتب مناسب‌تر از شهرهای بزرگ ایران خصوصاً تهران خواهد بود. هزینه اجاره خانه در استانبول به‌طور میانگین 7000 لیر است. قیمت اجاره خانه در استانبول به تومان با توجه به قیمت روز لیر (تیر 1401) چیزی در حدود 11 میلیون تومان محاسبه می‌شود. معمولاً آپارتمان‌ها در استانبول مبله هستند و پیش‌پرداخت اولیه ندارند. در اکثر موارد پیش‌پرداخت به‌اندازه مبلغ 1 یا 2 ماه اجاره است.

امکان رهن خانه در استانبول وجود ندارد. همچنین، طبق قانون جدید، برای اجاره خانه در استانبول حتماً باید کارت کیملیک یا کارت اقامت داشته باشید. بر خلاف گذشته، امکان مهاجرت به ترکیه با اجاره خانه وجود ندارد. در این شرایط، بهترین راه برای کاهش هزینه‌های زندگی در استانبول و مهاجرت به ترکیه، خرید خانه در استانبول است. شما می‌توانید با کمک شرکت سرمایه‌گذاری و خرید ملک ام تی سی هوم با حداقل سرمایه 200 تا 300 هزار لیر هم در استانبول صاحب‌خانه شوید.

هزینه انرژی (قبض آب، برق و گاز) در استانبول؛ آماده تغییر عادت و صرفه‌جویی باشید!

اگر در ایران چندان به صرفه‌جویی اعتقادی نداشتید، بعد از مهاجرت به ترکیه شرایط سختی در انتظار شما است. میانگین هزینه برق 30 تا 70 لیر، گاز در تابستان 70 تا 100 لیر، گاز در زمستان بیشتر از 100 تا 150 لیر و هزینه مصرف آب نیز حدود 20 تا 80 لیر است.

با یک حساب سرانگشتی به‌صورت میانگین چیزی در حدود 200 تا 300 لیر به‌صورت ماهیانه هزینه‌ای است که برای استفاده از این خدمات باید بپردازید. درصورتی‌که صرفه‌جویی نکنید، هزینه خدمات در استانبول می‌تواند تا 600 لیر در ماه نیز افزایش پیدا کند!

هزینه اجاره خانه در استانبول

قیمت غذا و مواد خوراکی در استانبول؛ تقریباً برابر با ایران

قیمت گوشت در ترکیه 160 لیر و قیمت مرغ حدود 74 لیر است. پنیر، نوشیدنی‌های الکلی و موز جزو خوراکی‌های گران‌قیمت ترکیه محسوب می‌شوند.

درمجموع هزینه تهیه غذای هفتگی برای یک نفر حدود 100 تا 200 لیر و برای یک خانواده 3 الی 4 نفره حدود 500 لیر خواهد بود. شما می‌توانید با اخذ اقامت دائم ترکیه با خرید ملک به‌راحتی همراه با خانواده به استانبول مهاجرت کنید و با همان هزینه زندگی در تهران از زندگی در استانبول لذت ببرید.

هزینه زندگی در استانبول و خرید مواد غذایی

هزینه حمل‌ونقل و در استانبول؛ بنزین گران و خدمات شهری ارزان

بنزین بخش مهمی از هزینه زندگی در استانبول را به خود اختصاص می‌دهد. در حال حاضر که در اواسط سال 2022 هستیم، قیمت بنزین در ترکیه حدود 25 لیر است.

خوشبختانه مترو استانبول بسیار گسترده است و دسترسی بسیار مناسبی به مهم‌ترین بخش‌های شهر دارد. اگر استانبول کارت داشته باشید، هزینه مترو 3.5 لیر برای هر بار استفاده از مترو، با ماوی کارت 2.5 لیر و با کارت دانشجویی 1.70 لیر است. به‌این‌ترتیب اگر روزی 3 بار و هرروز ماه از مترو استفاده کنید مبلغی حدود 100 لیر در ماه برای حمل‌ونقل هزینه خواهید کرد.

هزینه حمل و نقل در استانبول

هزینه خدمات درمانی در استانبول؛ حتماً به فکر بیمه کردن خود باشید

بیمارستان‌های ترکیه معمولاً ازلحاظ تجهیزات و ارائه خدمات در سطح بالاتری نسبت به بیمارستان‌های ایران قرار دارند. به همان نسبت، هزینه دارو و خدمات پزشکی در ترکیه گران‌تر از ایران است. اگر می‌خواهید از پس هزینه زندگی در استانبول بربیایید حتماً باید به فکر بیمه خود باشید. بدون بیمه هزینه خرید دارو و درمان، خصوصاً درمان‌های مربوط به دندانپزشکی کمرشکن خواهد بود.

تعداد قابل‌توجهی پزشک و دندانپزشک ایرانی در استانبول فعالیت می‌کنند. به‌این‌ترتیب اگر در ارتباط برقرار کردن با پزشکان ترکی مشکلی داشتید، می‌توانید از هم‌وطنان خود در استانبول کمک و مشاوره بگیرید.

هزینه خدمات درمانی در استانبول

زندگی در استانبول یک فرصت ویژه برای ایرانیان

مقایسه هزینه‌های زندگی در ترکیه و ایران نشان می‌دهد، تقریباً با همان هزینه زندگی در ایران می‌توان از پس هزینه زندگی در استانبول هم برآمد. اگرچه هزینه‌ها روی کاغذ در استانبول بیشتر است اما فرصت‌های شغلی و درآمد بالاتری نیز در این شهر خواهید داشت. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت استانبول همچنان بهترین گزینه برای ایرانیان مهاجری است که قصد زندگی در ترکیه را دارند.

سخن پایانی

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، خرید ملک در استانبول بهترین راه‌حل پیش روی شما است. شما می‌توانید با مشاوران حرفه‌ای ام تی سی هوم تماس بگیرید تا این فرصت ویژه را از دست ندهید.