میزان بار مجاز برای سفر و هزینه اضافه بار به ترکیه

میزان بار مجاز برای سفر و هزینه اضافه بار به ترکیه
01.05.21

مسافران مقیم یک کشور خارجی که از طریق جاده، راه‌آهن، دریا یا هوا از یک کشور خارجی برای اقامت کوتاه یا طولانی به هر منظوری مانند تجارت، خدمات ملکی، تحصیل، بازدید، درمان یا به قلمرو گمرکی ترکیه می‌آیند، مسافر محسوب می‌شوند. در هر یک از روش‌های سفر به ترکیه مسافران می‌بایست میزان بار مجاز ترکیه را رعایت کنند، در غیر این صورت باید مبلغی را برای هزینه اضافه بار بپردازند. در سفرهای هوایی مسافران می‌توانند بسته به کلاسی که انتخاب کرده‌اند، حجم بار مجاز مشخصی همراه ببرند. یعنی اگر کلاس پرواز شما اکونومی است می‌بایست میزان بار کمتری نسبت به کلاس بیزینس یا فرست کلاس به هواپیما ببرید. هرچه کلاس پروازی شما بهتر باشد بر حجم بار مجازتان نیز اضافه خواهد شد. با ام تی سی هوم همراه باشید تا با میزان بار مجاز در سفرهای زمینی و هوایی به ترکیه با ایرلاین‌های داخلی و خارجی آشنا شوید.

میزان بار مجاز از مرز زمینی ترکیه

ترکیه، همسایه شمال غرب ایران هر ساله میزبان هزاران گردشگر از ایران است که به صورت زمینی با استفاده از خودروی شخصی، قطار یا اتوبوس از مرز عبور کرده و خود را به شهرهای توریستی ترکیه می‌رسانند. به طور کلی رفت و آمد از طریق مرز زمینی به ترکیه، هزینه کمتری دارد. در این بخش تصمیم گرفته‌ایم تا میزان بار مجاز ترکیه در سفرهای زمینی با اتوبوس و یا قطار را مورد بررسی قرار دهیم. در سفرهای زمینی، طبق قوانین سازمان حمل‌ونقل میزان بار مجاز ترکیه 40 کیلوگرم است.

بار مجاز سفر زمینی
محدودیت 40 کیلوگرمی بار مجاز در سفر زمینی تنها شامل اتوبوس و قطار می‌شود.

بار مجاز هواپیمایی ترکیه

هیچ چیز به اندازه‌ی چمدان‌های سنگین و نگرانی از اضافه بار در هواپیما نمی‌تواند یک سفر هوایی را برای مسافران ناخوش کند. حتماً شما هم درگیر وزن کردن چمدان‌ها و جست‌وجو برای پیدا کردن مقدار بار مجاز آن‌ها بوده‌اید. در این مطلب از ام تی سی هوم به توضیح مقدار بار مجاز برای سفر هوایی به ترکیه و هزینه اضافه بار به ترکیه پرداخته‌ایم. همراه ما باشید.
میزان بار مجاز و هزینه اضافه بار در فرودگاه جدید استانبول مسئله مهمی است که شما برای سفر قطعاً باید از آن آگاه باشید، چرا که استانبول علاوه بر مکان‌های تفریحی فراوان، یک شهر فوق‌العاده برای خریدهای به روز و ارزان است. البته میزان بار و هزینه اضافه بار به ایرلاینی که از آن خرید می‌کنید هم بستگی دارد.

  • پرواز تجاری یا بیزینس کلاس: حداکثر بار مجاز برای مسافرین ایرلاینی همچون ترکیش ایرلاین در پرواز تجاری 30 کیلوگرم است.
  • پرواز اکونومی: حداکثر بار مجاز هواپیمایی ترکیش ایرلاین در پرواز اکونومی 20 کیلوگرم است.
  • مسافر کودک: به ازای هر کودک مسافر می‌توان مجموعاً 23 کیلوگرم بار شامل 1 بسته یا قطعه بار و چمدان و یک کالسکه یا گهواره دستی تاشو همراه داشته باشید. مجموع ابعاد این وسایل می‌بایست کمتر از 115 سانتی‌متر باشد.

در صورتی که وزن یا ابعاد بار مسافر بیشتر از میزان مجاز باشد مشمول اضافه بار خواهد شد و مسافر ملزم به پرداخت جریمه اضافه بار می‌شود.

 

بیشتر بخوانیدمعرفی کامل فرودگاه های استانبول

میزان بار مجاز در سفرهای هوایی به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان بار مجاز برای سفر به ترکیه با هواپیما به سه عامل شرکت هواپیمایی، کلاس پروازی و مسیر (مدت زمان پرواز) بستگی دارد. در سفرهای هوایی مسافران می‌توانند بسته به کلاس پرواز و ایرلاینی که انتخاب کرده‌اند، حجم بار مجاز مشخصی همراه خود ببرند. بدیهی است که پروازهای داخلی اجازه حمل بار کمتری را نسبت به پروازهای خارجی به شما می‌دهند. در پروازهای داخلی شهرهای ترکیه میزان بار مجاز ترکیه 15 کیلوگرم است در حالی که در پروازهای خارجی تا 40 کیلوگرم نیز می‌توان بار حمل کرد. تمامی ایرلاین‌های داخلی ترکیه میزان بار مجاز خود را در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و در کلاس بیزینس 30 کیلوگرم در نظر گرفته‌اند.

اگر می‌خواهید بدانید که چه تعداد چمدان در میزان بار مجاز ترکیه مجاز است باید بگوییم که برای مسیرهایی که مفهوم وزن اعمال می‌شود، تا زمانی که تعداد کل قطعات بار از حد مجاز وزن تجاوز نکند، محدودیتی در تعداد قطعات یا تعداد چمدان‌ها وجود ندارد. با این حال، ممکن است محدودیت‌هایی بر اساس ظرفیت حمل هواپیما اعمال شود.

بار مجاز داخل کابین هواپیما

مسافران پرواز ترکیه ملزم به حمل یک بار با حداکثر وزن 8 کیلوگرم و ابعاد حداکثر 23 در 40 در 55 سانتی‌متر به داخل کابین هواپیما هستند. اندازه چمدان باید 23 × 40 × 55 سانتی‌متر و وزن 8 کیلوگرم باشد. همچنین تمامی مسافران ملزم به رعایت قوانین زیر هستند:

  • کلیه مسافران مجاز به همراه داشتن کیف دستی هستند مشروط بر اینکه سایز کیف از ابعاد (55*40*20) سانتی‌متر بیشتر نباشد.
  • نوزادان مجاز به سوار شدن به هواپیما با یک کیف کوچک هستند، مشروط بر اینکه شامل تمام وسایل ضروری کودک در طول پرواز باشد.
  • همراه داشتن مقداری مایعات یا ژل به داخل هواپیما به شرط داشتن شرایط زیر مجاز است.
  • ژل‌ها یا مایعات باید به خوبی در یک ظرف پلاستیکی 100 میلی لیتری نگهداری شوند.
  • هر ظرف از این مواد باید در یک کیسه پلاستیکی شفاف در بسته نگهداری شود.
  • اگر بیش از یک ظرف وجود دارد، آنها باید به طور مساوی چیده شوند.

بیشتر بخوانید5 جاذبه ارزان قیمت در سفر به ترکیه

بار مجاز ترکیش ایرلاین

ترکیش ایرلاین هواپیمایی ملی ترکیه است. این شرکت هواپیمایی در سال 1933 تنها با پنج هواپیما تأسیس شد. اکنون این شرکت به بیش از 300 مقصد در سراسر جهان پرواز ارائه دارد. ترکیش ایرلاین با ناوگانی متشکل از 377 هواپیما، پروازهایی را با سطح رفاه بالا و آخرین تکنولوژی مدرن به 120 کشور جهان ارائه می‌کند. این ایرلاین از اول آوریل 2008 به عضویت اتحاد ستاره‌های جهانی درآمده و به عنوان بهترین ایرلاین اروپا انتخاب شده است.
ترکیش ایرلاین به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که با توجه به نوع پرواز رزرو شده چمدان خود را بیاورند. اگر یک مسافر اکونومی هستید، می‌توانید یک چمدان یا کیف با وزن کمتر از 8 کیلوگرم با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. اگر یک مسافر بیزینس کلاس هستید، می‌توانید دو کیف که وزن هر کدام 8 کیلوگرم یا کمتر باشد با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. در صورتی که یک نوزاد همراه خود دارید، نیز می‌توانید 8 کیلوگرم بار اضافی رایگان داشته باشید.
ترکیش ایرلاین میزان مجاز چمدان را بر اساس نوع پرواز شما تنظیم می‌کند. موارد زیر در مورد پروازهای بین‌المللی اعمال می‌شود:

  • میزان بار مجاز ترکیه در هواپیمایی ترکیش ایرلاین در پروازهای اکونومی (Economy) 20 کیلوگرم است.
  • میزان بار مجاز ترکیه در هواپیمایی ترکیش ایرلاین در پروازهای بیزینس کلاس (Business) 30 کیلوگرم است.
  • میزان بار مجاز ترکیه در هواپیمایی ترکیش ایرلاین برای نوزاد (Infant) 10 کیلوگرم است.
شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین
هواپیمای ترکیش ایرلاین

هزینه اضافه بار در فرودگاه ترکیه

اگر تصمیم به همراه بردن مقدار زیادی بار، چمدان و وسایل با خود به هواپیما داشته باشید، لازم است که نسبت به هزینه اضافه بار در خصوص هواپیمایی‌های مختلف، اطلاعات کافی داشته باشید. هزینه بار اضافه بستگی به قیمت بلیت، طول پرواز، کلاس پرواز، وزن و تعداد بسته‌ها تفاوت زیادی دارد. معمولاً برای محاسبه هزینه اضافه، به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه، مبلغی مشخص می‌کنند. البته امکان دارد که شکل بسته‌بندی بار شما به صورتی باشد که مشمول هزینه اضافی شود.
اما به طور کلی باید گفت که مبلغ هزینه بار اضافه برابر است با 1 درصد قیمت بلیط به ازای هر کیلوگرم بار اضافه. یعنی اگر شما 5 کیلوگرم اضافه بار داشته باشید، باید به اندازه 5 درصد قیمت بلیط خودتان را به عنوان هزینه بار اضافه پرداخت کنید. در هر ایرلاین این درصد ممکن است کمتر یا بیشتر شود. در پروازهای داخلی ترکیه (بیزینس کلاس و اکونومی) به ازای هر کیلوگرم بار 20 لیره ترکیه باید بپردازید. در پروازهای بین‌المللی جریمه اضافه بار به مبدأ و مقصد شما بستگی دارد. برای محاسبه دقیق هزینه اضافه بار (با توجه به مبدأ و مقصد) می‌توانید جدول مناطق پروازی ایرلاین خود را مشاهده کنید.

هزینه اضافه بار از ایران به ترکیه

میزان بار مجاز از ترکیه به ایران بستگی به ایرلاین انتخابی شما دارد. در صورتی که ایرلاین شما ایرلاین‌های داخلی مثل ماهان و یا معراج باشد میزان بار مجاز با هواپیمایی ترکیش متفاوت است.
میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی

  • برای کلاس اکونومی: 30 کیلوگرم به همراه 5 کیلوگرم بار دستی داخل کابین
  • برای بیزینس کلاس: 40 کیلوگرم بار و 7 کیلوگرم داخل کابین
    میزان بار مجاز هواپیمایی ترکیش
  • برای اکونومی یا کامفورت‌ کلاس: 20 کیلوگرم بار به همراه 8 کیلوگرم بار دستی داخل کابین
  • برای بیزینس کلاس: 30 کیلوگرم بار و 8 کیلوگرم بار داخل کابین

سخن پایانی

ترکیه یکی از قطب‌های گردشگری خاورمیانه است که به خاطر دارا بدن طبیعت فوق‌العاده، جاذبه‌های تاریخی، تفریحات هیجان‌انگیز و امکانات رفاهی بی‌نظیر برای گردشگران، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به‌سوی خود جذب می‌کند. این کشور رویایی دارای مرز زمینی با ایران است، به همین دلیل ایرانیان زیادی هر ساله از طریق هوایی یا سفر زمینی به ترکیه سفر می‌کنند. یکی از دغدغه‌های مسافران اطلاع از میزان بار مجاز ترکیه است. در این مقاله ما به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم و میزان بار مجاز در سفرهای زمینی و هوایی در ایرلاین‌های داخلی و خارجی را شرح داده‌ایم.