همه چیز درباره مالیات املاک در ترکیه

همه چیز درباره مالیات املاک در ترکیه
01.06.19

خرید یا اجاره‌ی ملک هزینه‌های جانبی زیادی دارد. از کمیسیون املاک گرفته تا وجوهی که به عنوان عوارض شهرداری و مالیات به دستگاه‌های مختلف دولتی پرداخت می‌شود. این پروسه‌ی ساده تنها نیاز به آشنایی با روندهای مالی و قانونی در هر کشوری دارد. در این مقاله گریز کوتاهی خواهیم زد به مساله‌ی مالیات بر املاک در ترکیه. با ام تی سی هوم همراه باشید.

مشمولان پرداخت مالیات در ترکیه چه کسانی هستند؟

در ترکیه دو گروه از افراد موظف به پرداخت مالیات هستند:

1. افرادی که اقامت ترکیه دارند

تمامی شهروندان و اتباع خارجی که موفق به اخذ اقامت ترکیه شده‌اند مشمول پرداخت مالیات در این کشور می‌باشند، حتی اگر تنها 6 ماه از سال را در ترکیه سپری کنند. مالیات پرداختی بسته به شغل، وضعیت درآمد و دارایی هر فرد شامل موارد مختلفی نظیر مالیات بر درآمد و مالیات املاک می‌باشد.

2. افرادی که در ترکیه کار و تجارت می‌کنند اما اقامت ندارند

این افراد عمدتا تاجرانی هستند که بخشی از فعالیت تجاری‌شان در ترکیه می‌گذرد. آن‌ها تنها باید بخشی از درآمد خود را که حاصل فعالیت در ترکیه می‌باشد را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. در این صورت چنانچه ملکی را اجاره کنند به دلیل نداشتن اقامت ترکیه مشمول پرداخت مالیات بر املاک نخواهند بود.

 

محاسبه‌ی مالیات بر املاک در ترکیه
فاکتورهای زیادی در نرخ نهایی مالیات املاک در ترکیه دخیل هستند.

انواع مالیات ملک و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید؛ باید با انواع مالیات‌ها و هزینه‌های اداری املاک در این کشور آشنا باشید. به صورت کلی املاک در دسته‌ی دارایی‌های غیر منقول قرار می‌گیرد. به این ترتیب قوانین مالیاتی به مقوله‌ی ملک به صورت غیرمنقول برخورد می‌کند. پرداخت این نوع از مالیات ارتباط مستقیم با اقامت و شهروندی افراد در ترکیه دارد. در ادامه 4 نوع مالیاتی که به انواع املاک در ترکیه تعلق می‌گیرد را بررسی می‌کنیم.

حق تمبر

در ترکیه مانند ایران زمانی که به دفاتر رسمی برای انجام فرآیند اداری تغییر مالکیت مراجعه می‌کنید، باید مبلغی را تحت عنوان حق تمبر بپردازید. این مالیات با نرخ ثابت 4.4 درصد از ارزش مالی ملک محاسبه می‌شود. از نظر قانونی دو طرف معامله مشمول پرداخت حق تمبر به صورت مساوی هستند. اما معمولا این اتفاق رخ نمی‌دهد. بلکه اغلب به عنوان توافقات معامله؛ پرداخت کامل این هزینه بر دوش خریدار می‌باشد.
اغلب مواقع فروشنده و خریدار برای کاهش هزینه‌های اداری تغییر مالکیت، ارزش واقعی ملک را حین معامله عنوان نمی‌کنند. در کوتاه مدت این اقدام موثر تلقی می‌شود. اما باید به این نکته توجه کافی داشته باشید که ارزش مالی ثبت شده در سند، در بیمه‌نامه‌های ملک نیز درج می‌شود و معیار محاسبه‌ی پرداخت خسارت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید در مورد نوتر ترکیه بدانید

ارزش افزوده

زمانی که قصد فروش ملکی در ترکیه را دارید، باید مالیاتی تحت عنوان ارزش افزوده را به شهرداری پرداخت نمائید. ارزش افزوده به صورت ساده و مختصر اشاره به تفاوت نرخ تمام شده‌ی فروش و خرید دارد. نرخ ارزش افزوده معمولا در قیمت نهایی ملک محاسبه می‌شود. به این معنا که شما مبلغی را جدا پرداخت نخواهید کرد.
مالیات ارزش افزوده اولین بار در مورد خریدارن خارجی اعمال شد و اکنون از قوانین ثابت مالیاتی در کشور ترکیه می‌باشد. روش محاسبه‌ی ارزش افزوده به شرح زیر است:

  • ارزش افزوده‌ی املاک تجاری معمولا با نرخ ثابت 18٪ محاسبه می‌شود
  • مالیات ارزش افزوده‌ی املاک مسکونی بر اساس نرخ 1٪ تا 18٪ متغیر می‌باشد
  • مالیات املاک مسکونی کمتر از 150 متر 1٪ از ارزش مالی ملک را در برمی‌گیرد
  • ارزش افزوده‌ی املاک بالای 150 متر مربع 18٪ در نظر گرفته می‌شود

مدت زمانی که مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود 5 سال تمام است. به این معنا که اگر در 5 سال اول خریدِ ملک اقدام به فروش آن کنید، باید درصدی از مابه‌تفاوت نرخ خرید و فروش‌تان را به عنوان سود حاصل از تجارت پرداخت نمائید.

 

مالیات سالانه‌ي ملک

به صورت سالانه مالکان موظف به پرداخت وجهی به عنوان مالیات به دولت ترکیه می‌باشند. این وجه به شکل‌های گوناگون در کشورهای مختلف وجود دارد. برای مثال در ایران عوارض سالیانه‌ی شهرداری را می‌توان در این گروه دسته‌بندی کرد. مالیات سالیانه معمولا بین 0.6٪ تا 1٪ از ارزش مالی ملک می‌باشد.
نرخ مالیات سالانه‌ با توجه به شهری که ملک در آن واقع شده متغییر می‌باشد:

  • املاک در شهرهای کوچک: 0.1٪
  • املاک در شهرهای بزرگ: 0.2٪
  • املاک تجاری در شهرهای کوچک: 0.2٪
  • املاک تجاری در شهرهای بزرگ: 0.4٪
  • املاک کشاورزی در شهرهای کوچک: 0.1٪
  • املاک کشاورزی در شهرهای بزرگ: 0.2٪

 

مالیات درآمد حاصل از دارایی

این مالیات سود ناشی از فروش یا اجاره‌ی ملک را هدف قرار می‌دهد. پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از دارایی یا اموال غیر منقول شامل تمامی افرادی که اقامت ترکیه را دارند می‌باشد. نرخ این مالیات بین 15٪ تا 30٪ از ارزش ملک محاسبه می‌شود.

 

محاسبه مالیات املاک در ترکیه
متراژ و نوع ملک بیشترین تاثیر را بر روی مقدار مالیات دارد.

سایر مالیات‌های املاک در ترکیه

انواع مالیاتی که در بخش قبل بررسی کردیم،‌ جزء هزینه‌هایی هستند که خرید یا فروش ملک در ترکیه را شامل می‌شود، اما دو نوع دیگر از مالیات بر املاک در ترکیه با عنوان مالیات ارث و مالیات هدیه نیز وجود دارند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مالیات بر ارث

چنانچه در نتیجه‌ی ارث‌بری مالکیت ملکی ازفردی به فرد دیگری منتقل شود، مالک جدید ملزم به پرداخت وجهی با عنوان مالیات بر ارث به دولت می‌شود. نرخ این مالیات بر اساس ارزش ملک به شرح زیر می‌باشد:

  • املاک با ارزش کمتر از 160.000: 1٪
  • املاک با ارزش 160.000 تا 510.000 لیر: 3٪
  • املاک با ارزش 510.000 تا 1.280.000 لیر: 5٪
  • املاک با ارزش 1.280.000 تا 2.780.000 لیر: 7٪
  • املاک با ارزش بالای 2.780.000 لیر 10٪

مالیات بر ملک اهدایی

زمانی که ملکی را از طریق هدیه به‌ دست می‌آورید باید مبلغی به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید. جالب است بدانید چنانچه این هدیه از سوی اقوام درجه‌ی یک مانند همسر یا والدین دریافت شود هزینه‌های زیر 50٪ کاهش پیدا می‌کند:

  • ارزش ملک برابر با 160.000 لیر: 10٪
  • ارزش ملک برابر با 160.000 تا 510.000 لیر: 15٪
  • ارزش ملک برابر با 510.000 تا 1.280.000 لیر: 20٪
  • ارزش ملک برابر با 1.280.000 تا 2.780.000 لیر: 25٪
  • ارزش ملک بیش از 2.780.000 لیر: 30٪

بیشتر بخوانید: وضعیت مالیات در ترکیه

نحوه‌ی پرداخت مالیات ملک در ترکیه

مالیات املاک در ترکیه به صورت سالانه به حساب شهرداری واریز می‌شود. برای واریز مبلغ مالیاتی دو روش وجود دارد.

  • پرداخت در دو قسط: در این روش مالیات ملک به دو بخش تقسیم می‌شود. مالک می‌تواند قسط اول را در فاصله‌ی 1 مارس تا 31 می‌ پرداخت نماید. قسط دوم نیز باید تا انتهای ماه نوامبر به حساب شهرداری واریز شود.
  • پرداخت یک‌جا: در صورت تمایل مالکان می‌تواند، مبلغ کامل مالیات سالانه‌ی خود را در فاصله‌ی 1 مارس تا 31 می‌ پرداخت نمایند.

عدم پرداخت مالیات ملک در ترکیه چه عواقبی دارد؟

فرار مالیاتی یا عدم پرداخت به موقع مالیات از آن دست مواردی است که در صورت بي‌توجهی می‌تواند عواقب شدیدی در پی داشته باشد.
اگر مالک مالیات سالانه‌ی خود را در زمان مقرر پرداخت نکند، دولت ترکیه در اولین اقدام او را مشمول پرداخت جریمه‌ای با نرخ 1.۴٪ می‌کند. چنانچه فرد همچنان از پرداخت مالیات امتناع کند هرساله بر مبلغ جریمه‌ افزوده خواهد شد. در صورتی که هزینه‌های مالیاتی به صورت مکرر به تعویق بیافتد شهرداری ترکیه می‌تواند متخلف را به دادگاه بکشاند. در این حالت جریمه‌ها سنگین‌تر خواهد شد و ممکن است شخص خاطی به زندان بیفتد و یا ملک به صورت کامل مصادره شود.

سخن پایانی

از نکات مهم خرید یا اجاره‌ی ملک در ترکیه افزایش آگاهی از قوانین، روندها و هزینه‌ی اصلی و جنبی معامله در این کشور می‌باشد. اغلب اتباع خارجی به دلیل عدم آشنایی به فضای تجارت در ترکیه از مشاوران املاک کمک می‌گیرند. به نظر می‌آید این راه‌حل کمک مفیدی برای انجام قانونی تجارت ملک در ترکیه باشد. به شما توصیه می‌کنیم در صورتی‌که قصد تهیه‌ی مسکن در ترکیه را دارید حتما به مشاوران معتمد مراجعه نمائيد.