زیر و بم های هزینه درمان در ترکیه

زیر و بم های هزینه درمان در ترکیه
00.09.13

برخی از افراد برای دریافت خدمات پزشکی به ترکیه سفر می‌کنند، برخی نیز در حین سفر به این کشور ممکن است به پزشک یا داروخانه نیاز پیدا کنند و حتی ممکن است افرادی به تازگی به ترکیه مهاجرت کرده باشند و هنوز از کمیت و کیفیت خدمات درمانی در ترکیه اطلاعات لازم را دریافت نکرده باشند. به همین دلیل ام تی سی هوم در این مقاله نگاهی کرده به هزینه درمان در ترکیه. با ما همراه باشید.

تفاوت مراجعه به دکتر در ایران و ترکیه

پیش از پرداخت به هزینه‎‌ی درمان در ترکیه در مورد تفاوت مراجعه به پزشک در ایران و ترکیه بحث خواهیم کرد. همه‌ی ما نحوه‌ی مراجعه به دکتر در ایران را به خوبی می‌دانیم. اگر مشکل جدی نباشد و نخواهیم از تسهیلات رایگان هزینه درمان که بیمه در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم به راحتی می‌توانیم به مطب دکترها مراجعه کنیم.
در ایران روال به این صورت است که در هر محله و خیابانی چند مطب دکتر به چشم می‌خورند. اما در ترکیه به این شکل نیست. درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها پایگاه اصلی پزشکان هستند. بر اساس آمار در حدود 10 درصد پزشکان در ترکیه در مطب خصوصی خود بیماران را ویزیت می‌کنند. هزینه درمان در ترکیه هم بر اساس همین مناسبات به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند.
نحوه دریافت نوبت نیز اغلب به صورت اینترنتی یا تلفنی است. کم‌تر پیش می‌آید که برای دریافت نوبت ویزیت مجبور به مراجعه‌ی حضوری باشید.

بیشتر بخوانیدبهترین بیمارستان ‌های استانبول کدامند؟

هزینه ویزیت دکتر در ترکیه چقدر است؟

هزینه درمان در ترکیه آنقدر ارزان است که باعث شده این کشور در رتبه‌بندی جهانی قیمت خدمات پزشکی در مقابل کیفیت جزء 10 کشور جهان قرار بگیرد. موضوع بیمه در ترکیه بسیار جدی است. به صورتی که همه‌ی شهروندان این کشور باید به صورت اجباری از خدمات بیمه‌های دولتی و خصوصی این کشور برخوردار باشند.
از طرف دیگر روش مراجعه به پزشکان یعنی مراجعه به بیمارستان‌ها بر روی هزینه‌ درمان در ترکیه تاثیر مستقیمی می‌گذارد. قطعا ملاقات با پزشک در بیمارستان منجر به پرداخت حق الزحمه‌ی کمتری می‌شود. لازم به ذکر است که هزینه درمان در ترکیه در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تفاوت‌هایی با هم دارند. به این صورت که هزینه‌ های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی تقریبا نصف هزینه های درمانی در بیمارستان‌های خصوصی می‌باشد.
در مورد هزینه ویزیت به عنوان اولین و مهم‌ترین بخش هزینه درمان در ترکیه باید بگوییم حق ویزیت پزشک عمومی رایگان است. و هزینه ویزیت پزشکان متخصص بسته به نوع تخصص، بیمارستان و نوع بیمه بین 70 تا 200 لیر می‌باشد.
امکان دیگری که در اختیار شهروندان ترکیه قرار داده شده، استفاده از خدمات پزشک خانواده است. برای استفاده از این خدمات ابتدا باید تحت پوشش این طرح قرار گیرید تا بتوانید از کمک پزشکان عمومی و اطفال به صورت رایگان استفاده کنید.

بیشتر بخوانیدخدمات پزشکی رایگان در ترکیه

پیدا کردن و خرید دارو در ترکیه

خرید دارو بخش دیگری از هزینه درمان در ترکیه محسوب می‌شود. بر خلاف ایران که بیمارستان‌ها دارای داروخانه هستند، در ترکیه تعداد کمی از مراکز درمان به صورت مستقیم به فروش دارو می‌پردازند. به عبارت دیگر داروخانه‌ها واحدهای مستقل و مجزا هستند که خارج از محیط درمانی و در سطح شهر پراکنده شده‌اند.
تعداد داروخانه در ترکیه کم نیستند. برخی از داروخانه‌ها به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند که با توجه به کمی تعدادشان پیدا کردن‌شان قدری سخت است. پیدا کردن دارو نیز اصلا کار سختی نیست. تقریبا تمامی داروها با کیفیت‌های عالی به راحتی پیدا می‌شود. بسیاری از ایرانیان داخل کشور گاهی برای خرید مستقیم دارو از ترکیه اقدام می‌کنند. به دلیل آنکه ترکیه مشکل تامین دارو ندارد.
ساعات کاری داروخانه‌ها در ترکیه از ساعت 8:30 صبح تا 19:00 در طول هفته و ساعت 9:30 تا 19 در روزهای شنبه می‌باشد.

هزینه خرید دارو در ترکیه
برای تهیه اغلب داروها از داروخانه‌های ترکیه ارائه‌ی نسخه‌ی پزشک اجباری است.

خرید دارو در ترکیه چقدر هزینه بردار است؟

هزینه خرید دارو در ترکیه بسیار بالاست. داروها گران‌تر اما با کیفیت هستند. شما به راحتی می‌توانید داروی مورد نیاز خود را پیدا کنید. اما گرانی داروها برای کسانی دردسر ساز می‌شود که تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند. بخش زیادی از هزینه دارو در ترکیه توسط شرکت‌های بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.
برای مثال در ترکیه هزینه درمان کرونا به مراتب از دیگر کشورهای منطقه پایین‌تر است. اول آنکه تمامی داروها به راحتی یافت می‌شود و دوم اینکه بخش زیادی از هزینه درمان کرونا از جمله داروها رایگان محسوب می‌شد.
همچنین در ترکیه داروهای آنتی‌بیوتیک تنها باید توسط پزشک تجویز شوند وداروخانه‌ها به هیچ عنوان اجازه‌ی فروش بدون نسخه‌ی آنتی‌بیوتیک را ندارند. و البته پزشکان نیز کمتر به تجویز داروهای اینچنینی علاقه نشان می‌دهند.
نکته‌ی دیگری که در این بخش باید به آن اشاره کنیم به همراه بردن دارو از ایران توسط مسافران است. خرید دارو در ترکیه برای کسانی که تحت پوشش خدمات بیمه این کشور قرار ندارد بسیار بالاست. بنابراین بسیاری از مسافران و مهاجران ترجیح می‌دهند داروهای مصرفی خود را از ایران تامین نمایند. ورود بسیاری از داروها از جمله داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور به ترکیه ممنوع است.
بهتر است اگر مجبورید داروهای ممنوعه را با خود به ترکیه ببرید، نسخه‌‌ی ترجمه شده و تائید شده هم همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانیدآدرس داروخانه‌های شبانه‌روزی در ترکیه

آزمایش های تشخیصی در مراکز خصوصی

گرفتن آزمایش امری متداول در ترکیه محسوب می‌شود. به صورتی که پزشکان برای کوچک‌ترین مشکل نیز درخواست آزمایش می‌کنند. بخش زیادی از هزینه درمان در ترکیه بابت آزمایش‌های پزشکی دریافت می‌شود. برخی از آزمایش‌ها در ترکیه تحت پوشش بیمه صورت می‌گیرد. در حالی که هزینه‌ی آزمایش‌های دیگر به عهده‌ی خود بیمار است.
هزینه‌ی آزمایش‎‌های میکروب‌شناسی، پاتوبیولوژی، تصویربرداری، رادیولوژی، MRI توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

نقش بیمه در کاهش هزینه درمان در ترکیه چقدر است؟

بالاتر گفتیم بیمه در ترکیه اجباری است، بنابراین بهتر است از بیمه هم اطلاعاتی داشته باشیم. ضمن آنکه دریافت بیمه نیز خود مشمول محاسبه هزینه درمان در ترکیه می‌شود.
بیمه‌ها در ترکیه به دو دسته‌ی دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. به تبع هزینه‌ی دریافت بیمه‌ی دولتی کمتر است. اتباع خارجی مادامی که موفق به دریافت شهروندی ترکیه نشده‌اند باید از خدمات بیمه‌ی خصوصی در این کشور استفاده کنند.
مهم‌ترین بیمه در کشور ترکیه: SGK یا همان خدمات درمانی دولتی است. این نوع بیمه طیف وسیعی از خدمات را در برمی‌گیرد. هم شامل خدمات درمانی و بیمه‌ی سلامتی می‌شود و هم شامل بیمه‌ی عمر یا همان بیمه‌ی بازنشستگی.
سه نوع از بیمه‌ی SGK در ترکیه وجود دارد:

بیمه‌ی اجتماعی:

این بیمه درست شبیه بیمه‌ی تامین اجتماعی ایران است و شامل بیمه‌ی اجباری نیروی کار می‌شود. بیمه‌ی اجتماعی هم شامل خدمات سلامتی می‌شود و هم شامل خدمات بازنشستگی. ایرانیانی که به ترکیه مهاجرت کرده‌اند در صورت دریافت مجوز کار و استخدام در این کشور می‌توانند از خدمات بیمه اجتماعی برخوردار شوند.

بیمه‌ی خویش‌فرما

اگر در ترکیه صاحب کسب و کار شخصی باشید می‌توانید برای بیمه‌ی خویش‌فرما اقدام کنید. این نوع بیمه خدمات درمانی و بازنشستگی را همزمان دارد.

بیمه سلامت عمومی

بیمه سلامت عمومی به صرفه‌ترین نوع بیمه از نظر قیمت است و شامل خدمات درمانی از مراکز درمانی دولتی می‌شود. بیمه سلامت عمومی ترکیه شامل بیمه عمر و بازنشستگی نمی‌شود.

بیشتر بخوانیدچگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم؟

هزینه بیمه در ترکیه
بیمه SGK ترکیه علاوه بر بیمارستان‌های طرف قرارداد مراکز درمانی خود را نیز دارد.

هزینه درمان در ترکیه با احتساب هزینه بیمه

افراد کمتر از 16 سال و بالای 65 سال نیاز به پرداخت وجه بیمه ندارد. در این مبلغ بیمه بر اساس سن افراد به صورت متغییر تعیین می‌شود.
هر چقدر که سن افراد بالاتر می‌رود هزینه‌ی سالیانه بیمه نیز افزایش می‌یابد. تا جایی که برای مثال آخرین رده‌ی سنی دریافت کننده‌ی بیمه 60 تا 65 سال در حدود سالی 3000 لیر برای بیمه می‌پردازند. البته تعیین مبلغ دقیق بیمه به نوع بیمه نیز بستگی دارد.
اما بیمه‌ها چقدر از هزینه درمان در ترکیه را پوشش می‌دهند؟
هزینه درمان در ترکیه بسیار گران است. در صورت بیمه بودن، بیمار تنها ملزم به پرداخت 10 تا 40 درصد از هزینه درمان خود می‌باشد. البته باید در نظر گرفت که برخی از اقدامات پزشکی نظیر خدمات زیبایی، جراحی زیبایی و دندان‌پزشکی تحت پوشش بیمه‌های ترکیه نیستند.

بیشتر بخوانیدپزشکان ایرانی مشغول به کار در استانبول

سخن پایانی

هزینه های پزشکی در ترکیه را طی این مقاله بررسی کردیم. اگر تصمیم دارید برای مدت طولانی در ترکیه اقامت داشته باشید حتما برای بهره‌مندی از خدمات ارزان‌تر پزشکی خود را بیمه کنید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید برای دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه یا هر روش دیگری لازم است قبل از درخواست مراحل خود را بیمه کنید.
خدمات پزشکی در ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اگر تجربه‌ای در این‌باره دارید با ما هم به اشتراک بگذارید.