معرفی کامل فرودگاه های استانبول

معرفی کامل فرودگاه های استانبول
00.10.06

وقتی برای اولین بار قصد سفر به استانبول را دارید، حتما با چالش انتخاب فرودگاه روبرو خواهید شد. اینکه برای کدوم فرودگاه استانبول بلیت بگیرید. در مرحله‌ی بعد سوال مهم‌تر اینکه چطوری از فرودگاه به محل اقامت‌تان بروید؟ ام تی سی هوم در این مقاله سعی دارد فرودگاه های استانبول را معرفی کند. با ما همراه باشید.

استانبول چند فرودگاه بین المللی دارد

کافی است تنها یک بار برای خرید بلیت هواپیما به استانبول اقدام کنید. در هر سایتی که وارد می‌شوید بیش از یک فرودگاه مشاهده خواهید کرد. این سوال در ذهن شما شکل خواهد گرفت که کدام فرودگاه برای شما مناسب‌تر است.
در این بخش فرودگاه های استانبول را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانیدهمه آنچه باید در مورد استانبول بدانید

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک

در میان فرودگاه ‌های استانبول، آتاتورک از همه قدیمی‌تر است. این فرودگاه در سال 1924 ساخته شد و از آن زمان به مهم‌ترین و پر ترافیک‌ترین فرودگاه ترکیه و استانبول تبدیل شده است. بیشترین پروازهای ورودی و خروجی به ترکیه این فرودگاه را به قطب مهمی در صنعت گردشگری این کشور تبدیل کرده است.
جالب است بدانید اهمیت فرودگاه آتاتورک محدود به کشور ترکیه نیست، بلکه در حوزه‌ی اروپا نیز این فرودگاه در جایگاه سوم پر ترددترین‌ها قرار گرفته. برآورد می‌شود سالانه در حدود 60 میلیون مسافر از این فرودگاه برای پروازهای خود استفاده می‌کنند. بی دلیل نیست که فرودگاه آتاتورک یازدهمین فرودگاه مهم جهان شناخته می‌شود.
فرودگاه آتاتورک دارای 2 ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی است. از نظر موقعیت قرارگیری آتاتورک در بخش اروپایی استانبول ساخته شده است و در حدود 24 کیلومتر با مرکز شهر استانبول فاصله دارد. به دلیل اهمیت این فرودگاه در جابه‌جایی مسافران وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو برای این فرودگاه در نظر گرفته شده ایت.

امکانات فرودگاه آتاتورک

مهم‌ترین فرودگاه بین ‌المللی ترکیه باید امکانات ویژه‌ای برای مسافران خود مهیا کرده باشد که به جایگاه اول ترکیه، جایگاه سوم اروپا و جایگاه یازدهم جهان رسیده باشد.
یکی از خدمات مهم این فرودگاه برای خارجی‌ها صرافی‌ها و دستگاه‌های خودپرداز ارز است. این دستگاه‌ها به ویژه به مسافران خارجی فرصت می‌دهد در بدو ورود به این کشور ارز خود را به لیر ترکیه تبدیل کنند.
فروشگاه‌های 24 ساعته که انواع محصولات ضروری یا سوغاتی را برای فروش عرضه می‌کنند. خرید از این فروشگاه‌ها هیچ مالیاتی برای مسافران خارجی در بر ندارد. رستوران و کافه‌های فرودگاه نیز به صورت شبانه‌روز انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی را برای مسافران سرو می‌کنند.
در فرودگاه آتاتورک مکانی برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده که در صورت تاخیر پرواز یا طولانی شدن زمان انتظار برای پرواز بعدی می‌توانند از آن استفاده کنند.
از دیگر امکانات این فرودگاه می‌توان به خدمات پزشکی، سالن آرایشی و زیبایی، اطلاعات 24 ساعته و اینترنت رایگان اشاره کرد.

بیشتر بخوانیدیک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

فرودگاه های استانبول اتاتورک
فضای باند پرواز و ترمینال فرودگاه بزرگ آتاتورک در استانبول

فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن

یکی از 3 فرودگاه بین‌المللی ترکیه، صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen) است که به فرودگاه صبیحه یا صبیحا نیز معروف است. این فرودگاه بین‌المللی در سمت آسیایی استانبول قرار گرفته. از نظر اهمیت این فرودگاه در جایگاه دوم در استانبول و سومین رتبه در ترکیه قرار دارد.
صبیحه گوکچن اولین زن خلبان ترکیه و اولین زن خلبان هواپیمای جنگی در جهان است به افتخار ایشان، نام دومین فرودگاه استانبول صبیحه گوکچن گذاشته شد. ساخت این فرودگاه در سال 1998 آغاز شد و در سال 2001 افتتاح گردید. هزینه‌ی ساخت فرودگاه صبیحه گوکچن در حدود 550 میلیون دلار برآورد شده است.
فرودگاه صبیحه از نظر ترافیک مسافر در جایگاه سوم کشور ترکیه قرار می‌گیرد. تمامی پروازهای خروجی و ورودی به این فرودگاه در یک ترمینال صورت می‌گیرد. برخی معتقدند این موضوع کیفیت خدمات فرودگاه را کاهش داده و منجر به شکل‌گیری صفوف طولانی در گیت‌های ورودی و خروجی شده است.
تعداد گیشه‌های ورودی و خروجی فرودگاه 112 گیت است.

امکانات فرودگاه صبیحه گوکچن

در انتخاب فرودگاه های استانبول باید به امکانات و ویژگی آن‌ها توجه کافی را نشان داد. فرودگاه صبیحه دارای پارکینگ 4 طبقه با ظرفیت نزدیک 5000 خودرو می‌باشد. اتوبوس و خودروهای بزرگتر نیز مجاز به استفاده از این پارکینگ هستند.
علاوه بر پارکینگ برای افزایش رفاه حال مسافران، به ویژه کسانی که از فرودگاه استانبول قصد پرواز به شهر ثالثی را دارند، هتل در نظر گرفته شده است. این هتل 4 طبقه و 128 اتاق دارد.
از دیگر امکانات این فرودگاه باید به سالن کنفراس و اجتماعات، رستوران، کافه و فروشگاه‌های آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانیدمعرفی کامل معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید استانبول

فرودگاه استانبول

سومین فرودگاه مهم شهر استانبول که ترافیک کمتری از دو فرودگاه قبلی دارد، فرودگاه بین‌المللی استانبول است. این فرودگاه که از آن به عنوان فرودگاه جدید استانبول یاد می‌کنند قرار است بزرگترین فرودگاه ترکیه و جهان شود.
این فرودگاه در سال 2018 افتتاح شد. در ابتدا پروازها به صورت آزمایشی و داخلی بودند. قرار است ساخت این فرودگاه و بهره‌برداری کامل از آن تا سال 2025 پایان پذیرد.
در حال حاضر دولت ترکیه مشغول فراهم کردند زیر ساخت‌های توسعه‌ی این فرودگاه است.

بیشتر بخوانیدهزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

فرودگاه استانبول کجاست

تا به اینجا در مورد سه فرودگاه اصلی شهر استانبول صحبت کردیم. اما سوال مهم‌تر این است که این فرودگاه‌ های استانبول در کدام بخش این شهر قرار گرفته‌اند .
فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی استانبول واقع شده. به صورت دقیق‌تر محل قرارگیری این فرودگاه در منطقه‌ی یشیل‌کوی استانبول است. این فرودگاه نسبت به صبیحه گوکچن و فرودگاه استانبول بهترین دسترسی‌ها به مرکز شهر را دارد، از جمله می‌توان به ایستگاه مترو اشاره کرد. این فرودگاه 24 کیلومتر با مرکز شهر استانبول فاصله دارد.
فرودگاه صبیحه گوچکن در سمت آسیایی استانبول و در منطقه‌ی پندیک واقع شده. این فرودگاه 45 کیلومتر تا مرکز شهر استانبول فاصله دارد. دسترسی به وسایل حمل و نقلی عمومی نظیر اتوبوس و مترو به خوبی فرودگاه آتاتورک نیست.
فرودگاه جدید استانبول (İstanbul Havalimanı) با فاصله‌ی زیادی از مرکز شهر بنا شده. این فرودگاه در بخش اروپایی و در فاصله‌ی 54 کیلومتری از مرکز شهر ساخته شده است و نزدیک‌ترین منطقه به آن آرناواتکوی است.

بیشتر بخوانیدراهنمای خرید مجتمع مسکونی مدرن در استانبول

فرودگاه های استانبول کجا هستند
نقشه موقعیت مکانی فرودگاه های استانبول

کدام فرودگاه استانبول بهتر است

بر اساس اطلاعاتی که تا اینجا بیان کردیم انتخاب بهترین در بین فرودگاه های استانبول کار چندان سختی نیست. فرودگاه آتاتورک از نظر بزرگی و امکانات در جایگاه بالایی در ترکیه و جهان قرار گرفته. همه‌ی امکانات خدماتی و رفاهی برای مسافران در این فرودگاه در نظر گرفته شده است.
اگر به آینده نگاه کنیم، احتمالا از سال 2025 به بعد فرودگاه جدید استانبول، جای فرودگاه آتاتورک را خواهد گرفت و به بهترین در ترکیه تبدیل خواهد شد. گرچه دست‌اندرکاران ساخت این فرودگاه نگاهی با جایگاه‌های رفیع جهانی دارند.
اما با وجود همه‌ی این‌ها در نگاهی صادقانه‌تر، اگر قصد مسافرت به استانبول را دارید، بهترین فرودگاه همانی است که به محل اقامت شما نزدیک‌تر است.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

چطور از فرودگاه های استانبول به مرکز شهر برویم؟

در بین فرودگاه های استانبول، آتاتورک موقعیت مناسب‌تری برای حمل و نقل دارد. علاوه بر تاکسی‌های فرودگاهی، اتوبوس نیز مسافران را به سمت مرکز شهر می‌آورند. البته این گزینه مناسب افرادی است که چمدان چندانی همراه خود ندارند.
فرودگاه آتاتورک از طریق خط متروی M1 نیز در دسترس مسافران قرار دارد. فاصله‌ی ایستگاه مترو تا فرودگاه هم تنها چند دقیقه پیاده‌روی است.
فرودگاه صبیحه گوکچن دسترسی خوبی به ایستگاه مترو ندارد. البته گفته می‌شود که به زودی ایستگاه مترو فرودگاه راه‌اندازی خواهد شد. ارزان‌ترین وسیله برای سفر به مرکز شهر از فرودگاه صبیحه اتوبوس‌هایی است که هاوابوس نامیده می‌شوند. ساعت کاری این خط اتوبوسرانی از 4 صبح تا 1 بامداد است.
تاکسی‌های فرودگاهی نیز گزینه‌ی مناسبی برای رسیدن به محل اقامت شما محسوب می‌شود. کمی هزینه‌ی بیشتری دارد اما اگر بار و چمدان زیادی همراه‌تان است بهترین گزینه‌ی حمل و نقل است.
فرودگاه جدید استانبول بر خلاف دو فرودگاه اصلی شهر استانبول، دسترسی خوبی به مرکز شهر ندارد. البته زمان افتتاح کامل این پروژه قطعا خطوط اتوبوس‌رانی و مترو برای این فرودگاه در نظر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانیدبا ارزان‌ترین خانه‌های استانبول برای اجاره بلندمدت آشنا شوید

سخن پایانی

در این مقاله در مورد فرودگاه های استانبول صحبت کردیم. امکانات، موقعیت مکانی، دسترسی‌های شهری‌شان را جداگانه بررسی کردیم. از ایران امکان پرواز مستقیم به دو فرودگاه آتاتورک و صبیحه گوچکن فراهم است. پس در زمان خرید بلیط به مکان اقامت خود دقت کنید تا نزدیک‌ترین فرودگاه را انتخاب کنید.