طرز تهیه سوتلاچ

طرز تهیه سوتلاچ
99.02.14

به صف دلدادگان غذاهای ترکی خوش آمدید! اینجا قرار است با یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ترکی به نام سوتلاچ آشنا شویم. سوتلاچ دسری خوشمزه و معروف در ترکیه است که بیشتر در ماه رمضان سرو می‌شود. در این مطلب قصد داریم دستور تهیه‌ی آن را به شما هم یاد بدهیم. همراه ما باشید.

سوتلاچ چیست؟

سوتلاچ یک دسر معروف و پرطرفدار ترکیه‌ای است. این دسر سبک با تلفیق شیر، برنج و شکر درست می‌شود. ماده‌ای که در شکل‌گیری رنگ این دسر موثر است بدون تردید، شیر است. اگرچه این دسر به فرهنگ غذاهای ترکی منسوب است، اما در کشورهای دیگر نیز به کار رفته است. در فرهنگ‌های مختلف کشورهای غربی، به ویژه در اسکاندیناوی دسری شبیه سوتلاچ، محبوب است و مصرف می‌شود.

در کشور ترکیه این دسردر ماه مبارک رمضان و روز عید فطر رواج بیشتری دارد، زیرا معده را بعد از افطار آرام کرده و بسیار سبک است. “سوتلاچ” را بهتر است بعد از پختن و انتقال به کاسه های سفالی و خنک شدن، صرف کرد. این دسر اکثرا در ظروف سفالی پخته می‌شوند. رنگ طلایی حاصل از سوختن شیر که روی دسر بعنوان تزیین سوتلاچ معمول است، یکی از عواملی است که باعث افزایش اشتهای هر بیننده ای می شود. برای نخستین بار در تاریخ در قرن پانزدهم در كتب پزشکی و اشعار كیگوسوز از غذایی نام برده شده که از آن به عنوان شیر برنج و آش شیر نیز یاد شده است و شبیه سوتلاچ می باشد.

مواد لازم برای تهیه سوتلاچ

  • پنج فنجان شیر
  • یک فنجان شکر گرانول
  • یک فنجان برنج آب پز
  • یک عدد زرده تخم مرغ
  • دو قاشق غذا خوری نشاسته گندم
  • دو فنجان آب
  • یک بسته وانیل

طرز تهیه سوتلاچ

شیر سرد و شکر را درون یک قابلمه بزرگ بریزید. با مخلوط کن.دستی تا وقتی شکر بطور کامل حل شود، شیر را هم بزنید. سپس، قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم جوش بیاید. برنج شسته را در یک قابلمه جداگانه، روی حرارت متوسط جوش.دهید تا آب آن کاملا گرفته شود (برنج بصورت شفته شود). وانیل را پس از حل شدن کامل شکر به شیر اضافه کنید. برنج آب پز را از روی اجاق گاز.بردارید و برنجها را در طول مدت 1-2 دقیقه به شیر اضافه کنید. زرده تخم مرغ را با اضافه کردن نشاسته گندم و آب در یک کاسه جداگانه قرار دهید. تا زمانی که یک مایع صاف.حاصل شود، مخلوط کنید.

برای اینکه زرده تخم مرغ، نبرد.کمی از مخلوط شیر.را از قابلمه بردارید و مخلوط نشاسته را اضافه کنید و این مخلوط را به آرامی گرم کنید. مخلوط آماده شده تخم مرغ را کم کم به قابلمه شیراضافه کرده و تند تند هم بزنید. سوتلاچی که قوام گرفته است.را درون ظرف های مقاوم در برابر حرارت (سفالی) تقسیم کنید. کاسه های “سوتلاچ” را به طور.متناوب روی یک سینی پخت.عمیق قرار دهید و  بدون تماس آب با “سوتلاچ”، آب سرد را تا نیمه ظروف سفالی روی سینی بریزید. “سوتلاچ” را ، در فر از پیش گرم شده 200 درجه.و به مدت 12-15 دقیقه بپزید. بعد از طلایی شدن روی.کاسه ها میتوانید دسر را از فر خارج کنید. بعد از رسیدن دسر به.دمای اتاق میتوانید آنها را در یخچال قرار دهید و سپس نوش جان کنید.

پیشنهاد پخت و سرو سوتلاچ

اگر ظرف سفالی ندارید، می توانید از ظروف آلوینیومی (ظروف فویلی) مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید. حتماً به اندازه آب اضافه شده به سینی پخت دقت کنید تا از نیمه ظروف تجاوز نکند. بسیار حائز اهمیت است که آبی که در طی فرآیند پخت در حال جوش است با “سوتلاچ” برخورد نکند. برای تزیین سوتلاچ از گل رز خشک شده نیز می توانید استفاده کنید.